- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (156 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (720 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (250 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (103 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (63 opinie)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (142 opinie)
Ruszył przetarg na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej
Do 29 października firmy i konsorcja mogą składać wnioski o dopuszczenie do przetargu na projekt i budowę 33-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej, która połączy dwiema jezdniami Chwaszczyno z Południową Obwodnicą Gdańska. Czy ogłoszenie pół roku wcześniej niż planowano przetargu oznacza, że szybciej pojedziemy ekspresówką przez Kaszuby?
Budowa 33-kilometrowej drogi wstępnie ma pochłonąć ok. 3 mld zł
Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze zadanie obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową 201. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową 229.
Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudową Węzła Gdańsk Południe . Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.
Drogowcy nie chcą marnować czasu
Na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Obwodnicy Metropolitalnej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą właśnie opracowuje kosztem 4,7 mln zł firma Multiconsult Polska.
- Na wiosnę też powinniśmy zakwalifikować do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową obwodnicy. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
W ten sposób drogowcy zyskają ok. sześć miesięcy. W teorii oznacza to, że budowa powinna ruszyć pół roku wcześniej. W praktyce poszerza to margines ewentualnych opóźnień, spowodowanych np. odwołaniami.
Wykonawcę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta poznamy w drugiej połowie przyszłego roku. Będzie on miał maksymalnie nieco ponad trzy lata (37 miesięcy) na opracowanie dokumentacji technicznej i wybudowanie 33-kilometrowej ekspresówki wraz z obwodnicą Żukowa. Dlatego droga powinna być przejezdna pod koniec 2019 r.
O wyborze wykonawcy zdecyduje w 90 proc. cena. Pozostałe 10 proc. zostanie podzielone po równo na termin realizacji i okres gwarancji.
Czytaj też: Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu
Idą wybory, ruszyły przetargi?
Ogłoszenie przetargu na Obwodnicę Metropolitalną zbiegło się z ogłoszeniem przetargów na budowę kilku innych dróg w całej Polsce, m.in. ekspresowej S7 na odcinku Warszawa-Grójec i od granicy województwa małopolskiego do Krakowa. W sumie od piątku rząd zamierza zrealizować siedem nowych odcinków dróg w całej Polsce. Nawet oficjalna strona GDDKiA informuje o tym tytułem Wysyp przetargów na nowe drogi krajowe
Drogowcy przekonują, że pojawienie się ogłoszeń o przetargach nie ma związku ze zbliżającymi się wyborami. Światłem zielonym dla ogłaszania przetargów miało być niedawne uchwalenie przez rząd "Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015 - 2023".
Miejsca
Opinie (159) 1 zablokowana
-
2015-09-22 12:48
a kiedy będzie obwodnica rumi, redy i wejherowa? (1)
ta beznadziejna dwupasmowa i dwujezdniowa droga, przy której ustawili radary w wejherowie jest przekrętem co się zowie.
- 5 5
-
2015-09-22 12:54
TK będzie przed OTM
TK jest bardziej zaawansowana i spokojnie powinna być przed OTM.
- 3 2
-
2015-09-22 12:54
Chcemy OPAT, nie chcemy Obwodnicy Metropolitalnej
W pierwszej kolejnosci powinien zostac wybudowany OPAT a obecna obwodnica trojmiasta rozszerzona po obu stronach do 3 pasów. Duzo mniejsze koszty a korzysci wieksze
- 13 11
-
2015-09-22 13:48
Nareszcie koniec bandy PO (2)
propaganda tylko drogi chodniki za którymi kryje się łapówkarstwo złodziejstwo i nepotyzm. Precz ze złodziejami Polski szkodnikami Polski. A afera goni afere ale ta banda i ich wyborcy inaczej nie potrafią. Koniec z niszczycielami Polski. Prowadzą Polskę na skraj przepaści i jeszcze bredzą że jest zloty wiek. Ciemnogród lemingów dobiega końca, ostatni miesiąc.
- 7 14
-
2015-09-22 15:12
pomyliłeś się, jeśli ciemnogród to Wolaków a nie Lemingów
- 2 2
-
2015-09-22 15:51
Ciemnogród tylko lemingi
nie mają pojęcia co się wokół nich dzieje i że służą za głupk9w wyborczych bandy niszczycieli NARODU Polskiego
- 2 2
-
2015-09-22 15:57
Ciemność od 8 lat w Polsce
a tu jakieś promienie słońca do ciemnogrodu lemingów ? Ciemnogród lemingów w panice zwalcza się sam
- 1 4
-
2015-09-22 16:09
żenada (3)
Tutaj wszystko jest metropolitalne, kolej, obwodnica a prawda jest taka, że za 100 lat nie będzie tu metra.Jakie trzeba miec kompleksy żeby tak wszystko nazywac, przecież to zwykła wiocha jest w poruwnaniu do metropolii.
- 6 7
-
2015-09-22 19:47
Metro metropolii nie czyni. W Warszawie też wiocha rządzi.
- 2 1
-
2015-09-23 00:58
Z lekcji języka polskiego to chyba uciekałeś?
- 0 1
-
2015-09-23 12:36
święta racja to są zwykłę kompleksy
"metropolitalna" obowdnica łaczy Straszyn z Chwaszczynem a obwodzi jedynie Żukowo.prawdziwa metropolitalna obwodnica powinna łączyć Włądysławowo z Tczewem przez Kartuzy
- 0 0
-
2015-09-22 20:48
droga bez sensu
Bezsensowne wydawanie pieniędzy. Nie jestem zwolennikiem PIS, ale tutaj mam nadzieje że to uwalą.
- 5 4
-
2015-09-22 22:37
jeszcze tylko jedna koperta i budowę czas zacząć
- 4 3
-
2015-09-23 08:48
Panie Macieju...
Jak pan myśli - kiedy zaczną budować trzecią obwodnicę tej drugiej obwodnicy istniejącej już obwodnicy ?
- 3 0
-
2015-09-23 09:08
jak tak patrzę na tę mapę
to jest trochę bez sensu. Jeżeli tranzyt ma potraktować tę drogę jako obwodnicę i skrót na Szczecin, to po co ona sie tak mocno zbliża do Gdyni, żeby potem znów się oddalać. Do Gdyni to powinna być jakaś odnoga a sama droga powinna dalej kierować się w stronę Lęborka. Dla jadących z Gdańska do Gdyni, czy odwrotnie ta droga i tak jest nieprzydatna bo za bardzo idzie na około aż przez Żukowo.
- 4 1
-
2015-09-23 12:33
Niepotrzebna nikomu dojazdówka do nieistniejącej Trasy kaszubskiej
Mam nadzieję że PiS o ile wygra wybory zablokuje jej budowę choćby na złość platformerskiemu Pomorzu i z dobrodziejstwem dla oszukanych mieszkańców Kolbud i Żukowa.
- 1 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.