• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ki zmodernizuje Newag. Za 139 mln zł

Piotr Weltrowski
24 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście. Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście.

Szybka Kolej Miejska rozstrzygnęła we wtorek przetarg na modernizację 21 kolejek. Jeszcze przed Euro 2012 wyremontuje je firma Newag SA z Nowego Sącza. Inwestycja pochłonie 139,2 mln zł.



Co jest największą zmorą starych składów SKM?

Do przetargu zgłosiła się także firma Pojazdy Szynowe PESA SA z Bydgoszczy, która jednak chciała za modernizację 21 składów blisko 193 mln zł. - Wybraliśmy ofertę firmy Newag SA. Jeśli nie będzie odwołań od tej decyzji, umowa na modernizację pociągów powinna zostać podpisana w ciągu dwóch miesięcy - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zaraz później rozpocząć ma się modernizacja składów. Sam remont nie powinien być odczuwalny dla pasażerów, bo kolejki będą modernizowane małymi partiami, tak, aby liczba kursujących codziennie pociągów nie zmniejszała się. Odczuwalne mają być za to jego efekty.

Obecnie SKM dysponuje ponad 50 składami. Tylko jedna piąta z nich jest zmodernizowana. Tak jak w tych właśnie SKM-kach, w składach, które będą modernizowane przez Newag, także pojawi się funkcjonalna wentylacja i ogrzewanie, monitoring, pomosty dla niepełnosprawnych, otwierane systemem przyciskowym drzwi oraz specjalne ekrany informacyjne dla pasażerów. Stare-nowe kolejki będą też wyposażone w wagony typu "metro".

Modernizacja pociągów będzie się odbywać w ramach projektu "Rozwój SKM w Trójmieście". Łącznie pochłonąć ma on aż 351 mln zł. W tej chwili SKM ma zagwarantowane unijne wsparcie inwestycji w postaci dofinansowania na kwotę ponad 131 mln zł (nie jest wykluczone, że kwota ta będzie o 11 mln zł większa). Mimo to pieniędzy na cały projekt brakuje.

- Działamy, używając języka kolejowego, dwutorowo. Na finiszu znajdują się rozmowy dotyczące finansowania projektu poprzez emisję obligacji na kwotę do 70 mln zł - dodaje Głuszek.

Cały projekt, oprócz modernizacji 21 składów, obejmuje także budowę linii światłowodowej i układu sterowania ruchem kolejowym, budowę przystanku Gdańsk-Śródmieście oraz (zakończone już, trwające lub planowane) remonty kilku przystanków SKM (m.in. Sopot, Sopot Wyścigi, Wrzeszcz, Politechnika, Żabianka i Wzgórze Św. Maksymiliana).

Opinie (173) ponad 10 zablokowanych

  • większość ludzi nie chce metro, ale oczywiście zarząd SKM przekabaci na swoje.

    ten układ jest wybitnie niewygodny, co z tego,że upcha się więcej ludzi, jeśli zmniejsza się komfort podróży?

    • 15 2

  • w ankiecie przy artykule

    CHCIAŁAM ZAZNACZYĆ WSZYSTKIE TRZY OPCJE,
    mam to nieszczęście, że podróżuję tym transportem na codzień,
    od 1994 roku

    • 6 1

  • Jeżeli z dotacją unijną jeszcze nie moża rozpocząć inwestycji to co będzie jak zakończy się okres dotacji? 0_o

    Pójdziemy śladem Grecji?

    • 5 0

  • proszę uwzględnić zdanie korzystających z SKM

    i nie wstawiać do wagonów tych materiałowych, szerokich siedzeń, wyświetlaczy z imieninami, ale mogą być przepisy o rybach i reklamy uczelni, kursów, ale najepiej na jakimś panelu TV, jak w autobusach. Siedzenia powinne pozostać plastikowe, bo jest to dużo bardziej higieniczne i proszę umożliwić szerokie otwieranie okien i wymontowanie drzwi, pomiędzy przedziałami, bo ich brak eliminuje tu kumulację nieprzyjemnego zapachu potu i nie umytch ciał.
    Taka jest moja opinia.

    • 20 5

  • Układ siedzeń "metro" jest słaby - nikt nie chce stać blisko osoby siedzącej z genitaliami przy czyjejś twarzy. W obecnym układzie nie ma tego problemu. Tak na prawdę, to najlepszy układ siedzeń mają tramwaje Konstal 105.

    A co do ogrzewania w SKM to jest ono. Przy samym grzejniku nie da się stać a grzeją do połowy lata. A w tych zmodernizowanych uchwyt dla stojących pasażerów nagrzewa się od grzejnika (jest tuż nad nim) przez co jest bezużyteczny.

    • 17 0

  • największą zmorą składów SKM

    jest fatalne zarządzanie spółką.

    • 16 0

  • "Sam remont nie powinien być odczuwalny dla pasażerów..."

    żaden pasażer nie zauważy różnicy w trakcie i po remoncie

    • 20 1

  • Zmodernizować do Euro

    a po Euro skończyć z modernizacją i sukcesywnie kupować nowe. Innego wyjścia nie ma

    • 2 0

  • A123

    trzydzieści kilka lat temu jeździły modraki (Berlinki) i w nich różnica między peronem a stopniem kolejki wynosiła około 10cm na jednym poziomie ,a teraz co kolor się zmienił a stopnie nie praktyczne jak były

    • 32 0

  • ja z moimi "wiernymi" szalikowcami zmodernizuję za 3 melony!

    troszku łomu, szpreja w fajnym kolorku i będzie ok.

    • 33 29

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane