• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza sezon rejsów tramwajów wodnych i katamaranów

Katarzyna Moritz
27 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Miejskie tramwaje wodne wypłyną w rejsy 1 maja. Miejskie tramwaje wodne wypłyną w rejsy 1 maja.

W najbliższą niedzielę startują rejsy miejskich tramwajów wodnych z Gdańska do Górek Zachodnich i na Westerplatte oraz katamaranów Żeglugi Gdańskiej do Helu.



Czy pływałeś kiedyś tramwajem wodnym w Trójmieście?

Niewielkie tramwaje wodne pływają na dwóch liniach: F5 (Żabi Kruk - Westerplatte) i F6 (Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa). Wykonują je bliźniacze statki pasażerskie Żeglugi Gdańskiej: Sonica i Sonica I, sprowadzone z Sankt Petersburga.

Linia F5, która startuje z Żabiego Kruka, ma następujące przystanki: Zielony Most, Targ Rybny, Wiosny Ludów, Nabrzeże Zbożowe, Twierdza Wisłoujście, Westerplatte i w okresie wakacji Nowy Port Latarnia Morska.

Linia F6 z Targu Rybnego zatrzymuje się na przystankach: Wiosna Ludów, Sienna Grobla II, Tamka, Stogi, Górki Zachodnie, Narodowe Centrum Żeglarstwa i  w okresie wakacji Sobieszewo.

Zobacz rozkład rejsów tramwajów wodnych i katamaranów do Helu

Ceny biletów pozostają bez zmian, bilet normalny kosztuje 10 zł, a ulgowy połowę mniej, 5 zł trzeba również zapłacić za przewóz roweru.

Rejsy miejskimi tramwajami wodnymi po Gdańsku są oferowane od 2012 roku w ramach unijnego programu ożywienia dróg wodnych. Z założenia miały być alternatywą dla komunikacji lądowej, ale z powodu długiego czasu podróży (2 godziny), są głównie atrakcją turystyczną.

Mimo to, z roku na rok zwiększa się liczba pasażerów, którzy z nich korzystają. W 2012 roku tramwajami płynęło jedynie 11 375 osób i 270 rowerów, a już w zeszłym roku 43 885 osób i 921 rowerów. Miasto na trzyletnią obsługę tych tramwajów w zeszłym roku ogłosiło przetarg, który wygrała Żegluga Gdańska. W ciągu trzech lat otrzyma ona za swoje usługi łącznie 7,3 mln zł.

Rejsy do Helu z Trójmiasta

W zeszłym roku prezes Żeglugi Gdańskiej, Jerzy Latała, zastanawiał się, czy nie sprzedać katamaranów i nie zlikwidować nieopłacalnych jego zdaniem rejsów na "Początek Polski". To był efekt tego, że samorządy ostatecznie w 2013 roku przestały dofinansowywać kursy do Helu.

Czytaj też: Zupełnie znikną rejsy na Hel? Nieprawdopodobne, ale możliwe

Tak się jednak nie stało i Żegluga Gdańska w ramach własnej działalności również 1 maja wystartuje z rejsami z Gdańska do Helu i Sopotu, z Sopotu do Helu i z Gdyni do Helu. Przez pierwsze dwa miesiące rejsy będą odbywały się wyłącznie w weekendy oraz w tak zwane "długie weekendy". Natomiast od 1 lipca do końca sierpnia będą kursować codziennie.

Ceny biletów wyniosą od 20 do 35 zł, a opłata za rower to 5 zł.

Ubiegłoroczny rejs z Sobieszewa zakończył się awanturą.

Opinie (66) 1 zablokowana

  • A czemu nie ma polaczenia White Fleet z Gdanska do Jastarni? (2)

    Ja wlasnie nie chce na Hel(l), tylko do Jastarni, gdzie mi kiedys dziewczyna serce ukradla :-). (ja wiem ze mozna z Gdyni, i ze jest pociag ale przesiadki to tylko bol czachy).

    Czy moze ktos mnie objasnic czemu takiego polaczenia nie ma z Gdanska?

    • 4 2

    • Proponuję SKM na Hel (co 20 min) (1)

      i po problemie, również z powodu zanieczyszczania środowiska przez samochody.
      Dziwne to województwo pomorskie, gdzie z miasta wojewódzkiego praktycznie nie można dojechać do miejscowości położonych na Półwyspie Helskim. To cywilizacyjne zad*upie

      • 1 1

      • Statek jest bardziej taki.... romantyczny.. (EOM)

        • 0 0

  • (3)

    Wszystko ślicznie, przygoda wyjątkowa, ale koszt samej podróży dla małżeństwa z dzieckiem z Gdańska na Hel i z powrotem wynosi bagatela 190 zł!!!

    • 44 6

    • a koleją będzie taniej ??

      a przelicz koszt podróży pociągiem ( SKM do Gdyni ) i regionalnym na Hel - będzie drożej - do tego jeszcze czas podróży - nie codziennie robi się taką wycieczkę dla rodziny więc mając 500+ można ją w budżecie zaplanować

      • 0 0

    • masz 500+ (1)

      • 13 10

      • faje

        niektórzy na papierosy wydają 2x więcej, wolę całodzienną przyjemność z rodziną niż raka płuc.

        • 2 0

  • bełkot

    po pierwsze w nazewnictwie: to nie jest żaden tramwaj, ale... niech będzie, że jest jakimś środkiem komunikacji miejskiej, póki pływa dla miasta... w tym wypadku jest po drugie. Powinien być dostępny na bilet sieciowy, albo równoznaczny dla autobusu czy tramwaju prawdziwego. W Lizbonie np. kupuje się jeden bilet (powiedzmy na tydzień, można termin krótszy można dłuższy, im dłuższy tym tańszy bilet) Bilet jest elektroniczny, wystarczy go przybliżyć do czytnika. Bilet jest na wszystko, w dowolnej ilości przejazdów w ramach wykupionego terminu ważności: jeździsz z nim autobusem, tramwajem, metrem, a także wszystkimi promami....

    • 1 0

  • Tramwaj wodny jak PKM (6)

    Kpiną jest, że Trójmiasto ani samorządy półwyspu Helsiego nie wykorzystują transportu morskiego.

    Dla środowiska finansów i wygody pasażerów jazda samochodami i autobusami jest gorsza.

    • 136 6

    • Tu jest mowa o dofinansowaniu, a nie niechęci do korzystania. (1)

      Nie ma sensu utrzymywania linii, które są nierentowne. Jeśli pasażerowie uważają je za dużo wygodniejsze od samochodu i pociągu, to niech pokażą to sięgając głębiej do SWOICH portfeli.

      • 2 0

      • Teraz te 20-30 zł to ok ale jak cos takiego kosztuje 60 zł za osobę w jedna stronę to juz większość osob po prostu nie stać a nie ze nie chcą wiecej zapłacić

        • 0 0

    • Dokładnie to nawet nie atrakcja tylko rozsądny środek transportu. Czas i małe zatłoczenie na wodach zatoki to idealne warunki dla tego połączenia. Statki powinny pływać raz na pół godziny w wakacje

      • 0 0

    • (2)

      Zgadzam się, katamarany na Hel to była jedna z lepszych atrakcji - w niesamowicie przystępnej cenie. Zarówno dla turystów z Gdańska i Gdańszczan w kierunku Helu oraz dla mieszkańców i turystów z Helu w kierunku Gdańska.

      • 30 1

      • (1)

        Ludzie byli, jak była pogoda. Średnio było słabo, a ile miasto miałoby dopłacać do biletu? 80%?

        • 5 6

        • zmniejszyć częstotliwość kursów oraz trochę podnieść ceny - ale dlaczego od razu zamykać, dodatkowo ewentualnie odpalać ją tylko pt-nd w okresie szkolnych wakacji.

          • 10 0

  • Za małe statki. Są żeby były, a nikt się nie martwi że za małe.

    • 2 0

  • podroznik (1)

    na westerplatte to sobie moge pojechac autobusem a i taniej

    • 2 0

    • 106 i 138, a czasem nawet 606. 3 zeta

      • 0 0

  • taniocha (2)

    Przejażdżka do mojej rodziny tylko 320zl. Na Hel i z powrotem.

    • 17 6

    • 500+

      Masz 500+ to się ciesz. Chyba, że na alkohol i fajki wydajesz.

      • 3 0

    • chciałbyś za darmo? komuno wróć?

      • 5 5

  • te tramwaje, promiki to powinny dymać po Wiśle, po Zatoce do Sopotu, Gdyni. żeby było czuć, że to 3miasto jest nad wodą....

    • 3 0

  • Falochron Zachodni (2)

    może warto nieco wydłużyć trasę o jeden przystanek?

    • 20 2

    • przy złej pogodze nie mogą cumować pod latarnią a ty chcesz żeby robiły to w główkach portu? (1)

      zapomnij

      • 1 1

      • jak sie nie da to trudno, ale gdy moga to czemu nie?

        • 2 0

  • kiedy połączenie z lotniskiem?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane