• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka jak metro jeżdzi już po Trójmieście

Krzysztof Koprowski
16 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek. Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek.

W poniedziałek na trójmiejskie tory wyruszył kolejny zmodernizowany pociąg SKM. Zastosowano w nim nowatorski układ wnętrz, a także nowy system napędowy, pozwalający na szybsze rozpędzanie pociągu.



Wewnątrz pociągu EN71-045 usunięto ściany działowe oraz przedsionki. Jasne kolory, a także lampy umieszczone wzdłuż linii dachu, sprawiają że wnętrze jest świetnie oświetlone. Największe zmiany jednak przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń 2+2, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Siedzenia te nie są jednak składane. Po środku znajdują się specjalne poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż. Zastosowano także liczne uchwyty pod dachem.

Pozostała część pojazdu posiada doskonale znany układ siedzeń. Zainstalowano oczywiście zupełnie nowe siedziska. Niestety zamocowano je bardzo blisko okien i bezpośrednio nad specjalną listwą, przez co pasażerowie będą mieli mało miejsca na nogi.

Pewnym niedopatrzeniem jest także mała ilość uchwytów na kurtki - znajdują się one tylko pomiędzy niektórymi siedzeniami. Na plus można zaliczyć nowe półki, będące powrotem do sprawdzonych wzorców. Zamiast instalowanych jeszcze niedawno ciemnych płyt z dziurami, przez które ciężko sprawdzić czy znajduje się jakiś bagaż, są tradycyjne kratownice.

Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem oraz zwykłym uchwytem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera.

W pociągu pojawiła się nowa toaleta, działająca - tak jak w samolotach - w obiegu zamkniętym. Szerokie wejście pozwala na skorzystanie z niej także niepełnosprawnym.

Dla osoby niepełnosprawnej lub pasażerów z większym bagażem (np. rowerem) przewidziano oddzielne miejsca ze składanymi siedzeniami.

Problemem nadal pozostaje wejście do pociągu. Zmianie nie uległa odległość między peronem a pociągiem. Nie zainstalowano żadnych wysuwanych płyt dla niepełnosprawnych. Przy wsiadaniu i wysiadaniu musi on cały czas liczyć na pomoc dwóch silnych pasażerów. Pomyślano jednak o dodatkowych poręczach. Drzwi są otwierane za pomocą przycisku - rozwiązania znanego z tramwajów i autobusów. Podobnie, jak w drzwiach między wagonami, tutaj również zainstalowano specjalne czujniki.

Także maszynista doczekał się całkowitej przebudowy kabiny. Zwiększono jej rozmiar oraz zainstalowano całkowicie nową aparaturę sterującą. Kierujący pojazd ma bezpośredni pogląd na obraz z kamer w środku pociągu, a także zainstalowanych na bokach pojazdu i na czole.

Z zewnątrz pociąg zyskał nowe czoła - znane już z pozostałych modernizacji. Zainstalowano połówkowe pantografy (odbiorniki prądu). Zmodernizowane sprzęgi pozwalają na sterowanie łączenie pociągów bezpośrednio z kabiny maszynisty.

Jednak największe zmiany doczekał się system napędzenia. Zastosowano silniki asynchroniczne, które pozwalają na bardzo szybkie rozpędzenie jednostki. Najczęściej spotykany na torach SKM - pociąg typu EN57 - może rozpędzić się do 100 km/h w 120 sekund. Zmodernizowany EN71 taką samą prędkość osiąga już w 30 sekund! Ponadto nowy system napędu całkowicie wyeliminował uciążliwie szarpnięcia podczas rozpędzania jednostki.

Zastosowano także dodatkowe systemy hamowania, które zmniejszą zużycie obręczy i klocków hamulcowych. Przy hamowaniu zwracana jest także energia do sieci.

Za całość przebudowy odpowiedzialny był nowosądecki NEWAG. Ponadto do montażu poszczególnych części zaangażowano kilka krajowych firm. Koszt modernizacji jednego pociągu to ok. 7 mln zł, zaś zakup zupełnie nowej jednostki to wydatek trzykrotnie większy. SKM planuje zmodernizować do 2012 roku 20 pociągów z posiadanych 65. Kolejny zmodernizowany pociąg ma być gotowy za ok. 8 miesięcy. Niewykluczone, że oprócz usprawnień technicznych z tej jednostki, gruntownej przebudowie lub całkowitej wymianie zostanie poddane nadwozie pociągu, dzięki czemu zminimalizowane zostaną drgania w części pasażerskiej podczas podróży.

Opinie (401) 10 zablokowanych

  • Pomarańczowo- żółte trupy,

    • 6 14

  • Modernizacja SKM to pozytyw, a posty w wiekszosci narzekalskie (1)

    Modernizacja SKM to pozytyw, a posty w wiekszosci narzekalskie. Typowe polskie narzekalstwo. Ja sie ciesze, że cos do przodu, lepiej jechać w nowych niz w obskurnych starych składach. Problemem moze byc wandalizm bezmózgich frustratów.

    • 22 6

    • Tu jest Polska - tu się narzeka!

      • 1 0

  • Czy to kolejny odcinek " Pimp My SKM" ???

    • 18 4

  • ludzie... ale narzekacie... (4)

    Przynajmniej będzie wygodniej i trochę szybciej jeździć, cieszcie się bo moglibyście jeździć tymi złomami do którego strach wsiadać

    • 10 5

    • (3)

      jak mozna jeździć szybciej skoro jest SZTYWNY ROZKŁAD JAZDY?
      masz dziecinko na bakier z logiką

      • 1 1

      • (1)

        w grudniu jest zmiana rozkladu jazdy więc czemu by nie zmienić trochę rozkładu dla lini na której akurat jeździ ten pociąg. Można też na sprintera puścić. Opcji jest kilka

        • 0 0

        • Na sprintera?

          Nie po to poprawiano mu przyspieszenie, żeby puszczać na linię z małą liczbą startów/hamowań.

          • 1 0

      • Żeby przejść 1000 mil trzeba zrobić pierwszy krok

        Jak będzie wystarczająco dużo zmodernizowanych składów to zmieni się rozkład. Chyba nie spodziewasz się, że na gwiazdkę wymienią wszystkie składy za jednym zamachem?

        • 0 0

  • (2)

    ostatnio jechałem do rumi
    skład jak z horroru, brudny, pordzewiały, ale nic jade, wybór mam jak żyd na gestapo
    jade, jade, dojechałem do sopotu
    siedze czekam pociąg stoi
    i nagle komunikat, że kończy bieg w sopocie, a po drugiej stronie peronu stoi skład w kierunku rumi
    OK zdarza się
    ale czemu nie uprzedzono mnie o tym juz na dworcu we wrzeszczu?

    • 6 16

    • i proszę państwa to była popierdółka nr 1500 100 900 w wykonaniu gejluxa sr@luxa (1)

      PS. nie uprzedzili cie bo Wrzeszcz nie znosi ciebie jak ty Wrzeszcza

      • 3 1

      • to oczywiste, w końcu nikt nie znosi konfidentów!

        • 0 0

  • Ladnie:) Ale szok bedzie, jak zobaczy sie an stacji stojace obok siebie to cacko i tego (7)

    pomaranczowo-zoltego trupa, ktory sie ledwo po torach wlecze... ;) Mam nadzieje, ze ten zlom tez wkrotce wyremontuja, bo az strach nim jezdzic...

    • 3 5

    • (5)

      te pomarańczowe "kanciaste" składy chociaż najnowsze .... faktycznie to już obraz nędzy i rozpaczy ... od demolki i brudu

      • 3 0

      • (4)

        te pomarańćzowe są dużo bardziej zaawansowaną technicznie konstrukcją o tych "niebieskich". Mają dużo lepsze przyspieszenie, więcej drzwi itp. Niestety nikt o nie porządnie nie dbał, bo mogłyby jeszcze w dobrym stanie pojeździć 10 lat.d

        • 3 1

        • bo zżerały za dużo energii el. (1)

          • 0 1

          • Najmłodsze EW60, które zżerały mniej energii rozebrano na części, i sprzedano Kolejom mazowieckim :)

            to tak jak byś kupił sobie salonową BMW, po jakimś czasie poprzekładał z niej części do 17 letniego BMW, i tego nowego sprzedał.

            • 1 0

        • (1)

          dokładnie - te pomarańczowe znacznie szybciej przyspieszają, są cichsze itd itd
          czemu nie remontuje się ich wnętrz w pierwszej kolejności ????

          • 3 0

          • bo pierwotnie chcieli je pociąć ale ostatnia koncepcja jest taka że EW58 mają także być włączone do modernizacji także to odstawione od lat na boczny tor

            • 0 0

    • kocham tego trupa.

      • 1 0

  • nowe siedzenia :-((( (1)

    jeszcze do niedawna nowe mięciutkie siedzenia podobały mi się ...
    ale nie są to siedzenia na polskie realia ....

    usiadłem na takim siedzeniu niczego złego nie spodziewając się ... po chwili czuję, że siedzę na mokrym przesiąkniętym siedzeniu ....(czym lepiej nie będę pisał)

    w domu pranie spodni, kurtki, bielizna do śmieci ....

    od tej pory z obrzydzeniem siadam w kolejce SKM ...
    więc może jednak lepiej położyć nacisk na higienę i montować plastikowe siedzenia

    • 17 4

    • spójrzcie jeszcze na górną krawędź tych siedzeń - tam gdzie pasażerowie dotykają włosami - nie wygląda ta przyjemnie

      • 3 1

  • Troche cekolu i stare bedą jak nowe...

    • 3 3

  • (1)

    tylko jeszcze mogli by podnieść kulturę osobistą "Renomy" - blokersy bez kultury

    • 8 7

    • zacznij kasowac bilety - Renoma będzie milsza ;)

      • 4 0

  • To teraz czas na zmiany w rozkładzie jazdy (5)

    Skoro rozpędzają się dużo szybciej i osiągają większe prędkości, to jedynym hamulcowym będzie teraz rozkład jazdy, który i tak wyrówna wszystko do prędkości najwolniejszych składów. Proponuję zatem modyfikację rozkładów choćby dla tych szybszych składów, żeby nie marnować ich potencjału.

    • 6 2

    • o odleglosciach miedzy peronami zapomniales (4)

      co ma do tego rozklad jazdy, nawet jakby jezdzily co 3 minuty to i tak pociagi musza wyhamowac z uwagi na krotkie odleglosci miedzy peronami (np gdansk)
      wiec i tak pociagi sie nie beda rozpedzac do 100,bo od razu sklad musialby hamowac, a to sie wiaze ze strata energii.
      proste jak przewod trakcyjny...

      • 1 0

      • Bardzo mądre ale (2)

        czy twierdzisz, że nowy skład nie jest w stanie obsłużyć trasy szybciej niż stary?
        Oczywiście jest, a jedynym problemem dlaczego nie zmieniamy rozkładu jest fakt, że jest tylko 1 taki nowy skład, więc i tak poprzedzającego go nie przeskoczy.

        • 1 0

        • (1)

          chodzi głównie o kasę pociąg przy maksymalnym wykorzystaniu jego mocy bierze z sieci ogromne ilości energii, składów które potrafią jeździć szybciej niż rozkład jest sporo tylko ich mozliwości nie są wykorzystywane.Np w 2008 roku wyremontowano rozjazdy za stacją Grabówek i można tam jechać 60 zamiast 30 czy 20 jak to było kiedyś ale czas między Grabówkiem a Stocznią pozostał bez zmian czas między Stocznią a Gdynią Gł nadal jest ten sam pomimo że pociągi znowu mogą tam jechać szybciej niż parę lat temu ok 60 a nie 30.4 minuty między Kamiennym Potokiem a Sopotem to też za dużo jeśli się dynamicznie rozpędza.

          • 3 0

          • Przy rozruchu falownikowym straty nie sa już takie jak przy oporowym

            • 1 0

      • jeżeli szybciej osiągnie rozkładową prędkość na tej linii to można skrócić czas przejazdu na trasie do Wejherowa o jakieś dobre 10 minut.To jest naprawdę możliwe.Najlepsze przyspieszenie ma ta krótka seria EW58 która już na wyjściu z peronu potrafi jechać 60 na godzinę.Fakt że bierze wtedy tyle prądu co lokomotywa do pociągów towarowych i że nieźle szarpie pasażerami sprawia że maszyniści nie korzystają z tych możliwości ale są takowe.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane