- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (154 opinie)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (720 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (248 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (103 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (61 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (142 opinie)
SKM nie będzie już wozić pasażerów po linii PKM
Jedyną ofertę na obsługę trasy PKM złożyła spółka Polregio, która za usługę oczekuje 187,8 mln zł. Kontrakt będzie obowiązywał przez cztery lata, do grudnia 2026 r. W tym czasie składy wykonają od 5,775 do 6,36 mln pociągokilometrów na linii PKM oraz na trasach do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny. Do przetargu nie stanęła Szybka Kolej Miejska, na końcu tekstu spółka wyjaśnia, dlaczego.
- Kartuzy - Gdańsk-Wrzeszcz
- Gdańsk-Wrzeszcz - Osowa - Gdynia Główna
- Kościerzyna - Wrzeszcz - Gdynia Główna
- Kościerzyna - Gdańsk-Osowa - Gdynia Główna
Przez cztery lata - od grudnia 2022 do grudnia 2026 r. - składy przejadą maksymalnie 6 360 734,309 pociągokilometrów. Minimalna tzw. praca eksploatacyjna wyniesie 5 775 335,918.
Organizatorem przewozów kolejowych jest Urząd Marszałkowski, który udostępnia też swój tabor. Do tej pory wspomniane trasy obsługiwały Szybka Kolej Miejska i Przewozy Regionalne.
Pierwszy pociąg elektryczny pojechał trasą PKM
Oferta zatwierdzona dzień po złożeniu
Zaskoczeniem jest więc, że do przetargu stanęła tylko spółka Polregio. Oferta, jaką złożyła, opiewa na 187,815 mln zł.
Kwota ta nie przekracza przeznaczonego na ten cel budżetu - 199 400 400 zł.
- W związku z tym, we wtorek, 15 listopada, Zarząd Województwa Pomorskiego podjął decyzję o zatwierdzeniu wyniku tego postępowania - informuje Michał Piotrowski, rzecznik urzędu marszałkowskiego.
97 pociągów w dni powszednie, 82 w weekendy
Województwo Pomorskie udostępni spółce Polregio 13 składów (8 pojazdów trójczłonowych i 5 pojazdów dwuczłonowych) na podstawie umowy dzierżawy.
- Umowa, która będzie podpisana z nowo wybranym przewoźnikiem przewiduje uruchamianie 82 pociągów w weekendy i święta oraz 97 w dni powszednie - zapowiada Michał Piotrowski.
Już wcześniej zarząd województwa zapowiedział, że za obsługę pasażerów ma odpowiadać tylko jeden przewoźnik.
Od grudnia tylko jeden przewoźnik na linii PKM
Taka decyzja zapadła po tym, jak na początku roku szkolnego na trasy wyjechały za krótkie składy, które nie były w stanie pomieścić wszystkich podróżnych, a część kursów w ogóle się nie odbyła. Wówczas pretensje były kierowane do SKM.
SKM wyjaśnia, dlaczego nie złożyła oferty
Tomasz Złotoś, rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej:
Od 11 grudnia tego roku spółka PKP SKM w Trójmieście przestanie obsługiwać linie kolejowe umownie określane jako system Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM). To nie była łatwa decyzja. Pierwsze pociągi SKM z Gdańska Wrzeszcza do Gdyni Głównej przez Gdańsk Port Lotniczy ruszyły 1 września 2015 r., a kolejne, tym razem do Kartuz, pojechały w październiku 2015 r.. Obsługę pociągów do i z Kościerzyny nasza spółka rozpoczęła w grudniu 2015 r. Od tamtej pory nieprzerwanie wozimy pasażerów pomiędzy Trójmiastem a Kartuzami i Kościerzyną. Chcieliśmy być nadal obecni na PKM. Niecierpliwie czekaliśmy na ogłoszenie przetargu na obsługę tych połączeń, gdyż obecna umowa przewozowa kończy się z dniem 10 grudnia tego roku.
Niestety, Władze Województwa Pomorskiego, tj. Urząd Marszałkowski zwlekały z jego ogłoszeniem aż do 14 września br. Po ogłoszeniu przetargu okazało się, że zapisy dokumentacji przetargowej były bardzo niekorzystne dla przewoźników i do tego stopnia nieprecyzyjne, że praktycznie uniemożliwiały skalkulowanie ceny za usługę przewozową. Skutek - odwołania złożone przez 3 potencjalnych przewoźników kolejowych do Krajowej Izby Odwoławczej, ale zanim KIO zdążyło je rozpatrzyć, organizator przetargu ... sam unieważnił ten przetarg, tłumacząc to kwestiami formalno-prawnymi.
Mówiąc wprost - osoby odpowiedzialne za organizację tego przetargu popełniły błąd, stosując niewłaściwą procedurę przetargową. A czas uciekał. Spółka zwracała uwagę władzom województwa pomorskiego na fakt, że zostało go zbyt mało, aby przewoźnicy mieli wystarczająco czasu na właściwe przygotowanie się do obsługi pociągów, ale też i zabezpieczenie właściwej liczby pojazdów, których na PKM-ce - delikatnie rzecz ujmując - nigdy nie było za wiele.
Liczyliśmy, że kolejny przetarg będzie już przygotowany profesjonalnie. Tymczasem po zapoznaniu się z dokumentacją przetargową okazało się, że poprzednie kontrowersyjne zapisy, na które przewoźnicy zwracali uwagę, w zdecydowanej większości pozostały, a do tego pojawiły się nowe, które świadczyły o tym, że został on przygotowany jeszcze bardziej nieudolnie niż poprzedni.
Nasza spółka wysłała o około 100 zastrzeżeń, pytań i sugestii, z których tylko nieliczne zostały uwzględnione. Głównie te, w których wytknęliśmy ewidentne błędy w cenach biletów oraz zapisanie w przyszłej umowie przewozowej biletów, których w Taryfie Pomorskiej w ogóle nie ma (bilety kwartalne). Urzędnicy nie potrafili nawet podać prawidłowo jednego z najważniejszych kryteriów przetargu, czyli wielkości planowanej pracy eksploatacyjnej, która wpływa bezpośrednio na planowanie zatrudnienia oraz liczbę potrzebnych pojazdów.
Inne kontrowersyjne zapisy dokumentacji przetargowej to m.in. niejasne zasady wypłaty rekompensaty (wynagrodzenia przewoźnika) oraz jej waloryzacji, rozbudowany katalog kar, czy możliwość wypowiedzenia umowy przewoźnikowi po kilku przewinieniach (urzędnicy nie doprecyzowali jakie to przewinienia). To tylko niektóre z naszych zastrzeżeń, które zgłosiliśmy organizatorowi przetargu. Niestety, większość została skwitowana stwierdzeniem - "zamawiający nie przewiduje zmiany tego zapisu...".
Co więcej - Urząd Marszałkowski planuje użyczyć przewoźnikowi tabor, którego jest właścicielem, a o dodatkowe, niezbędne do właściwej realizacji rozkładu pojazdy, ma się zatroszczyć sam przewoźnik. Należy pamiętać, że 10 autobusów szynowych należących do Województwa użytkowanych obecnie przez PKP SKM na liniach PKM, w przeciągu najbliższych kilkunastu miesięcy będzie wymagało napraw czwartego poziomu utrzymania, które wyłączą każdy z nich z użytkowania na 2-3 miesiące. Naprawy te będą się kumulowały, ponieważ pojazdy mają ten sam rok produkcji i podobny przebieg.
Tymczasem szynobusów do wynajęcia na polskim rynku jest bardzo mało, o czym kilka dni temu przekonała się spółka POLREGIO, która także obsługuje linie PKM. Po otwarciu ofert w ogłoszonym przez tę spółkę przetargu na dzierżawę 9 szynobusów okazało się, że wpłynęła jedna oferta, ale znacznie przekraczająca kosztorys zamawiającego, ponadto jedyny oferent zaoferował tylko 6 pojazdów.
No ale, jak już wspomnieliśmy, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego uznał, że pozyskanie dodatkowego taboru to zmartwienie przewoźnika. Warto przy tym zaznaczyć, że takie warunki postawione przez województwo pomorskie stawiają w uprzywilejowanej pozycji dużych przewoźników, obsługujących większą siatkę połączeń. Taki przewoźnik ma zdecydowanie większe możliwości w dysponowaniu pojazdami. Może np. te bardziej pojemne wykorzystywać na najbardziej obleganych liniach, a te mniejsze wysyłać na szlaki, na których nie ma tak dużych potoków pasażerskich. Nasza spółka działa jedynie w Pomorskiem, więc nasze możliwości w tym zakresie są bardzo ograniczone.
Ponadto Organizator Przewozów (UMWP) wymagał zatrudnienia przez przewoźnika na umowę o pracę osób bezpośrednio wykonujących czynności związane z prowadzeniem i obsługą pojazdów - m.in. maszynistów i kierowników pociągów. To fachowcy, którzy przy tak dużym wzroście przewozów są rozchwytywani. Można oczywiście próbować ich "podkupić" z innej firmy, ale to wymaga czasu.
Policzmy - mamy połowę listopada, a nowy przewoźnik musi zacząć obsługę PKM od 11 grudnia. Czas wypowiedzenia umowy o pracę to zazwyczaj 3 miesiące. Umowa zlecenie? Nie wchodzi w grę, bo Organizator Przewozów, czyli Urząd Marszałkowski wykluczył taką możliwość. Wynajęcie podwykonawcy? Organizator uznał, że podwykonawca może wykonać nie więcej niż 10 procent zamówienia, co praktycznie eliminuje sens takiego rozwiązania.
Biorąc powyższe pod uwagę, nasza spółka ostatecznie nie zdecydowała się na złożenie oferty na obsługę linii PKM.
W związku z tą sytuacją nie przewidujemy restrukturyzacji zatrudnienia. Co więcej, mając na uwadze potrzeby kadrowe PKP SKM w kolejnych latach, nie rezygnujemy z kursu na maszynistów, który ma się rozpocząć w grudniu tego roku.
Opinie wybrane
-
2022-11-15 10:09
Czuć wojenkę pomiędzy Urzędem Marszałkowskim a władzami SKM (21)
Nawet uszczypliwa treść ostatniego pisma Marszałka o możliwości wypożyczenia 10 nowych składów pociągów o tym świadczy.
- 256 12
-
2022-11-15 15:12
Bardzo dobra oferta marszałka , wypozycza za grosze składy SKMce a jednocześnie przejmuje dofinansowanie ktore
może przepaść i kupuje nowe składy. Wilk syty i owca cała .
- 3 10
-
2022-11-15 13:10
(1)
Mysle, ze bardziej niż wojenka przeważyła konieczność wiecznego naprawiania składów Pesy.
- 9 2
-
2022-11-15 21:19
sądzisz, że Chojnice dadzą radę?
SKM robiło to w ramach sumy kontraktu czy jako dodatkowa usługa?
Bo jeśli jest to w sumie kontraktu, a zbliżają się duże resursy, to jest to objaw "wojenki" i samorząd chce podrzucić kukułcze jajo.- 1 1
-
2022-11-15 11:39
3 osoby w pociągu...
- 5 23
-
2022-11-15 10:36
Marszałek robi sobie politykę a my pasażerowie cierpimy (16)
- 57 38
-
2022-11-15 11:23
(5)
SKM ma gdzieś wywiązywanie się ze swoich zadań więc marszałek bardzo słusznie próbuje ich odciąć.
- 23 23
-
2022-11-15 13:05
z jakich zadań SKM (4)
się nie wywiązało?
Przedmiotem umów jest kilometrowóz i jest to realizowane...- 19 6
-
2022-11-15 16:18
Przetarg na zakup nowych składów (3)
Tyle czasu zwlekali i się ociągali, że nikt się nie zgłosił...
- 2 14
-
2022-11-15 16:44
nic z tego nie rozumiesz
przykre...
- 2 0
-
2022-11-15 16:34
Zwlekali, bo marszałek nie dawał zgody na przetarg. (1)
Dał jak już było za późno.A potem wymyślił, że przytuli kasę , która z UE załatwiła SKM.
Taki cwaniak.- 17 0
-
2022-11-15 19:51
Dla kogo za pozno to za pozno
Skoro SKM sobie nie radzi to nie mogą za to cierpieć pasażerowie.
- 1 7
-
2022-11-15 11:05
Gdyby nie ten marszałek to nie miałbyś PKM (9)
Przecież te władze są prokolejowe jak niewiele innych wojewódzkich w Polsce.
W tym kraju lepiej się nie wychylać, bo każdy dobry uczynek będzie ukarany.
A co zrobiło SKM?- 44 43
-
2022-11-16 09:07
świadczy o tym plan budowy dodatkowej drogi na Hel, która wiąże się z małym wyrębem drzew :D
- 1 0
-
2022-11-15 20:55
no fakt, gdyby nie marszałek, Gdańsk po spałowaniu Gdyni
puściłby na lotnisko tramwaj...
Tak, to zasługa marszałka.
Jedna z niewielu...- 1 1
-
2022-11-15 14:39
Pytanie nie co zrobiła SKM a czego nie zrobiła.
- 6 2
-
2022-11-15 13:02
te "prokolejowe" władze zamknęły najwięcej linii i połaczeń w całej Polsce (3)
Nie chcą utrzymywać linii do Nowego Portu...
Od lat mają kryzys kolei na Nadwiślu i w zachodnim interiorze...
Te "władze" obiecywały uruchomienie połączeń do Bytowa...
I co?
I do rymu...- 31 6
-
2022-11-15 19:49
Brak znajomisci przepisow prawa (2)
Nie usprawiedliwia pisania nie prawdziwych informacji. Organizatorem przewozów na trasie do Niwego Portu jest gmina a nie Marszałek. Rzeczywiście nie kursują pociagi na odcinku Kwidzyn - Grudziadz gdyż od zarządca linii pkp plk sa od pięciu lat nie potrafi jej wyremontować. Marszałek nie nadzoruje pkp plk sa. Marszałek nie wycofał sie z tej deklaracji i teraz czeka na wyremontowanie linii do Bytowa. To jest linia pkp plk sa a nie Marszałka
- 8 6
-
2022-11-15 21:17
jeśli samorząd nie zgłasza potrzeb i zainteresowania
Utrzymanie linii jest na poziomie "szczątkowym".
Wobec deklarowanego braku zainteresowania, linie są likwidowane.
Nie dlatego że są niepotrzebne a dlatego, że nie ma ich kto finansować. Przewozy pasażerskie nigdzie nie są dochodowe, a na pewno nie są super interesem. Stąd nie ma co liczyć na "niewidzialną rękę rynku". Jeśli już,Utrzymanie linii jest na poziomie "szczątkowym".
Wobec deklarowanego braku zainteresowania, linie są likwidowane.
Nie dlatego że są niepotrzebne a dlatego, że nie ma ich kto finansować. Przewozy pasażerskie nigdzie nie są dochodowe, a na pewno nie są super interesem. Stąd nie ma co liczyć na "niewidzialną rękę rynku". Jeśli już, to pod postacią "wygaszania popytu".
Przewoźnicy nie żyją z biletów a z dotacji. A te środki samorząd woli przeznaczyć na własne "przyjemności"...
Ludzie mogą jeździć samochodami.
Jeśli nie znasz i nie widzisz innych możliwości zarządzania niż "nadzorowanie", raczej nie bardzo rozumiesz ideę samorządu i systemu przedstawicielskiego. Oraz zasad gospodarki, która nie składa się z izolowanych silosów i gomułkowskiej autarkii.
PLK niewątpliwie ma wiele grzechów, ale nie jest twierdzą nie do zdobycia. Jednak trudno spodziewać się, że w trybie pilnym zajmą się obietnicami marszałka... To peryferia i siódma klasa odśnieżania. Problem nie jest w "oczekiwaniu na remont" a w fakcie, że nie ma na to środków. Gminy obciążane takimi wydatkami, najzwyczajniej ich unikają. I tak się sprawy mają w przypadku Bytowa...- 3 2
-
2022-11-15 20:59
nie piszę o marszałku a samorządzie
Czy samorządy miast, czy inne jego szczeble, zasada jest jedna, nie robią tego, czego nie muszą...
A jak nie muszą, to nie robią.
Tak, są to linie regionalne w zarządzie PLK.
Jak się organizuje finansowanie remontów takich linii, proszę zgłosić się na korepetycje do samorządów z południowo-zachodniej Polski.- 3 1
-
2022-11-15 12:42
Bardzo prokolejowe.
Ciekawe co na ten temat mają do powiedzenia mieszkańcy Chojnic, Człuchowa i innych miast na peryferiach województwa?
- 28 0
-
2022-11-15 11:09
skm nie robi nic od lat, pozorowanie działań i wymuszone przez miasta akcjonariuszy remonty w końcu ale robione tak aby były jak największym problemem.
- 47 21
-
2022-11-15 09:58
To teraz będzie sie działo. (13)
SKM przynajmniej informowało jak coś się działo z ich pociągami. Polregio na informację dla pasażerów ma kompletnie wylane. Nawet infolinię mają płatną.
- 246 34
-
2022-11-15 21:26
ogólnie informacja dla pasażerów to jakiś paranoja i objaw podziałowej choroby PKP.
Na peronach SKM nie ma rozkładów innych przewoźników i vice versa.
Systemy zapowiedzi głosowych są tak skonstruowane, aby nie było ich słychać poza peronem przewoźnika.
A dla kogo to jest?!
Dla pasażera, który chce i powinien mieć alternatywę...
Tego typu reglamentująca konkurencja jest wbrew interesom klienta i powinna być eliminowana.- 2 1
-
2022-11-15 12:17
(2)
Pani Dulkiewicz niech Pani w końcu coś zrobi - komunikacja miejska w Gdańsku to porażka - i ludzie to widzą, warto działać przez całą kadencje nie tylko sypać obietnicami przed wyborami
- 11 7
-
2022-11-15 18:55
Brak związku. (1)
Co ma ta pani wspólnego z SKM ?
- 7 1
-
2022-11-15 21:52
No a co z Polregio tym bardziej
- 0 0
-
2022-11-15 12:13
ja lubie te info z apki skm (1)
jak jest opóźnienie z winy innej niż skm to szczegółowo opiszą kto i jak zawinił, jak się ich własny pociąg zepsuje to piszą "z przyczyn technicznych", a tak serio to jest apka Portal Pasażera i tam na bieżąco widać opóźnienia wszystkich pociągów, informacje od skm nic wartościowego ponad to nie wnoszą
- 11 8
-
2022-11-15 16:47
Przecież jak piszą, że z przyczyn technicznych
to chyba logiczne, że to awaria pojazdu. Jako pasażera już mnie nie interesuje, co tam konkretnie się zepsuło. Doceniam, że SKM , może nie idealnie, ale jednak informuje. PR...szkoda słów.
- 5 2
-
2022-11-15 10:08
Zabrakło podpisu autora pod twoim wpisem (6)
SKM
- 37 27
-
2022-11-15 10:49
Może i bez podpisu, ale kłamstwa nie stwierdzono (1)
Polregio jest tragiczne jeżeli chodzi o informację pasażerską.
- 25 4
-
2022-11-15 11:30
łatwo i darmo to poprawią, wystarczy rozkazać kierpociom, by mówili pasażerom tyle, co wiedzą
kontrola tłumu to podstawa STCW, powinno tak być i na kolei- 1 10
-
2022-11-15 10:14
Spytaj ludzi korzystających z trasy Wejherowo-Słupsk (3)
Czy lepiej było za SKM, czy za Polregio.
- 46 7
-
2022-11-15 11:07
Czy widzisz różnicę na PKM, (2)
które pociągi są prowadzone przez SKM, a które polregio?
Przecież teraz obie spółki mają swoje kursy.
SKm nie chce nic innego robić poza jazdą elektrykami po swojej linii.- 7 10
-
2022-11-15 11:34
Moim zdaniem to celowa polityka pis-u, aby SKM nie woziło nic (1)
Bo przez wojnę z Marszałkiem jaką zaczęli doprowadzą do upadku SKM. Czyli zamiast ją sprzedać województwu doprowadzą do jej upadku. A spółka jak na śląsku powinna być wojewódzka lub właścicielami powinny być miasta.
- 8 22
-
2022-11-15 20:44
ta, wszytko państwowe
"żeby było jak było"
- 4 1
-
2022-11-15 09:58
Urząd Marszałkowski chce likwidacji SKM (37)
Ten przetarg było wiadomo że SKM nie da rady stanąć.
Wcześniejszy brak długoterminowych umów sprawił że SKM nie mógł otrzymać kredytów a to z kolei sprawiło, ze własnie SKM straciło kupę kasy z UE na pociagi.
Teraz Urząd Marszałkowski oferuje wynajmowanie własnych pociągów.
To wszystko ma doprowadzić do przejęcia lub likwidacjiTen przetarg było wiadomo że SKM nie da rady stanąć.
Wcześniejszy brak długoterminowych umów sprawił że SKM nie mógł otrzymać kredytów a to z kolei sprawiło, ze własnie SKM straciło kupę kasy z UE na pociagi.
Teraz Urząd Marszałkowski oferuje wynajmowanie własnych pociągów.
To wszystko ma doprowadzić do przejęcia lub likwidacji SKM.
Rozumiem, że urząd marszałkowski ma problem gdyż w SKM siedzi PKP czyli PiS. Szkoda tylko, że zapomniano o tym co najwazniejsze dla wyborców.
Mam nadzieję, że opozycja w kampanii wyborczej ostro się weźmie za ten temat- 209 59
-
2022-11-15 22:58
oczywiście , w kampanii wyborczej można pleść co ślina na język przyniesie
- 0 0
-
2022-11-15 22:50
Brak długoterminowych umów nie blokuje kredytu (1)
Kiedy SKM brała kredyt na remont pojazdów, dostała go bez wieloletniej umowy. A swoją drogą PKP takie bogate, a nie było w stanie zabezpieczyć spółce-córce wkładu pod kredyt?
- 0 2
-
2022-11-15 23:08
słychać sarkania na mozliwość kredytowania firmy przez samorząd...
a w drugą stronę to jest już w porządku?
Czy to w jakikolwiek sposób zmienia podejście?
Warunki świadczenia usługi nie rokują i nie zmieni tego, kto weźmie kredyt.- 0 0
-
2022-11-15 19:54
To nie SKM
Jest ważna a pasażerowie.
- 1 0
-
2022-11-15 18:00
Mam nadzieję, że marszałkowi się uda.
Pomimo że mam rezerwę do jego opcji politycznej. Do przeciwnej w sumie też. SKM była i jest beznadziejna. Nawet przed tymi remontami spóźnienia to była norma. To kolejny nieudany przetarg na nowy tabor. Na ostatni przytyk z UM w pełni zasłużyli, przy okazji informacji o wypożyczeniu 10 składów.
- 2 6
-
2022-11-15 15:17
(1)
Żebyście się nie przeliczyli z Polregio. Oni nie mają tyłu ludzi żeby to wszystko obsłużyć.
- 7 2
-
2022-11-15 16:57
i są daleko... w Chojnicach
Chyba że zaplecze wynajmą od... SKM.
;)
Albo samorząd wskrzesi ZNTK...
Już chyba obecnie zajmują się tramwajami...- 5 0
-
2022-11-15 14:27
I bardzo dobrze! Dopóki SKM nie będzie samorządowe, dopóty nic się nie poprawi!
- 5 7
-
2022-11-15 12:20
Dlaczego? (4)
Może wyjaśnisz dlaczego skm nie miała szans. Skoro warunki były dla wszystkich takie same. SKM obsługiwana w ok 2/3 PKM. Więc miała wiekszy potencjał. To jest poprostu strach przed porażka w przetargu gdyby była droższa.
- 0 11
-
2022-11-15 14:00
Spójrz na warunki przetargu (2)
Chociażby na wymóg jednego przewoźnika, wiadomo że SKM obsługuje to pociągami marszałka a resztę robi Polregio to jak nagle mieliby ogarnąć udział polregio?
- 1 3
-
2022-11-15 20:00
Nie czytales warunkow przetargu
Marszałek udostępnił 13 pojazdiw ( 10 użytkowanych przez SKM I 3 użytkowane przez Polregio). SKM obsługuje obecnie 2/3 połączeń więc nie powinna mieć problemu. Po co konkurować, im się należą worki z kasą beż żadnych warunkow
- 0 1
-
2022-11-15 16:44
Polregio też ogarnia PKM pociągami marszałka
Warto zgłębić temat, a potem pisać.
- 3 1
-
2022-11-15 13:12
to, po prostu, wiedza...
z kim warto stracić...
a z kim nie warto zarabiać...- 6 0
-
2022-11-15 12:09
nieważne jakie opcje polityczne są po obu stronach (1)
przewoźnik mocno lokalny nie powinien być własnością PKP bo to uzależnia samorząd od łaski i niełaski władz centralnych, kwestia przewoźnika to jest jednak nie wszystko, najgorsze jest to że tory także są własnością tej spółki, rzut oka wystarczy żeby zauważyć że tory i sieć skm są w stanie gorszym niż tory PLK na najgorszych liniach województwa a
przewoźnik mocno lokalny nie powinien być własnością PKP bo to uzależnia samorząd od łaski i niełaski władz centralnych, kwestia przewoźnika to jest jednak nie wszystko, najgorsze jest to że tory także są własnością tej spółki, rzut oka wystarczy żeby zauważyć że tory i sieć skm są w stanie gorszym niż tory PLK na najgorszych liniach województwa a ewentualne drobne remonty są robione tak żeby utrudnienia w ruchu były maksymalne czego świetnym przykładem jest trzykrotne podchodzenie do remontu muru we Wrzeszczu
- 9 7
-
2022-11-15 13:10
jak różnica?
Ta czy inna łaska?
Nie w smak negocjować z niezależnym podmiotem?- 2 1
-
2022-11-15 12:04
oni mają w poważaniu wyborców (2)
liczy się koryto i kolejne mieszkania na koncie
- 10 7
-
2022-11-15 12:08
Piszesz o Obajtku czy żonie rodzinie Morawieckich? Bo już się pogubiłem. (1)
- 8 14
-
2022-11-15 13:10
o zarządcy województwa, który plany rozwoju komunikacji kolejowej
omawia przy niedzielnym obiedzie rodzinnym.
- 6 3
-
2022-11-15 11:21
No bez polityki... (4)
Akurat władze wojewódzkie już z 10 lat temu miały aspiracje, aby SKM stało się spółką samorządową. Za Platformy PKP nie chciała się pozbyć tak rentownej spółki, za PiS tym bardziej.
A to jednak dość dziwne, aby kolej miejska była prowadzona przez spółkę ogólnopolską.
I pewne mankamenty było widać przy przetargach SKM - pociągiAkurat władze wojewódzkie już z 10 lat temu miały aspiracje, aby SKM stało się spółką samorządową. Za Platformy PKP nie chciała się pozbyć tak rentownej spółki, za PiS tym bardziej.
A to jednak dość dziwne, aby kolej miejska była prowadzona przez spółkę ogólnopolską.
I pewne mankamenty było widać przy przetargach SKM - pociągi bardziej regionalne, niż miejskie. A Trójmiejska SKM potrzebuje przecież SKM jako formy metra.
Co więcej, swego czasu (chyba za PO) też był pomysł samorządu, aby SKM dokapitalizować w celu rozwoju. No i chyba PKP nie było właśnie tym zainteresowane- 21 5
-
2022-11-15 16:55
władze wojewódzkie nie miały żadnych aspiracji w tym względzie (2)
A kolej została uznana za przestarzały środek transportu i zbędny balast dla samorządu.
Takie było stanowisko organizatora (samorządu wojewódzkiego), który alergicznie reagował na konieczność finansowania takiej działalności.
Przecież miarą dobrobytu jest samochód, a nie transport zbiorowy... (skóra, fura i komóra...)
WA kolej została uznana za przestarzały środek transportu i zbędny balast dla samorządu.
Takie było stanowisko organizatora (samorządu wojewódzkiego), który alergicznie reagował na konieczność finansowania takiej działalności.
Przecież miarą dobrobytu jest samochód, a nie transport zbiorowy... (skóra, fura i komóra...)
W ten sposób doprowadzono do zapaści technicznej taboru i linii na całym obszarze województwa. Szczególnie tendencja to uwidoczniła się na "zachodnich rubieżach", pogrążając tę część województwa w komunikacyjnym wykluczeniu. To ostatnie linie w Polsce, gdzie były eksploatowane SA101 i 102 w barwach... Regio...- 4 2
-
2022-11-15 19:56
Tego nue da sie czytac (1)
Województwo pomorskie jest liderem w przewozach kolejowych.
- 0 3
-
2022-11-15 21:35
tak jak ja z moim psem mam średnio dziwną ilość nóg
Dzięki SKM i komunikacji Trójmiasta nabijany jest wynik.
Jak jest przeciętnie, to sprawdź na relacji Chylonia - Malbork albo Tczew - Chojnice.
Albo Czersk-Szczecinek...
Do Miastka dawno nie zaglądałem...- 5 0
-
2022-11-15 16:41
Platforma przez 7 lat nie mogła usamorządowić SKM
Marszałkowi się przypomniało jak PO straciła władzę w Polsce.
Przypadek?- 10 2
-
2022-11-15 11:08
Chce przejęcia, a nie likwidacji (3)
Wystarczy nam tu robienia kolei miejskiej przez PKP. W którym innym województwie tak jest?
- 28 8
-
2022-11-15 12:04
jeśli sądzisz, że komunikacja miejsca w samorządowym wydaniu jest lepsza, (2)
to jesteś naiwny...
To są wojenki kacyków, gdzie interes klienta jest całkowicie poza zainteresowaniem.- 16 11
-
2022-11-15 20:28
sprawdź tam gdzie funkcjonuje na Śląsku czy w Warszawie (1)
- 0 0
-
2022-11-15 23:02
no właśnie, funkcjonuje
wspólny bilet Warszawa - 99pln
wspólny bilet Trójmiasto - 240pln
Nie w stosunkach własnościowych problem a w sposobie zarządzania i widzeniu problemu.
No i oczywiście, w budżecie i w priorytetach...
Istnieje coś jak Warszawski Transport Publiczny...
Co istnieje na Pomorzu?
Istnieje "Fala", czyli rozwiązanie przeciwne do WTP.- 3 0
-
2022-11-15 11:02
Biedna skrzywdzona SKM XD
- 21 16
-
2022-11-15 10:53
(8)
SKM najgorszy tabor kolejowy w Polsce! Pociągi wiecznie opóźnione. Składy za małe co za tym idzie tłok. SKM do likwidacji? Oby jak najszybciej!
- 42 23
-
2022-11-15 11:03
A to ich składy jeździły na linii PKM?
- 6 1
-
2022-11-15 10:59
U innych przewoźników też zbyt kolorowo nie jest (6)
- 14 16
-
2022-11-15 11:46
(5)
Podaj przykłady. Który przewoźnik ma np starsze składy.
- 16 8
-
2022-11-15 16:39
Bardzo proszę
Starsze a na pewno bardziej zdezelowane pociągi ma Polregio. Nowe Impulsy, które PR użytkuje to własność samorządu. PR ma same trupy.
- 7 0
-
2022-11-15 14:14
Np pomorskie polregio?. Gdyby odjac od nich sklady wypozyczone od wojewodztwa. Maja wtedy najstarszy ilostan w Polsce!
- 10 1
-
2022-11-15 13:18
Dawno Polregio do Tczewa nie jechałeś
Ładne kwiatki można trafić
- 7 1
-
2022-11-15 13:07
KM Warszawa (1)
Bardzo wiele EN.
Wystarczy odwiedzić Zachodnią...
Pomorskie Regio ma wiele składów, które nie zostały zmodernizowane.
Wystarczy przejechać się relacją Chylonia - Malbork...
Albo do Bydgoszczy...- 12 2
-
2022-11-15 14:40
klimatyzowane i punktualne EN. Coś okropnego
- 3 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.