• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siedlce i Nowy Port chcą lepszego połączenia tramwajowego

Krzysztof Koprowski
16 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Linia 12 to obecnie jedyne całodzienne połączenie tramwajowe na Siedlce. Radni osiedla chcieliby, by również linia 10 jeździła przez cały dzień. Linia 12 to obecnie jedyne całodzienne połączenie tramwajowe na Siedlce. Radni osiedla chcieliby, by również linia 10 jeździła przez cały dzień.

Radni osiedla Nowy Port i Siedlce proszą o zwiększenie częstotliwości linii 10 lub uruchomienia nowego połączenia miedzy dzielnicami. Urzędnicy odpowiedzialni za komunikację uważają, że zmiana jest niepotrzebna, bo mało kto by z niej korzystał.



W jaki sposób należy poprawić skomunikowanie Siedlec?

Radni Nowego Portu i Siedlec w swoim wspólnym piśmie skierowanym do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku apelują o zwiększenie częstotliwości kursowania linii 10 (Nowy Port - Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Hucisko - Siedlce) oraz przywrócenie jej funkcjonowania w pełnym zakresie, tj. przez cały dzień, a nie jak dotychczas wyłącznie od poniedziałku do piątku w godzinach szczytu komunikacyjnego.

- Obecnie linia 10 wykonuje 23 kursy dziennie - zdecydowanie zbyt mało w stosunku do realnego zapotrzebowania. Łączy ona dwie istotne dzielnice na komunikacyjnej mapie miasta. Z jednej strony Siedlce, dobrze skomunikowana dzielnica, stanowiące swoiste "obrzeża" kluczowego dla właściwego funkcjonowania sieci komunikacyjnej, a jednocześnie słabo skomunikowanego Śródmieścia. Z drugiej, Nowy Port, jedna z kilku rewitalizowanych dzielnic miasta, stająca się powoli lokalnym centrum kulturalnym Gdańska, a jednocześnie odizolowana od pozostałych obszarów miasta i słabo skomunikowana - argumentują radni w piśmie przesłanym do ZTM-u.

Z tymi argumentami nie zgadzają się urzędnicy. - Zmniejszenie częstotliwości kursowania linii 10 dokonano już w 1999 roku, kiedy to większość jej kursów zastąpiono nową wówczas linią 11 relacji Siedlce-Abrahama. Już wtedy malało napełnienie w pojazdach "dziesiątki" na rzecz "dwunastki", co wynikało z większej potrzeby kursowania mieszkańców Siedlec w kierunku Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Opery i Wrzeszcza. Linia 11 odciążyła wówczas linię 12 - przypomina Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Ponadto ZTM w 2009 roku dokonał pomiarów ruchu na popyt w tramwajach między Siedlcami a Nowym Portem. Wynika z nich, że w ciągu całego dnia liczba wykonywanych podróży przez gdańszczan w tej relacji wynosi mniej niż 1 procent. Jeszcze bardziej szczegółowe badania w 2012 r. przeprowadzone w formie wywiadu bezpośredniego na przystankach: Siedlce, Ciasna i Zakopiańska oraz Wyzwolenia, PGE Arena, Swoja i Załogowa wykazało brak potrzeby zmiany rozkładów jazdy.

- Prawie 65 proc. pasażerów w tej relacji to dojazdy na trasie dom - praca, zaś 12 proc. dom - szkoła. W godzinach pozaszczytowych zapotrzebowanie na tę relację oscyluje wokół 0 proc. Liczby te jednoznacznie pokazują, że potrzeba bezpośredniej relacji Nowy Port - Siedlce występuje jedynie w godzinach szczytu przewozowego - dodaje Zomkowski i ponadto zwraca uwagę, że takie połączenie bardziej niż Siedlcom potrzebne jest tzw. dzielnicom południowym - Badania wskazują wręcz, że należałoby nawet zawiesić funkcjonowanie linii 10 i skierować tramwaje na trasę Nowy Port - Łostowice.

Radni sugerują jednak inny możliwy wariant zmian w konfiguracji linii tramwajowych: - W zamian za ograniczenie linii nr 10, zaoferowano linię 14 (Nowy Port - Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Brama Wyżynna - Urząd Miejski - dop. red.). Powyższa linia jest niefunkcjonalna, jako że zasadniczo nie służy ani mieszkańcom Nowego Portu (ograniczając możliwość dotarcia do dalej położonych dzielnic - Piecek-Migowa, Suchanina, Jasienia itd.), ani Siedlec (które całkowicie pomija). Proponujemy zatem likwidację linii nr 14, dublującej w znacznym zakresie trasę linii 10 i przeniesienie jej taboru do obsługi zmodyfikowanej linii 10.

Na taką zmianę również nie zgadza się Zarząd Transportu Miejskiego, który zwraca uwagę, że linia 14 jest krótsza niż 10, więc skutkowałoby mniejszą częstotliwością między Śródmieściem a Nowym Portem. W efekcie pasażerowie mieliby problem, by w ogóle wejść do pojazdów, nie mówiąc już o wygodnej podróży.

Nadzieją dla mieszkańców Siedlec i być może Nowego Portu będą zmiany towarzyszące budowie trasy tramwajowej na osiedle Morena, która będzie przedłużeniem istniejącej trasy z siedleckiej pętli. - Uruchomienie tramwaju na Piecki-Migowo, uruchomienie kolei metropolitalnej i przystanku SKM Gdańsk Śródmieście z pewnością zmieni relacje podróżowania. Jeszcze niejednokrotnie nasz układ komunikacyjny (w tym komunikacja tramwajowa) przejdzie metamorfozę. Musimy się więc nastawić na częste zmiany - kończy zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Miejsca

Opinie (206) ponad 10 zablokowanych

  • Kochani!

    Przedluzcie 5 do UG!W tym roku otworzono wydzial biologii. W przyszlym roku otwieraja chemie i neofilologie - to kolejne nowe kierunki i nowi pasazerowie. Nie pomiescimy sie wszyscy w tramwajach. Dodajcie jakies 500 osob lacznie.. :(

    • 4 3

  • Więcej tramwajów w Sopocie!!!!

    Monciakiem w dół i w prawo promenadą do Nowego Portu!!!! ... a przystanki przy Sledzikach i monopolowych!

    • 4 2

  • letnica (1)

    Warto przemyśleć rozwój sieci autobusowej uwzględniając kursy przez dzielnice Letniewo (letnice) np. W kierunku Sopot oraz gdansk Nowo powstała drogą i (mostem bez oświetlenia) nie kursuje żaden pojazd z przeznaczeniem miejskiego przewozu osób.

    Nie będę dodawać jak wiele kosztuje zima energii aby zdążyć na kursujący od biedy tramawaj... Wyboru nie ma.

    proponuje prześledzić dojazd do nowego centrum naszego miasta - letnicy np. Z przymorza. Błagam nie uwzgledniajmy tram nr 4. Nikt nie.chce jeździć do okola. Gdyby uwzględnić nowopowstala trasę Słowackiego można autobus chyba o nr 148 połączyć z nasza dzielnica.

    Trudno zlazc chętnego do planowania nowych rozwiązań komunikacyjnych.. Jeżeli badania z 2009 r sa nadal aktualnymi danymi, to trzeba szukać innych rozwiązań by ludziom ułatwiać kontakt ze światem.

    Pozdrawiam wszystkich!

    • 2 3

    • Dojazd z Przymorza do Letnicy to skandal samochodem jadę 20 minut komunikacją miejską, w najlepszym razie godzinę, ciekawa jestem jak miasto chce ograniczyc korki, gdy daje mieszkańcom taki wybór

      • 0 1

  • Moja propozycja!

    pisałam w tej sprawie już nie raz do ZTM! brak taboru i pracowników - takieą dostałam odpowiedz. Zaproponowałam podział taburu czyli żeby jeździły tramwaje jednowagonowe tak jak lina 4 jeździła. Też nie pasowało. Problem pozostał do dziś a ja naprawde nie rozumiem dlaczego tak się dzieje? Jest tyle zdublowanych linii czy nikt tego nie widzi??? Z każdej pętli tramwajowej powinno być połączenie do wszystkich innych pętli i nie ważne czy jest 60 czy 1 % pasażerów. co najwyżej częstotliwość można korygować ale o zasadności połączeń można mówić dopiero po jakimś czasie jej użytkowania a nie zakładać że tak jest jak mówią urzędnicy. dla przykładu: połączenie SIEDLCE z pętlą Jelitkowo, z pętlą Stogi plaża, z pętlą Nowy Port, z pętlą Zaspa, z pętlą Swiętokrzyska!!! tak powinno wyglądać skomunikowanie i na wszystkich pętlach! Może ktoś w końcu zacznie myśleć i analizować a nie dbać tylko o własną D...!

    • 3 2

  • Linia 10

    Mieszkańcy Nowego Portu i Letnicy mają trudny dojazd , tramwaj co 20 minut szczególnie w soboty, kiedy człowiek jedzie do pracy i musi się przesiadać jest uciążliwy. Rozumiem Urzędników mają samochody lub w soboty siedzą w domu jak inni muszą pracować. Tylko czy ktoś myśli o zwykłych ludziach.

    • 3 2

  • Idąc na przeciw oczekiwaniom mieszkańców i radnych NP

    zostanie wstrzymany ruch tramwajów na ulicy Marynarki Polskiej.

    • 2 0

  • Argumenty urzędników/-cze,odnośnie linii
    tramwajowej Nr.10,nie trafiają do mnie.
    Dlatego mam propozycję,jeśli ZKM posiada
    w zajezdni przy ul.Abrahama jakąś wolną
    starą,poczciwą "105kę eN",to może odłączyć
    jeden!wagon i 'dać' go próbnie na 3m-ce,
    na linię 10,Siedlce - Nowy Port.
    Jeśli podczas wykonywania kurów,po wagonie
    będzie hulał wiatr,to sprawa zamknięta.
    Ale! jak będzie obłożenie,że igły nie da się wcisnąć,to Panowie urzędnicy,powinni się zastanowić
    nad swoimi analizami..

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane