• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM zbuduje własne tory do Tczewa?

Krzysztof Koprowski
1 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Być może za kilka lat SKM będzie posiadała własne tory aż do Tczewa. Niewykluczone też, że zamiast nich, zwiększona zostanie tylko częstotliwość kursowania pociągów na południe od Trójmiasta. Być może za kilka lat SKM będzie posiadała własne tory aż do Tczewa. Niewykluczone też, że zamiast nich, zwiększona zostanie tylko częstotliwość kursowania pociągów na południe od Trójmiasta.

Czy Szybka Kolej Miejska w przyszłości zyska własne torowisko aż do Tczewa? Kolejarze na razie chcą sprawdzić czy i jakim kosztem możliwa będzie rozbudowa sieci kolejowej w kierunku południowym wraz z nowymi przystankami.



Obecnie najbardziej wysuniętym na południe własnym elementem infrastruktury SKM jest powstający przystanek Gdańsk Śródmieście. Obecnie najbardziej wysuniętym na południe własnym elementem infrastruktury SKM jest powstający przystanek Gdańsk Śródmieście.

Czy SKM powinna częściej kursować na południe od Trójmiasta?

Pomysł przedłużenia trasy z własnym torowiskiem SKM z powstającego już przystanku Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska aż do Tczewa to inicjatywa powiatów położonych na tej trasie i w bliskim sąsiedztwie inwestycji - gdańskiego, tczewskiego i malborskiego.

- Do SKM przekazany został list intencyjny z prośbą o przygotowanie wstępnej analizy wykonalności rozbudowy systemu kolei aglomeracyjnej w kierunku Tczewa. Rozpatrzyliśmy ten wniosek pozytywnie i stąd przetarg na opracowanie takiego materiału - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Dokument ma określić możliwości budowy nowej trasy pod kątem prawnym, środowiskowym, techniczno-technologicznym oraz przede wszystkim finansowym, uwzględniającym możliwość współfinansowania inwestycji w ramach środków z Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

- Jeżeli wykazane zostanie ekonomiczne uzasadnienie realizacji trasy, to w dokumencie musi być też zawarty optymalny wariant inwestycyjny, szacunkowy koszt oraz źródła, z których SKM mogłaby inwestycję sfinansować - dodaje Głuszek.

Kolejarze wymagają, by w tzw. pre-studium zostały zawarte analizy kilku rozwiązań. W tzw. wariancie "zerowym", czyli bezinwestycyjnym, uwzględnione mają być możliwość zwiększenia już teraz częstotliwości kursowania pociągów na odcinku Gdańsk Główny - Tczew.

W trzech pozostałych wariantach wymaga się przeanalizowanie budowy nowej trasy dwutorowej poprzez "dołożenie" torów równolegle do istniejącej już trasy kolejowej do Tczewa (wariant 1), budowy małej obwiedni z wykorzystaniem linii kolejowej Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Południowy - Motława Most zobacz na mapie Gdańska (wariant 2) oraz autorski wariant wykonawcy dokumentu (wariant 3).

We wszystkich wariantach inwestycyjnych, oprócz przebiegu trasy kolejowej, wymagane jest także wskazanie potencjalnych lokalizacji nowych przystanków SKM oraz modernizacji istniejących przystanków kolejowych.

Na ile realna jest rozbudowa sieci SKM lub realizacja projektu w kilku etapach?

- To określi analiza. Obecnie nie dysponujemy danymi lub chociażby wstępnymi założeniami w tym zakresie - ucina dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Firma, która zajmie się opracowaniem dokumentu, będzie miała osiem miesięcy na jego przygotowanie, od momentu podpisania umowy (otwarcie ofert w postępowaniu przetargowym zaplanowano na 8 sierpnia br.). O wyborze decyduje kryterium najniższej ceny opracowania dokumentu.

Przejazd pociągu bez zatrzymania przez przystanek Gdańsk Lipce. Być może, po zrealizowaniu planów kolejarzy, powstanie tutaj osobny przystanek SKM.


Rumia Janowo być może przejdzie remont

Szybka Kolej Miejska przymierza się też do remontu zaniedbanego przystanku SKM Rumia Janowo. Obecnie ogłosiła przetarg na opracowanie niezbędnej dokumentacji. To, czy faktycznie rozpoczną się tam prace, będzie przede wszystkim zależało od oszacowanych kosztów robót budowlanych. Dopiero wówczas zostanie podjęta decyzja, kiedy ewentualnie mógłby zostać wyremontowany ten przystanek.

Miejsca

Opinie (97) 2 zablokowane

  • Granice Gdańska

    Gdańsk nie kończy się na Śródmieściu!!!
    Częstsze połączenia SKM są potrzebne na Oruni, Lipcach a i warto pomyśleć o św. Wojciechu (tam dopiero kończy się Gdańsk).

    • 5 0

  • brak gospodarza w tym kraju (2)

    Na trasie Iława-Malbork przy okazji remontu torów budują nowe perony na przystankach " w szczerym polu". W/g rozkładu zatrzymuje się tam 6 pociągów na dobę a pasażerów też pewnie tyle samo. Wszystko nowe nawet niepotrzebne balustrady. Brakowało tylko windy. To jest marnotrawstwo, bo pieniądze wydać trzeba zgodnie z wytycznymi UE i pomysłodawcami z UM. Gospodarka planowa jak w PRL. Przypomina mi się trasa Gd Chylonia -Gd Oksywie ze zbudowanymi peronami używanymi do dziś przez "żuli". Gdańsk-Tczew urbanistycznie rozwija się bardzo szybko, a ewentualne SKM w dalekich planach.
    Komuna nadal trwa tylko świnie przy korycie zmieniły się w 1989 ustalając ordynację wyborczą zapewniającą to koryto. PZPR tez tak miał.
    Przepraszam zapędziłem się.

    • 12 4

    • Jak budują osiedla tam, gdzie drogi gruntowe albo z płyt - skandal, osiedla w polu, nie ma jak dojechać!!
      jak budują drogi tam, gdzie nie ma osiedli
      - skandal, droga donikąd, marnotrawstwo!!

      jak żyć?

      • 1 1

    • zamieszkaj w tym "szczerym polu" to szybko podziekujesz za przystanki na trasie PKP

      Może ci buraku twoje przystanki zlikwidować, na których wsiadasz i parkingi, na których parkujesz, tak w ramach oszczędności?
      A balustrady są na takich jak ty - cwaniaków polaków, żeby ich pociąg nie rozjechał, wiesz?

      • 2 1

  • Poza tym Kolej i caly transport szynowy to transport z przyszloscia i w calej Europie to wiedza tylko nie u nas

    • 3 0

  • A co z torami do Wejherowa? (4)

    To także istotny i znany od dawna problem. Zwłaszcza w godzinach szczytu kolejki jeżdżą niemiłosiernie napchane, więc konieczne jest zwiększenie ich częstotliwości.

    • 60 6

    • "...to inicjatywa powiatów położonych na tej trasie i w bliskim sąsiedztwie inwestycji - gdańskiego, tczewskiego i malborskiego." najwyraźniej powiatowi wejherowskiemu na tym nie zależy tak jak jego mieszkańcom

      • 7 1

    • do rumi, skm ma swoje tory. i w rumi sa dwa boczne nieuzywane tory, na ktorych moglby kolejki czekac, a tak do rumi jedzie tylko 9 pociagow wiecej niz do wejherowa w ciagu doby.

      • 2 0

    • mają być

      • 3 1

    • w-T

      Do Wejherowa jeżdżą a do Tczewa nie /no 3 poza godzinami szczytu/, a kiedyś jeździły i to dość często były nawet Wejherowo-Tczew

      • 10 1

  • Jestem za

    Cena biletu PR Gdańsk - Tczew 9,80
    Cena biletu SKM Gdańsk - Tczew 7,70

    • 8 0

  • Tczew (2)

    Wdzięczny byłbym Głuszkowi, gdyby już przestał się wypowiadać w różnych kwestiach na temat wind, przystanków kolei itp. itd W kwestii marketingu to on powinien na nowo wrócić do szkoły i podszkolić się w tej dziedzinie

    • 25 3

    • (1)

      widac na forum samych specjalistow: od logistyki, od budowy drog i torowisk, od medycyny, od kolei, od lotnictwa, od ekonomii, od tramwajow., a okazuje sie ze jeden z drugim to nisko wyksztalcony (po prywatnym licencjacie) matoł, ktory swe frustracje wylewa tutaj, zamiast obslugiwac petenetow w urzedzie w ktorym pracuje.
      Jak osiagniecie moja pozycje, w co szczerze watpie, to bedziemy rozmawiali. na razie dopic kolejna kawe (ktora pijecie za moje) i wracac do roboty.

      • 6 4

      • miernoty forumowe

        - o to chodzi: specjaliści "od wszystkiego", a najbardziej od teorii spiskowych - "na pewno wszystko sp... i rozkradną." to najczęściej wypowiadający się na forach, nawet ( niestety) specjalistycznych.

        • 3 0

  • Precz z skm do Tczewa (1)

    Skm to kolej miejska. Od obsługi miast spoza Trójmiasta są Przewozy Regionalne. Sam fakt, że Skm jeździ do Słupska jest poroniony. Jadę sobie np z pracy o 16 a tu pociąg do Słupska i nagle tłok dwa razy większy. Ja to jeszcze mogę pojechać następnym i się nie pchać no ale Ci co do Słupska jadą to mają przerąbane. Do Wejherowa nie dość że tłok niemiłosierny to jeszcze pół godziny dłużej jadą w porównaniu z pociągami bez zatrzymań na każdej dzielnicy.

    • 24 18

    • wszędzie jest tak samo

      Koleje Śląskie jeżdżą z Katowic do Częstochowy i nikt nie robi problemów z tego powodu, ba, jeszcze się cieszą, że mają jak dojeżdżać np. do pracy.

      tyle, że ich składy, a nasze to niebo a ziemia. nowoczesne, klimatyzowane, czyste, z informacją wizualną i głosową o kolejnych przystankach...! i to mają takie już od paru lat.

      • 3 2

  • Wieczór Wybrzeża, rocznik 1970

    Też jest informacja o tym, że tory pobiegną do Tczewa. I to już za parę lat. Może to taka "nowa świecka tradycja" - obiecywać tory do Tczewa dla SKM?

    • 8 1

  • A wszystko to...

    ...już w 2048

    • 5 1

  • a dziura pomiedzy peronem a składem jak była tak jest (2)

    Kpina!

    • 45 6

    • E tam dziura. Klimatyzacja jest potrzebna

      • 3 0

    • i byla i bedzie, jakos nikt oprocz nacpanego czy pijanego elementu, tam nie wpada. skoncz wasc te wywody i zajmij sie sprzataniem, albo obsluga petentow w urzedzie w ktorym siedzisz za moje pieniadze.

      • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane