• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM planuje zakup nowych składów do 2020 r.

Maciej Naskręt
18 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Obecnie (nieprzerwanie od 1976 r.) linię SKM obsługują pociągi EZT serii EN-57. Obecnie (nieprzerwanie od 1976 r.) linię SKM obsługują pociągi EZT serii EN-57.

Spółka SKM planuje zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Nowe składy miałyby pojechać linią 250 z Gdyni do Gdańska pod koniec tej dekady.



Czy SKM potrzebuje nowych składów?

Jest szansa, że pasażerowie Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście będą podróżować nowymi składami z Gdańska do Gdyni. Lokalny przewoźnik przymierza się do nabycia 10 nieużywanych składów pasażerskich - elektrycznych zespołów trakcyjnych.

- Oczywiście jak najbardziej jesteśmy zainteresowani pozyskaniem nowych składów, ale jest jeszcze za wcześnie, by mówić o konkretach. Przygotowujemy się do takiego przedsięwzięcia - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w PKP SKM w Trójmieście.

Na tę chwilę wiadomo, że zakup nowych składów miałby zostać dofinansowany z pieniędzy Unii Europejskiej na lata 2014 - 2020. Pochodziłyby one z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, nad którym czuwać będzie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Na inwestycje kolejowe - według ministerialnych urzędników - Polska może wykorzystać 40 mld zł.

Problem w tym, że na przyjazd do Trójmiasta nowych składów będzie trzeba poczekać - pojedziemy nimi przed 2020 r. Przed SKM stoi wiele spraw do załatwienia, m.in. wygrana w konkursie na dofinansowanie. Potem jeszcze pozostanie pozyskanie środków finansowych, bo przewoźnik najpierw będzie musiał z własnego portfela zapłacić za zakupiony tabor, a dopiero wtedy pieniądze do niego trafią z kont Unii Europejskiej.

Kwota, jaką SKM wyda na inwestycję będzie niemała. Szacunkowo potrzeba od 200 do 250 mln zł.

Projekt zakupu nowych składów jest połączony z rozbudową linii 250 w kierunku Wejherowa. Dziś kończy się ona w Gdyni Cisowej. Ponadto do projektu ma być wpięta też rozbudowa elektrowozowni SKM w Gdyni Cisowej i umożliwienie wyjazdu z jej terenu w stronę Rumi. Dziś składy SKM mogą ją opuszczać wyłącznie w kierunku Gdańska.

Warto zaznaczyć także, że trwa obecnie modernizacja 20 SKM-ek. W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. W kabinie maszynisty pojawi się nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Wykonawcą inwestycji jest Bydgoska firma Pesa, która za modernizację składów zażądała ok. 124 mln zł. Ostatnie zmodernizowane kolejki mają przyjechać do Trójmiasta w lipcu tego roku.

W sumie SKM w Trójmieście dysponuje 64 pociągami, w tym czterema niedawno zmodernizowanymi.

Miejsca

Opinie (163) 2 zablokowane

  • Brak Klimatyzacji !!!

    W modernizowanych skm nie będzie klimatyzacji !!! Mamy 21 wiek a szanowny pan dyrektor skm powiedział , że mamy sobie okna otwierać. Powinien stracić stanowisko a jego następca powinien naprawić błędy tego pajaca.

    • 0 0

  • Osady z rdzy (2)

    Szkoda tylko że przy modernizacji składów nie zostaną zmienione hamulce.
    obecne powodują że podczas hamowania powstaje bardzo dużo opiłek metalu który to osadza się na wszystkim w pobliżu powodując osady i zacieki rdzy. Niszczy odnowione elewacje, samochody, urządzenia są to poważne szkody materialne po stronie osób prywatnych.
    niszczy się też wyremontowane a czekające latami na remonty obiekty publiczne.
    nowe perony, dworce po upływie 5 lat wyglądają fatalnie.
    obecnie dostajemy dużo środków unijnych na przebudowę i remonty jak ich zabraknie to będzie nas stać na kolejne remonty

    • 5 1

    • To są z szyn. W Westfalii widziałem cały brązowy peron.

      Najwyraźniej czekał na pędzel. Nie wszystko w Niemczech jest piękne. Jak mój pociąg wjechał do Holandii to rdzawe perony przystanków już nie straszyły.

      • 0 0

    • bo polscy kolejarze to standard umysłowy krzesła

      i żadna dopłata unijna tego nie zmieni, żaden minister zegarmistrz i ministra bezczelniara

      • 0 0

  • Panie Głu(p)szek - oszczędź pan sobie kompromitacji (1)

    Do roku 2020 padnie panu ze 30 sztuk tego reanimowanego złomu co jeździ obecnie.
    O ile nie cały.

    • 7 1

    • Mylisz się, Kocurku. Stare już EN57 są nie do zdarcia.

      • 0 0

  • POLSKIE! (1)

    Ale kupcie polskie składy, sa na światowym poziomie, a nie tak jak Pendolino, żeby zasilać obce kraje!!
    MON też wolał kupić sprzęt radiolokacyjny za grube bańki z uSA, zamiast od równie dobrego Radmoru, a potem płacz, że wpływy z podatków za małe i bezrobocie...!

    • 6 3

    • Nacjonalisto !!! ALSTOM ma w Polsce zakład w Chorzowie.

      W Siedlcach firma Stadler ma montownię "Elfów" (jeżdżą na Mazowszu) I skąd wiesz czy przypadkiem akcje PES-y czy NEWAg-u nie zostaną kupione przez "obcych" przez ten czas na giełdzie ?

      • 0 0

  • ale co dokładnie? (1)

    "przewoźnik przymierza się do nabycia 10 nieużywanych składów pasażerskich - elektrycznych zespołów trakcyjnych" - ok, ale czy to będą nowe en-57? nowy 'kibel' to dalej 'kibel'...

    • 2 0

    • EN57 już nie robią.

      • 0 0

  • ten gluszek to jest hmm (5)

    skad on sie tam wziol i dlaczego on!? skm to porazka !!! on kompletnie nie ma wiedzy na temat marketingu!

    • 34 2

    • na pewno nie jeździ SKM (1)

      stąd może gadać głupoty

      • 6 0

      • Biedota wozi się służbowymi

        • 0 0

    • Nie ma , dlatego się nadaje !!! (2)

      Takie czasy , im głupszy tym lepszy !!!!

      • 14 1

      • Mierny, bierny ale wierny! (1)

        • 10 1

        • czyli bmw

          • 0 0

  • Ale i tak powinni zostawić kilka dobrze zachowanych staruszków dla sentymentu ;) Tylko na krótkich trasach.

    • 0 0

  • a w 2050 zaczną jeździć puntualnie. w 2100 uruchomią połączenia nocne

    trza mieć rozmach, a co!

    • 1 0

  • ale pół metrowa dziurę ... (11)

    ... pomiędzy składem a peronem zostawicie? tradycja musi być chyba dochowana ...

    • 125 1

    • czlowieku, czy Ty naprawde nie potrafisz niczego pozytywnego w zyciu dostrzec? (3)

      Budowa SKM Srodmiescie, remont niedawno Politechniki, Sopotu, Sopotu wyscigi i Oliwy.

      Aktulanie remont Wrzeszcza, Glownego i Zabianki, tunel na druga strone na Przymorzu. SKM powrocily do czestszego kursowania, na wielu przystankach sa juz wyswietlacze i zapowiedzi pociagow, a takze oznakowania poziome dla niedowidzacych/niewidomych.

      A Ty widzisz tylko luke, ktorej wiekszosc normalnych ludzi, ktorym w zyciu cokolwiek sie udalo nie zauwazaja. TAK jest dziura. NIE, nigdy nie wpadlem w nia. Daje rade nie umrzec. Widze ogrom zmian i moge znalezc mankamenty - chocby estetyka wrzeszczanskiego peronu (wykonczenie fatalne). Ale mozna wskazac, ze cos jest nie tak, a nie pisac tak jakby sie nic nie zmienilo od lat i wszystko bylo zle.

      Boze, co za narod marud.

      • 1 0

      • A Grabówek SKM jak się rozpadał, tak się rozpada dalej...

        • 2 0

      • (1)

        Zobaczymy jak będziesz miał 70 lat lub małe dziecko.

        • 0 0

        • jechalem ostatnio z rodzicami

          nie 70 lat, pod 60.

          Tata po wypadku kuleje na jedna noge. Wlasnie rozmawialem z nimi, czy zauwazyli, ze jest owa luka. Nie, nie spostrzegli. Sadze zatem, ze nie jest to najwiekszy problem.

          Ja nie twierdze, ze nie jest to jakis problem. Jednak przy tak olbrzymich inwestycjach, jakie sa ostatnio przeprowadzane mozna co najwyzej stale przypominac (ale nie biadolac na forum, ale kierujac oficjalne listy - skoro jest Was tak wielu) wlodarzom kolei, co jest dla Was najwazniejsze.

          Jesli mialbym wybierac miedzy tymi inwestycjami, ktore teraz poczyniono, a luka - wole inwestycje. Ciekaw jestem, z jakiego powodu pozostaje taka luka. Czy nie wynika ona z tego, aby perony SKM byly w stanie obslugiwac wszystkie (w tym dalekobiezne i towarowe) pociagi? Pytam serio. Moze jest bardzo rozsadne uzasadnienie.

          Wtedy nalezaloby nie przesuwac / poszerzac perony czy tory, a wprowadzic jakies automatycznie wysuwane kladki w pociagach. Dla mnie - problem marginalny. Nie zwrocilbym uwagi na to, gdyby nie wieczne marudzenie.

          I mowie serio - widac, ze jest Was sila - napiszcie otwarty list do SKM. Trojmiasto na pewno z checia opublikuje, moze nawet bedzie patronem tego przedsiewziecia. I prosze, przestancie juz przy kazdej okazji artykulu gdzies gleboko w komentarzach zaszywac Wasze zale. To nie jest miejsce na to.

          • 0 1

    • to nowa gdanska tradycja (4)

      kultywuje ja sam prezydent 3 kadencji.

      • 5 4

      • tłuku, skm jest z gdyni (3)

        więc Słońce Skweru to kultywuje

        • 4 7

        • moze razem ja kultywuja boranie! (2)

          • 6 1

          • przecież oni się nie znoszą (1)

            • 1 0

            • Ale to Metropolitalna Dziura Porozumienia

              • 3 0

    • Wiesz ilu w ten sposób wychowano olimpijczyków? Małysz, Stoch, Kowalczyk wszyscy ci sportowcy przyjeżdżali trenować na taborze SKM. Jedynie Bródka korzystał z Deutsche Bahn bo tam mają szybsze trasy.

      • 8 1

    • Mind the gap :)

      Takie nasze...

      • 7 0

  • Tylko obietnice (2)

    Wszystkie te zapowiedzi skm są mało warte. Skm miały znacznie częściej jeździć ,jednak w kierunku Wejherowa jeździ mniej pociągów. I w tak zwanych godzinach szczytu skm jeżdzą co pół godziny. Widocznie godziny szczytu są tylko dla podróżnych z Gdańska do Gdyni Cisowej.

    • 6 1

    • ????????

      co wy z tym wiejherowem ??? po co to ma tam jezdzić ??? gnój z wioski przywozic ????

      • 0 0

    • Dokładnie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane