• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył remont budynków przy Drodze Czerwonej we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
2 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Zespół kamienic w rejonie ulic Wajdeloty i Białej, planowanych do wyburzenia w przypadku realizacji Drogi Czerwonej. Zespół kamienic w rejonie ulic Wajdeloty i Białej, planowanych do wyburzenia w przypadku realizacji Drogi Czerwonej.

Poprawi się estetyka i standard budynków stojących w pasie rezerwy Drogi Czerwonej we Wrzeszczu. Choć przyszłość tej trasy wciąż jest nieznana, to w najbliższych dwóch-trzech latach najemcy lokali komunalnych zyskają nowe okna, ogrzewanie z miejskiej sieci oraz częściowo docieplone elewacje.



Czy należy dalej utrzymywać rezerwę Drogi Czerwonej we Wrzeszczu?

Droga Czerwona, która na wrzeszczańskim odcinku została zaplanowana po wschodniej stronie linii kolejowej, została zaprojektowana w latach powojennych jako wewnętrzna droga tranzytowa Trójmiasta (wówczas nie planowano jeszcze budowy obwodnicy).

Do dziś tylko Gdynia wybudowała fragment tej drogi, zwany Drogą Gdyńską zobacz na mapie Gdyni, zaś Sopot "przeniósł" ją w dokumentach planistycznych pod ziemię. W Gdańsku natomiast Droga Czerwona wciąż widnieje w dokumentach planistycznych. Efekt? Brak remontów budynków stojących na terenie, gdzie droga ma pobiec.

Czytaj też: Kontrowersje wokół Drogi Czerwonej w Gdyni

- Wciąż nie zapadły decyzje co do przyszłości tej trasy. Nie wiemy, czy dalej będziemy utrzymywać tę rezerwę terenową - trwają prace nad studium, które odpowie na to pytanie. Mimo to już teraz chcemy naprawić błąd z poprzednich lat i podejmujemy decyzję o remoncie budynków, stojących w rezerwie Drogi Czerwonej we Wrzeszczu - zapowiedział w poniedziałek Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Prace budowlane mają przedłużyć żywot stojących tu budynków o kilkanaście lat. Ich koszt ulegnie amortyzacji przed ewentualnym rozpoczęciem budowy Drogi Czerwonej, co może nastąpić nie wcześniej niż w latach 2025-30.

Mieszkańcy po remoncie zyskają okna tłumiące hałas kolejowy (po lewej widoczny nasyp kolejowy). Mieszkańcy po remoncie zyskają okna tłumiące hałas kolejowy (po lewej widoczny nasyp kolejowy).
- Na dobrą sprawę powinniśmy te prace wykonać znacznie wcześniej, bo w ten sposób mieszkańcy, którzy niejako losowo zamieszkali w rezerwie, stali się jej ofiarami - przyznaje Adamowicz.
Prace w niektórych budynkach się już rozpoczęły, ale docelowo obejmą wszystkie budynki mieszkalne stojące wzdłuż ul. Białej zobacz na mapie Gdańska w rezerwie Drogi Czerwonej w Dolnym Wrzeszczu.

Czytaj też: Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

Do roku 2017-18 najemcy lokali komunalnych zyskają nowe okna (o parametrach tłumiących hałas kolejowy) oraz powinni zostać przyłączeni do miejskiej sieci ciepłowniczej. Budynki zyskają nową izolację fundamentów. Ściany będą docieplone i odmalowane, przy czym od strony torów kolejowych utrzymana zostanie, zgodnie z wymogami konserwatorskimi, oryginalna elewacja bez dodatkowej warstwy styropianu. Zwieńczeniem prac będzie odświeżenie klatek schodowych.

W budynku przy ul. Białej 5 zobacz na mapie Gdańska prace będą miały nieco szerszy zakres - wzmocniona zostanie konstrukcja budynku i wymienione będą stropy. Budynek 11A zobacz na mapie Gdańska, choć znajduje się tuż obok rezerwy Drogi Czerwonej, ze względu na zły stan techniczny i nieustawne pomieszczenia, zostanie zburzony, a mieszkańcy zostaną przeniesieni do innych mieszkań w gminnym zasobie.

Budynek przeznaczony do wyburzenia. Rezerwa Drogi Czerwonej kończy się na jego ścianie. Ze względu na zły stan techniczny nie nadaje się on jednak do remontu. Budynek przeznaczony do wyburzenia. Rezerwa Drogi Czerwonej kończy się na jego ścianie. Ze względu na zły stan techniczny nie nadaje się on jednak do remontu.
Miasto szacuje, że koszty prac pochłoną ok. 2 mln zł. Część pieniędzy na poprawę efektywności cieplnej budynków i modernizację ogrzewania planuje się pozyskać z programu "Kawka" Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Na razie nie będzie natomiast zgody na wykup mieszkań komunalnych przez najemców - mają one nadal pozostać w gminnym zasobie.

Zakres prac nie powinien zwiększyć wysokości czynszu, przy czym w mieszkaniach, gdzie zmienione będzie ogrzewanie z piecowego na centralne, najemcom odebrana zostanie 5-procentowa ulga w opłatach za lokal.

Czytaj też: Wizje centrum Gdańska z 1962 r. Miasto szerokich ulic i samochodów

Opinie (86)

  • w rezerwie terenu na drogę czerwoną

    aż się prosi zbudować drogę dla szybkiego ruchu rowerów wspomaganych elektrycznie i zwykłych rowerów miejskich - po angielsku cycle superhighway, można ją po polsku nazwać np. cyklostradą lub velostradą.

    Ważne, by nad ulicami poprzecznymi do linii kolejowej budować mostki pieszo-rowerowe - takie jak nad ulicą Śląską w Gdyni przy stacji Wzgórze św. Maksymiliana, tylko z lepszą nawierzchnią od Wrzeszcza do Kamiennego Potoku i dalej do Gdyni i Wejherowa.

    Takie drogi dla rowerów mogą przenosić dużo większy ruch mieszkańców niż ulice miejskie lub pozornie "bezkolizyjne" quasi autostrady miejskie projektowane w latach 50 tych ubiegłego wieku.

    System takich velostrad przyczyniłby się do redukcji tłoku w komunikacji publicznej i korki na drogach za ułamek kwot potrzebnych do budowy tradycyjnych rozwiązań drogowych.

    • 5 2

  • budynek na trzecim zdjęciu (5)

    według urzędników do remontu się nie nadaje ze względu na zły stan techniczny ale do tego żeby ludzie tam dalej mieszkali to jak najbardziej.

    • 78 15

    • wlasnie jest napisane, ze ludzie beda przeniesieni (3)

      Poza tym, nikt im nie kaze tam mieszkac. Ja wynajmuje na wolnym rynku od prywatnej osoby. Oni tez moga, jesli warunki sa zle.

      Miasto powinno miec kilka mieszkan socjalnych na nagle wypadki lub podpisana umowe z jakims schroniskiem / hostelem na przechowanie ludzi, ktorym nagle stala sie krzywda (pozar, zawalenia domu), do 6 miesiecy. Miasto nie powinno dbac o to, aby 10% mieszkancow mialo gdzie mieszkac. Co z pozostalymi 90%?

      • 23 10

      • ja również wynajmuje jednak nie zmienia to faktu (2)

        żeby osoby biorące pensje z naszych podatków nie zajmowały się kompletnie niczym ewentualnie nakładaniem kar,mandatów i szukaniem dziury w całym.Rozumiem,że według Ciebie wszelkie urzędy i ich pracownicy nie powinni pomagać swoim obywatelom tylko powoływać się na tzw.wolną Polskę,wolny rynek,demokrację i slogan róbta co chceta? Ja nie mówie tu o wpychaniu menelom kolejnej kasy na alkohol jak w kaczy kuper ale są osoby którym powinno się pomóc.

        • 9 11

        • widzę po minusach,że społeczeństwo mamy naprawde solidarne. (1)

          Dziękuje za uwage

          • 4 11

          • solidarne, a frajerskie to roznica

            solidrny to JA moge byc. Mowie przepis na solidarnosc:
            JA wyjmuje MOJ portfel i JA daje MOJE pieniadze ludziom, ktorych JA uwazam za godnych mojej pomocy.

            Gdzie tu miejsce na urzednika?

            Dlaczego drobna czesc spoleczenstwa (wcale nie najbardziej potrzebujaca, ale najbardziej obeznana z tym, gdzie i co mozna zalatwic) ma korzystac, podczas gdy reszta ma sobie radzic sama.

            Chcesz byc solidarny - wspaniale. Masz wyzej przepis jak to robic.

            • 2 0

    • Cały wrzeszcz powinien iśc do remontu

      • 2 0

  • droga czerwona (2)

    a może szybka trasa nad torami kolejki SKM przez całe trójmiasto

    • 9 2

    • smacznego wdychania spalin odmotoryzacyjnych generowanych na wysokości 2 i 3 piętra

      życzy kominiarz

      • 1 1

    • Cokolwiek aby odblokować Grunwaldzką co już 1955 wiedziano projektując czerwoną.

      Gdynia już dawno rozumiejąc problem się wywiązała ale gospodarka Wilniuka tego nie przewiduje niestety.Najpierw 2 miliony w błoto a potem zburzyć.
      Podobnie z Wita Stwosza w Oliwie,zamiast wyremontować bo dziura na dziurze a nie malować na niej Lini białej za miliony i przejścia naziemne obok podziemnych budować.

      • 5 4

  • Brawo miasto!

    • 1 9

  • Zdjęcia... (1)

    klasa zkiepszczone, i niech mi nie mów i ze tak miało być.

    • 0 5

    • kitowy to masz mózg.

      • 1 1

  • redaktorze Koprowski (2)

    zdjęcia kamienic zrobił Pan tak, jakby już wszystkie rozpadały się w ruinę a mały wiatr jesienny dokończy resztę.

    • 9 2

    • proponuję zapoznać się z pojęciem obiektyw szerokokątny, który w tak ciasnych miejscach ma pełne uzasadnienie. Można jeszcze pójść na całość i zrobić rybim okiem.

      • 0 0

    • karkuratorem robił to mu parabole i sinusoidy wyszły !

      • 3 1

  • ktoś powinien odstawić Mocarza bo szkodzi jego umysłowi

    niszczyć centrum Wrzeszcza aby zbudować drogę szybkiego ruchu

    • 12 2

  • po co remontowac? (1)

    Te budynki trzeba eksmitowac i wyburzyc

    • 8 14

    • tak jak Twój lekarz zrobił z Twoim mózgiem...

      • 3 0

  • Budowac droge czerwona (6)

    z Grunwaldzkiej uczynic droge miejska ucywilizowaną, odzyja sklepy, handel piesi.

    • 8 40

    • przecież Grunwaldzkiej nie zwęża bo nic tam nie wybudują (3)

      natomiast na rezerwie pod Drogę Czerwoną można wybudować takie biurowce jak Alchemia i jeszcze zostanie miejsca pod bloki mieszkalne

      Rezerwa pod Drogę Czerwoną to nie tylko Wrzeszcz, to również Zaspa, Oliwa i Żabianka

      • 9 3

      • przy torach? (1)

        to jest obszar halasu wiec droa nicego nie zmieni. Grunwaldzka mozna ucywilizowac.

        • 4 3

        • szkoda że po drugiej stronie torów kolejowych biurowce powstają

          Tam nie ma już hałasu?

          I pewnie budowa estakady z ekranami przez środek Wrzeszcza wyciszysz hałas kolejowy przez jego zagłuszenie

          • 7 0

      • mozna a nawet trzeba uspokoic Grunwaldzka

        Przebudowac jej przekroj w nowoczesny sposob, spowolnic i dac wiecej przejsc dla pieszych. To spowoduje, ze bedzie bardziej "miejska ulica", zmniejszy halas i da mozliwosc knajpek z ogrodkami na zewnatrz.
        W TEN SAM SPOSOB wybudowac ulice miejska w pasie rezerwy na Droge Czerwona. Taka spowolniona miejska ulica bedzie naturalnym uzupelnieniem sieci ulicznej na odcinku Wrzeszcza

        • 3 7

    • Bez sensu (1)

      Chcesz zastąpić grunwaldzka na drogę czerwona? Po co?

      • 9 1

      • tory kolejowe

        • 1 3

  • nareszcie

    przecież tam jest wszystko tak zaniedbane i jakby zapomniane

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane