• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła rozbiórka 100-letniego mostu obrotowego na Martwej Wiśle

Maciej Naskręt
10 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Z krajobrazu Przeróbki znika ponad 100-letni obrotowy most kolejowy zobacz na mapie Gdańska. W środę rano zdemontowano pierwsze części przeprawy.



Czy stary most nad Martwą Wisłą ma dla ciebie wartość sentymentalną?

Pod koniec grudnia 2015 r. zakończono prace przy budowie nowego kolejowego mostu nad Martwą Wisłą. Gdy wjechały na niego pociągi kursujące trasą Pruszcz Gdański - Port Północny, dni starego mostu były już policzone. Stał się on bezużyteczny dla kolejarzy.

W środę rano rozpoczęła się rozbiórka historycznego już mostu. Służył on kolejarzom przez niespełna 105 lat - otwarty został według części publikacji dla ruchu kolejowego 15 grudnia 1911 r. Jednak dzięki zapisom m.in. w ówczesnej niemieckiej prasie ustalono też, że obiekt mógł być otwarty znacznie wcześniej - 4 października 1905 roku.

Czytaj też: Jedyny w Trójmieście most obrotowy. Poznaj go, zanim przejdzie do historii

Za pomocą hydraulicznych podnośników ustawionych na barce, uniesiono pierwsze z trzech przęseł mostu o wadze ok. 80 ton. Element został przetransportowany kilkanaście metrów na teren pobliskiej stoczni Spawmet, gdzie rozpocznie się jego dzielenie na sekcje.

Odzyskana w ten sposób stal trafi do huty. Podobny scenariusz przewidziano dla kolejnych przęseł. Prace rozbiórkowe przy samym moście obrotowym potrwają do trzech tygodni i zakończą się rozbiórką podpór osadzonych w dnie Martwej Wisły.

Dlaczego podjęto decyzję o rozbiórce mostu? Obiekt uniemożliwiał swobodne przepłynięcie Martwą Wisłą jednostkom wyższym niż 5,6 m. Ponadto po moście biegł tylko jeden tor kolejowy, co ograniczało ruch pociągów. Z tego powodu w ramach modernizacji linii Pruszcz Gdański - Port Północny postawiono nowy, równoległy dwutorowy obiekt. Dzięki temu poprawi się szerokość toru wodnego. Przy starym obiekcie wynosi ona jedynie 11 metrów, zaś pod nowym mostem będzie to 50 metrów.

Czytaj też: Katastrofa kolejowa na Przeróbce sprzed ponad 90 lat

Prace na Martwej Wiśle, które pochłoną w sumie 370 mln zł, realizowane są w ramach modernizacji dwutorowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Są ona elementem projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. Uzupełniają inne plany inwestycyjne portu, do których wlicza się także rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.
  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.
  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.
  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.
  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.

Kolejne rozbiórki na dniach

W nocy z środy na czwartek wykonawca prac przy modernizacji linii kolejowej do portu zdemontuje wiadukt nad ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska od strony osiedla Przeróbka. Dotychczas po obiekcie poruszały się pociągi w kierunku dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego i na Wyspę Ostrów.

W celu demontażu przęsła wstrzymany będzie ruch kołowy, w tym też ruch tramwajów. Odłączone będzie zasilanie od tramwajowej sieci trakcyjnej. Obiekt po kilku godzinach nocnej pracy odstawiony zostanie na pobliski teren.

Podobny los czeka sąsiedni obiekt zobacz na mapie Gdańska, którym pociągi zmierzały do Portu Północnego.

  • Jedyne zdjęcie ukazujące otwarty most kolejowy na Przeróbce. Widać tam także budki dla obsługi mostu, po których dziś już nie ma śladu. Zostały zdemontowane w latach 90.
  • Na zdjęciu zlikwidowane w środę przęsło. Zdjęcie z 2013 r.
  • To jest już historyczne zdjęcie mostu obrotowego nad Martwą Wisłą.
  • Ślad po pocisku, który trafił w element konstrukcyjny mostu. Obiekt nienaruszony przetrwał dwie wojny światowe.

Miejsca

Opinie (73) 3 zablokowane

  • Kiedyś nie było żadnych mostów. Nie było wysokich budynków, więc nic nie zakłócało osi widokowych. Po prostu budowano z naturalnego budulca - guana i słomy! Zamiast podłogi tradycyjne klepisko!

    A nie jakieś wydziwiania.

    W końcu ci, co rozbierają most, tylko przywracają ten niewielki odcinek rzeki do jego historycznego wyglądu z końca XIX wieku!

    • 1 6

  • Swiat pedzi a my z nim !. To kolejne etapy ewolucji swiata i rozwoju . (3)

    Niestety czy nam sie podoba czy nie postepu zatrzymac sie nie da. Byly dawniej maszyny parowe uznane za koncowy etap rozwoju i tez probowano powstrzymac ich likwidacje , byly protesty , byly postulaty ze caly swiat bedzie mial juz zawsze tylko maszyny parowe ! jakze sie mylili tamci ludzie . Tak wiec swiat pedzi a za 100 lat nas juz nie bedzie a beda lasery, bajery , latajace samochody , drony , i bog wie co jeszcze !. Czyli rozwoj trwa . Most sluzy dobrze i spelnil swoja role az nadto. Nie mozna stac w miejscu . Zyjemy w ciekawym czasie na przelomie i wchodzimy jako pierwsi w 21 wiek a nie kazdy moze tego doswiadczyc. Jeszcze 25 lat temu nie bylo w PL komorek, smartfonow , komputerow a dzis to norma i jakze sie zmienila PL w zaledwie mgnieniu oka.

    • 45 6

    • Piszesz bzdury. (2)

      Ten most sie demontuje z innego powodu. Nie byl wcale ani przestarzaly, ani w zlym stanie. Nie pasowal do koncepcji przebudowy linii kolejowej.

      • 6 10

      • wiesz kolego ze tam byl dawno temu w sredniowieczu most z kamieni i desek ? (1)

        Rozumiem ze bys chcial nadal jezdzic po kocich lbach w dorozce i mieszkac w chacie krytej sloma . Tyle ze dlaczego uzywasz komputer i korzystasz z sieci ? . Zaloz sobie buty ze slomy i zyj jak dawniej ! nikt ci nie broni.

        • 9 8

        • Pisać sie nauczyłeś. Myślę, że z trudem, ale się nauczyłeś.

          Ale czytanie ze zrozumieniem wyraźnie cię przerasta.

          • 6 2

  • Szkoda, że miasto nie zachowa chociaż 1 przęsła jako zabytek.

    Taki element mógłby zostać wkomponowany w jakiś nowy projekt, budynek, inny most... a może trojmiasto.pl czytają Przedsiębiorcy, którzy mogliby zakupić, odnowić i wyeksponować taki element w swojej inwestycji?
    Apel do inwestorów! Proszę uratujcie choć jedno przęsło... szkoda takiej pamiątki dawnego Gdańska...

    • 7 4

  • Gdańskiem rządzą barbarzyńcy myślący wyłącznie w kategoriach mamony.

    • 9 6

  • tramwaje (2)

    Czy tramwaje będą jeździły na Stogi? Ktoś wie?

    • 6 1

    • Będą tylko dyliżansy, w samo południe.

      • 8 2

    • Nie, nie będą. Nigdy.

      • 5 3

  • most obrotowy

    gamonie pisza ograniczeniu starego mostu obrotowego wysokosc ładunkun do nieba tylko ograniczenie szerokosci ale jakos nie zauwazyłem aby po wisle pływały 100tysieczniki tylko barki wiec zabytkowy most zupełnosci wystarczył zmarnowane pieniadze morzna było wydac na regulowanie wisły

    • 11 6

  • wszędzie pieniądz żądzi

    Zbyt dużo warta inwestycja, żeby most był wpisany do zabytków. Inne są wpisywane i to nie starsze niż 100 lat (przykładem jest Gdynia) a właściciele się martwią jak zdobyć pieniądze na remont.

    • 11 2

  • Troche szkoda (1)

    ale show must go on.

    • 34 10

    • Tak, piwo musi lać się dalej! ;)

      • 2 2

  • Rudniki

    A z krajobrazu Rudnik nie znika?

    • 10 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane