• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: mniej pociągów poza szczytem, więcej Sprinterów, możliwe droższe bilety

Michał Sielski
8 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Kolejkami SKM jeździ mniej pasażerów, niż w ostatnich latach. Czy ten trend się odwróci? Kolejkami SKM jeździ mniej pasażerów, niż w ostatnich latach. Czy ten trend się odwróci?

Pół miliona mniej pasażerów przewiezie Szybka Kolej Miejska w 2010 roku. Spadek w stosunku do zeszłego roku na pewno odbije się na częstotliwości kursowania pociągów oraz - być może - na cenach biletów.



Jak oceniasz zapowiadane zmiany w kursowaniu SKM (poza zmianą cen biletów) ?

13 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy SKM. Odpada 14 pociągów w dni robocze i dwa w soboty. Stracą przede wszystkim Pruszcz Gdański (w weekend) i dzielnice oraz miasta między Gdynią Główną a Wejherowem. W weekendy nie będzie już dodatkowych pociągów do Pruszcza Gdańskiego. Trasę obsłuży linia Gdańsk-Tczew.

- Zdarzało się, że jeździło nimi dwóch pasażerów, albo nawet sama obsługa. Okazało się bowiem, że ruch - i to coraz większy - jest tylko w dni powszednie. Wielu mieszkańców Pruszcza Gdańskiego pracuje i uczy się w Trójmieście, więc w dni powszednie pociągi pozostają - podkreśla Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów SKM.

Zmienią się za to godziny odjazdów z Gdańska - dwa pociągi zamiast w południe, odjadą wieczorem. Poza tym pociągi z Pruszcza nie będą kończyły biegu w Gdańsku Głównym i bez przesiadki będzie można nimi jechać dalej.

Mimo nowej linii SKM notuje spory spadek przewozu pasażerów. W 2009 roku spółka chciała przewieźć 39 mln osób. Nie wiadomo jeszcze czy plan zostanie zrealizowany, ale plan na 2010 rok jest już skromniejszy: ok. pół miliona pasażerów mniej. - Ma na to wpływ upadek Stoczni Gdynia, ale także spowolnienie gospodarcze - mówi Bartłomiej Buczek.

Także dlatego ograniczone zostaną kursy w Trójmieście poza szczytem. W godz. 8-13:30 pomiędzy Gdańskiem a Gdynią pociągi będą kursować co 10 minut, a w szczycie (godz. 6-8 i 13:30-18:30) nadal co 7,5 min. Pociągi kończące bieg w Chyloni, będą jeździły tylko do Gdyni Głównej, a ruch za Gdynią obsługiwać będą składy jeżdżące do Wejherowa (w weekendy co 30 minut, w dni powszednie tylko w szczycie co 15 min.) i Słupska.

- Trzeba też liczyć się z okresowymi zmianami spowodowanymi remontami torów przez Polskie Linie Kolejowe. O wszystkich będziemy na bieżąco informować - zapowiada Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

Są też jednak dobre informacje. Zwiększa się ilość pociągów "Sprinter", które pozwalają skrócić czas podróży z Gdańska do Rumi o 20 minut - będą o dwa więcej na trasie Tczew - Słupsk, kolejne cztery na trasie Gdańsk - Słupsk i jeden dodatkowy pomiędzy Gdynią i Słupskiem.

Mogą jednak podrożeć bilety. Wprawdzie władze SKM jeszcze nie planują konkretnej podwyżki, ale też nie zaprzeczają, że w 2010 roku może być drożej.

- Trwają analizy ekonomiczne i nie mogę tego wykluczyć, musimy bowiem wykonać plan ekonomiczny. Zrobimy jednak wszystko, by podwyżka była ostatecznością - podkreśla Bartłomiej Buczek.

Opinie (285) 7 zablokowanych

  • no i caly misterny plan zawiodl...

    pozostaja splywy tratwa do morza

    • 3 0

  • Sprintery, czyli

    sprintem do kolejki!

    • 2 0

  • jaka to "kolej miejska" (3)

    skoro jeździ po Tczewach, Słupskach i innych dziurach!
    jeździ nieregularnie - bo co to ma znaczyć: w szczycie co 6-8 minut, poza tym 7,5 minuty
    co to za czasy
    panie Buczek - idź się pan uczyć kolei za Odrę albo dalej
    popatrz pan na berliński S-bahn chociażby
    a potem rozwijaj pan swoje możliwości!
    bo to nie Szybka Kolej Miejska a Straszna Kolej Miejska z taborem po wiecznych liftingach, niedostosowanym absolutnie do dużych potoków ludzi
    a jak chceta jeździć po zaduppiach i tam łowić klientów to nazwijcie to "Pomorska Kolej Regionalna" bo z Szybką Koleją Miejską ma to tyle wspólnego co papież z diabłem!

    • 15 2

    • tym ułomom można mówić, krzyczeć, a nawet śpiewać o tym (1)

      z jakichś podejżanych powodów nie dociera do nich...

      • 4 0

      • kolej wiejska, lepeij pasuje

        • 2 1

    • No cóż, problemem jest przetarg, który SKM wygrała i stała się dzięki temu monopolistą na trasie Gdańsk – Słupsk.
      Jako mieszkaniec Lęborka też wołałbym aby woziły mnie Przewozy Regionalne (spółka kolejowa wyłączona ze struktur PKP). Przyczyna prosta: po 1: pociągi PR nie zatrzymują się na małych przystankach, a po 2: mógłbym wtedy tak jak dawniej jechać z przesiadką na jednym bilecie, a teraz muszę kupować 2 (więc przepłacam).

      • 0 0

  • Dlaczego nie zrobi się tak:
    1. Zagonić wreszcie Straż Miejską do pracy niech wypisują setki mandatów dla nieprzepisowo parkujących...
    2. Za zebrane w ten sposób ogromne kwoty finansować dodatkowe kursy SKM w godzinach szczytu...

    to takie proste :)

    • 4 1

  • Na całe szczęście SKM jest tak ważna dla Trójmiasta że nawet najbardziej kreatywni włodarze nie mogą tego popsuć...

    • 3 1

  • dobrze że ja mieszkam

    w centrum gdyni, i nie muszę jeżdzić daleko do pracy:)

    • 3 3

  • Dobra to kiedy zwijamy asfalt?

    To ciekawe bo wszędzie w Europie jest tendencja odwrotna niż u nas...zresztą jak zwykle.

    • 5 0

  • mniej???

    da sie mniej??? i tak sie trudno dostac gdziekolwiek w tym zakichanym miescie. No coz komuna byla, jest i bedzie

    • 3 0

  • Świetne podejście...

    Jeździ mało ludzi, więc... podnieśmy ceny biletów. Wtedy na pewno bedzie ich jeździć więcej... :/

    • 8 0

  • Kosycarz - tuz fotografii

    A wszystkie zdjęcia krzywe!!!

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane