• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd Marszałkowski: sami nie kupimy nowych pociągów

Michał Piotrowski, rzecznik UMWP
18 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Długoletnia umowa - zdaniem kolejarzy - pomoże im wymienić stary tabor SKM. Długoletnia umowa - zdaniem kolejarzy - pomoże im wymienić stary tabor SKM.

W ramach negocjacji Urzędu Marszałkowskiego z PKP SKM był rozważany wariant zawarcia umowy do 2030 roku z obowiązkiem zapewnienia dodatkowych nowych 10 pociągów do końca 2023 roku. Ten wariant nie został jednak przyjęty przede wszystkim dlatego, że wartość projektu wzrosła z 320 mln zł do 400 mln zł przy niezmienionej wysokości dofinansowania z UE na poziomie 160 mln zł - pisze Michał Piotrowski, rzecznik UMWP w odpowiedzi na stanowisko kolejarzy, które ukazało się w środę w naszym portalu.



Stanowisko rzecznika Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego przytaczamy poniżej:

Kto powinien ponieść koszt zakupu nowych składów SKM?

O tym, że Pomorzanie bardzo chętnie korzystają z kolei, nikogo nie trzeba przekonywać. Osiągnęliśmy wzrost wskaźnika wykorzystania kolei do wartości 26,1 w 2019 r. To najlepszy wynik w Polsce i jedyny wśród polskich regionów powyżej średniej unijnej, który oznacza, że Pomorzanie najchętniej w kraju jeżdżą pociągami. To efekt wieloletniej i konsekwentnej polityki organizatora transportu, jakim jest województwo pomorskie. Polityki nie tylko nastawionej na pokrywanie kosztu funkcjonowania połączeń kolejowych, ale również inwestycji w swój tabor.

Łącznie w 2019 r. z pociągów regionalnych w naszym regionie skorzystało 61 mln pasażerów. To o ponad 3 mln więcej osób niż w 2018 r. Aby w dalszym ciągu utrzymać te wskaźniki i zapewnić mieszkańcom komunikację kolejową na najwyższym poziomie, Samorząd Województwa Pomorskiego jeszcze w lipcu 2020 r. rozpoczął negocjacje z kolejarzami, które trwały do początku grudnia.

W wyniku tych negocjacji zostały zwiększone środki finansowe na realizację przewozów kolejowych w województwie pomorskim z kwoty 150,7 mln zł w 2020 do kwot:

  • w 2021 - 194 mln,
  • w 2022 - 211,4 mln zł,
  • w 2023 - 226,2 mln,
  • w 2024 - 203,7 mln zł,
  • w 2025 - 192,2 mln zł,
  • oraz w 2026 - 176,2 mln zł.

Łącznie do końca 2026 r. z budżetu województwa na transport kolejowy przeznaczonych będzie co najmniej 1,2 mld zł. Jesteśmy jednym z nielicznych województw, które tak znacząco zwiększyło swoje zaangażowanie finansowe w transporcie kolejowym.

Wzrost wydatków samorządu województwa na organizowanie kolejowych przewozów pasażerskich wynika z rosnących oczekiwań przewoźników kolejowych, którzy uzasadniają to w szczególności rosnącymi kosztami: energii trakcyjnej, stawek dostępu do infrastruktury, opłat dworcowych, utrzymania taboru oraz rosnącymi wynagrodzeniami i spadkiem przychodów z przewozu pasażerów wynikającym z trwającej epidemii.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



By w trudnym okresie epidemii w oczekiwaniu na rozwiązania w postaci wsparcia przewoźników kolejowych w ramach "tarczy antykryzysowej" zapewnić finansowanie usług transportu publicznego, z obydwoma przewoźnikami jeżdżącymi po pomorskich torach (PolRegio i PKP SKM) zawarte zostały wieloletnie umowy.

Dzięki tym kontraktom przewoźnicy mają zabezpieczoną stabilność finansową, a pracownicy spółek nie muszą obawiać się cięć czy też zwolnień. Warto jednak dodać, że SKM ma jedne z najwyższych kosztów uruchomienia pociągów w przeliczeniu na  jeden pociągokilometr. Są one wyższe od kosztów PolRegio o co najmniej 60 proc.

Był rozważany wariant zawarcia umowy do 2030 roku



Owszem, w ramach prowadzonych negocjacji z PKP SKM był rozważany wariant zawarcia umowy na okres do 2030 r. z obowiązkiem zapewnienia dodatkowych nowych dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych do końca 2023 r. Ten wariant nie został przyjęty przede wszystkim dlatego, że wartość projektu w krótkim czasie wzrosła z 320 mln zł do 400 mln zł przy niezmienionej wysokości dofinansowania z UE na poziomie 160 mln zł, co stanowi 40 proc. wartości projektu. Spółka będąca pod kontrolą Skarbu Państwa - PKP SKM oczekiwała od samorządu województwa całkowitego sfinansowania zakupu wspomnianych pojazdów oraz wypłacenia dodatkowego zysku.

Do końca 2030 r. oczekiwania te oszacowaliśmy na 200 mln zł. W kolejnych ośmiu latach wydatki z tego tytułu oszacowaliśmy na kwotę kolejnych 200 mln zł. Przypomnijmy, że proces poszukiwania przez zarząd PKP SKM wkładu własnego do projektu trwa już od ponad 2,5 roku i jak do tej pory skupia się na szukaniu tego wkładu wszędzie, tylko nie u głównego właściciela, jakim są spółki rządowe. Stanowczo podkreślam, że pozyskanie nowego taboru do obsługi przewozów aglomeracyjnych w województwie jest nadal naszym priorytetem.

Świadczy o tym nie tylko zakupienie przez samorząd 10 ETZ do obsługi połączeń, ale też składane głównemu właścicielowi SKM, jakim jest PKP SA, propozycje dokapitalizowania przez Samorząd Województwa Pomorskiego spółki PKP SKM w Trójmieście.

Ta hojna propozycja została przez rządową spółkę PKP SA odrzucona, co budziło nasze zdumienie. Ostatnio województwo złożyło do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych projekt zakupu 14 pojazdów. Ubolewamy, że ten projekt nie uzyskał wsparcia ze strony Rządu RP, który poprzez swoje spółki jest właścicielem SKM.

Samorząd nie sfinansuje samodzielnie nowego taboru



Oczekiwanie, że samorząd województwa samodzielnie sfinansuje zakup nowego taboru przewoźnika rządowego jest nieporozumieniem. Samorząd województwa już dziś przygotowuje się do realizacji w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na swoim obszarze, które będą realizowane po 2026 r.

Umowy z obydwoma operatorami zostały zawarte do tego samego terminu, aby dać czas na szczegółowe przygotowanie postępowań przetargowych na lata następne. Zgodnie z założeniami IV pakietu kolejowego będą to już wyłącznie postępowania konkurencyjne, ze szczególnym uwzględnieniem posiadania przez przewoźnika odpowiedniego taboru. Pozwoli to na świadczenie usług na odpowiednim poziomie.

Ponadto samorząd województwa planuje w roku 2021 ogłosić postępowanie konkurencyjne na realizację przewozów kolejowych na sieci Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, których realizacja ma się rozpocząć z dniem 15.12.2022 r.
Michał Piotrowski, rzecznik UMWP

Opinie (314) 9 zablokowanych

  • Kopnąć w zad SKM (1)

    Są tu praktycznie od zawsze i myślą że są nie do ruszenia. Ogłosić otwarty przetarg na przewóz osób z wymaganiami określonymi co do taboru i tyle. I albo SKM przystapi do przetargu albo papa nara.

    • 7 7

    • zapoznaj się ze szczególami problemu

      a potem porykuj...

      • 3 1

  • Nikt jednak nie zwraca uwagi na to że (6)

    PKP jest spółką państwową.Zarzad tejże firmy jest bardzo zacofany, a jednocześnie bardzo bogaty.Zobaczcie Państwo ile linii jest nieczynnych.Pesa produkuje bardzo hałaśliwe szynobusy, które słabo nadają się do obsługi takich linii jak Kościerzyna Chojnice przez Lipusz.Do obslugi
    zniszczonej linii Kartuzy Lębork itd.itp.A przecież gdyby te linie zostałyby zrewitalizowane jak odciążyłoby ruch drogowy.Przeciez po tych liniach nie muszą kursować ciężkie i hałaśliwe szynobusy z PESY, które dodatkowo są paliwożerne.Wystarczy wziąć przykład z naszych południowych sąsiadów Czechów.Oni mają w swym taborze małe szynobusy,nazywane vlaczkami na ok.50 osób,a linie obsługuje mała prywatna firma GW Train.Czy nie można wspólnie z PESĄ opracować konstrukcję małego szynobusu.Jak patrzę na mająca się rozpocząć elektryfikację linii Gdynia Kościerzyna to boję się że nie dożyje czasu kiedy pojadą tam składy elektryczne i to po dwóch torach.PKP to powinna być odpowiedzialność,a tak nie jest.Zniszczone nastawnie,kilometry niszczejących torów,opuszczone stacje, przecież to jest również nas Polaków majątek.Czemu nikt nie zbada jak wielka jest niegospodarność tej firmy.Wystarczy przebyć koleją trasę Poznań Wrocław a zobaczycie Państwo jak marnowane są nasze pieniądze.Wiem odszedłem trochę od sprawy taboru dla SKM ale chciałem pokazać jak wygląda ten mariaż SKM -PKP

    • 7 11

    • motoraczki skomunikowane z pendolino (2)

      tak jak jest to w Czechach, nie mieszczą się w głowie urzędników. Podobnie jak szybka i sprawna podróż z sześcioma przesiadkami. A to działa! I jest zarządzane przez uwaga!!! państwowe!!! Ceske Drahy.
      GW Train jest jednym z operatorów działającym na czeskich liniach lokalnych ale nie jedynym. Że to jest prywatna firma, nie ma żadnego znaczenia. Ceske Drahy stopniowo przekazują lokalne linie lokalnym operatorom. Uprzednio starannie je modernizując. Jest to działalność zupełnie odwrotna do prowadzonej przez PKP na spółkę z samorządami.
      Dzięki temu CD mają czas i zasoby zarabiać pieniądze ciągnąc pociągi w Polsce.
      Więc nie jest problem w formie własności a w jakości sprawowania nadzoru włascicielskiego. A ten, niezależnie od opcji politycznej, w naszym kraju faktycznie jest żałosny.

      • 5 1

      • Masz skrzywiony obraz... (1)

        ...tego co dzieje się w Czechach. Tam tak samo są ogłaszane przetargi na przewozy. I nie zawsze odbywa się bez problemów. Terminy też bywają krótkie i nie pozwalają na zakup nowego taboru. ČD też nie oddaje obsługi linii bez walki.

        • 0 1

        • możliwe

          ale używam i to często...
          I życzyłbym sobie takiej komunikacji zbiorowej tutaj, jak z Czechach.
          I wspólnego biletu jak właśnie w Usti i okolicach.
          Nnikt nie twierdzi, że odbywa się to pokojowo i bez strat. Ale wolę to, niż zaoranie kolei jakie odbyło sie na Słowacji i w... Pomorskiem...

          W Polsce usiłowano w latach 90 nasladować idee "motoraczka" ale Czesi nie tylko pociągi mają lepsze ale równiż autobusy. A my nie mieliśmy silników od Karosy i SA1xx zakończyły żywot... Aby było weselej, w Pomorskiem.

          • 2 0

    • hyper

      loop?

      • 1 1

    • pisowczyki i solidaruchy z pociotkami obsiadły SKM i nie odpuszczą

      • 4 4

    • Jak z PKP może być dobrze skoro rządzi nimi zwiąchol po 8 klasach

      Jak z torami, nastawniami może być dobrze skoro pkp plk rządzi wieśniak z mazurskiej puszczy.

      • 3 1

  • czyli samorząd województwa i dzielny marszałek sobie pogadali tak samo jak włodarze trójmiejscy którzy są z racji pełnionych funkcji udziałowcami SKM
    gadają gadają a ludzie jeżdżą archaicznymi i często nawet nie wyremontowanymi składami
    bezużyteczne urzędy

    • 9 1

  • Ja

    Ja kupić mogem jeden pociong

    • 1 0

  • (1)

    Ja wam kupie pod choinke.

    • 7 0

    • Ja tez bym chciał 1 skm panie Mikołaju. Bym se jeździł do pracy. Proszę, byłem grzeczny nie głosowałem na PIS

      • 1 0

  • Żenada

    Tyle samo udziałów mają w PR i dziwnym trafem dla nich kupili 10 Impulsów...

    • 7 0

  • Przecież nie wszystko drożeje (5)

    "- O 25 procent zdrożały chleb i cukier. Ale z kolei w ogromnym stopniu potaniał olej - stwierdził prezydent Andrzej Duda"

    Urzędnicy nie chcą firmy SKM wspomóc zakupując nowy tabor bo udział ma skarb państwa. Teraz tłumaczą że podrożał tabor a dofinansowanie wciąż na tym samym poziomie. Przecież nie wszystko drożeje.

    • 40 47

    • Skoro (1)

      udział ma skarb państwa to czemu nie partycypuje w kosztach adekwatnie do udziału ?

      • 6 5

      • patrycypuje

        SKM daje 160Mpln, samorząd nie chce dołożyć brakujęcych 40M...
        Nie chce też przyjąć taboru kupionego za te 160M na swój stan...

        • 2 1

    • Czytałem, że lokomotywy bardzo staniały.

      Państwowe fabryki produkują ich bardzo dużo i tanio.

      • 0 0

    • A czemu dopłacać komuś, kto szasta pieniędzmi na lewo i prawo?!

      • 4 1

    • Na tabor dla PR jednak mają, ostatnio kupili 10nowych pociągów. To niech marszałek kupi i udostępni SKM. Tak robią np w Zachodniopomorskim.

      • 9 3

  • Konkurencja! (12)

    Marszałek powinien ogłosić teraz przetarg otwarty na przewozy po 2026. Jako wymaganie 85% nowego taboru. W SKM są po prostu nieudacznicy i trzeba powiedzieć dość. Swoją drogą za kasę jaką bierze SKM pewnie już znaleźli by się chętni prywatni przewoźnicy.

    • 79 34

    • Aha, a rozumiem, że marszałek to czeka, aż za darmo skm wpadnie w jego łapki? (7)

      Urząd Marszałkowski miał wiele szans na to, by kupić SKM i zrobić sobie z nią, co tylko chce. Ale jak tylko potrafią pisać żale, że skm nie należy do nich. Żałosne. SKM jeździ w służbie publicznej, to nie jest działalność zarobkowa. W 9/16 województw podpisano umowy długoletnie a u nas jak w lesie.

      • 14 10

      • Nie chce za darmo - czytałeś artykuł który komentujesz? (3)

        A swoją drogą jakoś udziały w PR województwa dostały za darmo. Miasta spółki autobusowe dostały za darmo.
        Służba pub;liczna to ładne słowo ale właściwsze to monopol państwowej spółki, który zgarnia pieniądze za jeżdżenie.

        • 3 6

        • od tego jest URT (2)

          I tak zacheca sie "monopolistow do wspolpracy...

          • 1 1

          • Nie istnieje! (1)

            Nie istnieje coś takiego jak Urząd Regulacji Transportu!!!

            • 0 0

            • no to widzisz ile jest do zrobienia?

              A co robi Urząd Transportu Kolejowego?

              • 0 0

      • Dlaczego samorząd w ogóle miałby kupować SKM? (2)

        Samorząd powinien SKM dostać za darmo bo to samorząd ma obowiązek organizacji przewozów a nie PKP. Obecnie jest patologia - samorząd musi płacić monopoliście za realizację zadań a zysk idzie do PKP czyli do Państwa. No i tak właśnie nasze Państwo wspiera samorządy...

        • 15 7

        • Dej za darmo, bo mam horom politykę transportową (1)

          • 10 9

          • W artkule masz o propozycji dofinansowania, więc nie opowiadaj bzdur że za darmo

            Obecne 34% samorządowych udziałów w SKM też nie było za darmo.

            • 5 5

    • bo SKM to PKP

      • 0 3

    • Boi się tchórz.

      • 3 1

    • Tylko ze tory nalezą do Skm..

      I to jest główny problem

      • 15 2

    • Żaden przewoźnik nie wejdzie na tę minę dopóki tory należą do SKM

      Tory powinno przejąć PLK a reszta spółki SKM do samorządu. Z resztą jaki prywatny przewoźnik? W Polsce to na razie jest jeden czyli SKPL ale nie ma tyle środków żeby tak duży projekt ogarnąć. Arriva tak chętnie przez niektórych przytaczana to niemiecka spółka zależna od państwowego Deutsche Bahn.

      • 20 2

  • SKM to zło (6)

    Zaorac ta panstwowa w wiekszosci spolka (PKP ma najwiekszy udzial) lesnych dziadkow ze stolkow i zbudowac w nowa spolke wraz z dopuszczeniem przetargowym innych operatorow.
    inaczej NIC sie nie zmieni.

    • 10 12

    • a kto broni samorządowi (2)

      zbudować taką spółkę?
      I czy się ona będzie różnić od "państwowej"?
      Jak działają takie organizacje, widzimy po GAiT i PKM...

      • 1 2

      • PKM coś ci mówi? a SKM=PKP ma tory (1)

        • 1 1

        • i masz pretensje do kogoś, że jest

          piękny, młody i bogaty...
          To gdzie byłeś, jak urodę dawali?

          PKM? Tak mówi. To ta firma co kupuje tabor i ludzi z SKM i Regio...

          • 0 0

    • dokładni - popieram (2)

      a TVPis sprywatyzować - rozwiąże wszystkie problemy

      • 1 1

      • Zostanie tylko TVN i wtedy będzie dobrze (1)

        • 2 2

        • Serwisy informacyjne TVN tak samo wypaczone jak TVP. Tyle, że w przeciwnych kierunkach. Na TVN lewacka narracja, na TVP pisowsko narodowo-katolicka.

          Już wolę Polsat News.

          • 2 0

  • Pytanie. (3)

    A czy nie lepiej faktycznie kupić samemu składy by kursowały pod szyldem PKM? Jedynie zrobić przetarg na firmę lub firmy które 1. Dadzą maszynistów i obsługę 2. Zapewnią serwis taboru. Chyba tak właśnie sie dzieje na liniach które obsługuje PKM obecnie. Lecz mogę się mylić.
    Czy takie rozwiązanie było by droższe? Tańsze? A może nie było by różnicy w kosztach?

    • 1 1

    • a wiesz kto ma tory? (1)

      • 1 0

      • na tory też sa metody

        ale trzeba chcieć...

        • 0 0

    • a znasz takie

      firmy?
      Co mają ze trzy kompanie maszynistów na podorędziu i wolne warsztaty przystosowane do obsługi taboru?
      Jak myślisz, dlaczego nasze, swojskie IC i TLK ciągną czeskie maszyny i drużyny?

      Bo u nas to tylko chce się zarządzać i przy pieniądzu robić.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane