• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył przetarg na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Naskręt
22 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Do 29 października firmy i konsorcja mogą składać wnioski o dopuszczenie do przetargu na projekt i budowę 33-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej, która połączy dwiema jezdniami Chwaszczyno z Południową Obwodnicą Gdańska. Czy ogłoszenie pół roku wcześniej niż planowano przetargu oznacza, że szybciej pojedziemy ekspresówką przez Kaszuby?



Czy Obwodnica Metropolitalna odciąży ruch na Obwodnicy Trójmiasta?

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S6, na odcinku od Węzła Gdańsk Południe do Chwaszczyna, gdzie połączy się z także planowaną Trasą Kaszubską.

Budowa 33-kilometrowej drogi wstępnie ma pochłonąć ok. 3 mld zł

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze zadanie obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową 201. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową 229.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudową Węzła Gdańsk Południe zobacz na mapie Gdańska. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Drogowcy nie chcą marnować czasu

Na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Obwodnicy Metropolitalnej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą właśnie opracowuje kosztem 4,7 mln zł firma Multiconsult Polska.

- Na wiosnę też powinniśmy zakwalifikować do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową obwodnicy. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
W ten sposób drogowcy zyskają ok. sześć miesięcy. W teorii oznacza to, że budowa powinna ruszyć pół roku wcześniej. W praktyce poszerza to margines ewentualnych opóźnień, spowodowanych np. odwołaniami.

Wykonawcę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta poznamy w drugiej połowie przyszłego roku. Będzie on miał maksymalnie nieco ponad trzy lata (37 miesięcy) na opracowanie dokumentacji technicznej i wybudowanie 33-kilometrowej ekspresówki wraz z obwodnicą Żukowa. Dlatego droga powinna być przejezdna pod koniec 2019 r.

O wyborze wykonawcy zdecyduje w 90 proc. cena. Pozostałe 10 proc. zostanie podzielone po równo na termin realizacji i okres gwarancji.

Czytaj też: Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu

Układ drogowy wokół Trójmiasta. Układ drogowy wokół Trójmiasta.
Idą wybory, ruszyły przetargi?

Ogłoszenie przetargu na Obwodnicę Metropolitalną zbiegło się z ogłoszeniem przetargów na budowę kilku innych dróg w całej Polsce, m.in. ekspresowej S7 na odcinku Warszawa-Grójec i od granicy województwa małopolskiego do Krakowa. W sumie od piątku rząd zamierza zrealizować siedem nowych odcinków dróg w całej Polsce. Nawet oficjalna strona GDDKiA informuje o tym tytułem Wysyp przetargów na nowe drogi krajowe

Drogowcy przekonują, że pojawienie się ogłoszeń o przetargach nie ma związku ze zbliżającymi się wyborami. Światłem zielonym dla ogłaszania przetargów miało być niedawne uchwalenie przez rząd "Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015 - 2023".

Miejsca

Opinie (159) 1 zablokowana

  • a kiedy będzie obwodnica rumi, redy i wejherowa? (1)

    ta beznadziejna dwupasmowa i dwujezdniowa droga, przy której ustawili radary w wejherowie jest przekrętem co się zowie.

    • 5 5

    • TK będzie przed OTM

      TK jest bardziej zaawansowana i spokojnie powinna być przed OTM.

      • 3 2

  • Chcemy OPAT, nie chcemy Obwodnicy Metropolitalnej

    W pierwszej kolejnosci powinien zostac wybudowany OPAT a obecna obwodnica trojmiasta rozszerzona po obu stronach do 3 pasów. Duzo mniejsze koszty a korzysci wieksze

    • 13 11

  • Nareszcie koniec bandy PO (2)

    propaganda tylko drogi chodniki za którymi kryje się łapówkarstwo złodziejstwo i nepotyzm. Precz ze złodziejami Polski szkodnikami Polski. A afera goni afere ale ta banda i ich wyborcy inaczej nie potrafią. Koniec z niszczycielami Polski. Prowadzą Polskę na skraj przepaści i jeszcze bredzą że jest zloty wiek. Ciemnogród lemingów dobiega końca, ostatni miesiąc.

    • 7 14

    • pomyliłeś się, jeśli ciemnogród to Wolaków a nie Lemingów

      • 2 2

    • Ciemnogród tylko lemingi

      nie mają pojęcia co się wokół nich dzieje i że służą za głupk9w wyborczych bandy niszczycieli NARODU Polskiego

      • 2 2

  • Ciemność od 8 lat w Polsce

    a tu jakieś promienie słońca do ciemnogrodu lemingów ? Ciemnogród lemingów w panice zwalcza się sam

    • 1 4

  • żenada (3)

    Tutaj wszystko jest metropolitalne, kolej, obwodnica a prawda jest taka, że za 100 lat nie będzie tu metra.Jakie trzeba miec kompleksy żeby tak wszystko nazywac, przecież to zwykła wiocha jest w poruwnaniu do metropolii.

    • 6 7

    • Metro metropolii nie czyni. W Warszawie też wiocha rządzi.

      • 2 1

    • Z lekcji języka polskiego to chyba uciekałeś?

      • 0 1

    • święta racja to są zwykłę kompleksy

      "metropolitalna" obowdnica łaczy Straszyn z Chwaszczynem a obwodzi jedynie Żukowo.prawdziwa metropolitalna obwodnica powinna łączyć Włądysławowo z Tczewem przez Kartuzy

      • 0 0

  • droga bez sensu

    Bezsensowne wydawanie pieniędzy. Nie jestem zwolennikiem PIS, ale tutaj mam nadzieje że to uwalą.

    • 5 4

  • jeszcze tylko jedna koperta i budowę czas zacząć

    • 4 3

  • Panie Macieju...

    Jak pan myśli - kiedy zaczną budować trzecią obwodnicę tej drugiej obwodnicy istniejącej już obwodnicy ?

    • 3 0

  • jak tak patrzę na tę mapę

    to jest trochę bez sensu. Jeżeli tranzyt ma potraktować tę drogę jako obwodnicę i skrót na Szczecin, to po co ona sie tak mocno zbliża do Gdyni, żeby potem znów się oddalać. Do Gdyni to powinna być jakaś odnoga a sama droga powinna dalej kierować się w stronę Lęborka. Dla jadących z Gdańska do Gdyni, czy odwrotnie ta droga i tak jest nieprzydatna bo za bardzo idzie na około aż przez Żukowo.

    • 4 1

  • Niepotrzebna nikomu dojazdówka do nieistniejącej Trasy kaszubskiej

    Mam nadzieję że PiS o ile wygra wybory zablokuje jej budowę choćby na złość platformerskiemu Pomorzu i z dobrodziejstwem dla oszukanych mieszkańców Kolbud i Żukowa.

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane