• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skanowanie tablic rejestracyjnych batem na parkujących na dziko

Szymon Zięba
10 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (309)
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
Skanowanie tablic rejestracyjnych usprawniło kontrolę w strefach parkowania. Skanowanie tablic rejestracyjnych usprawniło kontrolę w strefach parkowania.

Samochody, które kontrolują inne auta w strefach parkowania w Gdyni i Gdańsku, poprawiły szczelność systemu poboru opłat. W obu miastach wzrosła liczba kierowców kupujących bilety uprawniające do postoju. Jedno auto e-kontroli pod względem efektywności odpowiada aż ośmiu "pieszym" kontrolerom.



Musiałe(a)ś kiedykolwiek zapłacić "mandat" za nieopłacone parkowanie?

Skuteczna e-kontrola w Gdańsku



W Gdańsku minął rok od uruchomienia e-kontroli stref płatnego parkowania. Od jesieni po ulicach porusza się charakterystyczny, niebieski pojazd elektryczny wyposażony w system kamer skanujących tablice rejestracyjne zaparkowanych aut.

Auto do e-kontroli w zamierzeniu urzędników jest uzupełnieniem i uszczelnieniem dotychczasowego systemu, opartego o pracę 11 kontrolerów, którzy pieszo przemierzają strefy płatnego parkowania i sprawdzają zaparkowane tam pojazdy.

Na podstawie przeprowadzonej analizy skuteczności systemu kontroli mobilnej zaobserwowano, że:

Efekty działania e-kontroli w Gdańsku. Efekty działania e-kontroli w Gdańsku.
  • e-kontrola uwrażliwiła kierowców korzystających z miejsc postojowych w SPP i ŚSPP na konieczność wnoszenia opłaty za parkowanie pojazdu.
  • Większe prawdopodobieństwo kontroli sprawiło, że spada liczba kierowców, którzy ryzykowali zaparkowanie pojazdu bez wykupienia biletu parkingowego.

O ile w okresie rocznym poprzedzającym start e-kontroli 5,84 proc. wszystkich kontroli kończyło się wystawieniem opłaty dodatkowej, tak w ostatnich 12 miesiącach ten odsetek spadł do 4,44 proc., i to mimo faktu wzrostu znaczącej liczby kontroli (wzrost o 208,88 proc.), nastąpiła zmiana liczby sprzedanych biletów po wprowadzonej kontroli mobilnej.

Efekty działania e-kontroli w Gdańsku. Efekty działania e-kontroli w Gdańsku.
W okresie listopad 2020 - październik 2021 kierowcy zakupili łącznie blisko 3,3 mln biletów. Z kolei po wprowadzeniu e-kontroli odnotowano 13 proc. wzrost - kierowcy zakupili ponad 3,7 mln biletów.

Również więcej, w porównaniu z rocznym okresem sprzed e-kontroli, zakupiono abonamentów komercyjnych. W okresie listopad 2020 - październik 2021 aktywnych kart i abonamentów było 5177 - w tym samym okresie rok później było ich 6259, tutaj również odnotowano wzrost na poziomie 21 proc., odnotowano wzrost średniej wartości zakupionego biletu.



Rok przed wprowadzeniem e-kontroli średnia wartość zakupionego biletu wyniosła 6,46 zł, a w okresie funkcjonowania e-kontroli - 6,95 zł. Zaobserwowano, że kontrola mobilna doskonale sprawdza się w sektorach, które posiadają stosunkowo mało miejsc postojowych w OPP, lecz rozciągłość samych sektorów jest bardzo duża, m.in. Oliwa, Przymorze, Wrzeszcz. Nastąpiło również uszczelnienie systemu kontroli poprawności wnoszenia opłat przez kierowców, która do tej pory była realizowana wyłącznie przez kontrolerów terenowych.

Tym samym nastąpiła poprawa skuteczności całej kontroli.

Skanowanie tablic sprawdza się również w Gdyni



W Gdyni mobilne kontrole w Strefie Płatnego Parkowania wprowadzono w sierpniu 2022 roku.

- Te kilka miesięcy działania systemu pokazały, że rozwiązanie się sprawdza. Przede wszystkim nastąpiła poprawa skuteczności kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Wprowadzenie mobilnej kontroli m.in umożliwiło zwiększenie obszaru objętego kontrolą, a także jej częstotliwość - mówi Magdalena Wojtkiewicz, rzeczniczka Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Jeden samochód przeprowadzający mobilne kontrole wykonuje pracę ośmiu pieszych kontrolerów, w związku z tym wykrywalność sytuacji, gdy ktoś nie wniósł opłaty, jest wyższa.

- Przykładowo, w grudniu 2021 roku wystawiliśmy 2750 zawiadomień o opłacie dodatkowej, a w grudniu 2022 r. wystawiliśmy ich 5270. W listopadzie 2021 r. - 2646, w listopadzie 2022 r. - 5256 zawiadomień - słyszymy w ZDiZ w Gdyni.
Porównując grudzień 2021 r. do grudnia 2022 r. - urzędnicy odnotowali także wzrost wartości kupowanego biletu na postój w Strefie Płatnego Parkowania o około 5 proc. - mieszkańcy wykupują bilety na czas dłuży o ok. 5 procent.



- Nie odnotowaliśmy zwiększonej liczby wniosków o wydanie abonamentu. Mobilne kontrole w Strefie Płatnego Parkowania funkcjonują w Gdyni jednak dopiero kilka miesięcy, dlatego dogłębna analiza zostanie dopiero przeprowadzona. Wiele przydatnych danych przyniesie z pewnością sezon wakacyjny - podsumowuje nasza rozmówczyni.

Miejsca

Opinie (309) ponad 10 zablokowanych

  • Panstwo totalitarne.

    • 3 1

  • Ciekawostka

    Auto skanuje tablice rejestracyjne i system sprawdza, czy kierowca opłacił parkowanie. Jeśli nie, to na adres właściciela wysyłane jest wezwanie do "opłaty dodatkowej". Czyli w tym wypadku można ustalić adres właściciela. Ciekawe, że taka operacja nie jest możliwa w przypadku ewidentnie porzuconych wraków, na dodatek mających tablice rejestracyjne. Wtedy jakoś nie można odnaleźć właściciela i sprawdzić czy np. opłacił obowiązkowe ubezpieczenie OC. Nie wiadomo też, gdzie wysłać wezwanie do usunięcia pojazdu. Po prostu "nie da się" , bo to tylko kłopot dla urzędników. Bo jeśli właściciel nie posłucha wezwania i pojazdu nie usunie, to trzeba by to zrobić na koszt urzędu, ewentualnie jeszcze obciążyć kosztami... Na przykład w Gdyni na ul. Orlicz-Dreszera od dłuższego czasu stoi sobie czerwona Xsara Picasso (z tablicami rejestracyjnymi GND) , na której w ub. roku straż miejska nakleiła czerwoną kartkę z wezwaniem do usunięcia. Potem zniknęła ... kartka, a auto nadal stoi. Teraz naklejono drugą kartkę, z wezwaniem do usunięcia do końca lutego. Brawo za skuteczność. A w okolicy znalazłoby się jeszcze kilka takich wraków do usunięcia.

    • 12 0

  • Niestety samochód nie skanuje praujących na dziko, więc wystarczy zostawić auto w niedozwolonym miejscu

    Na pewno jest to przyspieszenie, ale trzeba nad tym jeszcze trochę popracować.
    Pierwszy krok zrobiony, czas na kolejne.

    • 3 0

  • Najlepsze

    Jest to że na ultra system mają kasę w Gdyni . Na podwyższanie opłat , cen , podatków mają . Setki ludzi siedzi bierze pensje . Ale żeby pomyśleć wesprzeć gdyńska gospodarkę , zrobić strefę ekonomiczną to nie . Nastawiają dwlfinkow zabiorą miejsca parkingowe zaslupkuja Hale gdyńska a potem. Zabiorą kursy zkm i tadam gotowe .

    • 8 1

  • (1)

    Zdejmuję tablice albo kupuje system chowania, na czas parkowania i mnie może ZDiZ pocałować. Precz z systemem!

    • 7 5

    • Auto bez tablicy = auto porzucone. Jednego cwaniaka mniej.

      • 4 0

  • a jakosci jezdni i chodnikow juz nie skanuja, przejezdzaja kolo kazdego syfu bez wzruszenia, jesli ten kasy nie wygeneruje.

    • 8 0

  • zapraszam te e-kontrole na Morene

    ul wilenska i zabłockiego

    • 2 0

  • brzmi jak artykuł sponsorowany (1)

    jakoś zabrakło informacji, ile kosztuje ten jeden samochod (wypożyczenie na rok, zakup?). ile kosztuje jego utrzymanie miesięczne(kierowca, obsluga danych splywających z systemu-wszystkiego nie zrobi automat, licencja na oprogramowanie, koszt "tankowania", naorawy elektroniki itp ).

    zasadniczo wygląda to na artykuł sponsorowany producenta systemu;)

    ps nie twierdzę że system sie nie opłaca , pewnie sie oplaca, ale mierzi mnie pisanie że system zastepuje 8 osob , jak nie ma podanych kosztow. "cenisz dobre dziennikarstwo" ;)?

    • 7 1

    • Artykuł dokładnie z takimi informacjami był kilka miesięcy wcześniej

      • 1 0

  • batem to konia a nie ludzi drogi panie pismaku

    • 5 1

  • Pilnujcie się

    Właśnie dostaliśmy mandat, mimo że opłaciliśmy postój. Po dwóch miesiącach!!! Na szczęście zapłaciliśmy kartą. Złożyliśmy reklamację. Płaćcie kartą, albo kupcie sobie segregator na bilety parkingowe...

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane