• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skrzyżowanie przy ETC niezrozumiałe dla kierowców

Krzysztof
12 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skrzyżowanie al. Rzeczypospolitej, ul. Nowej Kościuszki i al. Legionów przy ETC w Gdańsku. Skrzyżowanie al. Rzeczypospolitej, ul. Nowej Kościuszki i al. Legionów przy ETC w Gdańsku.

Dodatkowa jezdnia do zawracania na ul. Nowej Kościuszki, zmiana miejsc i programu sygnalizatorów oraz poprawa geometrii wyspy centralnej to według naszego czytelnika niezbędne zmiany, które mogą poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na skrzyżowaniu przy ETC w Gdańsku.



Według naszego czytelnika miejsce między jezdniami ul. Nowej Kościuszki zmarnowano na pas zieleni. Powinna tam powstać jezdnia do zawracania. Według naszego czytelnika miejsce między jezdniami ul. Nowej Kościuszki zmarnowano na pas zieleni. Powinna tam powstać jezdnia do zawracania.
Mieszkam w okolicach niedawno oddanego do ruchu skrzyżowania ul. Nowej Kościuszki, al. Rzeczypospolitej i al. Legionów zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Z tego powodu często obserwuje ruch na tym splocie dróg. Mam sporo uwag do jego projektu i wykonania.

Jadąc samochodem od strony Zaspy al. Rzeczypospolitej w kierunku sklepu ETC wjeżdżamy na pas do lewoskrętu. Problem w tym, że sygnalizator dla ruchu w lewo - zielona strzałka - nie jest zsynchronizowany z pozostałymi sygnalizatorami na skrzyżowaniu. Na środku skrzyżowania kierowca napotyka światło czerwone. Wszystko to miałoby sens, gdyby kierowca mógł faktycznie wykonać manewr skrętu w lewo do ETC bez zatrzymywania. To kompletny absurd, nota bene spotykany też na innych gdańskich skrzyżowaniach.

Film czytelnika. Niecodzienna sytuacja ze skrzyżowania przy ETC. Źle funkcjonująca sygnalizacja bądź pośpiech motorniczego sprawiły, że tramwaj wjechał na skrzyżowanie na czerwonym świetle.

Dziwi mnie także ustawienie sygnalizatora przed torami tramwajowymi skręcając z al. Legionów w kierunku ul. Nowej Kościuszki. Uniemożliwia on przekroczenie torowiska tramwajowego. Sygnalizator powinien stanąć już za przejazdem tramwajowym i jednocześnie przed jezdnią al. Rzeczypospolitej w kierunku Wrzeszcza.

Uważam, że jest to istotne ze względu na skręcające tu autobusy, które mogłyby dużo lepiej ustawić się na skrzyżowaniu w oczekiwaniu na zielone światło.

Skoro jesteśmy przy tym kierunku jazdy, trzeba jeszcze wspomnieć o wyspie centralnej - zieleńcu w środku skrzyżowania. Zatrzymujący się przed torowiskiem tramwajowym kierowcy mają do dyspozycji trzy pasy - dwa do jazdy na wprost w ul. Nowej Kościuszki i jeden do skrętu w lewo w al. Legionów. Natomiast już za torowiskiem pasu do skrętu w lewo po prostu nie ma. Widać tam na trawie tylko ślady po kołach samochodu, którego kierowca pomylił się - w porę nie zauważył zwężenia.

Zarządca drogi, mając do dyspozycji ogromy teren zielony, czyli miedzy dwiema nitkami ul. Nowej Kościuszki tuż przed skrzyżowaniem przy ETC, nie pokusił się o wykonanie pasu do zawracania. Sam często wykonuję ten manewr na tym skrzyżowaniu i muszę dwa razy, niepotrzebnie stawać na światłach. Według mnie poza brakiem pieniędzy nic nie stoi na przeszkodzie, by wykonać tego typu rozwiązanie, które od wielu lat funkcjonuje m. in. na al. Grunwaldzkiej na wysokości sklepu Lidl we Wrzeszczu.

Liczę, że przynajmniej część tych niezrozumiałych i potencjalnie niebezpiecznych rozwiązań ktoś poprawi. Na wspomnianym skrzyżowaniu wzrosłyby wtedy i przepustowość, i poziom bezpieczeństwa.
Krzysztof

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (135) ponad 10 zablokowanych

  • Tunel

    Wpuścić ruch pod ziemię pod skrzyżowaniem i będzie po kłopocie. Jadący na wprost przejadą tunelem i wyjadą nim za kolejnym skrzyżowaniem z ul Kościuszki. Pozostanie jeden pas do jazdy na wprost nad ziemią, dla tych co chcą skręcić na Kościuszki. Dlaczego takie rozwiązania nie są brane pod uwagę w PL?

    • 0 0

  • wszystko nie tak

    Dlaczego jadąc zHynka w stronę ETC nie zrobiono drogi za tym rondem w kierunku ul.Chrobrego,Kopalnianej,Hallera przez działki do samego stadionu ,a przecież to taniej by było i za razem prościej.Ktoś tak namieszał po to żeby przyjezdni sie zamotali a może o to chodziło?

    • 0 0

  • Autor ma racje! (7)

    Mieszkam przy ETC, wiec korzystam ze skrzyzowania bardzo czesto. Rondo jest fatalne. Ilosc wypadkow i stluczek swiadczy o tym, ze kierowcy nie wiedza jak sie tam poruszac.Nie jest to sprawa braku wiedzy o ruch drogowym , tylko wlasnie brak logicznego rozplanowania swiatel, pasow skretu, synchronizacji swiatel. Fatalnie tam sie jezdzi. Czy ktos z fachowcow moglby sie wypowiedziec w tej kwestii?

    • 74 14

    • ja tamtędy jeżdżę codziennie w obie strony

      i ani razu nie miałam kłopotów na tym skrzyżowaniu. dziwne....

      • 0 0

    • Przy ETC nie ma ronda,

      • 3 0

    • nie skrzyżowanie, tylko kierowcy

      są fatalni... Jak można nie ogarniać świateł? może trzeba wrócić na kurs :/

      • 3 4

    • Tak mogę ale narazie jem kanapkę.

      • 4 3

    • (2)

      W tym kraju nie ma fachowców.

      • 16 4

      • Do Poznania (1)

        wszyscy wyjechali :d

        • 20 2

        • bo na pewno nie do warszawy...

          • 8 1

  • zgadza się

    skrzyżowanie ul legionów z Nową koąciuszki jest fatalne kilkakrotnie doszł tam do kolizji po przebudowie. wcześniej nie było ich tyle . najgorsze jest to że ZDIZ ma w d*pie sugestie i dobre rady. Musi wkońcu tam ktoś zginąć to posłuchją ...........

    • 1 0

  • Fatalne polaczenie ul. Skarzynskiego. (1)

    Mieszkam na Skarżyńskiego i codziennie podziwiam głupotę projektantów nowej trasy:
    Dojazd od ul. Grunwaldzkiej wymaga przejazdu dwukrotnie na światłach na rondzie przy ETC.(zamiast bezkolizyjnej możliwości zawrócenie - posadzono drzewka! )

    Proszę powiedzieć, jak wydostać się z ul. Skarżyńskiego w kierunku ETC? Po wyjeździe w prawo - na pierwszych światłach należy jechać prosto, bez możliwości zawrócenia. Na drugich światłach - można skręcić w lewo, ale tylko na "starą" Kościuszki. Trzeba więc jechać prosto, przez most kolejowy, aby wjechać na duże, bardzo ruchliwe skrzyżowanie Grunwaldzkiej i Słowackiego. 4 razy są światła, dwukrotny przejazd przez torowisko, światła, rozjazd przy Galerii Bałtyckiej, znów most nad torami, dwukrotnie światła i już jest się na wysokości Skarżyńskiego, na przeciwległej jezdni. Codziennie 2 - 4 razy przemierzam tą trasę i codziennie brak mi cenzuralnych określeń. Kompletny brak rozumu, nie brak tylko ekranów akustycznych - pomników głupoty. Przykro mi.

    • 5 0

    • jest źle ale nie aż tak

      aż tak źle nie jest.
      można po skręcie w Nowa kościuszki, skręcić w lewo w starą, potem w Kilińskiego i w Skarżyńskiego.
      Choć wystarczyłby brak zakazu zawracania na Nowej Kościuszki :)

      • 1 0

  • Myśleć (1)

    Jeżeli ludziska nie zaczną patrzeć i myśleć to nic nie pomoże , ja nie mam żadnych problemów Konie na pole won z ulicy

    • 0 3

    • chodzi o to

      że tam nie można myśleć bo jest dziwne skrzyżowanie (przeczytaj artykuł), a patrzeć nie ma na co bo oznakowanie jest wyciągnięte z odbytu.

      Żeby nie było też nie mam większych problemów z przejazdem przez to skrzyżowanie, ale nie jest ono bez błędne.

      • 2 0

  • w podobnym temacie

    są oznakowania pasów przed skrzyżowaniem (tzn. z którego gdzie można skręcić). Co z tego ze pół kilometra przed skrzyżowaniem postawią znak że z lewego w lewo, z środkowego na wprost, a z prawego w prawo, skoro o tym że dołożony do dwóch pasów trzeci pas jest po prawej albo po lewej dowiadujemy się na ostatnich 30 metrach, czyli dopiero jak się pojawi.

    • 2 0

  • na tym skrzyżowaniu generalnie jest chaos

    Ci, którzy znają to skrzyżowanie dość dobrze, raczej chyba nie mają problemów. Ale przecież przeciętny kierowca nie ma obowiązku znać wszystkich skrzyżowań. Powinny być tak oznakowane pionowo i poziomo, aby nie miał wątpliwości jak ma jechać. Tu nie ma pociągniętych linii odgraniczających pasa do zawracania, pasa do skręcania i pasa do zjeżdżania do ETC. Aż dziw bierze, że nie ma tam kolizji...

    • 3 0

  • Rondo usprawniloby skrzyżowanie (12)

    Według mnie na tym skrzyżowaniu powinno być duże rondo ze światłami. To jeszcze bardziej usprawniloby przejazd. Nie wiem dlaczego takie rozwiązanie nie jest w ogóle praktykowane w Polsce. Mówię tu o dużych rondach (aka "turbinowe"). Dużo lepsza przepustowość niż światła na zwykłych skrzyżowaniach

    • 38 22

    • Bo zgodnie z Polskim prawem nie opłaca się budować rond więcej niż jednopasmowych.

      Przepisy są w tym wypadku tak durne i niepraktyczne (np. możliwość opuszczania ronda tylko z skrajnego prawego pasa, w tym jadąc "na wprost"), że byłaby to tylko zabawka do wystawiania ton bzdurnych mandatów.

      Najlepszym na to dowodem jest fakt, iż nawet skrzyżowania posiadające w nazwie własnej słowo rondo, jak wspomniana krzyżówka na niedźwiedniku czy też Złotej Karczmie, rondami wcale nie są w myśl przepisów.

      • 1 0

    • na rondzie światła ? (3)

      co za bzdura Del ogarnij się !!!!

      • 8 10

      • (2)

        Hah.. za ten suchar dam Ci puchar. To tak samo jakbym napisał: na skrzyżowaniu światła??? co za bzdura ko ogarnij się !!

        • 1 3

        • Światła (na rondzie) usuwają wszystkie zalety ronda

          Takie, pożal się Boże, "rondo" staje się wtedy zwykłym skrzyżowaniem, może tylko o nieco bardziej fantazyjnym kształcie. Takie coś macie na przykład na Słowackiego w okolicach Centrum Matarnia...

          • 4 2

        • Możesz mi wytłumaczyć po co na rondzie światła?

          • 5 1

    • (1)

      A to przepraszam bardzo co tam teraz jest jak nie rondo? Skrzyżowanie z wyspą centralna to jest właśnie nic innego jak rondo.

      • 5 9

      • Skrzyżowanie z wyspą centralną to jest zupełnie co innego niż rondo. Np, takie "Rondo De la Salle" mimo nazwy nie jest rondem tylko skrzyżowaniem z wyspa centralną. Ruchu okrężnego tam niema.

        • 7 2

    • "takie rozwiązanie nie jest w ogóle praktykowane w Polsce" (1)

      Proszę pojechać np do Lublina, więcej tam rond niż ulic. :)

      • 4 1

      • Bliżej do Olsztyna

        • 2 1

    • RONDO (1)

      Zakręcić się można, tak kręce się i kręce na tym rondzie jak papier w toalecie, i co wy ode mnie chcecie

      • 6 7

      • GWU- Co to jest ? , WUJHEROWO ?, tam gdzie WUJE mieszkają ?,
        Jeśli tak to spoko, rozumie rejestracja po WUJU

        • 5 4

    • tam bedzie w przyszlosci przedluzenie nowej slowackiego

      jesli dobrze pamietam takie sa plany, rondo raczej by sie wtedy nie sprawdzilo

      • 11 3

  • (2)

    Moja codzienna trasa do domu (jadąc z exHynka na Rzeczypospolitą) i nie raz się gotuję jak mi jakiś ślepak ze skrajnego prawego pasa (który jest pasem dla jadących do ETC) zamiast jechać swym pasem wpierdziela się na mój pas i zdziwiony jest, że na niego trąbie...:/

    • 14 1

    • Wjazd od Hynka

      Niestety jest to kłopotliwe dla niektórych kierowców, którzy jeżdżą na pamięć.Moim zdaniem należałoby dodać dodatkowe oznakowania na samym rondzie/skrzyżowaniu i to nie tylko malowane na jezdni bo w przypadku śniegu nie zadziała a wiszące (jak światła)tablice, takie same jak są właśnie jakiś 200 mb przed krzyżowaniem od strony Hynka. Dodatkowo na tych właśnie znakach dopisać przy strzałce wprost - kierunek ETC

      • 1 0

    • ano tak trzebaby poprawić opis tego pasa

      też mi nie jedna osoba tam się pod samochód wcisnęła.. I jeszcze nie raz mi pokazują, że to ja głupia baba czegoś chcę.. Zawsze jadę wolno jak tam skręcam bo często w ostatniej chwili widać, że ktoś nie do ETC jedzie i odbija na mój pas myśląc, że jedzie po swoim..To miejsce prosi się o wypadek ale wolałabym w nim nie uczestniczyć..

      • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane