• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd Marszałkowski: sami nie kupimy nowych pociągów

Michał Piotrowski, rzecznik UMWP
18 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Długoletnia umowa - zdaniem kolejarzy - pomoże im wymienić stary tabor SKM. Długoletnia umowa - zdaniem kolejarzy - pomoże im wymienić stary tabor SKM.

W ramach negocjacji Urzędu Marszałkowskiego z PKP SKM był rozważany wariant zawarcia umowy do 2030 roku z obowiązkiem zapewnienia dodatkowych nowych 10 pociągów do końca 2023 roku. Ten wariant nie został jednak przyjęty przede wszystkim dlatego, że wartość projektu wzrosła z 320 mln zł do 400 mln zł przy niezmienionej wysokości dofinansowania z UE na poziomie 160 mln zł - pisze Michał Piotrowski, rzecznik UMWP w odpowiedzi na stanowisko kolejarzy, które ukazało się w środę w naszym portalu.



Stanowisko rzecznika Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego przytaczamy poniżej:

Kto powinien ponieść koszt zakupu nowych składów SKM?

O tym, że Pomorzanie bardzo chętnie korzystają z kolei, nikogo nie trzeba przekonywać. Osiągnęliśmy wzrost wskaźnika wykorzystania kolei do wartości 26,1 w 2019 r. To najlepszy wynik w Polsce i jedyny wśród polskich regionów powyżej średniej unijnej, który oznacza, że Pomorzanie najchętniej w kraju jeżdżą pociągami. To efekt wieloletniej i konsekwentnej polityki organizatora transportu, jakim jest województwo pomorskie. Polityki nie tylko nastawionej na pokrywanie kosztu funkcjonowania połączeń kolejowych, ale również inwestycji w swój tabor.

Łącznie w 2019 r. z pociągów regionalnych w naszym regionie skorzystało 61 mln pasażerów. To o ponad 3 mln więcej osób niż w 2018 r. Aby w dalszym ciągu utrzymać te wskaźniki i zapewnić mieszkańcom komunikację kolejową na najwyższym poziomie, Samorząd Województwa Pomorskiego jeszcze w lipcu 2020 r. rozpoczął negocjacje z kolejarzami, które trwały do początku grudnia.

W wyniku tych negocjacji zostały zwiększone środki finansowe na realizację przewozów kolejowych w województwie pomorskim z kwoty 150,7 mln zł w 2020 do kwot:

  • w 2021 - 194 mln,
  • w 2022 - 211,4 mln zł,
  • w 2023 - 226,2 mln,
  • w 2024 - 203,7 mln zł,
  • w 2025 - 192,2 mln zł,
  • oraz w 2026 - 176,2 mln zł.

Łącznie do końca 2026 r. z budżetu województwa na transport kolejowy przeznaczonych będzie co najmniej 1,2 mld zł. Jesteśmy jednym z nielicznych województw, które tak znacząco zwiększyło swoje zaangażowanie finansowe w transporcie kolejowym.

Wzrost wydatków samorządu województwa na organizowanie kolejowych przewozów pasażerskich wynika z rosnących oczekiwań przewoźników kolejowych, którzy uzasadniają to w szczególności rosnącymi kosztami: energii trakcyjnej, stawek dostępu do infrastruktury, opłat dworcowych, utrzymania taboru oraz rosnącymi wynagrodzeniami i spadkiem przychodów z przewozu pasażerów wynikającym z trwającej epidemii.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



By w trudnym okresie epidemii w oczekiwaniu na rozwiązania w postaci wsparcia przewoźników kolejowych w ramach "tarczy antykryzysowej" zapewnić finansowanie usług transportu publicznego, z obydwoma przewoźnikami jeżdżącymi po pomorskich torach (PolRegio i PKP SKM) zawarte zostały wieloletnie umowy.

Dzięki tym kontraktom przewoźnicy mają zabezpieczoną stabilność finansową, a pracownicy spółek nie muszą obawiać się cięć czy też zwolnień. Warto jednak dodać, że SKM ma jedne z najwyższych kosztów uruchomienia pociągów w przeliczeniu na  jeden pociągokilometr. Są one wyższe od kosztów PolRegio o co najmniej 60 proc.

Był rozważany wariant zawarcia umowy do 2030 roku



Owszem, w ramach prowadzonych negocjacji z PKP SKM był rozważany wariant zawarcia umowy na okres do 2030 r. z obowiązkiem zapewnienia dodatkowych nowych dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych do końca 2023 r. Ten wariant nie został przyjęty przede wszystkim dlatego, że wartość projektu w krótkim czasie wzrosła z 320 mln zł do 400 mln zł przy niezmienionej wysokości dofinansowania z UE na poziomie 160 mln zł, co stanowi 40 proc. wartości projektu. Spółka będąca pod kontrolą Skarbu Państwa - PKP SKM oczekiwała od samorządu województwa całkowitego sfinansowania zakupu wspomnianych pojazdów oraz wypłacenia dodatkowego zysku.

Do końca 2030 r. oczekiwania te oszacowaliśmy na 200 mln zł. W kolejnych ośmiu latach wydatki z tego tytułu oszacowaliśmy na kwotę kolejnych 200 mln zł. Przypomnijmy, że proces poszukiwania przez zarząd PKP SKM wkładu własnego do projektu trwa już od ponad 2,5 roku i jak do tej pory skupia się na szukaniu tego wkładu wszędzie, tylko nie u głównego właściciela, jakim są spółki rządowe. Stanowczo podkreślam, że pozyskanie nowego taboru do obsługi przewozów aglomeracyjnych w województwie jest nadal naszym priorytetem.

Świadczy o tym nie tylko zakupienie przez samorząd 10 ETZ do obsługi połączeń, ale też składane głównemu właścicielowi SKM, jakim jest PKP SA, propozycje dokapitalizowania przez Samorząd Województwa Pomorskiego spółki PKP SKM w Trójmieście.

Ta hojna propozycja została przez rządową spółkę PKP SA odrzucona, co budziło nasze zdumienie. Ostatnio województwo złożyło do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych projekt zakupu 14 pojazdów. Ubolewamy, że ten projekt nie uzyskał wsparcia ze strony Rządu RP, który poprzez swoje spółki jest właścicielem SKM.

Samorząd nie sfinansuje samodzielnie nowego taboru



Oczekiwanie, że samorząd województwa samodzielnie sfinansuje zakup nowego taboru przewoźnika rządowego jest nieporozumieniem. Samorząd województwa już dziś przygotowuje się do realizacji w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na swoim obszarze, które będą realizowane po 2026 r.

Umowy z obydwoma operatorami zostały zawarte do tego samego terminu, aby dać czas na szczegółowe przygotowanie postępowań przetargowych na lata następne. Zgodnie z założeniami IV pakietu kolejowego będą to już wyłącznie postępowania konkurencyjne, ze szczególnym uwzględnieniem posiadania przez przewoźnika odpowiedniego taboru. Pozwoli to na świadczenie usług na odpowiednim poziomie.

Ponadto samorząd województwa planuje w roku 2021 ogłosić postępowanie konkurencyjne na realizację przewozów kolejowych na sieci Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, których realizacja ma się rozpocząć z dniem 15.12.2022 r.
Michał Piotrowski, rzecznik UMWP

Opinie (314) 9 zablokowanych

  • wezcie sie wy wszyscy zlapcie za rece. PRL owskie SKM niczym

    rydwany daja dowod waszej niemocy i naprawde maja duza szanse przezyc Walese i innych cwokow co ryczeli solidarnosc, solidarnosc....

    • 4 3

  • Jest winny! (2)

    "Rząd" naturalnie! Czy ten, który od dziesięcioleci nie chciał usamorządowienia SKM-T? Jakiś POwód musiał być.

    • 8 2

    • Od ładnych paru lat rządzi PiS (1)

      Czemu nie naprawiło tego błędu???

      • 1 4

      • i może ma jeszcze poprosić

        aby łaskawie SKM wzięto?

        • 1 1

  • W Pomorskiem są fatalne drogi, a nawet ich brakuje, więc dlatego korzystamy z transportu zbiorowego. Dopiero od kilku lat budują drogi wylotowe z Gdańska, bo jak na razie tylko Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa są normalnymi szerokimi jezdniami, a pozostałe, nawet jeśli są w miarę nowe, toi i tak dwu, a nie trzpasmowe. Gdańsk, Sopot, Gdynia drogowo leżą na łopatkach. Tylko obecny rząd może poprawić i po woli poprawia tę trudną sytuację drogową, ale też i kolejową, bo po, sld, psl to złodzieje i zdrajcy.

    • 7 1

  • (1)

    Para buch koła w ruch Stoi na stacji lokomotywa,
    Ciężka, ogromna i pot z niej spływa:
    Tłusta oliwa.
    Stoi i sapie, dyszy i dmucha,
    Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:
    Buch - jak gorąco!
    Uch - jak gorąco!
    Puff - jak gorąco!
    Uff - jak gorąco!
    Już ledwo sapie, już ledwo zipie,
    A jeszcze palacz węgiel w nią sypie.

    • 6 0

    • Wagony do niej podoczepiali
      Wielkie i ciężkie, z żelaza, stali,
      I pełno ludzi w każdym wagonie,
      A w jednym krowy, a w drugim konie,
      A w trzecim siedzą same grubasy,
      Siedzą i jedzą tłuste kiełbasy,
      A czwarty wagon pełen bananów,
      A w piątym stoi sześć fortepianów,
      W szóstym armata - o! jaka wielka!
      Pod każdym kołem żelazna belka!
      W siódmym dębowe stoły i szafy,
      W ósmym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy,
      W dziewiątym - same tuczone świnie,
      W dziesiątym - kufry, paki i skrzynie.
      A tych wagonów jest ze czterdzieści,
      Sam nie wiem, co się w nich jeszcze mieści.
      Lecz choćby przyszło tysiąc atletów
      I każdy zjadłby tysiąc kotletów,
      I każdy nie wiem jak się wytężał,
      To nie udźwigną, taki to ciężar.

      Nagle - gwizd!
      Nagle - świst!
      Para - buch!
      Koła - w ruch!

      Najpierw - powoli - jak żółw ociężale,
      Ruszyła - maszyna - po szynach - ospale,
      Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem,
      I kręci się, kręci się koło za kołem,
      I biegu przyspiesza, i gna coraz prędzej,
      I dudni, i stuka, łomoce i pędzi,
      A dokąd? A dokąd? A dokąd? Na wprost!
      Po torze, po torze, po torze, przez most,
      Przez góry, przez tunel, przez pola, przez las,
      I spieszy się, spieszy, by zdążyć na czas,
      Do taktu turkoce i puka, i stuka to:
      Tak to to, tak to to , tak to to, tak to to.
      Gładko tak, lekko tak toczy się w dal,
      Jak gdyby to była piłeczka, nie stal,
      Nie ciężka maszyna, zziajana, zdyszana,
      Lecz fraszka, igraszka, zabawka blaszana.

      A skądże to, jakże to, czemu tak gna?
      A co to to, co to to, kto to tak pcha,
      Że pędzi, że wali, że bucha buch, buch?
      To para gorąca wprawiła to w ruch,
      To para, co z kotła rurami do tłoków,
      A tłoki kołami ruszają z dwóch boków
      I gnają, i pchają, i pociąg się toczy,
      Bo para te tłoki wciąż tłoczy i tłoczy,
      I koła turkocą, i puka, i stuka to:
      Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to!

      • 4 0

  • Sprzedać i problem z głowy Niemcy kupią i zarobią oraz zrobią dużą kasę na przewozach

    • 1 2

  • Niech ktoś mi wytłumaczy (1)

    Po co ten urząd Marszałkowski?
    Przecież to dublowanie UM.
    Stoki dla wyborców?
    Lewizny?
    Po co to komu. Rozwalić i będą oszczędności.
    Ciekawe ile ludzi z UM da sobie radę w prywatnym biznesie....

    • 13 6

    • Przeczytaj ustawe o samorządach

      Tam są wszystkie informacje kto za co odpowiada.

      • 1 1

  • Najlepiej kupcie stare od Niemców i je wyremontujcie po naszemu

    • 6 1

  • a wstyd brać od PiS Rządu pieniądze - pokażcie że jesteście dobrymi gospodarzami i potraficie sami coś zrobić

    • 7 0

  • Rząd nie odda SKM-ki samorządowi bo musi zapewnić posadki w Radzie Nadzorczej (1)

    I Zarządzie swoim z dojnej zmiany

    • 3 12

    • Ja widzę inny powód.

      Jak zwykle musiałby dotować nieudolny samorząd województwa a ten marnowałby kasę

      • 6 0

  • (1)

    Koszty zakupu i utrzymania taboru należą do przewoźnika, nie organizatora przewozów. Skoro większościowym udziałowcem spółki pkp skm trójmiasto jest Skarb Państwa - PKP SA, to tam należy szukać środków na zakup taboru.

    • 2 9

    • teoretycznie tak

      a w praktyce rachunek zawsze dostanie organizator. Możesz próbować gry konkurencyjnej i odpowiednich legislacji, jak w przypadku innych tego typu usługodawców, podległych URE czy UKE. Ale to trzeba umieć i chcieć.
      Wymuszanie na SKM decyzji o pracy poniżej kosztów raczej nie znajdzie aprobaty organów nadzorczych. Bo dlaczego mają dokladać? Można to faktycznie uzgodnić na szczeblu włascicielskim (rząd, sejm) ale dlaczego nie zrobiono tego, gdzy istniała do tego znacznie dogodniejsza konstelacja? A teraz płacz, bo sie stoi w kolejce petentów...
      Mozna się starać współpracować i znaleźć połowiczne rozwiązania, jak w przypadku PKM. Jednak do tego trzeba dobrej woli.

      Bo gra tutaj idzie nie o zwalczenie a przejecie monopolu i wygodne się w nim osadzenie.
      Infrastruktura SKM powinna przejść pod PLK a wtedy marszałek może szukać chętnych do wjazdu na te tory.

      Ciekawe czy znajdzie?

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane