• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojskowe samoloty na niebie Trójmiasta

Jakub Gilewicz
11 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Powojskowy sprzęt do kupienia w centrum Gdyni
Samolot wielozadaniowy F-16 Jastrząb należący do polskich Sił Powietrznych. Samolot wielozadaniowy F-16 Jastrząb należący do polskich Sił Powietrznych.

Myśliwskie, szturmowe, wielozadaniowe i transportowe. Nad Trójmiastem latają wojskowe samoloty różnych typów. Poniżej prezentujemy kilka z nich.



Jak często w miesiącu widujesz wojskowe samoloty nad Trójmiastem?

Obecnie najnowocześniejszym samolotem bojowym w polskich Siłach Powietrznych jest F-16 Jastrząb. To wielozadaniowa maszyna, która ma walczyć o przewagę w powietrzu, prowadzić rozpoznanie i wspierać inne rodzaje Sił Zbrojnych.

Polska posiada 48 Jastrzębi w dwóch wersjach. W ramach kontraktu, który został podpisany w 2003 r., w poprzedniej dekadzie do naszego kraju trafiło ze Stanów Zjednoczonych 36 jednomiejscowych bojowych F-16C Block 52+ i 12 dwumiejscowych szkolno-bojowych F-16D Block 52+.

Przeczytaj też: Jakie śmigłowce wojskowe latają nad Trójmiastem?

Miejscami, gdzie stacjonują polskie Jastrzębie są 31. Baza Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny i 32. Baza Lotnictwa Taktycznego obok Łasku pod Łodzią. Mimo to polskie F-16 wykonują loty również nad Morzem Bałtyckim, a bywa, że można je dostrzec także nad Trójmiastem.

F-16 ma długość prawie 15 metrów, a rozpiętość jego skrzydeł wynosi prawie 10 m. Jest to jednosilnikowy samolot, który może latać z prędkością do 2300 km/godz. i operować na pułapie ponad 15 tys. metrów. Maszyna dysponuje sześciolufowym działkiem kalibru 20 mm, a poza tym może przenosić różne typy uzbrojenia.

W przypadku polskich F-16 są to choćby kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze krótkiego i średniego zasięgu oraz kierowane rakiety do zwalczania celów naziemnych i nawodnych. Poza tym do dyspozycji są jeszcze bomby, w tym również kierowane oraz zasobniki szybujące. Wśród uzbrojenia znajdują się też pociski manewrujące powietrze-ziemia o zasięgu 370 km, a w niedalekiej przyszłości także o zasięgu ponad 900 km.

Zwrotne, ale już niemłode myśliwce MiG-29

MiG-29 to maszyna zaprojektowana w ZSRR na początku lat 70. ubiegłego wieku jako myśliwiec frontowy. Samolot ma ponad 17 metrów długości, a rozpiętość jego skrzydeł to ponad 11 m. Napęd maszyny stanowią dwa silniki turboodrzutowe z dopalaniem, a maksymalna prędkość samolotu wynosi ponad 2400 km/godz. Poza tym mocną stroną tego myśliwca są jego możliwości manewrowe.

Polska kupiła pierwsze MiGi-29 na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku od ZSRR. Było to 12 fabrycznie nowych myśliwców. Następnie w 1995 r. pozyskano 10 używanych MiG-29 od Czech w zamian za śmigłowce W-3 Sokół, a w 2001 r. kupiono ponad 20 używanych samolotów z Niemiec. Część maszyn nie została jednak wprowadzona do służby. Powodem było m.in. zrobienie z niektórych MiG-ów magazynu części zapasowych.

MiGi-29 stacjonują w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku i w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Samoloty mogą przenosić rakiety powietrze-powietrze, a także bomby do 500 kg. Poza tym posiadają działko kalibru 30 mm. Obecnie MiGi-29 nie spełniają jednak wymagań współczesnego pola walki. W Trójmieście samoloty tego typu można zobaczyć, kiedy lecą wysoko na niebie, podczas pokazów lotniczych, a bywa, że lądują w Porcie Lotniczym Gdańsk.

Szturmowe Su-22 wyposażone w bomby kasetowe

Samolot Su-22, czyli eksportowa wersja radzieckiego Su-17, został zaprojektowany w latach 60. Maszyna jest długa na 19 metrów i ma zmienną geometrię skrzydeł - rozpiętość złożonych wynosi nieco ponad 10, a rozłożonych ponad 13,5 metra. Takie rozwiązanie miało na celu poprawę parametrów samolotu w czasie lotu na małych wysokościach.

Jednomiejscowy Su-22 napędzany jest turboodrzutowym silnikiem z dopalaniem, który ma zapewnić prędkość do 1850 km/godz. Maksymalna masa startowa maszyny może wynosić ponad 19 ton, z czego ponad cztery może przypaść na uzbrojenie.

Poza stałymi 30-milimetrowymi działkami Su-22 może być wyposażony w zasobniki strzeleckie, pociski powietrze-powietrze, kierowane i niekierowane pociski powietrze-ziemia. Ponadto pod skrzydłami tego samolotu można podwiesić bomby o masie do pół tony, w tym bomby kasetowe, które służą do rażenia celów powierzchniowych. Polska może korzystać z tego typu uzbrojenia, ponieważ nie podpisała w 2008 r. Konwencji o zakazie użycia amunicji kasetowej.

Obecnie Su-22 stacjonują w Świdwinie w woj. zachodniopomorskim na terenie 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego. Do tej pory nie doczekały się następców.

Samoloty transportowe CASA C-295M

Są to obecnie najnowocześniejsze samoloty transportowe, które służą w naszych Siłach Powietrznych. Prototyp C-295 wystartował bowiem w 1997 r., a Polska zamówiła w Hiszpanii tego typu samoloty w 2001 r. Ich mocną stroną jest między innymi wszechstronność. Potrafią operować z pasów gruntowych czy trawiastych. Mają też możliwość krótkiego startu i lądowania, a poza tym wykorzystywane są do bardzo różnych zadań.

Dwusilnikowa CASA C-295M ma ponad 24 metrów długości i prawie 26 m rozpiętości skrzydeł. Jej masa własna wynosi 18,5 tony, a do ładowni może zabrać ponad 9 ton ładunku bądź 70 żołnierzy - w przypadku żołnierzy z pełnym wyposażeniem liczba ta wynosi 49. Mogą się oni zresztą desantować z pokładu maszyny.

Z kolei w wariancie medycznym samolot jest w stanie zabrać 24 osoby na noszach, a w wersji pasażerskiej można zamontować do 30 foteli. CASA C-295M służy bowiem również do transportu najważniejszych osób w państwie. Ponadto ładownia maszyny jest w pełni hermetyzowana, a na pokładzie znajduje się toaleta. Poza tym w prawej burcie umieszczone są dwie pary drzwi i 19 okien, a w lewej jedne drzwi i 18 okien. Centralnie z tyłu samolotu znajduje się natomiast rampa załadowcza.

Załoga samolotu składa się z dwóch pilotów, a do tego można ją uzupełnić o technika załadunku. Prędkość przelotowa turbośmigłowej maszyny to 480 km/godz., a pułap, na jakim może operować wynosi do 25 tys. stóp. Samolot jest wyposażony w system walki radioelektronicznej zintegrowany z wyrzutnikami flar i dipoli, których zadaniem jest zmylić rakiety, gdyby te ostatnie leciały w kierunku maszyny.

Obecnie Polska posiada 15 samolotów tego typu, jedna z maszyn w 2008 r. rozbiła się bowiem w Mirosławcu. CAS-y C-295M stacjonują w 8. Bazie Lotnictwa Transportowego na lotnisku Kraków-Balice, a jeśli przylatują do Trójmiasta, to lądują na lotnisku 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach.

Patrolowo-rozpoznawcze, transportowe i do monitoringu ekologicznego

M28 Bryza, która powstała na podstawie AN-28 to samolot o długości 16 metrów i rozpiętości skrzydeł, która wynosi ponad 22 m. Napęd maszyny stanowią dwa turbośmigłowe silniki, a prędkość maksymalna Bryzy to 350 km/godz. Z kolei maksymalny zasięg maszyny to 1230 km, a maksymalny pułap, na jakim może latać wynosi 6000 m. Załogę samolotu stanowią dwaj piloci, technik pokładowy i w niektórych wersjach Bryzy także operatorzy systemów pokładowych.

Obecnie Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej posiada łącznie 14 M28 Bryza i An-28 w czterech różnych wersjach. Najwięcej, bo siedem jest samolotów patrolowo-rozpoznawczych M28B 1R, które wyposażone są m.in. w radar obserwacji obiektów nawodnych oraz system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych. Poza tym samoloty - w razie potrzeby - mogą zrzucić tratwę ratowniczą.

Patrolowo-rozpoznawcza Bryza posiada m.in. radar do obserwacji obiektów nawodnych. Patrolowo-rozpoznawcza Bryza posiada m.in. radar do obserwacji obiektów nawodnych.
BLMW dysponuje ponadto jedynym zmodernizowanym samolotem patrolowo-rozpoznawczym M28B RM/bis. W porównaniu do poprzedniej wersji maszyna posiada nowocześniejszy radar obiektów nawodnych. Na polepszenie jego pracy wpływ miało zastosowanie chowanego przedniego podwozia. Z kolei tylne podnosi się na boki.

Bryza bis posiada również wyposażenie do wykrywania i śledzenia okrętów podwodnych, w tym m.in. detektor anomalii magnetycznych i pławy radiohydroakustyczne. Poza tym samolot dysponuje systemem pasywnego rozpoznania elektronicznego i systemem obserwacyjnym z dalmierzem laserowym. Załoga tej wersji maszyny to dwóch pilotów, technik pokładowy i do czterech operatorów systemów pokładowych.

Z kolei dwa An-28, które wykonują zadania monitoringu ekologicznego wyposażone są w radary obserwacji bocznej, skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody, a także system identyfikacji jednostek pływających. Dzięki zamontowaniu dodatkowych zbiorników paliwa samolot może jednorazowo spędzić w powietrzu nie cztery, a sześć godzin.

Poza tym w Brygadzie Lotnictwa MW służą cztery samoloty An-28TD, czyli w wersji transportowej, które mają możliwość zabierania do 1700 kg ładunku. W przypadku przystosowania maszyny do zadań transportu medycznego, może ona zabrać sześciu rannych w pozycji leżącej bądź ośmiu siedzących. Istnieje też możliwość przystosowania samolotu do transportu pasażerów. Bryzy, które służą w BLMW stacjonują na lotnisku w Gdyni Babich Dołach i Siemirowicach.

Miejsca

Opinie (152) ponad 10 zablokowanych

  • W sierpniu leżałem na plaży na Stogach, nad nami

    przeleciały dwa wielkie helikoptery w wojskowym malowaniu i zastanawiałem się czy to rosyjskie. Nasz minister obrony narodowej nie kupił helikopterów dla Marynarki Wojennej, bo wie, że pieniądze lepiej przelać na Rydzyka, a helikoptery same przylecą z Rosji. Praca w tej sprawie w MON wre.

    • 7 6

  • Haraszo (1)

    Ja dziękujum Wam za tocznyj haroszyj materiał.
    Nasz wywiad majut nie mnoszka raboty tera.

    • 3 2

    • Powinno być;
      Spasiba wam za tocznyj haroszyj materiał
      Nasza rozwiedka imiejet tepier niemnozko roboty

      Podpis;
      Kurica nie ptica, Polsza nie zagranica

      Pazdrawljaju

      • 1 0

  • Towarzysz minister Antek Wariatkiewicz nie ma czasu na przetargi wojskowe!

    Cały czas zajęty ma myśleniem jaki nowy medal wybić swojemu `Misiowi`?

    • 8 3

  • codziennie widze jak w Gdanak tak circa 8 rano siada 4 silnikowy bialy airbus chyba... poczta ! ...ale jest piekny !

    • 4 0

  • Brawo Prezydent Szczurek- WYGRAMY

    • 1 3

  • nad głowami lata macierenko na spadochronie-katapultował..

    • 3 2

  • Skoro..w 2 tyg. Można zrobić z prawdziwego Polaka żołnierza (wot)

    To I z czartera tanich lini można zrobic mysliwco-bombowca.izn. gen Herr Flick

    • 7 2

  • Gratuluję tylko kolega znał odp.czyli1%

    Do rzeczy nie napisałem że 16a nie wystartuje z brudnego pasa!startuje od wielu lat.Mamy w EU dla wojska najczystsze pasy (Schmidt i procedury czystościjak na lotniskowcach)możemy być dumni gdyż remont 100i to ok.4.5mln$.Podałem to jako ciek.gdyź np29i (starsze)nie mają tych obostrzeń-klapy współosiowe otwierają się dopiero w trakcie odrywania od pasa i wtedy ..skrzela-w.p."się zamykają dzięki czujnikowi w...Dlatego może start.z,brudnych"i niecelnie ostrzelanych lotnisk -niestety poza tym elektr.i awionika to muzeum.O ko-n-foremnych od2007r dam spokuj..

    • 1 2

  • a masło już po 6 zeta-dziekujemy dobrej zmianie. (2)

    • 7 2

    • ale krzywousty debil morawiecki obiecał moherom, że buty potanieją! cieszcie się jak cholera!

      • 1 2

    • To kupuj margarynę :) jak wszyscy ale co ty wtedy bedziesz leming pisał?

      • 1 1

  • czyżby misiewicz robił zwiady dla świra maciory?

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane