• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył przetarg na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
29 czerwca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Zobacz na jakich stacjach zatrzymają się pociągi Kolei Metropolitalnej i ile czasu zajmie pokonanie 18-kilometrowej linii między Osową, a Wrzeszczem. Zobacz na jakich stacjach zatrzymają się pociągi Kolei Metropolitalnej i ile czasu zajmie pokonanie 18-kilometrowej linii między Osową, a Wrzeszczem.

Właśnie ogłoszono przetarg na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na oferty poczekamy do 30 lipca. 18-kilometrowa linia kolejowa ma być gotowa do końca kwietnia 2015 r. Dwa miesiące później pojadą nią pierwsze pociągi z pasażerami.



Plan zakłada, że pierwsi pasażerowie odjadą z Wrzeszcza do Osowy 30 czerwca 2015 r. Plan zakłada, że pierwsi pasażerowie odjadą z Wrzeszcza do Osowy 30 czerwca 2015 r.
Samorządowa spółka PKM S.A. przesłała do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszenie o zamówieniu publicznym, w trybie przetargu ograniczonego, na zaprojektowanie sieci sterowania ruchem i budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy.

Przetarg został podzielony na dwa etapy. Pierwszy obejmuje weryfikację firm zainteresowanych budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Potencjalni wykonawcy mają obecnie miesiąc (termin składania wniosków upływa 30 lipca) na przedstawienie wymaganych przez zamawiającego dokumentów potwierdzających odpowiednie zdolności finansowe oraz doświadczenie w realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych.

Po weryfikacji wszystkich ofert, spółka PKM zaprosi do udziału w drugim etapie 20 wykonawców, którzy otrzymali najwyższe oceny. Głównym kryterium wyboru zwycięskiej oferty będzie już wyłącznie cena. Podpisanie umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą planowane jest w listopadzie 2012 r. Termin ten może jednak ulec zmianie w konsekwencji ewentualnych odwołań od wyników przetargu.

Czy uda się zbudować Kolej Metropolitalną do połowy 2015 r.?

- Przetarg obejmuje zarówno prace budowlane - inwestor dysponuje już projektem budowlanym, który przekaże wykonawcy, jak i telematyczne - w tym przypadku wykonawca będzie musiał zaprojektować i wykonać wszystkie niezbędne systemy sterowania ruchem na linii kolejowej - tłumaczy Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie wybudowanie całej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przekazanie jej inwestorowi do użytkowania wraz ze Świadectwem Przejęcia do dnia 30 kwietnia 2015 r. i dodatkowo okres utrzymania sieci sterowania i bezpieczeństwa ruchu do 30 czerwca 2016 r.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ostatecznie 742 mln zł (netto), z czego ok. 501 mln zł pochodzić będzie z dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową nr 201 Gdynia - Kościerzyna.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w nieco ponad 20 minut.

Miejsca

Opinie (230) 1 zablokowana

  • Obecnie pociąg z Osowej do Gdyni Głównej jedzie 19 minut... (1)

    a na powyższej grafice mamy napisane 35 minut... widzę że lepiej niż jest, nie będzie!

    • 11 2

    • No nie do końca

      35 - 24 daje 11 minut co i tak jest mało realne, bo jeszcze będą dodatkowe przystanki w Gdyni

      • 0 0

  • Byłem wielkim orędownikiem budowy PKM kiedy dr Wołek i cały zespól proponowali to rozwiązanie, (7)

    a Gdańsk jak piskorz się migał jak tylko mógł lub wymyślał problemy. Dziś po kilku latach zaczynam mieć wątpliwości a nawet w tej projektowanej formie, co się proponuje zupełnie inne zdanie.
    Widzę w globalnej ekonomii europejskiej ogromne problemy a Polska nie jest od nich niezależna a nawet przez głupie inwestycje może stać się zaraz głównym problemem. Bo zamiast otrzymaną kasę stworzyć nowe miejsca pracy wytwórczej i dochodowe instytucje faktycznie odpowiadające potrzebą publicznym a nie pseudo uciech i para politycznymi, zbudowaliśmy ECS, stadiony bez możliwości organizowania na nich innych sportów i eventów niż u nas naprawdę reprezentującą niski stopień zaawansowania p.nożna, a na utrzymanie musimy teraz ciągle łożyć, popadając w coraz większe zadłużenie i uzależnienie. Tak więc aby realizować projekty typu PKM, samorząd woj. i gminy znowu muszą pożyczać pieniądze w bankach i od inwestorów na tzw. wkłady własne, choć poprzez układy polityczne Gdańsk ma w miarę najlepsze położenie, ale to nie przeszkadza, że oficjalnie jest zadłużony w 54% a nieoficjalnie w ponad 64% - a przypomnę jako główny beneficjent funduszy unijnych są to pożyczki nie najlepiej zainwestowane bo będą generować dalsze pożyczki wraz z województwem. Może tylko wymienię a właściwie przypomnę dwie flagowe niewypały wojewódzkie, do których musimy ciągle dopłacać na ich utrzymanie i nam nić nie przyniosły oprócz wstydu to; giełdy Renk i Rybna,... W ten sposób zaprojektowana Kolej Metropolitalna to kolejny niewypał!!!
    Spowoduje ona zaraz, że z nią utoniemy w długach. I tu nic nie pomoże kol. partyjny Tusk i kolesie, bo ekonomia jest okrutna a nie picuś glancuś i ohydny PR. Dlaczego nie chcemy zauważyćże wzrosło ponad połowę od ub r. wielkość gmin i miast, które przekroczyło dozwolone progi zadłużenia w stosunku do roku wcześniejszego.
    Jako społeczeństwo nie możemy udawać, że o tym nie wiemy lub nie wiedzieliśmy. Ja mogę wyobrazić sobie, że dzisiejsze dyplomy wyższych uczelni są mniej warte pod względem wartości i absorpcji posiadanej wiedzyniż za tzw. komuny szkoły średnie.
    Czy odpowiedzialnym więc jest dalej się zadłużać? Moim zdaniem już nie można. Jeśli to tylko na nowe technologie, innowacje i wynalazki, które na pewno się sprawdzą. Każdy wie, że zaciągnięte pożyczki trzeba będzie spłacać, a koszty eksploatacji i utrzymania różnych nietrafionych obiektów, które wybudowano za pieniądze unijne, znacznie przekraczają wpływy z tych inwestycji a nawet jeśli są w ogóle to są one znikome i pogarszają kondycje przeciętnego mieszkańca. Nie stworzyliśmy dodatkowej możliwości właściwej bazy podatkowej, z której teraz spłacalibyśmy zaciągnięte pożyczki. Co prawda mówi się o b. uczciwym podatku katastralnym, ale elity za dużo by straciły bo byłby od konsumpcji, która mogłaby zostać katastrofalnie ograniczona i co wtedy? Już dziś mamy największy udział samobójstw.Wiele zrealizowaliśmy projekty, które są dużo droższe niżby były realizowane w Europie Zachodniej czy w Sanach czy to normalne? I gdzie poszła ta kasa bo ile zarabia nasz robotnik a ile w Stanach już o innych czynnikach nie mówiąc. Co prawda projekty te upiększają Polskę, ale czy były wykonywane właściwie i funkcjonalnie są przydatne czy wymuszane lobbingiem kolesi wydaliśmy pieniądze na hucpy polityczne czy inne.
    Obawiam się, że po wybudowaniu PKM będziemy szybko ją zamykać bo utrzymanie pochłonie ogromne środki finansowe.

    Kochani moi Pomorzanie jest jeszcze czas, aby merytorycznie pochylić się nad tym projektem bez żadnego zadęcia i pokazywania "kto tu rządzi", bo nasze dzieci i wnukowie nam tego nigdy nie wybaczą. To co widzę to czeka nas nie sukces a PORAŻKA:((

    • 20 10

    • ? (1)

      No dobrze, ale M. Wołek chyba nie jest bezstronny w tej sprawie?

      • 1 0

      • Dlaczego tak sądzisz?

        Jako młody gdański naukowiec związany z transportem jeszcze nie popadł w efekt Lucyfera, do tego nie należy do żadnej partii, ma świetnego ojca i rodzinę więc nie ma powodu się komukolwiek zaprzedawać. Do tego prowadził merytoryczne mediacje w tej kwestii przy udziale różnych stron i nigdy nie był posądzony o jakąś stronniczość, i na początku pozwala mu osiągnąć porozumienie, które i mnie satysfakcjonowało.
        Mógł właściwie przejść jak większość obojętnie przed problemem a nie silić się na niezależność, bo w Gdańsku jest to cecha pozbawiona tzw.logiki politycznej i tu niepożądana. Natomiast wszyscy o uczciwi są doprowadzeni do Efektu Lucyfera, bo nie podążają za modą PO, nie wchodzą w projekty same w sobie, które zaproponują ci wiadome władze. I myślą, że da się tamtejsze trendy przeszczepić na cały trójmiejskii grunt. Bycie niezależnym to bycie bezkompromisowym i ciesze się, że jest ich najwięcej wśród prawdziwych naukowców.

        A chyba wiesz jak trudno jest być w Polsce a zwłaszcza w Trójmieście bezkompromisowym?
        A obserwując dr Wołka widzę, że stara się iść taką właśnie drogą. Nie chcę robić czegoś na zamówienie lecz z potrzeby wyższej publicznej, znając dokładnie aspekt ekonomiczny przedsięwzięcia.

        • 1 1

    • od dawna wołam, że kasa ma iść na zarabianie , miejsca pracy itp a nie na konsumpcję !

      Budują stadiony itp a handel oddali obcym i zwolnili z podatków !!!

      • 4 0

    • Podaj przykład inwestycji w infrę tranportową, która przynosi straty dla rozwoju regionalnego jakości życia... (3)

      rozwoju miast, aglomeracji itd.

      - a zastanowimy się nad koleją tą ?

      • 1 1

      • Lubuska Kolej Regionalna. Istniała tylko 3 lata. Upadła, ponieważ oferowała wożenie (2)

        terenami niezamieszkałymi. Liczyła, że dzięki jej istnieniu zaludnią się. Że mieszkańcy Zielonej Góry nie będą obawiali się zamieszkać na przedmieściach.

        A jednak. Nawiasem mówiąc, Linia S9 Warszawskiej SKM też nie zachwyca. Jeździ tylko cztery razy na dobę. Więc tu się pomylili wyznaczając ją.

        O! O! O! O!

        • 1 1

        • Widomość dla Ciebie (1)

          ZG jest mniejsza od Gdyni i nie ma ograniczeń w zabudowie takich jak np morze.
          U nas rozbudowa pd-pn nie ma już sensu i jest już za mocno wykorzystana. Dodaj do tego, że obok ZG nie ma żadnych dużych miast.

          Po drugie wzdłuż PKM są już osiedla i dalej się one rozbudowują więc PKM się tylko w to wpisuje, a nie próbuje kogokolwiek zmusić. Zobacz, że w podobnych kierunkach powstała nowa trasa W-Z oraz Słowackiego, włąśnie dlatego, że obecny system nie dawał rady.

          • 0 2

          • Prosiłeś o przykład, dostałeś. Ś.P. Lubuska Kolej Regionalna udowodniła, że nie ma gwarancji

            iż w miejscu maleńkich pobliskich miejscowości powstanie prawdziwe miasto lub nowa dzielnica dotychczasowego.

            PKM spowoduje wzrost cen mieszkań. A to jest złe.

            O!

            • 1 0

  • koszt (3)

    742 mln zł : 18 km = 41,2 mln zł. REKORD!

    • 17 2

    • a przystanki ? (1)

      • 1 1

      • na to bedzie nowy przetarg

        • 1 1

    • wykup gruntów, ogrom prac ziemnych, budowa nowych obiektów inżynieryjnych (wiadukty, przepusty, mosty). wcale nie tak dużo.

      • 0 1

  • Wyczuwam klęske, bo długo

    18km w takim czasie ? Realy ?

    • 3 0

  • ale żeby nie było

    że ten co wygra ,roboty rozpocznie za 10 lat bo przy NOT na Rajskiej dawno dawno dawno temu ktos też wygrał

    • 7 1

  • Ważne żeby wygrał najtańszy wykonawca, będzie dobrze

    • 2 1

  • umowa w listopadzie

    zostanie więc 2,5 roku na całą budowę, patrząc na to jak przebiega remont trasy warszawa gdynia wydaje się to zupełnie nierealne, owszem tu będzie budowa od zera bez konieczności utrzymania ruchu pociągów, inny inwestor i może inny wykonawca,, ale też specjalistycznych firm na rynku budowy kolei nie ma tak wiele, więc ... nie mówię, że na pewno nie zdążą, ale 2,5 roku wydaje się bardzo optymistycznym terminem

    • 2 1

  • tak sobie przeliczam w czasie dlugosc przebudowy tunelu na gornym Monciaku a zakonczeniu tego projektu PKM

    • 1 1

  • Stawiam na Hydrobudowe

    • 3 0

  • Ta kolej zostanie zbudowana wówczas, kiedy na torach pojawią się...

    ...takie składy jak na tych wizualizacjach. Sami sobie odpowiedźcie, kiedy to nastąpi.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane