• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Schody donikąd na atrapie przystanku Gdańsk-Kolonia

Maciej Korolczuk
19 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dewastacja przystanku-atrapy we Wrzeszczu

W tunelu pod linią kolejową do gdańskiego portu, pod wciąż budowanym przystankiem-atrapą Gdańsk KoloniaMapka, powstały schody, które zaczynają się ponad... metr nad ziemią. Prowadzą na peron, przy którym nie będą zatrzymywać się żadne pociągi. Przystanek w historycznym kształcie nakazał odbudować wojewódzki konserwator zabytków.



Czy schody kończące się metr nad ziemią mają sens?

O niezwykłej konstrukcji dowiedzieliśmy się od czytelnika, który o swoim odkryciu poinformował nas przez Raport z Trójmiasta.

O atrapie przystanku kolejowego Gdańsk Kolonia, który wygląda jak prawdziwy, ale w rzeczywistości taki nie jest, pisaliśmy w lipcu 2020 r.

Gdańsk Kolonia przegrywa z Gdańsk Stadion-Expo



Cofnijmy się o nieco ponad dekadę. Jeszcze w 2008 r. były plany, by przystanek został wyremontowany w ramach przygotowań do turnieju Euro 2012. Ostatecznie jednak 200 metrów dalej powstał nowy przystanek - Stadion Expo. Wówczas modernizacja Kolonii straciła sens.

Dekadę później, w ramach modernizacji linii kolejowej prowadzącej do portu, kolejarze podjęli się również remontu przystanku pasażerskiego Gdańsk Kolonia, a także znajdującego się przy nim tunelu pod linią kolejową.

To ważne przejście, które bardzo ułatwia komunikację między Wrzeszczem a Letnicą i Młyniskami. Wykorzystują je m.in. kibice podczas meczów rozgrywanych na stadionie Polsat Plus Arena.

Remont przystanku daje nadzieję...



W lipcu ubiegłego roku spytaliśmy kolejarzy, czy remont przystanku oznacza powrót pociągów pasażerskich na tę trasę.

Byłoby to bardzo uzasadnione, gdyż linia biegnie obok szybko rozbudowującej się dzielnicy Letnica, w której mieszka coraz więcej osób. Już teraz jest ich kilka tysięcy, a wciąż powstają tu nowe budynki.

...ale płonną. Bo przystanek to atrapa



Usłyszeliśmy, że o przywróceniu ruchu pasażerskiego nie ma mowy, a odtworzenie wiaty i zadaszenia peronu w jego historycznym kształcie jest podyktowane tylko i wyłącznie wytycznymi konserwatora zabytków.

- Konserwator się uparł, by odtworzyć w tym miejscu elementy dawnej infrastruktury przystankowej. W efekcie czego powstał nie przystanek, a jego atrapa. W najbliższej przyszłości na przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego w tym miejscu nie ma szans. Nowy peron będzie więc ładnie wyglądał i nic więcej - mówili nam kolejarze.
Skala absurdu w tej sytuacji nie została jednak wyczerpana.

Groteskowe schody donikąd



W odtworzonym tunelu łączącym ul. Narwicką z ul. Kochanowskiego powstały bowiem groteskowe schody. Nie sposób z nich skorzystać, ponieważ zaczynają się ponad metr nad posadzką tunelu.

Pracujący na budowie robotnicy dostają się na peron podstawiając sobie drewnianą paletę.

  • Tunel ma zostać udostępniony pieszym od początku września.
  • Kuriozalne schody znajdują się w tunelu między Kochanowskiego a Narwicką we Wrzeszczu.
  • Schody prowadzą na peron, przy którym nie będą zatrzymywać się pociągi pasażerskie.
  • Przystanek wciąż jest w budowie i wejście do tunelu jest utrudnione.
Aby zrozumieć, co się stało w tunelu przy Narwickiej zaglądamy do archiwum. Na zdjęciach z 2008 r. widać, że w tunelu był jeszcze dodatkowy poziom, od którego zaczynały się stopnie prowadzące na peron. Przez to w części tunelu jego strop wisiał tuż nad głową przechodniów.

Tak tunel i schody wyglądały w 2008 r. Tak tunel i schody wyglądały w 2008 r.
Ale nawet po niwelacji poziomu tunelu trudno zrozumieć, dlaczego nowe schody nie zaczynają się przy ziemi, a metr nad nią.

Tym bardziej, że podziemna część inwestycji wygląda niemal na ukończoną - na podłodze ułożono kamienną posadzkę, a na ścianach estetyczne kremowe płytki.

W tunelu działa już oświetlenie, a ostatnie prace toczą się w dwóch szybach windowych zlokalizowanych na obu krańcach tunelu.

Czemu ma służyć takie rozwiązanie?



Po co komu takie schody? Wątpliwości wyjaśniają przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialnej za tę inwestycję.

- Przystanek Gdańsk Kolonia to utrwalenie historii kolei w przestrzeni miasta. Obiekt od lat nie pełni funkcji związanej z przewozami pasażerskimi, lecz ułatwi komunikację pieszą dzięki przejściu podziemnemu - podkreśla Przemysław Zieliński z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Dostosowanie przejścia do współczesnych potrzeb mieszkańców i zachowanie historycznych elementów architektury wymagało ustaleń z konserwatorem zabytków i projektantem. W obszarze nieczynnego przystanku i niewykorzystywanych schodów przejście podziemne zostało pogłębione. W uzgodnieniu z Miejskim Konserwatorem Zabytków odrestaurowane i zachowane zostały elementy przystanku m. in. granitowe schody. Przestrzeń miedzy schodami i przejściem będzie zabezpieczona.
Pierwotnie podziemne przejście miało zostać udostępnione pieszym jesienią 2020 r. Termin oddania tunelu się jednak przedłużył - obecnie to październik 2021 r.

Schody donikąd nie są nowym rozwiązaniem. Przedstawił je w XVIII księdze Tytusa, Romka i Atomka Papcio Chmiel, czyli Henryk Jerzy Chmielewski. Schody donikąd nie są nowym rozwiązaniem. Przedstawił je w XVIII księdze Tytusa, Romka i Atomka Papcio Chmiel, czyli Henryk Jerzy Chmielewski.
20:43 17 WRZEśNIA 21

Wyjście z tunelu wprost na wysoką skarpę (14 opinii)

Wyjście z tunelu Gdańsk Kolonia (zabytkowy peron) na ul. narwicka skarpa 1.5 metra i trawa posiana
Wyjście z tunelu Gdańsk Kolonia (zabytkowy peron) na ul. narwicka skarpa 1.5 metra i trawa posiana

Opinie (314) 6 zablokowanych

  • (3)

    Dulkiewicz ponad 2 lata pseudorzadow w mieście,zapytam Pani miała jakieś spotkania z mieszkańcami...

    • 34 26

    • Tak. Wystarczy się trochę zainteresować.

      • 7 11

    • Tak. Podczas wyborów.

      • 7 4

    • Przecież cały czas jest z nimi w kontakcie

      A profil na fejsie tonie w serdecznościach.

      • 5 0

  • (2)

    Dla tych co nie zrozumieli. To konserwator nakazał. Konserwator wojewódzki. Podlegly władzy państwowej. A wykonał PLK czyli spółka państwowa. Miasto tu nie miało nic do powiedzenia.

    • 46 6

    • W końcu wojewódzki, czy miejski, bo jakoś to w artykule przeplata się.

      • 0 4

    • Miasto sabotuje projekty centralne

      Reaktywacji nie chce

      • 0 3

  • Opinia wyróżniona

    Wiesz co robią te schody? (12)

    One odpowiadają żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To są schody na skalę naszych możliwości.
    Ty wiesz, co my robimy tymi schodami? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie mówimy to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo!

    • 652 9

    • To są schody do polski (1)

      Na dzien dobry twarzoryjem na beton

      • 41 3

      • tam z głośników powinna lecieć 24/7 muzyka z płyty Led Zeppelin - Stairway To Heaven

        wtedy to wszystko miałoby jakiś sens - taki hipsterski art-heppening!

        • 25 1

    • (1)

      w oparciu o sześć instytucji!

      • 22 1

      • I za pełną stawkę godzinową. Słuszną linię ma nasza władza.

        • 19 1

    • Mam prostsze wyjasnienie. Te schody i w ogole tego typu remonty sluza legalizacji lewych pieniedzy. Potocznie zwie sie to praniem pieniedzy a mechanizm jest juz calkiem stary i wynaleziony przez wloska mafie kilkadziesiat lat temu.

      • 30 1

    • tam ghd

      • 1 0

    • (1)

      W Warszawie też mają schody donikąd. Nowy trend.

      • 23 2

      • One się kiedyś przydadzą

        Po wyborach ustawi się na nich klimatyczny szafot.

        • 15 0

    • Te schody i peron (2)

      sa odzwierciedleniem polskiej administracji i narodu polskiego (bo to przeciez narod wybiera tych swiatlych przedstawicieli, a oni zas swoich urzednikow) Ciagle pod gorke, z utrudnieniami, a jak juz wejdziesz to czekasz na pociag, ktory nigdy nie nadjedzie ;)

      • 28 2

      • Nie po to miasto zlikwidowało skm tutaj (1)

        Żeby teraz budować na nowo

        • 6 0

        • Gdańsk Nowy Nowy Port

          Tory do Nowego Portu zwinięte,reaktywacja kolejki SKM do rozbudowującej się ciągle Nowej Letnicy też n i e ,tylko dla kiboli dogodny dojazd na mecze.

          • 5 0

    • Podróż koleją skraca czas podróży pociągiem

      Proponuję, by w tunelu zorganizować wystawę plakatu kolejowego "Podróż Koleją Skraca Czas", która pierwotnie miała nosić tytuł "Podróż Koleją Skraca Czas Podróży Pociągiem" ale w naszym rozwiniętym społeczeństwie takie rzeczy rozumieją się same przez się. Dzięki tej wybitnej inicjatywie kolejarzy unieczynnienie dworca może przybrać formę permanentną.

      • 1 0

  • pkp, brg, urząd Miasta rękę w rękę zarzynają tę linię kolejową

    Cały świat wraca do transportu kolejowego, który jest ekologiczny, wydajny, szybki, a u nas marzą jedynie o tym, by tę linię zaorać do końca.

    • 47 5

  • Schody imienia zasłużonego dla Gdańska byłego prezydenta Pawła Adamowicza. (4)

    Albo aktualnej prezydentczyni Aleksandry Dulkiewicz.

    • 20 22

    • Nie, nieuku. (1)

      Schody powinny nosić imię Adama Adamczyka. To inwestycja PKP i podlega ministrowi Adamczykowi.

      • 8 3

      • Pytanie do uczonego.

        To dla czego np. tramwajom nadaje się partonów nie związanych z tramwajarstwem, a szkołom patronów nie związanych ze szkolnictwem? Na jakiej nauce oparłeś swoje twierdzenie?

        • 2 2

    • Raczej schody im. konserwatora zabytków Igora Strzoka

      • 10 1

    • Chyba prezesa z Żoliborza. Te schody cie....ku to zasługa pisowskiego konserwatora "zabytków"!

      • 4 3

  • juz widze te tłumy śmieszków robiących zdjecia na fejsa, Gdansk po raz kolejny stanie sie stolica zartów :)

    • 17 1

  • Chore! Nie można było zrobić schodów normalnych i nadać atrapie peronu np. funkcji ogrodu? Kolejny państwowy/ rządowy pomnik?

    • 23 2

  • Schody donikąd pojawiły się na jednej z wysp nonsensu?? (3)

    Propobuje autorowi przeczytac księgę XVIII zanim coś o niej napisze

    • 8 3

    • Proponuje przeczytac ksiege XIII (2)

      A wtedy się zorientujesz, że: 1. Wyspy Nonsensu pojawiały się w dwóch tomach 2. Schody donikad były właśnie w tomie XIII

      • 0 4

      • bzdura. kadry są z XVIII księgi, gdzie Tytus wskoczył do jednego z obrazów, w muzeum, a nie na żadnej wyspie.

        • 0 1

      • Rozbawiłeś mnie

        Czytałeś kiedykolwiek którąś z ksiąg, o których piszesz? :)

        • 0 1

  • Od dawna mówię, że p. Bareja był wizjonerem ...

    • 14 0

  • Czy jest jakiś NIK w tym kraju?

    Jestem, kórła, oburzony. Przecież żaden prywatny inwestor nie poszedł by na takie rozwiązanie. Jakby już nie mógł wygrać z konserwą inaczej, sprzedał by temat do prasy tak, żeby każdy w tym kraju zobaczył jakich mamy urzędników.
    Ale nie kolej! Ooo, nie! Ta z przyjemnością rozpisała odpowiedni przetarg, dołożyła starań, żeby powstający "peron" był w pełni funkcjonalny. Kasa przy przetargu na pewno została tak wydana, żeby odpowiednie osoby zarobiły. Niby nie dziwi nic, ale widać doskonale, że IIIRP to jednak stan umysłu, który niestety, dzięki utrwalaczom takim jak sądy, dziennikarze, uniwersytety, politycy, i inne dziadki i ich namaszczeni, ma się dobrze, a nawet coraz dobrzej.

    • 17 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane