• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza projektowanie nowej linii tramwajowej

Michał Brancewicz
19 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Projektowany odcinek Drogi Zielonej z linią tramwajową nazywany Zielonym Bulwarem. Projektowany odcinek Drogi Zielonej z linią tramwajową nazywany Zielonym Bulwarem.

Wiosną 2024 r. gotowy ma być projekt Zielonego Bulwaru. Przewiduje on powstanie nowej linii tramwajowej od al. Hallera do ul. Chłopskiej oraz rozbudowę układu drogowego. Koszt prac to 3 mln zł.



W przyszłości, na tym odcinku, powinien powstać najpierw:

Umowa na zaprojektowanie tzw. Zielonego Bulwaru (Drogi Zielonej) została podpisana w czwartek, 18 sierpnia.

Projekt przewiduje:

  • budowę linii tramwajowej między al. Hallera a ul. Chłopską przez Czarny Dwór po stronie parku Reagana i i Obrońców Wybrzeża
  • trasę rowerową z parkingami na rowery przy każdym przystanku tramwajowym
  • powstanie na 750-metrowym odcinku ul. Czarny Dwór, od al. Hallera do al. Jana Pawła II dwóch jezdni po dwa pasy ruchu,
  • powstanie na 800-metrowym fragmencie ul. Czarny Dwór od al. Jana Pawła II do ul. Obrońców Wybrzeża jednej jezdni z dwoma pasami ruchu,

Wykonawcą projektu jest spółka Green Cities Infrastructure. Umowa opiewa na ponad 3 mln zł. Dokumentacja ma być gotowa wiosną 2024 r.

Droga Zielona: od tunelu pod Martwą Wisłą do Trasy Kaszubskiej



Tak w założeniu miałaby wyglądać cała Droga Zielona. Tak w założeniu miałaby wyglądać cała Droga Zielona.
Na tym Droga Zielona się jednak nie kończy. Docelowo miałaby ona połączyć ul. Marynarki Polskiej z węzłem Chwaszczyno, gdzie spotka się Trasa Kaszubska z Obwodnicą Metropolitalną.

Opinie (305) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (24)

    A dlaczego nie może powstać odcinek po dwa pasy w każdą stronę od Hallera do Obrońców. Jeżeli powstanie tylko do Jana Pawła to korki się nie zmniejszą a wręcz przeciwnie bedą większe. Już teraz Czarny Dwór od Obrońców do Jana Pawła to jedna z najbardziej zakrokowanych ulic w Gdańsku. A jak docelowo kiedykolwiek postanie reszta Zielonej Drogi to znów będzie trzeba przebudować ten odcinek Już nie długo w miejscu gdzie był hotel Dal powstanie osiedle i ruch na tym odcinku się zwiększy. Lepiej to zaplanować raz a dobrze niż poźnie przebudowywać. Przebudowa to kolejne pieniądze podatników, korki i nerwy mieszkańców.

    • 190 34

    • Nikogo nie obchodzą pojedyncze osoby (17)

      W samochodach. Czas to zrozumieć

      • 28 40

      • (4)

        Tu nie chodzi o pojedyńcze osoby. Autobus też będzie stał w korku. Cześć ludzi musi dojechać samochodem bo nie ma innego rozwiązania. Poza tym są jeszcze ludzie którzy samochodami pracują, dostawcy, kurierzy. Chodzi o to że nie da się uniknąć korzystania z samochodu. Weźmy np turystów których w Gdańsku jest bardzo dużo przez cały rok. Samochody stojące w korkach powodują większe zanieczyszczenie środowska jak co chwilę ruszają niż jak jadą płynnie.

        • 26 8

        • przecież samochodem tam już można dojechać (3)

          poszerzanie ulic nie likwiduje korków, tak jak popuszczanie pasa nie powoduje ograniczenia przejawów otyłości

          • 17 7

          • Nowa Letnica (2)

            czekamy tez na reaktywacje kolejki SKM przez Nową Letnicę

            • 8 1

            • (1)

              Tor może jest ale nie ma już przystanków więc nie ma szans

              • 1 3

              • jak to nie ma,przecież kibole jadą na mecze na stadion bursztynowy

                • 0 0

      • Brednie!!! (1)

        Miasto musi inwestować z głową i ważyć interesy wszystkich mieszkańców - pieszych, użytkowników samochodów osobowych, dostawczych, użytkowników komunikacji publicznej, rowerzystów. Interesy tych grup muszą być traktowane w sposób elastyczny inaczej wszyscy na tym stracą. Tworzenie korków w mieście poprzez niepotrzebne zwężenia jezdni wprowadzi chaos komunikacyjny i niedogodności dla wszystkich mieszkańców miasta -spaliny (najbardziej narażeni piesi i rowerzyści) utrudniony dostęp do szpitali ( karetki pogotowia) i szybki dojazd prywatnym samochodem, opóźnienia w dostawie towarów itp. Nie mogę pojąć jak takich oczywistych rzeczy nie możesz pojąć.

        • 9 5

        • masz stare dane!

          • 1 0

      • (3)

        A kogo obchodzą pojedyńcze osoby korzystające ze ścieżki rowerowej po rozebraniu torów kolejowych?

        • 16 9

        • troll czy cyklofob? (2)

          Ile razy można wyjaśniać, że linia Skarszewy Pszczółki została zlikwidowana w wyniku budowy Autostrady A1 a nie drogi dla rowerów na fragmentach tej linii.

          • 4 7

          • Ale od Swarzewa do Krokowej nie było autostrady!

            • 1 0

          • Ile razy można wyjaśniać że linia z Wrzeszcza do Portu Lotniczego została odbudowana mimo planów zrobienia tam ścieżki rowerowej?

            • 2 1

      • Boli że ktoś nie musi stać przez całą podróż? (5)

        • 19 19

        • (4)

          Boli ze ja bede jechal tramwajem stojac a ty bedziesz siedzial stojac w korku?

          • 12 20

          • Jak lubisz z menelami jezdzic bydlowozem to sobie jedz biedaku buahaaa (1)

            • 17 28

            • to stój w korku jak panisko

              ja dojadę na miejsce. Aa, ja mieszkamw mieście bo mnie stać, nie w baninach czy pruszczach

              • 12 11

          • Nawet dulkiewiczowa gardzi komunikacja miejska parkujac auto na trawniku

            • 15 4

          • W Gdańsku to tramwaje raczej stoją niż jeżdżą. Widzę że lubisz mieć Dzień Pieszego Pasażera każdego dnia.

            • 13 9

    • liczbę samochodów należy ograniczać, a nie poszerzać drogi by było ich więcej! (1)

      • 9 9

      • W jakim więc celu buduje się Trasę Kaszubską lub ekspresową do Warszawy? Czy nie po to by zaprosić więcej aut do miasta?

        • 1 0

    • Bo nie

      • 1 1

    • Proszę poczytać komentarze, przy poprzednich artykułach na ten temat, mieszkańcy terenów Czarny Dwór nie chcą tam dwujezdniowej drogi. Ciężko dogodzić wszystkim...

      • 6 1

    • dokładnie

      Przebudowa to ograniczenia, wahadła, zamykanie ulic w szczycie sezonu. Kto na to wszystko ma nerwy

      • 1 2

    • Ale po co robić raz jak można dwa razy

      Dwa razy przetarg na projekt, przetarg na pracę rozbiórkowe i przetarg dwa razy na wykonanie - ludzie mają robotę, interes się kręci, a potem zaskoczenie przy urnie że wygrywają ci sami, tutaj ręka rękę myje

      • 13 5

  • Opinia wyróżniona

    wiecie jaka powinna być najważniejsza inwestycja? (30)

    żeby przystanek tramwajowy Brętowo połączyć z przystankiem Strzyża lub właśnie omawianą trasą Abrahama.
    największą głupotą było zrobienie tam jedynie trasy PKM, gdzie pociąg jeździ dwa razy na godzinę (nie mówiąc już o innych biletach).
    połączenie Moreny z Oliwą jest jedną z najważniejszych potrzeb. przez Morenę przejeżdża połowa Południa Gdańska w stronę Oliwy właśnie, bo tam jest "zagłębie pracy". coraz więcej buduje się bloków mieszkalnych w południowych dzielnicach, Morena jest coraz bardziej zakorkowana, a tramwaj dojeżdża tylko do Brętowa.
    zamiast zrobić jakieś bezpośrednie połączenie, to przesiadaj się człowieku...

    • 211 20

    • (2)

      PKM ma wiele bezmyślnie zaprojektowanych rozwiązań, praktycznie tylko przystanek na lotnisku stał się węzłem przesiadkowym. Inne przystanki są słabo zgrane z autobusami czy tramwajami i podróż PKM z wielu miejsc nie ma sensu. Do PKM kielpinek nie dojeżdża już żaden autobus, osiedle karczemki jest całkowicie odcięte. Tak blisko a tak daleko

      • 15 0

      • a PKM powinna odjeżdżać z Gdańsk Sródmieście lub Główny

        • 0 0

      • Nie da się "zgrać" pociągu i autobusu

        Należy po prostu mieć autobus co kilka-kilkanaście minut. I wtedy jest dobre "zgranie". Jesli autobus ma jechać raz na 20 minut, a pociąg raz na 30 i do tego chcemy je zgrać w 5 miejscach z 3 środkami lokomocji to się nie ma prawa udać.

        • 0 0

    • (9)

      ale 10tka jedzie też w drugą stronę i przejeżdża przez przystanek "Strzyża PKM", szkoda tylko że jedzie przez pół miasta.
      Jak sobie wyobrażasz połączenie tych dwóch przystanków, skoro jest między nimi linia PKMki, chociaż część pociągów się tam nie zatrzymuje...

      • 0 13

      • 10tka jedzie do Nowego Portu, tak tylko przypominam (6)

        • 7 1

        • obecnie wycieczka turystyczną tą trasą

          • 0 0

        • Może autor miał na myśli jakieś kursy do zajezdni? (4)

          • 4 1

          • Na Białorusi jest lepsza komunikacja (1)

            Niz w Gdańsku

            • 2 2

            • Ty to chyba nigdy

              w Gdańsku nie byłeś/byłaś heheh

              • 0 0

          • Zajezdnia dla 10... (1)

            ...jest w Nowym Porcie.

            • 6 0

            • tylko pojedyncze kursy wykonuje do zajezdni we Wrzeszczu

              • 2 0

      • chyba jednak nie przejeżdża (1)

        • 9 0

        • oj, pomyliło mi się. 12tka tylko tam jedzie.

          • 2 1

    • (9)

      tam brakuje rowerostrady

      • 8 25

      • (8)

        Rowerostrady nigdzie nie brakuje, bo dla większości to co najwyżej sport sezonowy.

        • 31 15

        • błysk intelektu człowieka mającego ograniczoną wyobraźnię. (6)

          rower, gdy dysponuje odpowiednią infrastrukturą, jest pojazdem całorocznym. W zasięgu 10 minutowego przejazdu rowerem od stacji SKM/PKM mieszka większość mieszkańców Trójmiasta - system rower+ SKM/PKM to najbardziej niedorozwinięty element systemu mobilności miejskiej o niedocenianych perspektywach rozwoju.

          • 13 23

          • (4)

            w śniegu też?

            • 12 5

            • w śniegu też (1)

              Polecam film na youtube o tym, jak w fińskim mieście Oulu - 1200 km na północ od Gdańska.

              "Why Canadians Can't Bike in the Winter (but Finnish people can)"
              https://www.youtube.com/watch?v=Uhx-26GfCBU&ab_channel=NotJustBikes

              • 0 1

              • Jeżdziłem w Oulu zimą do pracy rowerem 5 km jak wielu Finów i to nie był żaden wyczyn, bo infrastruktura jest doskonale utrzymana. U nas i na nogach jest trudno dojść do samochodu po kolana w śniegu...

                • 0 0

            • (1)

              śnieg jest 10 dni w roku

              • 9 13

              • tak, ale w chorwacji

                • 2 0

          • Podobnie jak gondola.

            Tyle że liczniki przejazdow w sezonach jesienno-zimowych wykazują praktycznie brak ruchu.

            • 8 1

        • Pisz o sobie.

          • 8 1

    • PKM Brętowo - PKP Wrzeszcz - szybka trasa teamwajowa

      (Spojrzeć na google mapę.)

      Najpierw tak, jak jest ślepy peron tramwajowy - przedłużyć równolegle do torów, po dołączeniu do ul Ogrodowej. Następnie odbić w prawo, tak jak odbija ta ulica w kierunku Wrzeszcza. Dalej ulicą Srebrniki i Róży ostrowskiej równolegle do Żołnierzy Wyklętych. Następnie w okolicach skrzyżowanie z Zabytkową włączenie w Słowackiego i do Grunwaldzkiej 2 pasy dla samochodów i 2 pasy dla tramwajów, autobusów, zarejestrowanych taksówek i jednośladów z silnikiem.

      Przejazd nad skrzyżowaniem przeznaczyć na tramwaj i na Zielonym wiadukcie przystanek z nadziemnym przejściem na perony. Dołączenie do Tramwaju wzdłuż Legionów/Rzeczpospolitej - albo na wysokości skrzyżowania z Kościuszki, albo z Hynka.

      W przypadku Hynka od razu pasowałoby do planów budowy tramwaju w kierunku Brzeźna wzdłuż ostatniego (niewykonanego) odcinka Trasy Słowackiego. Z tym, że tej trasy nie budować już dla samochodów, a dla tramwajów, autobusów i rowerów.

      Przy okazji - tramwaj wzdłuż Kołobrzeskiej i nagle się okazuje, że ludziom z Zaspy dajemy wreszcie szybki dojazd do PKP Wrzeszcz i ludziom z Brzeźna, Nowego Portu, Dolnego Wrzeszcza i Zaspy dajemy wygodny dojazd do zagłębia biurowego.

      Ale, aby to zrozumieć trzeba:
      1. Być świadomym tego, że władze miejskie muszą miasto kreować, a nie tylko odpowiadać na to, co już samo się stało.
      2. Władze miejskie muszą jasno postawić na konkretną strategię (teraz są to samochody, choć twierdzą inaczej)
      3. Władze miejskie muszą same korzystać ze środka lokomocji, który uznają za strategiczny. Mogę się założyć, że dużo mniej niż połowa decydentów w Urzędzie Miasta nie ma biletu miesięcznego. Jakim cudem zatem mają zbudować miasto przyjazne ludziom, skoro ich jedynym zmartwieniem są korki?

      • 3 0

    • Wystarczy zwiększyć częstotliwość PKM

      • 1 0

    • To przystanek bez priorytetu

      Linia szybka (ekspresowa, nie wiem jak to nazwać prawidłowo) omija Brętowo PKM. Taniej byłoby włączyć ten przystanek do priorytetu zamiast bezsensownie powielać tą trasę tramwajem.

      • 2 0

    • Zmień miejsce pracy.

      Owszem, budowa PKM jedynie w kierunku Wrzeszcza była pomyłką, ale zabawa w dwusystemowy tramwaj przy obecnym zaniedbaniu pojazdów i infry tylko utrudniłaby ruch na torach!

      • 3 0

    • Władze na pewno mają jakieś plany....

      • 0 0

    • Karta mieszkańca

      Przypominam że posiadając kartę mieszkańca ze zdjęciem, i doładowanym na niej biletem miesięcznym na bus/tram, można pociągami spółek SKM i PR jeździć w granicach miasta Gdańsk, właśnie na tym bilecie.
      PKM obsługuje PR i SKM więc kwestia biletów dla mieszkańca nie jest przeszkodą
      Gdańsk Lipce - Gdańsk Żabianka i Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Rębiechowo - (Gdańsk Osowa)

      • 8 3

    • warto też spojrzeć na mapę tras tramwajowych. widać idealnie, gdzie brakuje szybkiego połączenia tramwajowego.

      • 18 0

  • tramwaj ul. Kołobrzeską.

    • 0 0

  • Tramwaj pełniący rolę kolejki podmiejskiej na tak długiej trasie. (13)

    A potem zdziwko, że ludzie wybierają auto, bo tramwaj ma średnią prędkość 25 km/h z setką przystanków. W zupełności wystarczyłyby tam autobusy, nie potrzebujące infrastruktury za dziesiątki milionów złotych.

    • 34 26

    • (1)

      W Warszawie budują linie tramwajową do Wilanowa, w Bydgoszczy tramwaj jeździ do Fordonu a w Łodzi bodajże do Zgierza. Jak widzisz sprawdzają się na długich trasach. Możesz też zobaczyć jak wyglądają szybkie tramwaje w Poznaniu Szczecinie Krakowie...To że u nas nie potrafią wykorzystać jego potencjału to już inna sprawa

      • 0 0

      • Juz nie jezdzi

        W Lodzi jezdzil tramwaj to Konstantgnowa Lodzkiego - juz nie jezdzi, jezdzil do Zgierza i Ozorkowa - juz nie jezdzi. Czas przejazdu byl bardzo dlugi, torowiska wymagaly remontow i wylaczone je z eksloatacji. Samorzady chcialyby lecz nie ma kasy a pasazerowie nie chca jezdzic dluuugo. W Poznaniu jest fajne rozwiazanie tramwaju, ktory pelni role metra, ma wlasne trasy, malo kolizji z innymi drogami, przejsciami. W Lodzi buduja tunel pod miastem, ktrory przjemie ruch kolejowy tranzytowy polnoc poludnie, wschodz zachod i jednoczesnie bedzie pelnil role malego metra. Budowanych jest kilka stacji na trasie, moze dzieki temu odkorkuje sie Lodz

        • 0 0

    • Autobus już jest. (1)

      Tak się składa że jeżdżą tamtędy autobusy. Linia 148 kompletnie się nie sprawdza, dużą część trasy stojąc w korkach.

      • 2 0

      • Za rzadko jeździ.

        • 1 1

    • (1)

      łopanie, 25km/h to już się nazywa szybki tramwaj, w Gdańsku to jest bodajże w zależności od lini 17-19km/h

      • 3 0

      • 12-14 raczej

        Były robione badania

        • 2 1

    • (5)

      Akurat tam tramwaj jeździłby szybciej niż auta stojące w korkach.

      • 17 6

      • codziennie do pracy jadę równo z tramwajem nr 4

        ruszamy od urzędu miejskiego i do Traugutta. Korków tramwaj tam nie ma a zawsze przegrywa z hulajnogą.

        • 5 1

      • (3)

        No to może tam. Tylko tam. Ale do tramwaju trzeba dojść, poczekać na niego, potem odstać całą trasę jak sardynka, pocąc się jak świnia, zatrzymując się bez sensu co 300 metrów i latając jak worek kartofli pomiędzy tymi 300 metrami, gdy motorniczy próbuje dogonić rozkład oparty na niepraktycznych prędkościach.

        Tymczasem w aucie masz zapewnione miejsce siedzące, klimatyzację, nie musisz iść aż na przystanek, nie musisz czekać na przystanku, a samo stanie w korku jest krótsze niż dojście do tramwaju i czekanie na niego.

        • 5 14

        • to wyprowadź się do małego miasta. Każde duże miasto europejskie stawia na transport publiczny, bez tego nie da się zminimalizować korków w mieście. Jest pełno badań naukowych na temat tego że nawet i dodanie 10 pasa ruchu nie zmniejszy korków.

          • 12 3

        • No to siedź sobie w tym aucie i rozkoszuj się klimatyzacją stojąc w korku, przecież to sama przyjemność to czemu narzekasz

          • 6 2

        • No straszne rzeczy! :D

          • 5 1

    • Średnia prędkość tramwaju to dużo mniej niż 25, gdyby miał 25 (średnia razem z przystankami) to byłby w krajowej czołówce. A żeby autobusy nie stały w korkach to musiałbyś mieć wszędzie dobudowane buspasy, a więc właśnie infrastrukturę za dziesiątki milionów złotych. A taniej jest zbudować torowisko niż dwa dodatkowe buspasy po bokach jezdni.

      • 6 0

  • I super (4)

    Bo niestety na dzisiaj, przejazd z Brzeźna na Przymorze to cała wyprawa

    • 28 11

    • Dlatego powinni poszerzyć trasę a nie tworzyć nowa komunikację skoro jest bus

      • 0 0

    • bez przesady (2)

      jest autobus 148

      • 12 7

      • 148 to linia anakonda jedzie chyba prawie godzine z żabianki do np. Samochodem do zrobienia w 20 min

        • 4 0

      • Stojący w korkach

        I przepełniony w dni targowe.

        • 5 0

  • Niby fajnie ale czy aby na pewno to potrzebne? Przecież jeżdżą autobusy a z hallera do przymorza to zaledwie 2 przystanku? Lepiej byłoby poszerzyć jednie to odkorkowałoby przejazd tunel > przymorze

    • 0 0

  • Ta inwestycja nigdy nie powstanie (9)

    • 41 17

    • (1)

      Rzeczy, które miały nie powstać wg internetowych mądrali: stadion, PKM, tramwaj na Chełm, a potem Havla, WZ do obwodnicy, tunel pod Martwą Wisłą, Trasa Słowackiego, obwodnica poludniowa, S7 do Elbląga.

      • 17 3

      • A Tunel pod Pachołkiem też miał powstać nie mówiąc o wielkim węźle komunikacyjnym z kilkoma liniami tramwajowymi - miał być kawałek za przystankiem Śródmieście

        • 0 0

    • Oby.

      • 0 1

    • Nigdy nie powstanie bo my mieszkacy niepozwolimy na nią tak jak wczesniej zorganizowalismy protesty tak i teraz (1)

      Tramwaj niema zadnych zalet w miescie jest tylko kula u nogi a awarie tramwaju w Gdańsku są codziennie kilka godzin!

      • 3 10

      • Przecież ty tam nie mieszkasz.

        • 1 1

    • Z jakiego ty grajdoła jesteś? (1)

      Jakbyś był z Gdańska, to byś wiedział, że w ostatnich latach zbudowano w Gdańsku kilka nowych linii tramwajowych i dalej budują (i jak widać, już kolejne projektują)

      • 13 6

      • W porównaniu z innymi miastami jesteśmy daleko w tyle. Te kilka linii buduje się dłużej niż całą sieć od podstaw w Olsztynie

        • 1 8

    • oby

      • 2 4

    • ale za projekt ktoś skasuje:)

      • 13 2

  • Czyli znowu zabetonują kolejna część zielonego terenu

    Wytną las a później będą tępić zwierzęta na osiedlach.d**ilizm najwyższych lotow

    • 8 0

  • Letniewo (5)

    Tam już jest potrzebna jakaś komunikacja nie za lat kilka tylko już

    • 21 4

    • Letnica

      • 0 0

    • Są tory (1)

      Chęci brak, a raczej nie zrobimy bo nie

      • 5 0

      • Ale w prospektach u developera wszystko było.

        • 3 0

    • Tyle nowych osiedli w Nowej Letnicy,nowi mieszkańcy płacą podatki w Gdańsku,a rozwoju komunikacji nie widać.

      • 2 0

    • Letniewo to wieś pod gdanskiem

      • 3 3

  • a może jaka marna linijka tramwaju na Południu, bo PKM-ki raczej się nie doczekam

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane