• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rzecznik Praw Obywatelskich zaskarża gdyńską strefę parkowania

Michał Sielski
14 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Sąd uwzględnił skargę RPO na parkowanie w Gdyni
Wojewódzki Sąd Administracyjny rozpatrzy jednocześnie trzy skargi dotyczące zmian w opłatach za parkowanie w Gdyni. Wojewódzki Sąd Administracyjny rozpatrzy jednocześnie trzy skargi dotyczące zmian w opłatach za parkowanie w Gdyni.

Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Marcin Wiącek uważa, że zmiany w zasadach płatnego parkowania w Gdyni są niezgodne z konstytucją. Zaskarżył więc uchwałę Rady Miasta do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku i domaga się jej jak najszybszego uchylenia i poprawienia. Podobnie jak Prokuratura Okręgowa w Gdańsku.



Czy osoby np. użytkujące służbowy samochód powinny mieć możliwość wykupu abonamentu na mieszkańca?

Pismo Rzecznika Praw Obywatelskich ma osiem stron, na których prof. Marcin Wiącek tłumaczy, dlaczego nowe przepisy są niezgodne z konstytucją. To efekt wielu skarg mieszkańców, które trafiły do rzecznika, a wcześniej do urzędników, radnych i oczywiście naszej redakcji.

Czytaj więcej: Pytania o abonamenty i oznaczenia miejsc

Wskutek tego sprawą zainteresowała się Prokuratura Okręgowa w Gdańsku, która we wrześniu ubiegłego roku zaskarżyła gdyńską uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Teraz to samo zrobił Rzecznik Praw Obywatelskich. Obie skargi - wraz z kolejną, nadesłaną przez mieszkańca miasta - zostaną rozpatrzone razem, ale termin rozprawy nie jest jeszcze znany.

RPO: abonamenty tylko dla wybranych



W skardze RPO czytamy m.in., że uchwała jest dyskryminująca, bo dostęp do tańszych abonamentów mają tylko ci mieszkańcy, którzy są zameldowani na obszarze strefy, są właścicielami samochodu lub mają go w leasingu czy wynajmie.

- "(...) Abonament typu "M" przysługuje jedynie osobom regulującym podatek dochodowy od osób fizycznych w Gdyni, a także osobom regulującym w innych miejscowościach w Polsce przedmiotowy podatek i jednocześnie pozbawionym możliwości wyboru rozliczenia się z tego podatku w Gdyni na podstawie ustawy - Ordynacja podatkowa i aktów wykonawczych do tej ustawy - czytamy w skardze prof. Marcina Wiącka. - Z powyższego wynika, że Rada Miasta Gdyni uzależniła przyznanie prawa do abonamentu dla mieszkańca strefy (abonamentu typu "M") od posiadania zameldowania na terenie strefy płatnego parkowania, rozliczania - co do zasady - podatku dochodowego w Gdyni oraz dysponowania prawem własności (współwłasności) pojazdu albo władania pojazdem na podstawie umowy leasingu, umowy najmu lub umowy dzierżawy. Oznacza to, że uprawnienia do wnoszenia opłaty abonamentowej nie posiadają osoby zameldowane na terenie strefy płatnego parkowania, które nie są właścicielami pojazdów samochodowych, lecz użytkują je w oparciu o umowę użyczenia".

Parkowanie w Gdyni droższe i płatne na większym obszarze



Przypomnijmy: gorąco wokół gdyńskiej SPP zrobiło się po jej rozszerzeniu na kolejne dzielnice: Działki Leśne, Orłowo, Wzgórze Świętego Maksymiliana i część Grabówka. Najbardziej zabolały jednak mieszkańców podwyżki oraz właśnie fakt, że nie wszyscy mogli wykupić tańszy abonament dla mieszkańców.

- Braki w katalogu tytułów prawnych do dysponowania samochodem zgłaszałem na podstawie informacji od mieszkańców już na Komisji Rewizyjnej w listopadzie ubiegłego roku. Mam nadzieję, że zostanie to pilnie poprawione, niezależnie od rozstrzygnięć sądowych - podkreśla Tadeusz Szemiot, radny Platformy Obywatelskiej w gdyńskiej Radzie Miasta.

Miejsca

Opinie (378) ponad 10 zablokowanych

  • Złota taczka dla szczurka.

    Należ odwołać tego szkodnika dopóki jest jeszcze w Gdyni co ratować.

    • 10 0

  • Każde miasto jest obszarem wspólnym dla wszystkich mieszkańców (1)

    Szczególnie chodniki, skwer, ulice i parkingi. Może chociaż parkingi mogłyby być tańsze lub nawet darmowe dla mieszkańców. To również nie znaczy żeby każdego do cna wyciskać!

    • 8 0

    • To może być interesujące.

      • 0 0

  • bleeeeee

    musiałem jechać do Gdyni po RTG , się okazało ze parkowanie ( po RTG i drugi raz po wynik) było dwukrotnie droższe od kosztu tego RTG , kabaret

    • 13 1

  • Gdyńscy Milionerzy

    6zł/h 24h/7 cetrum Gdyni. Najdrożej w polsce!

    Gdynia przyjazna mieszkańcom :)

    • 15 1

  • Weekend w śródmieściu

    Kiedyś zdarzało mi się wpaść do śródmieścia w weekend. Teraz wybieram inne, pobliskie miejsca, a jest ich sporo. Innymi słowy mam gdzieś gdyńskie, podwójnie płatne atrakcje. :)

    • 15 0

  • Płatne parkowanie w weekend

    Od czasu wprowadzenia w Gdyni płatnego parkowania w weekendy, śródmieście Gdyni, jako miejsce sobotnio - niedzielnego relaksu, przestało dla mnie istnieć.

    • 17 0

  • 2pln?!

    dlaczego mam płacić 2pln za 20minut , a nie ma opcji:1pln =10minut ?

    • 9 0

  • 2pln?!

    dlaczego nie ma opcji 1pln=10minut ?!

    • 6 0

  • Chodniki jak sama nazwa wskazuje są do chodzenia. Nie do parkowania. Do parkowania służą parkingi (1)

    Konstrukcja chodnika z płyt jest odpowiednia dla pieszych, ale jest dewastowana przez samochody, zwłaszcza te które na nią najeżdżają tylko przodem lub bokiem. Kierowcy nie rekompensują tych strat nawet w niewielkim stopniu a Zdiz ma ponad roczne opóźnieniach nawet w tych pracach które uważa za konieczne. Tak naprawdę do napraw koniecznych nawierzchni w Gdyni nadaje się już dużo więcej, z każdym rokiem ulice i chodniki są bardziej zniszczone. Coś tam połatamy ale więcej ubytków i zniszczeń przybędzie. Tym sposobem dojdziemy na kilkanaście lat do momentu kiedy będzie trzeba wyremontować prawie całe miasto, większość ulic i chodników będących w gestii gminy. A to jest zadanie na kilka lat. Ja proponowałbym już teraz zacząć wygaszanie zbędnych jednostek i wydziałów miejskich aż do ich likwidacji a przeznaczane na nie miliony przekazać do Zdiz z przeznaczeniem na wielki przetarg na wieloetapową naprawę nawierzchni ulic i chodników. Już zaczynamy wyglądać jak miasto na Ukrainie, gdzie z powodu ogólnej biedy nawierzchni niemal się nie tyka. Gdynia ma PR-owy plan zmniejszenia biurokracji ale nie stanie się bogatsza od likwidacji kilkudziesięciu etatów miejskich. A zatrudnia ponad 1600 osób i mnóstwo kierowników nod nieczego

    • 1 7

    • Chodniki również nie sa do panoszenia się rowerzystów i hulajgoniarzy

      • 0 0

  • Opłaty

    No to ciekawe jak człowiek płaci w benzynie podatek na utrzymanie dróg a potem żeby parkować na tych drogach znów musi płacić. To pytam dlaczego jeszcze te złodzieje na stołkach tam siedzą skoro ciągle nas okradają. Bo dlaczego dwa razy muszę opłacać to samo, rozumiałbym gdyby wtedy ci co pobierają opłaty za postój ponosili pełną odpowiedzialność za samochód uszkodzony czy ukradziony z takiego miejsca ale nic takiego przecież w zamian nie ma.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane