• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM ogłasza przetarg na modernizację składów. Tym razem się uda?

Piotr Weltrowski
17 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tak wyglądać mają kolejki SKM po modernizacji. Tak wyglądać mają kolejki SKM po modernizacji.

Rozpoczyna się kolejne podejście SKM do modernizacji części swojego taboru. Poprzednie było nieudane, bo wykonawca - firma Tabor Szynowy Opole - w trakcie prac złożyła wniosek o upadłość i nie dokończyła inwestycji.



Czy przepisy dotyczące zamówień publicznych utrudniają realizacje inwestycji?

Rozpisany właśnie przetarg potrwać ma do 22 lipca. Jeżeli znajdzie się wykonawca i podpisana zostanie z nim umowa, to będzie on miał 13 miesięcy na remont składów. To ważne, bo inwestycja jest realizowana przy udziale środków unijnych, które należy wydać w okresie rozliczeniowym, czyli do końca 2014 roku.

- Przedmiotem zamówienia jest wykonanie modernizacji 15 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN 57 z możliwością zwiększenia ilości modernizowanych składów do 21 sztuk - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Poprzedni przetarg dotyczył 21, a nie 15 składów. Skąd ta rozbieżność? Odpowiedź jest prosta: remont sześciu składów został już wcześniej rozpoczęty przez Tabor Szynowy Opole (jeden ze składów jest już prawie całkowicie wyremontowany) i SKM wciąż liczy na to, że firma dokończy ich modernizację. Jeżeli nie uda się do tego doprowadzić, wówczas zajmie się nimi nowy wykonawca.

W marcu, kiedy zapadła decyzja o tym, że konieczny będzie kolejny przetarg, przedstawiciele SKM zapowiadali, iż tym razem będą chcieli się zabezpieczyć przed sytuacją, w której wykonawca przerywa prace w związku ze swoimi problemami finansowymi.

I faktycznie, w specyfikacji nowego przetargu znalazły się podpunkty dotyczące sytuacji finansowej oferentów: żeby przystąpić do przetargu, trzeba mieć określoną płynność finansową w ostatnich latach i albo nie być firmą zadłużoną, albo też mieć bardzo niski wskaźnik zadłużenia. W specyfikacji poprzedniego przetargu takich zapisów nie było.

Modernizacja składów SKM to inwestycja wyjątkowo pechowa. Pierwszą firmą, która miała zmodernizować składy był Newag, ale przetarg trzeba było unieważnić, gdyż SKM zbyt późno pozyskała środki na inwestycję. Rozpisano kolejny przetarg, który wygrało konsorcjum Skody i Taboru Kolejowego Opole. Umowę podpisano w maju zeszłego roku. Pierwsza zmodernizowana kolejka miała wyjechać na trójmiejskie tory w styczniu. Nie wyjechała, bo prace przerwano.

Czytaj więcej o wcześniejszych problemach z przetargiem na modernizację składu SKM

Skąd w ogóle pomysł, aby zespoły trakcyjne modernizować, zamiast kupować nowe? Kluczem są koszty: za pieniądze potrzebne na zakup nowego składu wyremontować można aż trzy starsze składy. Remont pociągów polegać ma m.in. na zamontowaniu w nich nowych okien, siedzeń oraz kabin WC. Składy zyskać mają też akustyczny i wizualny system informacji pasażerskiej. Po remoncie kolejki mają być też - dzięki nowym silnikom - szybsze i bardziej oszczędne, a także - dzięki monitoringowi - bezpieczniejsze.

Miejsca

Opinie (106) 1 zablokowana

  • To znów przetarg = bylejakość...

    Znów wygra najniższa cena czyli najgorsze wykonawstwo i marne materiały? Nie, dziękujemy!

    • 2 0

  • SKM- Skansen Kolei Miejskiej (4)

    W SKM nic się nie uda, bo to jest komunistyczny moloch, gdzie zasiadają sami nieudacznicy, ciągnący tylko do siebie!

    • 104 4

    • to juz nie komunisci

      teraz to tylko uklady rzadowe i wszyscy tam to po lini platfusów. Hasło przewodnie kto nie z nami to przeciwko NAM. Kiedys to byla zupelnie inna firma, dzisiaj to kabaret

      • 1 0

    • no, szkoda tylko ze jako jedyna spolka po PKP, jest rentowna.

      • 2 4

    • SKM - Syf, Kiła i Mogiła

      • 14 0

    • zasiadają dawni towarzysze PZPR i ich dzieci

      • 9 0

  • czy w SIWZ znalazł się zapis o niedomykających się drzwiach

    i wymianie smrodu na nowy? i zaspach naokiennych zimą?

    • 4 0

  • Przyjrzyjcie sie temu składowi po lifcie po 3latach,

    zobaczycie w jakim jest stanie, jadąc ostatnio takim składem to okrutnie coś w nim stukało w podwoziu, jedne z podwójnych drzwi zewnętrznych nie otwierały się. W środku była już widoczna posunięta korozja kilku elementów wykończenia, oczywiście system informowania głosowego nie działał, a wyświetlacze działały co drugi. Poprostu brak słów, masakra, co to za marnowanie środków (unijnych i samorządowych). Jak to może być, że kupując skład pociągu za grubą kase nie ma klimy, jest dużu odstęp między peronem a wejściem, mało wejść do pociągu... brak słów

    • 5 1

  • nieudolna firma niech się przepisami nie zasłania (8)

    • 108 4

    • MOdernizacyja? (6)

      a ja myślałem, że skmki już są zmodernizowane.

      • 9 3

      • NOWE KUPIĆ (1)

        graty oddac ukrainie czy innemu kazachstanowi !

        • 13 2

        • ukraina i kazachstan maja lepsze pociagi od naszych !

          • 3 0

      • kupic nowe (2)

        modernizacja to strata czasu i pieniędzy

        • 19 1

        • (1)

          dokładnie te składy i tak nie pasują do naszych peronów...

          • 10 1

          • Byle nic nie robic

            • 4 1

      • A Pesa, nie? Za daleko, za drogo, czy za dobrzy sa?

        • 19 0

    • Wykopać prezia....

      Kuźwa.....modernizacja...wymiana okien,siedzeń,toalet i ew. silników....a cała reszta ma służyc ile???? 5 ? 10 ? lat ?.Czyli tyle ile Prezes ma do emerytury.Czy tego zarządu nie można kopnąc w d....Pani prezesowa jest "siostrzyczką przełożoną" więc kompresy może potrafi ???? przyłożyć

      • 14 0

  • Brawo Olo, zróbta to ze śwagrem

    SKM potrzebuje pomocy

    • 5 1

  • My to zrobim ze śwagrem

    Ja ze śwagrem mogliby to zrobić. Po robocie klepiem codzień auta w Bolszewie. Nawet golfy III czasem też.

    • 6 1

  • "Rich and Pretty" tak można nazwać ten lifting. (5)

    Będzie WC? Ho ho ho! Bogato. Nowe okna? Ho ho ho! Pięknie.

    • 66 3

    • Co oni mają modernizować ? (4)

      SKM już prawie składów nie ma , jeżdżą co pół godziny , bo nie mają czym jeździć.
      A co do WC to po cholerę je montują skoro są zamknięte na 3 spusty.

      • 10 0

      • W domu się wygnój a nie nosisz klocka ze sobą. (2)

        Co za ludzie 15 minut nie wytrzymają bez defekacji.W tramwaju czy autobusie nie ma kibli i co,wytrzymujesz czy walisz pod siebie?

        • 3 7

        • Ubrany w gajerki za kasę podatnika walę na 10 cudownych obietnic i podcieram się zegarkami Nowaka-) (1)

          A cygara trzymam na konwencję.

          • 4 1

          • Dla konwencnji

            • 1 0

      • O przepraszam, ostatnio podczas hamowania przed Rumią drzwi od klopa otworzyły

        z hukiem i trzaskiem. Myślałem, że to mój wielbiciel fuhrmann zasadził się na mnie. Bez kitu!

        • 5 0

  • Zleccie wy ta modernizacje Niemcom czy UK i problem zniknie !!! powaznie (2)

    Od nieudolnosci calego systemu PKP czy tzw. kolejowego w PL mamy juz mdlosci. Marnowanie czasu i pieniedzy a nie wiadomo czy to nie celowe i sprytnie pokombinowane aby szmal brac za nic .

    • 48 7

    • Niewolniku

      • 1 0

    • Nalezy wspomniec ile te nieudane kolejne proby modernizacji pochlonely szmalu w sumie !

      Za te kwoty by juz nowe pociagi byly gdyby to zsumowac. Wiec PKP i SKM zna sie na wszystkim oprocz ekonomii i racjonalnego gospodarowania pieniedzmi a najlepiej jakby im pieniadze wagonami dostarczac a prezesom dac zlote korony i leksusa oraz cygara kubanskie i futra z lisow dla rodzin

      • 9 1

  • (1)

    klimatyzację zamontujcie głąby

    • 19 1

    • nie ma to najmniejszego sensu na tak krotkich trasach pomiedzy przystankami.

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane