• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył montaż ozdobnych ścian przystanków PKM

Maciej Naskręt
22 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Montaż ozdobnych ścian na budowie przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo, gdy jeszcze nazywana była przystankiem PKM Banino.
  • Montaż ozdobnych ścian na budowie przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Usytuowanie przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Montaż ozdobnych ścian na budowie przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.

Przystanek PKM Gdańsk Rębiechowo jako pierwszy zyskał ozdobne ściany charakterystyczne dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zdobienie pojawi się na wszystkich budowanych stacjach linii PKM.



Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
We wtorek rozpoczął się na przystanku Gdańsk Rębiechowo zobacz na mapie Gdańska montaż ozdobnych ścian bocznych czerwonych wiat z charakterystycznymi perforowanymi grafikami.

- Docelowo montowane zdobione boczne ściany mają się pojawić na wszystkich przystankach. Jeszcze w listopadzie będzie można podziwiać ozdobny element na stacji PKM Niedźwiednik - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem kolejowego przedsięwzięcia.

Zobacz trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z lotu ptaka.

Kształt i wygląd ścian peronów został wybrany w listopadzie 2012 roku w międzynarodowym konkursie PKM, zorganizowanym we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia".

Zwycięski projekt Anny Waligórskiej zdaniem ekspertów architektury "współpracuje z lekkością nowomodernistycznej architektury kolejowych przystanków i równocześnie swoją organiczną wyobraźnią rozpuszcza rzeczowość budowlanej struktury". Dodatkowo spełnia potrzebę orientacji podróżnych poprzez przyznanie numerów poszczególnym stacjom i zintegrowanie ich z bardzo rozpoznawalnymi obrazami.

Z kolei pod koniec kwietnia zatwierdzono nazwy przystanków, co wiązało się bezpośrednio z wkroczeniem budowy w kolejny etap - zamawianie wspomnianych elementów architektury według projektu Anny Waligórskiej. Przy tej okazji zmieniona została wspomniana nazwa stacji PKM Banino na Gdańsk Rębiechowo.

Obecnie budowa 18-kilometrowej linii gotowa jest w 77 proc. przy 70-procentowym upływie czasu do zakończenia przedsięwzięcia. Inwestycja ma być gotowa w maju 2015 r. Niektóre jej elementy będą wykańczane jeszcze do przyszłorocznego października, jak np. wiadukt na Zaspie. Inwestor jednak zapewnia, że nie zakłóci to ruchu pociągów.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Kronika budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (184) ponad 10 zablokowanych

  • niepraktyczne to (14)

    Nie dosc ze wybrano projekt z najmniejszym zadaszeniem przystankow, to jeszcze przez ozdobne dziury (przepraszam-perforacje) bedzie p...l wiatr, zwlaszcza ze przystanki sa namorenowych wzgorzach. Wizja artystow wygrala z komfortem pasazerow

    • 85 13

    • masz rację (3)

      W dodatku zadaszenie na takiej wysokosci w przypadku zamieci czy tez intensywych opadów daje tyle co nic....

      Juz sobie wyobrażam ludzi czekających na tym wy*iz*owie na PKM...

      • 14 1

      • ... (2)

        pół dnia będą stać na peronie i czekać, co nie?
        Na SKMce dają radę? Czy umierają przysypani śniegiem?

        • 4 5

        • Czekanie na SKM na peronie to prawie jak zsyłka na Syberię.

          Artyści nie muszą pamiętać, że na naszym terenie wiatr i zacinający deszcz nie jest niczym niezwykłym, ale inwestor powinien takie rzeczy wiedzieć.

          • 0 0

        • Mozna sobie tlumaczyc, ze jakos da rade, ze przeciez mozna wyjsc pozniej na pociag itp. Tymczasem za taka kase mozna bylo zrobic tak, aby bylo wygodniej i przyjemniej. Chociazby drugi projekt bardziej przypominal przystanki naziemnego metra niz pksu- jak w wybranym projekcie. No ale najwazniejsze, ze kolorem nawiazuje do ECS.

          • 2 0

    • Plandeke z boku sie powiesi

      • 8 0

    • ... (4)

      Wyłóż dodatkowe 100mln zł to wybudują ci jeszcze złote bidety na peronach.
      Idąc na SKMke, w godzinach jej rzadkiego kursowania, wychodzisz tak, żeby stać na peronie pół godziny, czy max 5min?

      • 7 10

      • ponoć

        zwłaszcza w rębiechowie - jak wyjdziesz w gumofilcach w pole o 6.00 to do 7.00 dotrzesz do przystanku (chyba, że będzie padał śnieg) - samochodem tam nie dojedziesz

        • 5 0

      • .. (2)

        antymalkontent - spytaj czy samoloty dostosują się do PKM to znajdziesz swoje 5min

        • 12 2

        • ... (1)

          masz ogrzewany terminal na którym możesz siedzieć do oporu i czekać na swój pociąg.
          Do tego z terminala przejdziesz suchą nogą wprost na peron.
          Mało??

          • 6 2

          • malo, bo on nigdy nie lecial samolotem i w najblizszym czasie jego klasa z gimnazjum nie planuje takich wycieczek!

            • 10 2

    • ciekaw (1)

      ciekawe kiedy zacznie rdzewieć :-) .. i ile kosztowalo takie cuś.. ;-)

      • 6 7

      • To są blachy alum. pomalowane. Wiem bo przy tym pracuję.

        • 3 0

    • wygrały pomniki, a nie praktyczne zadaszenie !!

      cóż wygrała artystyczna wizja a nie to co będzie dobre dla pasażerów

      • 6 0

    • nie znasz tematu.

      Oprócz tych ozdobnych zadaszeń będą praktyczne wiaty.

      • 5 1

  • A czy te wiaty sa metalowe? (3)

    Bo jeśli tak to za 5 lat zmienią kolor na piękny rudy...

    • 2 3

    • Muszę zmartwić bo są aluminiowe więc rudy za 5 lat to tylko marzenie :)

      • 0 0

    • Konstrukcja główna jest stalowa, stelaże oraz elewacja to aluminium.

      • 1 0

    • Zamiast utleniania podejrzewam raczej przemianę fazową - sukcesywne skraplanie w tanie wino.

      • 2 0

  • P+R ? (3)

    Jak będzie można to tego przystanku w Rębiechowie dojechać?.

    • 2 0

    • To będzie wyjątkowy i jedyny w swoim rodzaju przystanek bez drogi dojazdowej, maksymalnie oddalony od ludzkich siedlisk. Wg analiz wyszło, że droga nie będzie potrzebna, bo jedynymi użytkownikami będą lisy, sarny i zające. A te wiedzą, że na drodze czai się śmierć, więc z dróg nie korzystają, a projektanci to uwzględnili.

      • 0 0

    • narazie droga się urywa po kilkuset metrach ;)

      • 0 0

    • Będziesz mógł dolecieć.

      • 0 0

  • Sopot (5)

    Sopot pozostał z boku. To chyba zasadniczy błąd tej inwestycji.

    • 6 35

    • bo to nie miasto:)

      • 0 0

    • Sopot ma na tyle zwartą zabudowę, że nie ma potrzeby jakiejś nowej linii szynowej. A co poza tym miasto miałoby niby zrobić ?
      To problem Gdańska, że ma mnóstwo niewykorzystanych nieużytków w swoim obszarze, nazwijmy to "miejskim" i mieszkańcy chcąc nie chcąc zaczęli osiedlać się na obrzeżach.
      Gdy rozrastały się dzielnice-sypialnie zasobów mieszkaniowych w centrum Gdańska zbyt dużo nie przybywało (Śródmieście, Wrzeszcz, Oliwa, Przymorze, Zaspa)
      teraz jest trochę lepiej pod tym względem i jest większy wybór ale to trochę musztarda po obiedzie, gdy tak rozrosły się dzielnice południowe i miasto przez swoje błędy płaci teraz olbrzymie koszty rozbudowy transportu publicznego i infrastruktury

      • 5 3

    • sopot to taka tanc buda. golfiki i beemki dojada

      • 15 0

    • Sopot to dziura, między gdańskiem centrum, a Gdynią przedmieściem Gdańska.

      • 14 4

    • ...

      A Ty byś chciał z lotniska do Wrzeszcza/Głównego jechać przez Sopot????
      Sopot ma połączenie z Gdańskiem i Gdynia poprzez SKM.

      • 17 0

  • czemu to taki brzydkie? (8)

    czyzby to ci sami projektanci co ECS robili? Tyle, ze tym razem blach pomalowali. Farba w kolorze slaskich okien. Byla popularna na slasku bo mozna bylo ja wyniesc "za darmo" z kopalni. Ciekawe komu "wyniesli " ci od kolei?

    • 64 108

    • (1)

      "...i równocześnie swoją organiczną wyobraźnią rozpuszcza rzeczowość budowlanej struktury" - mnie bardziej interesuje czy pociag bedzie na czas.

      • 1 0

      • ale czy

        przez te organiczna strukture nie bedzie nawiewal snieg na peron?

        • 1 0

    • Witamy w kraju kwitnącej cebuli!

      Tu każdy jest krytykiem politycznym, architektonicznym, najlepszym finansistą, jak nie filozofem, a pewność siebie buduje się w internecie, bo przecież "jest się anonimowym".

      Polecam zamknąć się we własnym, romantycznym polskim dworku, kupionym z gazety, pokrytym styropianowymi sztukateriami i inną dachówką niż sąsiad (bo trzeba być lepszym, ład przestrzenny nie jest dla szlachty), zająć się własnym życiem, mężem/żoną, dziećmi, znaleźć hobby, bo lanie żółcią na innych nim nie jest i dać ludziom robić, to czego byli nauczani, a wszyscy będą szczęśliwi.

      • 4 5

    • ąę

      Błędów co nie miara, "polskie" znaki pouciekały w las zabierając ze sobą sens wypowiedzi i rozumek autora. Przecież autorzy projektu są wskazani w tekście i możesz sprawdzić, że to nie Ci sami, którzy ECS projektowali. A pomysł z farbą jest już tak absurdalny, że nawet komentować nie ma czego.
      Miłego popołudnia i udanego tygodnia zgrywusie :)

      • 3 0

    • A czemu nei przeszklono? (2)

      Byłoby ładniej, bardziej słonecznie i człowiek by widział zarówno pociąg jak i przystanek...

      • 10 26

      • no bo bedzie czerwone i juz.jakby bylo przeźroczyste to byś napisał dlaczego nie jest czerwone.Naród narzekaczy.

        • 26 7

      • Tak i co 2 tygodnie wymianiali by zbite szyby...Super pomysł...

        • 25 5

    • Ci sami nie, ale ich koleżanki i koledzy z placówki oświatowej.

      • 3 3

  • (6)

    Panie Redaktorze Naskret, ten Pana news ma taki sam wydzwiek, jak stwierdzenie, ze rano w piekarni pojawil sie chleb, a nawet cieple bulki..

    • 78 48

    • Ja tam wolę takie newsy niż (1)

      kronikę wypadków z całego świata, jak w tv.

      • 28 2

      • dokladnie

        I jeszcze sprawozdania sadowe

        • 2 0

    • Maruda.....................

      • 10 1

    • Nie ma takiego wydźwięku

      To wartościowa informacja lokalna - sprawozdanie z ważnej dla regionu inwestycji. "News" nie musi być sensacyjny czy szokujący.

      To ludzkie dziennikarstwo. A informacja jest dla ludzi ważna, o czym świadczy liczba odsłon i komentarzy.

      • 33 1

    • (1)

      mam tylko nadzieje że zastąpić się miedziane okleiny hamulców czymś innym żeby wszystko dokoła nie było rude.

      • 14 1

      • ...

        nie miedziane tylko żeliwne, to raz, a dwa, w nowych składach się już takich rozwiązań nie stosuje (hamulce szczękowe)
        Obecnie standard to hamulce tarczowe.

        • 14 0

  • pytanie za 100 pkt (10)

    jak często będzie kursowała kolej, z osowy do wrzeszcza? akurat by mi pasowało do pracy :) jeśli co 1-2h jak na trasie gdynia-kościerzyna, to faktycznie doskonała inwestycja za grube miliony haha

    • 50 18

    • Dla mieszkańców Zaspy tak długo jak nie powstanie przystanek PKM Zaspa to ta linia nie ma najmniejszego sensu, szczególnie przy konieczności dokupienia 2 dodatkowych biletów na SKM i ZKM...zmienili projekt podjazdu więc jeszcze jest czas by zbudować dodatkowy peron i umożliwić korzystanie z PKM kilku tysiącom mieszkańców?

      • 2 0

    • (4)

      Nikt tego nie wie na razie ale kursów zbyt wielu nie należy się spodziewać.
      Mam znajomego który robił analizy przewozu i nie wychodziły one za dobrze.
      Na ranne i popołudniowe szczyty chciano puszczać składy co 10-12 minut, problem jednak był w tym, że ranne składy (w dół) a popołudniowe (w górę) o ile byłyby zapełnione, to te w kierunkach odwrotnych, byłyby zupełnie puste.

      • 16 2

      • W drugim kierunku nie wszystkie składy musza sie zatrzymywać na stacjach (1)

        Zwiększyłoby toczestotliwosc kursów.

        • 1 3

        • Ty jesteś mądry jednak... Szkoda tylko, że po 4 przystankach skład, który miałby się nie zatrzymywać dogoniłby ten, który się zatrzymuje na przystankach i dalej jechaliby razem jedne za drugim i razem zatrzymywaliby się na kolejnych stacjach. Tylko ten pierwszy by zabierał ludzi a drugi jechałby na pusto. To ma sens, powinieneś im ten pomysł posunąć... Geniusz

          • 6 0

      • (1)

        Taka jest niestety specyfika tej linii. Rano zwieźć do pracy i po południu przywieźć do domu.

        • 17 2

        • Dlatego liczy się te puste kursy i wychodzi tak jak wychodzi. Nieco mniejsza częstotliwość, bardziej zapchane składy ale za to mniejsze koszty.

          • 8 1

    • ... (3)

      Wstępne założenia dot. rozkładu jazdy po uruchomieniu linii są znane od jakiegoś czasu. Gdańsk Wrzeszcz - Lotnisko - Osowa co 15min plus 1 poc. na godzinę w stronę Kaszub.

      • 17 1

      • (1)

        Wstępnie zakładano jeszcze większą częstotliwość szczytową ale byłyby w drodze powrotnej puste "przeloty", więc z 6 odjazdów na godzinę zmniejszono do 4. Po godzinach szczytu będzie jeszcze mniej, co z kolei da do zastanowienia czy czekać np 20 minut na przystanku i jechać PKM kolejnych kilkanaście, czy wsiąść w samochód i dojechać w krótszym czasie. Jak do tej pory analizy są oparte na bardzo optymistycznych założeniach, choć wykluczyć oczywiście nie sposób że PKM będzie dobrym rozwiązaniem. Czas pokaże jak to wyjdzie, choć na razie optymizmu wielkiego nie ma.

        • 5 3

        • ...

          Lepsze takie rozwiązanie, które początkowo nie wykorzystuje w pełni potencjału linii, niz wybudowanie osiedli na terenie bez infrastruktury, a potem płacz, że wszyscy stoją w korku, ze nie ma jak dojechać.

          • 12 1

      • skorzystam...

        to w sumie całkiem dobrze, skmki obecnie tak kursują poza godzinami szczytu i dramatu nie ma :)

        • 14 2

  • A czy ruszyly juz prace w sprawie wspolnego biletu do 100 zl na Pkm Ztm Skm?! (15)

    nic w tej sprawie nie słychać. mieszkancy nie kupia biletu za ponad 200 zl ... a tym bardziej nie przesiada sie z auta

    • 67 5

    • Proszę sobie zobaczyć na stronie "mzkzg.org" (7)

      "Bilet miesięczny 30+" za 110 złotych.
      Nazwa 30+ nawiązuje do zakresu ważności biletu: 30 km koleją( PKP SKM i PR Regio ) plus komunikacja komunalna (autobusy, trolejbusy i tramwaje na całym obszarze MZKZG).
      Dołożą do tego PKM i będzie za 130 złotych - full wypas.

      • 1 10

      • 30+ normalny (6)

        to kosztuje 110+88 = 198zł

        • 11 1

        • W Warszawie za 110 zł jest bilet normalny obejmujący wszystkie środki transportu z metrem i koleją na powierzchni jak od Oruni do Wejherowa i Sopotu do Kartuz...a w Trójmieście chyba można powiedzieć, że zamiast tego jest zmowa cenowa przewoźników, która powinna być ścigana z urzędu a odpowiedzialni za ten stan postawieni przed sądem i przykładnie ukarani?

          • 2 0

        • (4)

          dokładnie, kolega z um mydli oczy a realia jak widac sa drogie!

          • 7 1

          • 200 zl za nieograniczone poruszanie sie wszystkim po calej metropolii? (3)

            Nie wiem, co dokladnie obejmuje ten bilet, ale chcialbym zauwazyc, ze 4 kursy z Gdanska Glownego na Lotnisko taksowka juz wyczerpuja te kwote.

            Prosze zobaczyc, ile za taka kwote mozna jezdzic samochodem - szczegolnie w godzinach szczytu.

            • 3 8

            • Najbardziej śmieszne/żenujące jest to

              że jeśli chciałbym się np. tylko po Gdańsku poruszać ZTM+SKM to muszę zapłacić 186zł - to jest dopiero granda.
              Bilet na wszystko na jedno miasto to powinno być 90-100zl
              Bilet na wszystko jedno miasto + kolej całe Trójmiasto to 130-140 zł
              Bilet na wszystko na całe Trójmiasto to 170-180zł

              • 3 2

            • Przy spalaniu 10 l/100 km,

              jeżdżeniu do pracy 20 dni w miesiącu i cenie paliwa 5,2 za litr ok. 20 km dziennie, wiec 10 km w jedna stronę. Moim zdaniem samochód sie bardziej opłaca, zwłaszcza, ze na dalsze odległości spalanie będzie raczej mniejsze- oczywiście wszystko zależy od stylu jazdy.
              By cena biletu była atrakcyjna, powinna oscylować koło 100 zł

              • 5 0

            • nie pitol, w innych miastach sie da a unas ludzie z urzedu niedasię zwą sie oni tylko podwyzki potrafia dawac

              • 8 0

    • ... (2)

      Za 100zł to myślę, że trochę za mało. Obecnie na ZTM Gdańsk trzeba wydać ponad 100zł kupując bilet obejmujący Sopot.

      • 5 10

      • No chwilę...

        Ale wpływy byłyby również z Wejherowa czy Gdyni, więc bez przesady - bilet nie będzie dotyczył 450 tysięcy ludzi, a ponad miliona!

        • 8 3

      • wiem ale też wiem ze to jest drogo:( sa miasta w Polsce gdzie taki tani bilet dziala i jest sukcesem.

        • 11 2

    • i nie mowcie ze sie nie da bo w innych miastach polski juz taki bilet w tej cenie działa (3)

      • 24 3

      • (2)

        taaa, gdzie? w Londynie? ;)

        • 2 16

        • na pewno w Warszawie zatkalo kako?:) (1)

          • 23 3

          • co u was na wsi oznacza slowo "kako"?

            • 5 3

  • Dlaczego??? (2)

    dlaczego w projektowaniu nie brali udzial praktycy,ludzie z wyobraznia praktyczna, tylko kolejny raz pozwolono na "radosna" tworczosc architektom. Zadaszenie jest za krotkie i nie praktyczne. Bedzie jedynie elementem ozdobnym i o to chodzilo chyba domoroslym projektantom. Znowu kolejny szajs, kolejna "dziura", podobna do tej z SKM, gdzie zobiono wszystko ladnie i pieknie, zmodernizowano perony ale "dziure" miedzy wagonem a peronem zostawiono.Diabel ukrywa sie w szczegolach i widac, jak narzie jeden szczegol i zobaczymy ile jeszcze wyjdzie takich "szczegolikow" w przyszlosci.

    • 6 2

    • To jest tylko ozdoba przecież. Wiaty przystankowe będą "w środku"

      • 2 1

    • Bo PKM to sitwa. Sami swoi. Jasne?

      • 1 3

  • Wolność słowa

    Inwestycje są finansowane z moich podatów dlatego jak coś mi się nie podoba to mogę to skrytykować. Demokracja.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane