• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka bliżej peronów za dwa lata

Maciej Naskręt
4 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

O 7,5 cm zmniejszy się przestrzeń między kolejką SKM a skrajnią peronów. Obecnie nawet 20-centymetrowy odstęp wzbudza strach wśród pasażerów Szybkiej Kolei Miejskiej. Lada dzień ruszy przetarg na opracowanie dokumentacji dla przebudowy torowiska przy stacjach.



O sprawie pisaliśmy już kilka miesięcy temu, teraz jednak SKM Trójmiasto przygotowuje się do przetargu na opracowanie dokumentacji technicznej, która ma umożliwić dosunięcie torowiska do przystanków. Zlikwiduje to przynajmniej częściowo przestrzeń, jaka jest teraz między kolejką a peronem i wynosi miejscami nawet 20 centymetrów. Szybka Kolej Miejska boryka się z tym problemem od 1976 roku, czyli od czasu, kiedy wycofano z eksploatacji jednostki, które niegdyś służyły berlińskiej S-Bahn.

- Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie musiał przeprowadzić inwentaryzację dotychczasowego układu torowego. Następnie przystąpi on do opracowania projektu dosunięcia osi torowiska o 7,5 cm do peronu - mówi Marcin Głuszek, dyrektor SKM ds. marketingu i sprzedaży.

Aktualnie oś torowiska przebiega w odległości 1725 mm od skrajni peronu. Po planowej przez SKM korekcie przebiegu linii oś toru ma znajdować się w odległości 1650 mm. Pracami mają być objęte wszystkie stacje Szybkiej Kolei Miejskiej za wyjątkiem planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. Tam już odległość - 1650 mm - jest wpisana do projektu.

Prace przy zbliżaniu osi torowiska do peronu, które potrwają dwa lata, nie powinny być skomplikowane technicznie. Podczas robót spółka planuje jedynie wymienić podkłady, które na wysokości przystanków są drewniane i mocno zużyte. Docelowo mają one mieć konstrukcję żelbetową.

Wszystko wskazuje na to, że roboty nie wpłyną na ruch kolejek, bowiem prowadzone mają być w nocy.

Niestety, nie ma szans na razie na to, by przestrzeń, jaka jest między peronem a SKM, została zniwelowana do kilku centymetrów, jak było jeszcze w 1976 r. Powód? Wymaga to od SKM wymiany taboru. Na to jednak w SKM się na razie nie zanosi. Nawet zakres zamówionych ostatnio 21 modernizacji składów z serii EN57 nie uwzględnia poszerzenia podłogi i schodów, by ułatwiały wsiadanie do kolejki.

Prezentacja SKM dotycząca zmniejszenia przerw między peronami a kolejkami

Miejsca

Opinie (155) 2 zablokowane

  • 20 CM DUŻO CZY MAŁO? (1)

    "Obecnie nawet 20-centymetrowy (...) wzbudza strach" - czy kobiety też tak myślą? - chciałbym się dowiedzieć proszę o odpowiedzi:)

    • 10 3

    • Z mojego doświadczenia wynika,

      że 17,5-centymetrowy nie wzbudza.Ale z rozmów wiem,że 30-centymetrowy już raczej tak...

      • 2 0

  • ten odstęp,śmiem twierdzić jest nieco większy niż 20cm - przecież tam się mieści człowiek, wiem bo próbowałam, pies mi wpadł pod skm, a taka chudzina to znowu nie jestem! w którym miejscu to mierzą? chyba pójdę jutro na skm z linijką. dla osoby na wózku, czy starszej osoby z problemami w poruszaniu się jest to odstep nie do pokonania.

    • 5 0

  • proponuję za dwa lata ustanowić święto narodowe,
    skm bliżej peronów hurra !!!!!!!!!!

    • 3 0

  • teraz nie da rady

    wpadli na pomysł i okleili skmki "Uwaga na odstęp"

    • 2 0

  • co wyjdzie taniej?

    przesunąć torowisko o 7.5cm,czy przebudować stopień ,tak aby przed zatrzymaniem się pociągu na stacji wysunął się automatycznie w stronę krawędzi peronu?

    • 2 0

  • Hiszpania (4)

    Tam automatycznie po zatrzymaniu składu wysuwa się "stopień". No ale u nas trzeba wymieniać za grube miliony część peronu :) zamiast zmodernizować SKM.

    • 47 0

    • To samo zrobiono w Nowym Jorku.

      na Manhattanie. Zajmowala sie tym firma JayGo Incorporated z Union, New Jersey. Pomosty wysuwaly sie jak tylko pociag zatrzymywal sie. Remont i poszerzanie wszystkich peronow byl by za drogi.

      • 1 0

    • Polska

      Gdyby to tylko o stopień chodziło, prawdopodobnie nie byłoby problemu. Tu chodzi o odstęp całego składu od brzegu peronu.

      • 0 0

    • Nie trzeba daleko szukać, my Polacy też mamy takie "cuda" -pociąg słoneczny kolei mazowieckich kursujący w wakacje pomiedzy Wa-wą i Trójmiastem posiadał właśnie taki "stopień".Ale to trzeba trochę dobrej woli. W ogóle nasze zmodernizowane SKM-ki z wyklepaną po raz wtóry blachą i kolejną warstwą żółtej i niebieskiej farby to jakaś masakra za grube bańki...

      • 15 0

    • Kazdy koles musi zarobić

      Najgorzej ze nie ma jak wyrugować tej skmki zaraz by sie znalazl bardzo dobry nastepca, ale marszalek na to nie pozwala.

      • 12 0

  • Boję się podróżować SKM-ką z dzieckiem..

    Właśnie z powodu też dziury między peronem a kolejką na dobre zrezygnowałam z poruszania się po trójmieście skm-ką. Ze spacerówką nie da się samodzielnie wysiąść, a nawet gdy dziecko nie jeździ już w wózku, ma za krótkie nóżki,żeby ze stopnia kolejki przejść na peron. Pozostawiam to bez komentarza.

    • 6 0

  • wystarczy poszerzyć perony, szersze progi..

    dodać po parę cm na krawędzi,i ile ma to kosztować? nie trzeba przesuwać torów??wiadomość typu prima aprilis?

    • 4 0

  • przecież to makabra (4)

    zrezygnowałam z jazdy kolejką bo kręci mi się przy wysiadaniu w głowie ! nigdzie na świecie nie widziałam takiej przepaści

    • 116 28

    • Faktycznie (1)

      Chyba przestane wychodzić z domu, tyle niebezpieczeństw czyha na zewnątrz. Przepaści przepaściami, ale te pędzące samochody i niebezpieczni ludzie wokoło!!

      • 15 4

      • i ptaki - nie zapominajmy o tych gołębiach mordercach...

        • 5 0

    • to nigdzie nie byłaś :) (1)

      pooglądaj jak wygląda podróż pociągiem w Indiach albo co lepsze przejedź się takim. kiedy wrócisz do kraju pokochasz podróże skm :)mówię serio
      a jak lubisz tak narzekać to wyobraź sobie że nagle nie ma skm w trójmieście, wtedy byś narzekała że jej nie ma :)

      • 11 21

      • porownujmy sie do najgorszych

        • 6 4

  • Wymaga to od SKM wymiany taboru. Na to jednak w SKM się na razie nie zanosi. (8)

    Bo lepiej remontować stare trupy, które będą teraz jeździć przez następne 20-30 lat. Może w 2043, kiedy może będzie ogłoszony przetarg na nowe składy, uda nam się osiągnąć standard z 1973r.

    hahahahahahahahahaha

    • 328 14

    • takiś zamożny? (2)

      to ile lat ma samochód którym jeździsz?

      • 2 9

      • (1)

        1,5 roku

        • 6 0

        • 15 lat... - ale moczem w nim nie smierdzi :)

          • 4 0

    • Najpierw

      trzeba by było wymienić imć Lignowskiego czy jak mu tam i cały Zarząd.To jest jakiś post-komunistyczny układ

      • 4 1

    • (1)

      ja tego nie rozumiem. Niech ktoś mądrzejszy mi powie: od lat robią remonty torów nie mogli tego zrobić od razu przecież od dawna wiadomo o tym problemie czy oni tam myślą w ogóle? A może chodzi o to, że ktoś nagle musi zarobic? Albo przypomnieli sobie, ż ejest taki problem bo zapomnieli wcześniej! To jest paranoja w tym kraju!

      • 62 0

      • Nie mogli

        Bo cioteczny brat, matki prezesa SKM za mało zarobił w pierwszym przetargu. Teraz trzeba dołożyć. Wiadomo kto za to zapłaci :)

        • 19 0

    • No proszę,

      może kiedyś doszusujemy do czasów epoki wczesnego Gierka

      • 18 1

    • Smierdząca Kolej Miejska

      Ja mogę nawet drezyną jeździć, byleby meneli nie było i nie śmierdziało szczochem w środku.

      • 40 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane