• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka dostanie z UE 160 mln zł na 10 nowych składów

Maciej Naskręt
7 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat SKM: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce
Pierwszy skład z przyznanej puli środków miałby się pojawić w 2021 r. Pierwszy skład z przyznanej puli środków miałby się pojawić w 2021 r.

SKM-ka otrzyma 160 mln zł unijnego dofinansowania na zakup nowych składów. Kwota pokryje połowę kosztów ich zakupu, na drugą część firma będzie musiała zaciągnąć kredyt bądź wyemitować obligacje.



Co jest największą bolączką w SKM?

Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakończyło konkurs, w którym oceniało wnioski o dofinansowanie inwestycji w poprawę transportu w Polsce.

Projekt przygotowany przez PKP SKM Trójmieście, przy współpracy DS Consulting, dotyczący zakupu przez spółkę 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych, został wysoko oceniony przez CUPT - 96,61 punktów na 100 możliwych do uzyskania - i zajął drugie miejsce w tym konkursie.

Oznacza to, że trójmiejski przewoźnik może otrzymać 160 milionów złotych unijnego dofinansowania na zakup tych pociągów. To 50 proc. wartości planowanego zamówienia.

- Przed nami konieczność pozyskania pozostałej kwoty niezbędnej do zakupu tych pojazdów. Najbardziej prawdopodobne opcje to emisja obligacji lub kredyt. Analizujemy rynek, by wybrać najkorzystniejszy wariant - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM w Trójmieście.
Warto podkreślić, że do skutecznego sfinalizowania takiej transakcji i przychylnej oceny instytucji finansowych, które mogłyby pomóc sfinansować ten zakup, niezbędna jest długoletnia umowa przewozowa. Władze SKM liczą w tym zakresie na przychylność organizatora przewozów, czyli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Obecnie jest tak, że Urząd Marszałkowski ogłasza co roku przetarg na świadczenie usług przewozowych na liniach SKM i PKM. Zamówienie zgarnia Szybka Kolej Miejska, bo nikt inny nie staje w szranki. Umowa podpisywana jest na 12 miesięcy i potem procedura się powtarza. Istnieje też możliwość przedłużenia jej w tzw. trybie powierzeniowym np. o rok, dwa lub więcej, bez konieczności rozpisywania kolejnego przetargu. To jednak wciąż za mało.

- Harmonogram przygotowany przez naszą spółkę zakłada pozyskanie pierwszego pociągu pod koniec 2021 r. Ostatni mamy nadzieję otrzymać w drugiej połowie 2023 roku. Pojazdy te będą eksploatowane na trasie Gdańsk Śródmieście - Lębork - mówi Złotoś.
Nowe składy mają mieć 150 metrów długości. Jeżeli będą to obecnie produkowane Impulsy czy Elfy 2, muszą mieć co najmniej siedem członów. Wśród wymogów jest prędkość maksymalna 140 km/h, klimatyzacja oraz liczne udogodnienia dla niepełnosprawnych.

Miejsca

Opinie (218) ponad 10 zablokowanych

  • Nie brać dotacji z Unii (2)

    Wstajemy z kolan i będziemy jeździć furmankami, ale własnymi... patriotycznymi

    • 14 6

    • wazeliniarzu łaski nam nie robią !! Gdybys miał przynajmniej poziom meduzy to bys wiedział

      ,że na żadnym kraju w UE zachodnie firmy tyle nie zyskały i nie zyskują nigdzie jak w Polsce!!Kosztem Polaków I Polski!!

      • 0 1

    • Na węgiel.

      • 1 1

  • A tak niby UE jest be i fe ??!!! (1)

    Ale kase to chetnie bierzecie ???
    WSTYD WAM !!

    • 8 8

    • Szkoda mi czasu na ciebie leming bo ty i tak głupi bedziesz , steki razy ci juz nie jeden odpowiedział

      ale ty mózgu nie masz to jak mozesz co kolwiek zrozumiec?

      • 1 0

  • haha Pisałem o tym na tym portalu od srednio 5 lat ,ale jak zawsze inteligenci twierdzili ze sie nieda!!

    I teraz nagle okazuje się ze to proste było i można to było już wiele lat wcześniej wykonać!!
    Dlatego jesteśmy tak ze wszystkim zacofani bo ludzie podejmujący decyzje je celowo odkładają na później.Przypomnijmy sobie ze mamy rok wyborczy samorządów bezpośrednio, to niby niema znaczenia ale pośrednio już tak bo taki jest układ.

    • 3 1

  • Gdańska->Wejherowo (1)

    mam nadzieję, że bedzie częstsze połączenie Gda z Wejherowem

    • 4 1

    • Nie będzie bo to kolej miejska a nie podmiejska

      • 0 2

  • Ponad 5 lat na 10 składów to strasznie długo

    • 6 0

  • Bilety

    Z biletami nie rozumiem jednego.. dlaczego w autobusach i tramwajach mamy dwie taryfy: bilet normany i ulgowy; zas w skm i pkp mamy kilkanascie roznych ulg... pytanie tylko po co? Po co tak komplikowac system? Zeby przypodobac sie roznym grupom spolecznym? Jak wytlumaczyc znajomym spoza trojmiasta, Polski jaki powinni bilet kupic...

    • 9 0

  • Weźcie ED-74 od Intercity

    mają co najmniej 7 składów w cenie złomu

    • 1 3

  • Rozwój skm

    A to ledwo modernizacja, remonty które powinny się odbyć kilkanaście lat temu. Rozwój faktycznie brzmi lepiej.

    • 5 0

  • PiS nie wyjdziez umii (2)

    Bo mąż szydło co roku ciągnie grube dofinansowanie z UE. To są miliony.

    • 9 3

    • plus za dużo mają Europosłów.

      A to gruuuby hajs, oj, gruby.

      • 0 0

    • Nie ciągnie tylko robi przewałki jak mało kto

      • 2 0

  • W krótkim czasie ceny przerażająco windują do góry. A przecież to komunikacja miejska!!!

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane