• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sezon tramwajów wodnych w tym roku potrwa dłużej

Maciej Korolczuk
27 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Od początku funkcjonowania tramwajów wodnych liczba pasażerów stale rośnie. W ubiegłym roku z tramwajów skorzystało 47 tys. pasażerów. Od początku funkcjonowania tramwajów wodnych liczba pasażerów stale rośnie. W ubiegłym roku z tramwajów skorzystało 47 tys. pasażerów.

Rosnąca popularność tramwajów wodnych sprawiła, że w tym roku ZTM chce uruchomić obie linie po Martwej Wiśle już od początku maja. Sezon potrwa do końca września, a ceny biletów pozostaną bez zmian.



Jak często korzystasz w sezonie z tramwaju wodnego?

Tramwaje wodne pływają między Żabim Krukiem zobacz na mapie GdańskaWesterplatte zobacz na mapie Gdańska od 2012 r. w ramach unijnego programu ożywienia dróg wodnych. Z założenia miały być alternatywą dla komunikacji lądowej, ale z powodu długiego czasu podróży (dwie godziny), są głównie atrakcją turystyczną.

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, który jest organizatorem przewozu osób w mieście postanowił, że w tym roku obie linie F5F6 w pierwszy rejs wypłyną już 1 maja.

- Sezon na tramwaje wodne rusza w tym roku 1 maja i potrwa do 30 września. Po Martwej Wiśle popłyną tramwaje wodne na dwóch liniach: F5 między Żabim Krukiem a Westerplatte i linia F6 z Targu Rybnego zobacz na mapie Gdańska do Narodowego Centrum Żeglarstwa zobacz na mapie Gdańska. W obu przypadkach zaplanowano po trzy kursy w obie strony w ciągu doby - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM.
Linie tramwajów wodnych w Gdańsku w 2017 r. Linie tramwajów wodnych w Gdańsku w 2017 r.
Linie funkcjonować będą w podobny sposób jak w roku ubiegłym. Dobrą wiadomością dla pasażerów jest fakt, że kolejny rok z rzędu nie zmienią się ceny biletów: za bilet normalny trzeba będzie zapłacić 10 zł, za ulgowy - 5 zł i rower - także 5 zł.

W ubiegłym roku nowością była linia F5 kursująca na nowy przystanek przy falochronie zachodnim w Nowym Porcie. Połączenie - z racji rosnącego zainteresowania wydłużoną ścieżką spacerową w pasie nadmorskim - okazało się na tyle rentowne, że w tym roku ZTM zdecydował się na uruchomienie linii już od 1 maja (w zeszłym roku połączenie testowo uruchomiono zaledwie na ostatnie cztery tygodnie wakacji). Dłużej ma też trwać sezon w Sobieszewie, gdzie dotychczas połączenie funkcjonowało tylko w wakacje.

- Nowy przystanek "Brzeźno" zobacz na mapie Gdańska przy falochronie zachodnim zostanie uruchomiony w tym roku już z dniem 1 maja. Przystanek ten będzie funkcjonował wyłącznie w weekendy i święta przez okres całych wakacji do 31 sierpnia. Również przystanek "Wyspa Sobieszewska" w tym roku będzie funkcjonował już od 1 maja. Podobnie jak w latach ubiegłych, przystanek ten będzie funkcjonował wyłącznie w weekendy i święta przez całe wakacje - dodaje Gołąb.
Obie linie obsługiwane są przez Żeglugę Gdańską, która w 2015 r. wygrała przetarg na 3-letni kontrakt. W ramach umowy miasto zapłaci jej za to 7,3 mln zł. Kursy wykonywane są na bliźniaczych, mogących pomieścić 40 pasażerów statkach Sonica i Sonica I, sprowadzonych z Sankt Petersburga.

Liczba pasażerów i rowerów przewiezionych tramwajami wodnymi od 2012 r. Liczba pasażerów i rowerów przewiezionych tramwajami wodnymi od 2012 r.
Od początku funkcjonowania tramwajów wodnych liczba pasażerów stale rośnie. W roku inauguracyjnym była to zaledwie garstka osób. Według oficjalnych danych Martwą Wisłą przepłynęło nieco ponad 11 tys. osób.

Z roku na rok frekwencja jednak rosła. Rok później było już 25 tys. pasażerów, w 2014 r. - prawie 32 tys., w kolejnym już prawie 44 tys. W ubiegłym roku z tramwajów skorzystało 47 tys. pasażerów i po raz pierwszy w historii ponad 1,2 tys. rowerów. W tym roku ostrożnie można założyć, że zostanie przekroczona kolejna bariera - 50 tys. pasażerów.

Linia F5

  • Żabi Kruk - Westerplatte, trasa czynna od 1 maja do 30 września, kursuje od poniedziałku do piątku.
  • Żabi Kruk - Brzeźno, trasa czynna od 1 maja do 31 sierpnia (w okresie wakacji dodatkowo obsługiwany będzie przystanek "Latarnia Morska" w Nowym Porcie), kursuje w soboty, niedziele i święta.


Linia F6

  • Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa, trasa czynna od 1 maja do 30 września, kursuje od poniedziałku do piątku.
  • Targ Rybny - Wyspa Sobieszewska, trasa czynna od 1 maja do 31 sierpnia, kursuje w soboty, niedziele i święta.

Opinie (66) 3 zablokowane

  • z ciekawości (8)

    Czemu te stateczki nazywane sa tramwajami? Tramwaj to pojazd drogowy dla komunikacji zbiorowej podłączony do przewodów elektrycznych lub napędzany silnikiem spalinowym (dawniej końmi) oraz poruszający się po szynach. Co tramwaj ma wspólnego ze statkami które mają stałe trasy i godziny rejsów?

    • 13 24

    • (1)

      Proponuję pikietę pod hasłem "niech to będą autobusy wodne". W końcu maja silnik spalinowy a nie elektryczny zasilany z sieci.

      • 3 0

      • W skrócie wodobusy i wszystko jasne.

        • 1 0

    • A czemu np. Samochód, a nie samojazd???

      Przecież nie chodzi, a jeździ :D

      • 7 1

    • no właśnie mają stałe trasy i godziny rejsów (3)

      jak tramwaj (no tutaj to może nie rejsy)

      • 8 3

      • (2)

        Autobus i metro tez mają stałe trasy i rozkłady , prosiłem o sensowną odpowiedź a nie o głupią.

        • 5 8

        • na głupie pytania są głupie odpowiedzi (1)

          nie licz na nic więcej

          • 9 2

          • Nie ma głupich pytan, są głupie odpowiedzi co widać powyżej.

            • 4 3

    • Po prostu to jest "tramwaj wodny"

      a nie "tramwaj".

      • 10 0

  • (7)

    Dlaczego tak mało kursów? Apelujemy o tramwaj co godzinę w sezonie wakacji! Nie udało nam się załapać na rejs, mimo kilkurotnego podejścia, za każdym razem tłum Niemców:( Chyba w tym roku ustawimy się w kolejce 2 godziny wcześniej.

    • 50 3

    • Przecież sa inne kursy (1)

      Żegluga Gdańska I Piraci

      • 2 0

      • tak ale za 25-30zł

        co z rodziną kosztuje już 120zł a nie 30zł

        • 3 0

    • znowu ci Niemcy....

      • 4 0

    • (1)

      Dlaczego mało kursów a dlatego. Ze jeden statek obsługuje jedna linie i jak pisze w tekście płynie od początku do końca trasy ponad 2 godziny plus drugie tyle z powrotem plus przerwy dla załogi. Czytanie ze zrozumieniem tekstu

      • 2 3

      • Myślę że powyżej chodziło o

        Zwiększenie częstotliwości kursów poprzez np dodanie kolejnej jednostki, bo że wydajność mają jaka mają to logiczne jest.

        • 6 0

    • lepiej pogonić Niemców

      patriotyczni kibice chętnie pomogą, na przystankach rząd wywiesi tabliczki "Nur fur Pole"

      • 8 3

    • Skoro frekwencja rośnie

      To powinno być więcej kursów. Bo próbując wsiąść później niż na początkowym przystanku, nie ma szans na skorzystanie z atrakcji. Próbowaliśmy już kilka razy i zawsze były tłumy chętnych.

      • 10 0

  • Linia F6 w dni powszednie do Centrum żeglarstwa to absolutny niewypał, na trzy kursy przypada przy słonecznej pogodzie pięciu pasażerów a przy deszczu pływa tylko załoga. Wiem: by nie zwracać unijnej dotacji muszą pływać nawet gdyby zapełniać je skazanymi z ZK.

    • 2 3

  • jeszcze niech wróci połączenie Gdynia - Jastarnia! (1)

    • 10 2

    • Te połączenie nie wróci nigdy,bo nasi włodarze chcą by pieniądze turystów były wydawane w Trójmieście a nie na cyplu helskim.Stare czasy gdy tramwaj wodny kosztował 10 zł a rower 2 zł już nie wrócą.Liczy się biznes

      • 2 0

  • aby znowu nie było scen jak w zeszłym roku w Sobieszewie (3)

    Co z linią do Gdyni? Szczurek znowu nie chce połączenia?

    • 49 10

    • W Gdyni to by się przydał prom z centrum na Oksywie.

      • 13 0

    • (1)

      Janusz to ty?

      • 10 9

      • Janusz poszedł na fabrykę. Tu Grażynka. Szykuję dzieciskom śniadanko.

        • 6 6

  • z Gdańska na Hel płynie więcej rowerzystów niż z Gdyni na Hel

    • 2 0

  • Za małe jednostki!! (2)

    Jeśli to będą tylko male Soniki, to wielu chętnych znowu zostanie na przystankach...czytaj artykuły z poprzednich sezonów...

    • 59 2

    • No a co z kursami na Hel ?

      te rejsy cieszyły się dużą popularnością, najczęściej w kasie słyszało się, biletów brak. Można było zapakować rower na Hel, i z powrotem rowerem, świetna wyprawa. Czy kiedyś powrócą na ten szlak ?

      • 6 0

    • 100% racji!

      3 razy próbowalem poplynac, z roznych przystankow i d*pa :-/

      • 3 1

  • brak przystanków - lekka wada

    F5 powinien zatrzymywać się nie tylko w Brzeźnie przy molu ale także mógłby płynąć do Sopot- molo
    F6 mógłby się zatrzymywać przy moście wantowym - bo tam jest największe skrzyżowanie dróg w Sobieszewie

    • 3 2

  • Fajnie (1)

    Naprawdę fajna sprawa ale liczba miejsc juz nieraz odwiodla mnie od płynięcia nim gdyż niema pewności czy zabiezemy się na pokład a tak byłaby to fantastyczna alternatywa np. Dla zatłoczonych w sezonie autobusów miejskich w kursach np na sobieszewo

    • 6 1

    • na pewno Kris?

      Autobus 112 czas przejazdu na Wyspę Sobieszewską ok. 40 min. Tramwaj wodny czas przepłynięcia ok. 1 h 45 min.

      • 3 0

  • chcemy więcej taniej i na codzień (2)

    przecież to czysta przyjemność przemieszczac sie takim tramwajem

    • 13 4

    • (1)

      Tak, ma być więcej, taniej, dla dzieci i kobiet za darmo i ma jeszcze na siebie zarabiać i płacić podatki państwu na nową limuzynę. Da się, nie wierzcie tym co mówią ze się nie da.

      • 2 2

      • W Hamburgu się dało - tam tramwaje wodne na stałych liniach są elementem komunikacji miejskiej.

        I jeden bilet na wszystko - od metra po tramwaje wodne.

        • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane