• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM szuka gwarancji, by kupić nowe składy

Szymon Zięba
29 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nowe pociągi SKM miały pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Nowe pociągi SKM miały pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku.

Komplikuje się sprawa zakupu nowych pociągów przez SKM. Jesienią przewoźnik chce ogłosić przetarg na dziesięć nowych składów, których szacowana wartość wynosi ok. 320 mln zł netto. Kluczowa dla inwestycji ma być długoletnia umowa przewozowa między Urzędem Marszałkowskim a PKP. Tymczasem przedstawiciel zarządu województwa informuje, że obecnie nie prowadzą żadnych negocjacji z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich. Wraca również temat usamorządowienia SKM.



Jak często podróżujesz pociągami SKM?

Nowe pociągi dla trójmiejskiej SKM-ki mają pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów.

Kluczowa dla powodzenia tej inwestycji jest długoletnia umowa przewozowa, podpisana między dominującymi współwłaścicielami SKM Trójmiasto, czyli PKP SAUrzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Taka umowa ma być bowiem zabezpieczeniem wkładu własnego SKM-ki.

Wszystko na temat SKM i PKM w Trójmieście



Tymczasem Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego twierdzi, że obecnie nie są prowadzone żadne negocjacje z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich.

- Jako organizator przewozów jesteśmy teraz na etapie szacowania wartości zamówienia, określonego we wstępnym ogłoszeniu o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego - mówi Michał Piotrowski.
Ogłoszenie to informuje o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego (w czasie od 12 grudnia 2021 do 9 grudnia 2034) na obsługę linii kolejowej Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork; w części aglomeracyjnej - Gdańsk Śródmieście - Wejherowo/Lębork.

Większe wsparcie dla SKM pod warunkiem usamorządowienia



- W ogłoszeniu ani w żadnym innym dokumencie czy też innych wypowiedziach, nigdy nie mówiliśmy, że to SKM ma być tym przewoźnikiem, który będzie wykonywał przewozy na tej linii - wskazuje Michał Piotrowski.
Rzecznik UMWP stoi też na stanowisku, że "SKM wcale nie potrzebuje wsparcia Urzędu Marszałkowskiego, żeby dokonać zakupu własnego taboru." Podkreśla, że większościowym właścicielem SKM wciąż jest PKP SA.

- I to ten właściciel powinien w pierwszej kolejności zadbać o zapewnienie funduszy na zakup nowych pociągów. Członkowie zarządu województwa wielokrotnie omawiali te kwestie zarówno z władzami SKM, jak i PKP. Deklarowali również wraz z przedstawicielami samorządów Trójmiasta, że są gotowi mocniej wesprzeć SKM, ale pod warunkiem jej usamorządowienia [a więc przejęcia większości udziałów w SKM Trójmiasto przez pomorskie samorządy] - zaznacza Michał Piotrowski.

SKM: zakup nowego taboru jest priorytetem



Tomasz Złotoś, rzecznik SKM Trójmiasto informuje z kolei, że w związku z ubiegłorocznym ogłoszeniem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego o zamiarze zawarcia wieloletniej umowy przewozowej (lata 2021-2034) na odcinku aglomeracyjnym Lębork - Gdańsk Śródmieście, SKM "rozpoczęła przygotowania do negocjacji z UMWP w sprawie zawarcia takiej umowy."

- Trwają przygotowania do sporządzenia planu finansowego, który jest bardzo ważnym składnikiem takiej umowy. Nasza spółka od samego początku jest przewoźnikiem na tym odcinku, więc naturalnym jest, że ubiega się o takie zamówienie - mówi Tomasz Złotoś.

Rozkład jazdy pociągów PKM i SKM



Rzecznik SKM przypomina, że przewoźnik posiada podpisaną umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu taboru w wysokości 160 mln złotych, ale potrzebuje środków na pokrycie wkładu własnego.

- Przyjętym standardem w komunikacji publicznej i komunalnej jest, że to właśnie wieloletnia umowa przewozowa stanowi zabezpieczenie pozyskanych środków finansowych (kredytu inwestycyjnego). Taka umowa to najlepsza gwarancja dla pożyczkodawcy, że tabor będzie właściwie wykorzystywany i dzięki temu pożyczka będzie spłacana - mówi Złotoś. - Oczywiście, istnieją także inne źródła pokrycia wkładu własnego, ale pamiętać należy, że np. bezpośrednia dopłata przez największego udziałowca spółki - tzn. PKP S.A. lub innych właścicieli, musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, w tym przepisami o pomocy publicznej.
Jak usłyszeliśmy w SKM, obecnie spółka jest na etapie rozmów i negocjacji dotyczących ewentualnego pozyskania ofert na pokrycie wkładu własnego od instytucji finansowych oraz zabezpieczeń stosowanych w tego typu transakcjach.

- Zakup nowego taboru jest dla spółki PKP SKM absolutnym priorytetem - podsumowuje Tomasz Złotoś.

Miejsca

Opinie (279) 4 zablokowane

  • należy wycofać stare składy i niezwłocznie wpuścić na tory 1224 lśniących mevo

    obniżyć trakcję do poziomu ludzkiej głowy i ładowanie baterii będzie całą dobę pewne, ponad tysiąc składów mevo zapewni wyższą jakość niż skm, znikną opóźnienia i zerwane trakcje, ludzie raz w miesiącu dojadą punktualnie zarobić na chleb.... co na to pan wiceprezydent grzelak, wirtuoz z sopotu, senator świlski, pan wojtek z Gdyni ze wspólnikiem ds. jakości życia?

    • 6 0

  • (4)

    Może najwyższy czas aby walić karami za opóźnienia SKM? To PKP samo odda SKM.
    Za każdą minutę 10tys. Biorąc pod uwagę jak są opóźnione SKM - to w miesiąc oddadzą udziały w SKM.
    Dwa: właściciel PKP czyli to oni inwestują
    Trzy: w przetargu wpisać: średni wiek taboru X lat to sami kupią. I jeszcze przeproszą!

    • 32 4

    • Karac mozesz zgodnie z podpisana umowa.

      A umowa jest wypelniana zgodnie z zapisem. Widzialy galy, co podpisywaly...

      • 0 0

    • Cztery : (1)

      PKP to spółka skarbu państwa czyli pis

      • 4 5

      • to ostatnie parę lat...

        a wcześniej czyja?

        • 3 1

    • No i co to da

      SKm nie ma konkurenta i w nastepnym przetargu wliczy sobie te kary i za pociągokilometr zażąda nie 13zł a 16zł i co im zrobisz jak nie masz nikogo innego kto może robic te przewozy na linii Gdańsk-Rumia.

      • 4 2

  • Kolejny przekręcik

    się szykuje.

    • 5 0

  • najpierw niech sobie kupią zegarek

    • 4 0

  • Przez lata nie inwestowali, majątek stracili, a teraz się obudzili. Nie lubię trójmiejskiej skm.

    • 6 1

  • ktos chyba nie umie liczyć (3)

    10 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli wycofać z eksploatacji 20 najstarszych
    10 != 20 ... Co planują jeździć 2 szybciej czy zmniejszyć ilość przejazdów?

    • 10 6

    • Jeżeli z tych 20 14 bez przerwy stoi w naprawach

      To 10 sprawnych da radę.

      • 0 0

    • Kupią 2 razy dłuższe.. (1)

      i zamiast 20 wystarczy 10. Proste?

      • 1 3

      • nie mogą-poczytaj o rozporzadzeniu

        • 1 1

  • (2)

    Drogie i nierentowne SKM, weźta się tam do roboty, a nie cudujecie i od Urzędu Marszałkowskiego oczekujecie umów i obietnic. Zacznijcie w końcu świadczyć usługi na odpowiednim poziomie, a nie jakieś popierdółki.

    • 8 4

    • brawo-szczególnie kierownicy pociągów....i kadry

      • 2 0

    • ty sie wez do pracy hejterze

      • 3 4

  • Tu trzeba szukać nowego przewoźnika a tą hałastrę zwaną SKM rozpędzić na cztery wiatry. (12)

    • 104 29

    • Gdyby nie polityczna wojna marszałka.. (9)

      z SKM to już dawno byłyby nowe pociągi. Jakoś dla PR znalazł kasę na nowe składy...

      • 7 23

      • (8)

        Nie - UMarsz kupił sam te składy i jest ich właścicielem. Może je wydzierżawić komu chce. Składy dla SKM-ki byłyby własnością SKM-ki i UMarsz nie miałby nic do gadania w kwestii ich wykorzystania.

        • 24 3

        • Może kupić sobie (7)

          i wydzierżawić SKM. Co stoi na przeszkodzie?

          • 9 3

          • To,że PR jest w lwiej części marszałkowe. (4)

            W SKM masz PKP-owski beton grający jak PiS zagra i na zlecenie PiS gotów usłużnie zrobić jakąś zadymę w okresie wyborczym. Od dawna twierdzę,że w obecnym stanie SKM należy zaorać i zostawić tylko maszynistów i co najwyżej kierpociów (ale tych ostatnich też sprawdzić,czy już za bardzo nie za-PKP-betonowani).

            • 19 7

            • Przypominam, że marszałek (2)

              i PO mieli 8 lat na usamorzadowienie SKM Jakoś tego nie zrobili. Przypadek?

              • 8 4

              • Propozycje składali wiele razy (1)

                To PKP z pisowskim zarządem nie było zainteresowane.

                • 1 4

              • Tak się składa...

                że rząd, zarząd PKP i marszałek w latach 2007 - 2015 to wszystko PO. Krótka pamięć widzę.

                • 5 0

            • A jak gral w poprzednich kadencjach?

              Nawet z ministrem - zegarmistrzem.
              Raczej samorzad nie mial ochoty zajmowac sie tak przyziemna dzialalnoscia, skoro tyle kasy i zaszczytow bylo w latwiejszych dzialkach. Dopiero grozba wyborczych batow i priorytety Unii oraz dokonania innych wojewodztw pokazaly glupote takiego stanowiska.
              A glowny "macher" bryknal do senatu! Tam nadal bedzie "celeblyszczal"...

              • 7 1

          • Może

            Ale nie o to chodzi SKM

            • 2 0

          • Może

            Ale nie o to SKM walczy teraz

            • 2 0

    • SKM (1)

      Jak politycy zdecydują sie odsunąć Marszałka od decydowania o tym co będzie ważniejsze w przewozach, z miejsca okaże się że wszystko jednak daje się zorganizować.Pieniądze na nowy tabor też.

      • 5 2

      • już się sam odsunął

        bryknął do senatu.
        A Struk się teraz będzie za niego wił jak piskorz...

        • 4 0

  • Niedoczekanie!

    Bo akurat w 2023r. mam zamiar zawładnąć. Lepiej żeby były kupione
    w 2021 .

    • 1 0

  • Żadnych gwarancji

    Niech bankrutują a linię i przewóz przejmie DB - oni zapewnią porządek a i płace pracowników wzrosną.

    • 3 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane