• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła walka o pieniądze na rozbudowę Węzła Szadółki. Potrzeba 160 mln zł

Maciej Naskręt
29 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz warianty rozbudowy Węzła Szadółki.


Gdański oddział GDDKiA złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla rozbudowy Węzła Szadółki. zobacz na mapie Gdańska Natomiast władze Gdańska zabiegają o włączenie inwestycji do ministerialnego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023, ale bez wsparcia projekt nie ma szans na realizację przed 2020 r.



Czy potrzebna jest rozbudowa Węzła Szadółki?

Kiedy w latach 70 powstawał Węzeł Szadółki miał on charakter tymczasowy. Obiekt zbudowano głównie z myślą obsługi powstającego tam zakładu utylizacji, który w tamtych czasach przeniósł się z ul. Kaczeńce na Stogach zobacz na mapie Gdańska właśnie w rejon ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska.

W kolejnych latach postępowała rozbudowa obwodnicy, zmieniały się przepisy dotyczące kształtu dróg, a Węzeł Szadółki pozostawał nadal niezmieniony. Groziło to nawet jego zamknięciem ze względów bezpieczeństwa. Na szczęście w 2005 r. udało się uzyskać zgodę na odstępstwo od warunków technicznych i zachowanie tego węzła ze względu na jego strategiczne znaczenie. Ówczesny minister ds. transportu nakazał jednak władzom Gdańska i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podjąć wspólne działania zmierzające do przystosowania obiektu do obecnych standardów - chodzi o pozyskanie gruntu, opracowanie dokumentacji (co należało do miasta) i realizację przedsięwzięcia (zadanie gdańskiego o. GDDKiA).

- Współpraca z miastem przebiega w sposób zadowalający. Złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla realizacji tej inwestycji na podstawie właśnie dokumentacji przygotowanej przez biuro projektowe na zlecenie urzędników z Gdańska - wyjaśnia Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA

Węzeł Szadółki według wariantu I - to tzw. węzeł harfa. Węzeł Szadółki według wariantu I - to tzw. węzeł harfa.
Drogowcy z GDDKiA chcą wykonać inwestycję według wariantu pierwszego - droższego. Oznacza to, że obwodnica po obu stronach w tym rejonie zyskałaby dodatkowy pas ruchu (prawy). Mają one prowadzić do zjazdów. Zniknąć mają dotychczasowe zjazdy, które nie spełniają warunków technicznych. Całość zyska kształt harfy i będzie podobna do węzła przy stadionie w Letnicy zobacz na mapie Gdańska.

Drogowcy będą musieli wykonać dodatkowy przejazd pod główną nitką obwodnicy, bowiem w rejonie węzła ul. Jabłoniowa będzie miała dwie jezdnie. Przy obwodnicy staną też ekrany akustyczne. Z nich powinni ucieszyć się najbardziej mieszkańcy bloków przy ul. Stężyckiej. Zapewnią one im ciszę.

W tej koncepcji minusem będzie zlikwidowany lewoskręt z ul. Przywidzkiej w ul. Jabłoniową. Ma to jednak zapobiec korkowaniu się całego Węzła Szadółki.

Cała inwestycja ma pochłonąć wstępnie ok. 160 mln zł. Drugi wariant - tańszy o ok. 30 mln zł - zakłada poprawę przebiegu dotychczasowych zjazdów i dodatkowo przełożeniu pod obwodnicą drugiej jezdni ul. Jabłoniowej.

Skąd wziąć tak duże pieniądze na budowę Węzła Szadółki? Władze miasta złożyły wniosek do ministra ds. transportu o wpisanie wspomnianej inwestycji do projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023 podczas jego konsultacji. - Jeśli projekt rozbudowy Węzła Szadółki trafi na listę rezerwową przedsięwzięć to jest szansa, że zostanie zrealizowany z oszczędności jakie mogą powstać w czasie realizacji inwestycji z listy podstawowej - uważa Marszałek.

Na tej ostatniej liście znajduje się m.in. Trasa Kaszubska, czy droga ekspresowa S7 między Gdańskiem a Elblągiem. Sęk w tym, że razem z Gdańskiem złożono 37 podobnych wniosków. Z naszych informacji wynika, że nie ma wsparcia wśród lokalnych polityków dla tej inwestycji. Co za tym idzie? Nie ma szans na realizację ważnego dla kilkunastu tysięcy mieszkańców projektu przed 2020 r.

Nadmieńmy, że Gdańsk w najbliższych pięciu latach planuje budowę o przekroju dwóch jezdni ul. Nowej Jabłoniowej, która zastąpi ul. Jabłoniową. Po ukończeniu nowej drogi Węzeł Szadółki stanie się wąskim gardłem.
Drugi wariant przebudowy Węzła Szadółki. Drugi wariant przebudowy Węzła Szadółki.

Opinie (165) 1 zablokowana

  • 10-15 lat poleży w szufladzie.

    • 0 1

  • Wszystkie MAŁE wiadukty nad obwodnica powinny mieć zjazdy i wiajzy na nią.

    Nie wymuszałoby to kontynuowania podróży do głównych węzłów. Ruch by się rozproszył. Np mały wiadukt w Borkowie w który uderzyła koparka, wiadukt nad obwodnicą południową Starogardzkiej itd itd.
    Bez ślimaków. Cztery drogi dojazdowe.

    • 2 2

  • Totalne marnowanie pieniędzy

    wystarczy zrobić dwa ronda po dwóch stronach obwodnicy. Koszt minimalny - rozwiązanie na lata

    • 5 3

  • O... Nie , nie , nie..!!!

    Ma 5tam śmierdzieć i tyle. mam w tym interes i zapłaciłem żeb t am śmierdziało godnie.!

    • 2 2

  • ronda, ronda, ronda!

    a może zamiast skomplikowanych rozjazdów i układu drogowego warto poporstu zbudować przepustowe ronda, za mniejsze pieniądze. Ostatnio byłem na podróży służbowej poraz pierwszy w zachodniej Anglii i ich rozwiązaniami z rondami na prawie wszystkich skrzyżowaniach dróg krajowych i lokalnych, a nawet nad autostradami jestem zachywycowny.

    Ronda, ronda, ronda! Zwiększają bezpieczeństwo, bo płynnie spowalniają ruch o ile są wystarczająco duże i przepustowe!

    • 4 3

  • KOLESIE Z PO (1)

    kolesieostwo w PO nie ma granic. to jest przerazajace. na kolejny wezel pod developera znajda sie pieniadze, ale po wezel karwiny dla bezpieczenstwa nie, dla OPAT dla setek tysiecy kierowcow i redy, rumii i wejherowa nie. Tylko dlatego ze Adamowicz jest z PO, tylko dlatego, ze prezydent gdanska jest z po. Wiekszego partyjniactwa w Polsce nie bylo. zaptajcie kto jest walscicielem gruntow w granicach planowanego wezla. POZDRAWIAM.

    • 7 7

    • No kto jest właścicielem? Podaj wpisy z KW, a nie plotki!

      • 5 1

  • (1)

    Moim skromnym zdaniem dwa duże ronda na dojazdówkach poprawią przepustowość.

    • 1 5

    • Polscy kierowcy nie umieją jeździć po dużych rondach w szczególności, ani po rondach w ogóle.

      • 5 0

  • bez zjazdu z Przywidzkiej to wyrzucone pieniądze i pogorszenie a nie poprawa

    • 3 4

  • A może by tak zabudować te wszystkie działki przy Grunwaldzkiej (1)

    albo dodać jej trzeci pas za Pomorską ? Dwa pasy to mają wiejskie drogi u ruskich. Albo załatać dziury głębokie na 20 cm? Umieścić studzienki na środku pasów a nie jak teraz na poziomie kół? Poukładać płyty chodnikowe w Oliwie, które to są raczej niechlujnie porozrzucane a nie poukładane, że człowiek nie wie czy skakać czy się czołgać pomiędzy nimi. Jest tyle rzeczy do zrobienia i to w ważniejszych miejscach miasta...

    • 9 9

    • jest się do czego porównywać... do azjatyckiego zsrr.

      • 0 3

  • PO już zadba aby kasa na to była. (3)

    A na OPAT nie. Minister Biernacki 4 lata temu obiecał OPAT, ale jak to bywa u platfusów jak zwykle oszukał ludzi.

    • 55 50

    • żeby otrzymać kasę, to trzeba przedstawić projekt zgodny z wymogami dróg szybkiego ruchu. To, co pokazała Gdynia, to droga o kilka kategorii niższa. Zresztą to samo jest z Trasą Kwiatkowskiego i braku możliwości przejęcia jej przez GDDKiA.

      • 8 2

    • takich wybierasz reprezentantów (posłów, samorządowców) i mozesz miec pretensje tylko do siebie

      wybraliscie w Gdyni na posłów Biedronia, Millera to teraz miej do nich pretensje, a nie do innych ze potrafia załatwi coś dla swoich okręgów wyborczych. Przecież o to chodzi.
      Głosuj dalej na Szczurka i sie użalaj

      • 13 6

    • A wniosek był złożony?

      Najpierw trzeba złożyć wniosek, sama kasa nie przyjdzie.

      • 24 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane