• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza budowa gigantycznego skrzyżowania w Letnicy

Michał Stąporek
22 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tu powstanie nowoczesne skrzyżowanie, które ma usprawnić ruch. Tu powstanie nowoczesne skrzyżowanie, które ma usprawnić ruch.

W poniedziałek rusza budowa jednego z największych miejskich skrzyżowań w Polsce - węzła drogowego, który połączy ul. Marynarki Polskiej z Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Szykują się spore zmiany w ruchu.



To będzie jedno z nielicznych w Trójmieście skrzyżowań trzypoziomowych. Nie wszystkie z nich są udane, o czym świadczy choćby popularny na gdańskiej Zaspie żart, że połączenie al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska jest jedynym na świecie "kolizyjnym skrzyżowaniem trzypoziomowym". W Letnicy jednak nie będzie niebezpiecznej, trudnej do pokonania i szpecącej okolicę kładki dla pieszych. Tu przechodnie zostaną wysłani pod ziemię.

- Na węźle możemy wyróżnić trzy poziomy. Na poziomie terenu znajdzie się rondo i ul. Marynarki Polskiej. Na poziomie -1 znajdą się bezkolizyjne przejścia dla pieszych. Najniżej, bo na poziomie -2, pobiegnie Trasa Słowackiego - opisuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek z miejskiej spółki GIK.

Ponieważ z założeń wynika, że węzeł będzie przyjmować wyjątkowo duży ruch aut, szczególnie z uwzględnieniem jadących i wracających z portu TIR-ów, obie główne drogi, czyli Trasa Słowackiego i ul. Marynarki Polskiej skrzyżują się bezkolizyjnie. Zmierzająca do węzła od zachodu Trasa Słowackiego prowadzona jest w głębokiej wannie żelbetowej. Prostopadła do niej ul. Marynarki Polskiej pobiegnie na nasypie wyniesionym ok. 1 m nad okolicę.

Na tym najwyższym poziomie skrzyżowanie zostało zaprojektowane w formie ronda. Taki typ (i imponujący rozmiar - średnica zewnętrzna wyniesie bowiem 130 m!) został wymuszony koniecznością podłączenia do ronda ulic Wielopole i Uczniowskiej.

Na nowym węźle powstanie siedem obiektów inżynierskich: dwa tunele pieszo-rowerowe w ciągu ul. Marynarki Polskiej nad Trasą Słowackiego, dwa wiadukty drogowe, dwa wiadukty techniczne dla instalacji, jeden wiadukt tramwajowy.

Tuż przy węźle powstaną nowe, w pełni zadaszone, przystanki tramwajowe o łącznej długości 90 m. Na tle innych gdańskich przystanków będą wyróżniały się wyjątkową konstrukcją i urodą. Ich wygląd nawiązuje do najważniejszego budynku w okolicy, czyli stadionu piłkarskiego PGE Arena Gdańsk. Podpora przystanku wzorowana jest na dźwigarach trzymających dach stadionu, a jego zadaszenie nawiązuje do faktury i koloru fasady stadionu. Przystanki zaprojektowali architekci Katarzyna SchulzBłażej Bącalski, którzy w 2009 r, jeszcze jako studenci PG, wygrali konkurs organizowany przez miasto.

Budowa węzła potrwa półtora roku i będzie on gotowy dopiero pod koniec 2013 roku.

Wszystko to wymaga zmian w ruchu, które zostaną wprowadzone w poniedziałek, 23 lipca, ok. godz. 19.

- ulica Marynarki Polskiej w miejscu prac zostanie zawężona do jednego pasa ruchu;
- zamknięty zostanie wlot z ulicy Marynarki Polskiej w ulicę Uczniowską i Starowiejską. Dojazd do ulicy Uczniowskiej i Starowiejskiej możliwy będzie ulicami Marynarki Polskiej - Wyzwolenia -Letnicką - Starowiejską lub ulicą Szklana Hutą do ul. Marynarki Polskiej;
- wyjazd z ulicy Wielopole w kierunku centrum możliwy będzie objazdem poprzez Marynarki Polskiej.


Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., ale mogą być opóźnienia. Wykonawca: po wycofaniu się Hydrobudowy Polska, prawdopodobnie OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Opinie (152) 1 zablokowana

  • Mam obawy, że do Euro nie zdążą...

    • 9 2

  • Nie dało się za jedym razem zrobić. Zrobili Marynarki Polskiej, potem przebudowywali i wszystko od nowa. Teraz jeszcze raz.

    • 2 1

  • Nie obraziłbym się na kamerę internetową na końcu i na początku odcinka
    budowanego tunelu pod Martwą Wisłą. Myślę, że nawet wiercenie TBM-u
    nie przeszkodzi w transmisji. A jest i byłoby na co popatrzeć.

    • 1 0

  • niefunkjonalne przystanki!

    Te nowo zaprojektowane przystanki są w ogóle niefunkcjonalne... nie chronią przed wiatrem w ogóle, a jak będzie wiało podczas deszczu to ta "wiatka" nic nie da...

    • 0 0

  • no i git

    • 0 0

  • podobno największe skrzyżowanie w Polsce ....... (1)

    brawo , mamy pierwsze miejsce na skrzyni.

    • 0 1

    • największe klasyczne rondo w Polsce (i w Europie) znajduje się w Krynkach

      natomiast wszelkiej maści węzłów nie brakuje - jednym z takich potworków jest m.in. węzeł Elbląg Wschód.

      • 0 0

  • Remonty Uczniowskiej z punktu widzenia kierowcy

    Zamknięty został odcinek Uczniowskiej przy skrzyżowaniu z Marynarki.
    Najlepsze jest jednak to że objazd został poprowadzony brukowanymi uliczkami. Niestety na większości tego odcinka bruk jest mocno wypaczony i praktycznie nie nadaje się do ruchu.
    Czy nie można było zrobić objazdu przez sławny węzeł harfa przy czerwonym wiadukcie ?
    Korzystam z tej drogi codziennie i zapewne mam się cieszyć że kiedyś będzie tam pięknie i nowocześnie ale :
    1. Rok czasu ulica była zamknięta z powodu remontu wiaduktu.
    2. Pół roku trwało zniszczenie nowego podjazdu na wiadukt i zrobienie jeszcze nowszego i ładniejszego. Ciekawostką jest to że dwie przebudowy nie wystarczyły. Aktualnie ten odcinek jest znowu remontowany i w jednym miejscu zamiast asfaltu są położone betonowe płyty. Na 100 procent nie można tego było w żadnym wypadku przewidzieć i nowy asfalt będzie miał nową łatę.
    3. Aktualnie przez 1,5 roku mam opcję jeżdżenia po bruku który nie nadaje się do tego i tu pytanie. Kto mi odda za remont zawieszenia?

    • 3 0

  • 24-07-2012

    przed ósmą rano desperat rozjeżdża 2-ch pieszych na przejściu dla pieszych przy Marynarki Polskiej i Szklana Huta wysiada z auta i z pięści pomiędzy oczy wali człowieka na ziemię, drugi broni się kulami bo jest niepełnosprawny. bandyta wsiada do auta i odjeżdża szczęście że jest monitoring w 2-ch firmach i świadek.a po wyłączeniu jednego pasa ruchu przy Śnieżnej długo by nie czekać bum!

    • 0 0

  • Ruszyło?

    Szkoda, że Słowackiego stoi. I chyba tak już zostanie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane