• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM szuka gwarancji, by kupić nowe składy

Szymon Zięba
29 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nowe pociągi SKM miały pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Nowe pociągi SKM miały pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku.

Komplikuje się sprawa zakupu nowych pociągów przez SKM. Jesienią przewoźnik chce ogłosić przetarg na dziesięć nowych składów, których szacowana wartość wynosi ok. 320 mln zł netto. Kluczowa dla inwestycji ma być długoletnia umowa przewozowa między Urzędem Marszałkowskim a PKP. Tymczasem przedstawiciel zarządu województwa informuje, że obecnie nie prowadzą żadnych negocjacji z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich. Wraca również temat usamorządowienia SKM.



Jak często podróżujesz pociągami SKM?

Nowe pociągi dla trójmiejskiej SKM-ki mają pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów.

Kluczowa dla powodzenia tej inwestycji jest długoletnia umowa przewozowa, podpisana między dominującymi współwłaścicielami SKM Trójmiasto, czyli PKP SAUrzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Taka umowa ma być bowiem zabezpieczeniem wkładu własnego SKM-ki.

Wszystko na temat SKM i PKM w Trójmieście



Tymczasem Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego twierdzi, że obecnie nie są prowadzone żadne negocjacje z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich.

- Jako organizator przewozów jesteśmy teraz na etapie szacowania wartości zamówienia, określonego we wstępnym ogłoszeniu o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego - mówi Michał Piotrowski.
Ogłoszenie to informuje o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego (w czasie od 12 grudnia 2021 do 9 grudnia 2034) na obsługę linii kolejowej Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork; w części aglomeracyjnej - Gdańsk Śródmieście - Wejherowo/Lębork.

Większe wsparcie dla SKM pod warunkiem usamorządowienia



- W ogłoszeniu ani w żadnym innym dokumencie czy też innych wypowiedziach, nigdy nie mówiliśmy, że to SKM ma być tym przewoźnikiem, który będzie wykonywał przewozy na tej linii - wskazuje Michał Piotrowski.
Rzecznik UMWP stoi też na stanowisku, że "SKM wcale nie potrzebuje wsparcia Urzędu Marszałkowskiego, żeby dokonać zakupu własnego taboru." Podkreśla, że większościowym właścicielem SKM wciąż jest PKP SA.

- I to ten właściciel powinien w pierwszej kolejności zadbać o zapewnienie funduszy na zakup nowych pociągów. Członkowie zarządu województwa wielokrotnie omawiali te kwestie zarówno z władzami SKM, jak i PKP. Deklarowali również wraz z przedstawicielami samorządów Trójmiasta, że są gotowi mocniej wesprzeć SKM, ale pod warunkiem jej usamorządowienia [a więc przejęcia większości udziałów w SKM Trójmiasto przez pomorskie samorządy] - zaznacza Michał Piotrowski.

SKM: zakup nowego taboru jest priorytetem



Tomasz Złotoś, rzecznik SKM Trójmiasto informuje z kolei, że w związku z ubiegłorocznym ogłoszeniem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego o zamiarze zawarcia wieloletniej umowy przewozowej (lata 2021-2034) na odcinku aglomeracyjnym Lębork - Gdańsk Śródmieście, SKM "rozpoczęła przygotowania do negocjacji z UMWP w sprawie zawarcia takiej umowy."

- Trwają przygotowania do sporządzenia planu finansowego, który jest bardzo ważnym składnikiem takiej umowy. Nasza spółka od samego początku jest przewoźnikiem na tym odcinku, więc naturalnym jest, że ubiega się o takie zamówienie - mówi Tomasz Złotoś.

Rozkład jazdy pociągów PKM i SKM



Rzecznik SKM przypomina, że przewoźnik posiada podpisaną umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu taboru w wysokości 160 mln złotych, ale potrzebuje środków na pokrycie wkładu własnego.

- Przyjętym standardem w komunikacji publicznej i komunalnej jest, że to właśnie wieloletnia umowa przewozowa stanowi zabezpieczenie pozyskanych środków finansowych (kredytu inwestycyjnego). Taka umowa to najlepsza gwarancja dla pożyczkodawcy, że tabor będzie właściwie wykorzystywany i dzięki temu pożyczka będzie spłacana - mówi Złotoś. - Oczywiście, istnieją także inne źródła pokrycia wkładu własnego, ale pamiętać należy, że np. bezpośrednia dopłata przez największego udziałowca spółki - tzn. PKP S.A. lub innych właścicieli, musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, w tym przepisami o pomocy publicznej.
Jak usłyszeliśmy w SKM, obecnie spółka jest na etapie rozmów i negocjacji dotyczących ewentualnego pozyskania ofert na pokrycie wkładu własnego od instytucji finansowych oraz zabezpieczeń stosowanych w tego typu transakcjach.

- Zakup nowego taboru jest dla spółki PKP SKM absolutnym priorytetem - podsumowuje Tomasz Złotoś.

Miejsca

Opinie (279) 4 zablokowane

  • Podróż pociągiem skraca czas. (3)

    • 15 1

    • Czas życia

      • 5 0

    • ale książkę można poczytać

      spokojnie...

      • 1 2

    • Zycia?

      • 0 0

  • (3)

    Niech PKP kupi nowe składy..dlaczego uM ma być zakładnikiem jakieś wąsatej spółeczki.

    • 16 5

    • Jak sie dalo ciala... (2)

      To sie na pasku chodzi.
      Teraz trzeba budowac konkurencje a to kosztuje.
      Jak dzialaja miejskie czy samorzadowe "spolki" to widzimy...
      Po jednych pieniadzach towarzycho, rownie wasate.

      • 2 0

      • No zaraz, a jak działa SKM (1)

        Spółka córka pisowskiego PKP?

        • 3 2

        • więc po co zmieniać

          wąsy są wąsy...

          • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    Ankieta:
    W ogóle nie jeżdzę SKM, ponieważ BRG zablokowało SKM na południe.
    Mógłbym jeździć tramwajem i SKM, ale od wielu lat miasto nie może poradzić sobie ze wspólnym biletem, który opłacałby się bardziej niż dojeżdżanie autem - w obecnej formie ponad 200 zł się nie opłaca.

    • 112 3

    • 100% racji. SKM na południe Gdańska to priorytet większy niż tzw. Nowa Małomiejska czy Nowa Świętkorzyska (3)

      ale biuro tzw. rozwoju Miasta Gdańska woli zajmować sie ulotkami promocyjnymi...

      Codziennie z Orunii Górnej dojeżdżam autem do okolic Lotniska bo transportem publicznym zajmije to rano 1h-1h i 10minut a autem 30 minut z korkami na havla. Gdybym miał tylko możliwość nawet z 1 przesiadką dojechać SKM + PKM to wybrałbym transport miejski (koszty paliwa + nerwy w korku). Ale pani Dulkiweicz woli zajmowac sie walką z pseudo rządem PiS niż własnym miastem

      • 26 0

      • To samo z Niepołomnickiej do Wrzeszcza

        20/30 minut samochodem = minimum 1 godzina komunikacją miejską

        • 6 0

      • (1)

        A kto zapłaciłby za spadek wartości nieruchomości tysiącom osób, które chcą mieszkać w spokojnym miejscu, anagle zobaczyły by pod swoimi oknami i balkonami pociągi hałasujące gorzej niż obwodnica? Ta skmka między blokami na Południe to najgłupszy pomysł w ostatnich latach

        • 0 6

        • Jak wybudują SKM to wszystko w okolicy +3000 na metrze.

          • 4 0

    • (1)

      Jakie 200zł? Ja za Komunikację Miejską i SKM na Gdańsk+Sopot płacę równe 150 zł miesięcznie. Jeżdżę właśnie na metropolitalnym bilecie, z którym Twoim zdaniem sobie "nie radzą".
      A nawet jakby to było 200zł, to auta za tyle nawet nie zatankujesz, nie mówiąc już o kosztach ubezpieczenia czy napraw. Ceny biletów akurat są w porządku, w normie w porównaniu z innymi miastami.

      • 0 4

      • Skąd się biorą tacy ignoranci

        Bilet na trójmiasto kosztuje ponad 200 zł. To jest fakt z którym nie ma co dyskutować. Powtórzę specjalnie dla Ciebie: "na Trójmiasto"!

        • 5 0

    • Ciekawe jak ludzie z BRG i UM "sprzedawali" rezerwy pod SKM. Czy też była torebka z pieniędzmi z Maserati...

      • 2 1

    • Dodajmy, że nie ma koordynacji rozkładów, więc na stacjach przesiadkowych (np Strzyża) można czekać po kilkanaście minut.

      • 1 0

  • mają zwykłych ludzi w d........... szkoda że nie podjeżdżają dyliżansami

    • 12 0

  • PolRegio The Best.

    Smieszne jest to ze PolRegio (Przewozy Regionalne) pomimo braku zaplecza personalnego wygrywają przetargi na obsluge linii. Oni nawet wlasnego taboru nie mają. Nowe składy (Impulsy), zmodernizowane (EN57 AP) maja od Urzędu Marszałkowskiego.

    Urząd Marszałkowski chce mieć własną kolej ale na przeszkodzie stoi nie kto inny jak skm. skm ma ma wszystko (zaplecze techniczne, własna hale, własna infrastrukturę) co potrzebuje UM do uruchomienia własnej kolei. Dlatego stosują takie a nie inne zabiegi (krótkie umowy na realizację przewozów).

    Urząd Marszałkowski dobrze zna sytuację spółki bo jest jej udziałowcem. Czeka aż SKM się wykończy, żeby móc ją przejąć za symboliczną złotówkę.

    • 11 4

  • Niech SKM jeżdżą punktualnie to już będzie cud!!!

    • 13 3

  • Opinia wyróżniona

    to trochę tak jak gdyby kierowca Ubera... (17)

    ...domagał się od Ubera gwarancji zatrudnienia na 10 lat, bo inaczej to on nie dostanie kredytu na nowy samochód i jak mu dadzą umowę tylko na 2 lata to będzie jeździł starym wrakiem. Uber takim kierowcom co mają auta powyżej 12 lat mówi "NARA". To samo powinien zrobić Marszałek - zwłaszcza, że SKM ma składy z lat 70-tych :)

    • 100 36

    • Ile SKM'ow stoi u marszalka (1)

      W przedpokoju?
      A Uberowi to sie palec pokazuje...

      • 10 10

      • Nie szalej złotówo wąsata.

        • 8 7

    • To trochę tak jakby UBER (9)

      powiedział kierowcy. Kup sobie auto, ale licz się z tym, że za chwilę możemy Cię zwolnić. Nie interesuje nas, że masz pożyczkę na auto...

      • 11 2

      • Kierowca ubera jest prywatny (5)

        A SKM to własność PKP. Co jeśli marszałek się dorzuci do pociągów, a PKP zechce nimi wozić pasażerów na lubelszczyźnie? Obecnie samorząd nie ma nad takimi decyzjami PKP kontroli.

        • 12 11

        • Marszałek jest organizatorem przewozów. (3)

          Może wymagac od przewoźnika np.taboru nie starszego niż... Jeżeli da wieloletnia umowę SKM, a ta kupi pociągi, to one będą musiały jeździć po Pomorzu. Chociażby z tego powodu, że SKM nie prowadzi działalności poza Pomorzem. Zresztą, jeżeli marszałek jest tak zatroskany o los pasażerów w Trójmieście, niech kupi kolejne 10 pociągów i użyczy je SKM, tak jak zrobił to z Polregio. Jak SKM nie będzie się wywiazywać z umowy, może zabrać swoją własność.

          • 10 4

          • SKM nie prowadzi (2)

            Dziś. Ale jutro, jak właściciel czyli PKP zechce, to może poprowadzić. Naszymi składami. I co wtedy?

            • 5 7

            • Pacta sunt servanda (1)

              to jest robota dla prawników.
              Od tego są...

              • 3 0

              • od tego sa oni

                • 1 1

        • już przecież wożą nowym squadem czasem bydło po polsce....

          • 0 0

      • dokładnie o to chodzi, jak nawet nowym autem będziesz odwalał "popelinę", mając złe opinie od Klientów to sorry, ale NARA. W ten sposób rynek decyduje czy będziesz zarabiał czy zostaniesz z ręką w nocniku - i wtedy się starasz. A jak masz umowę na 10 lat to możesz mieć wszytko w d....i co mi zrobicie?

        • 2 4

      • Zeby bardziej pasowalo do SKM, to ten kierowca musialby byc jedynym czlowiekiem z prawem jazdy w Trojmiescie.

        Tylko SKM startuje do rzetargow I zawsze je wygrywa bo jest jedyna, mimo to zawsze sie boja, ze przegraja i chca lugoletniej umowy.

        • 4 3

      • I dobrze

        Wtedy kierowca idzie sobie do konkurencyjnej firmy

        • 0 0

    • (3)

      Problem polega na tym, że nowa Dacia kosztuje 40tyś zł a nowy pociąg ok 40 mln brutto, kumasz skalę?

      • 8 3

      • (1)

        kumam...Kowalski średnio zarabia 60 tys rocznie - może kupić 1 Dacię za te zarobki. Ubiegłoroczny zysk Grupy PKP na poziomie 470 mln złotych - więc spokojnie może kupić 10 składów dla SKM

        • 7 7

        • Jak sam napisałeś całej Grupy pkp. pkp nie ma tylko pod sobą SKM, ale też Intercity i PLK, więc nie może ich kosztem finansować jednej ze swoich spółek.

          • 3 0

      • to moze trzeba samemu produkowac.

        • 0 6

    • Rozwiązać skm

      Masz rację zamknąć SKM wtedy transport trójmiasto będzie ok i o*****y się w korkach tu głównie chodzi o układy samorządu i PR kontra SKM

      • 3 0

  • (1)

    Skmki 50 minut opoznione wlasnie. Wezcie sie ogarnijcie

    • 14 1

    • Tym razem spóźnione przez PR

      To Polregio zerwał druty w Rumi.

      • 1 1

  • 300 baniek to poszło na Rydzyka

    zawracają głowę drobnymi

    • 6 9

  • Opoznienie (1)

    Wlasnie w Rumii padla trakcja. Zdarza sie, mozna to zrozumiec ale zarzadzanie kryzysowe jak zawsze w pelni "profesjonalne". Brak informacji, ludzie wylewaja sie z peronow, w kierunku Gdanska nic nie jedzie, tylko puszczane sa skm do Wejherowa i tak killadziesiat minut. Wezcie sie w koncu ogarnijcie.

    • 22 1

    • sieć trakcyjna!!!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane