- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (156 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (720 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (250 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (103 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (63 opinie)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (142 opinie)
Skutery na Motławie: pasja, która powoduje chaos
Lato, lato, lato czeka. Razem z latem czeka rzeka... I od lat ten sam problem: z początkiem sezonu na Motławie zaczyna panować chaos.
Zobacz także: Sprawdziliśmy, ile kosztuje wypożyczenie sprzętu wodnego
Wszystkie jednostki pływające po Motławie - od Polskiego Haka w górę rzeki - obowiązuje ograniczenie prędkości do 4 węzłów (ok. 7 km/h).
Do Mostu Zielonego rozciągają się tereny (i wody) portowe podlegające jurysdykcji Urzędu Morskiego w Gdyni. Zarządzeniem dyrektora Urzędu, na pozostałych akwenach portowych jednostki poniżej 50 m długości i 3 m zanurzenia mogą się poruszać z prędkością nie większą niż 7 węzłów.
Na zatoce nie ma ograniczeń. Tam fale nikomu nie szkodzą. Na Motławie dają się we znaki nie tylko kajakarzom - cierpią z ich powodu także jachty cumujące w marinie. Rozkołysane łajby uderzają jedna o drugą, narażając się na uszkodzenia. Z tym samym problemem borykają się jachtkluby, których przystanie położone są na Martwej Wiśle.
- Skutery też stacjonują w marinie. Ich użytkownicy zwykle mają świadomość problemu. Kłopotem są niedzielni turyści z Polski. Wodują skutery na przystani Żabi Kruk - zdarza się, że jest ich bardzo dużo, nawet po kilkanaście - i już na pierwszych metrach odkręcają do oporu manetki z gazem - mówi Przemysław Siudem.
Wyścigi skuterów na Motławie
Co na to kajakarze?
- Niektórzy zwyczajnie się boją. Przychodzą do nas rodzice z dziećmi. Część z nich rezygnuje z kajaków. Wszystkich uczulamy na ewentualne zagrożenia, wręczamy im mapki, instruujemy, gdzie i jak powinni pływać. Każdemu kajakarzowi wydajemy kamizelkę ratunkową. Nasi wycieczkowicze wiedzą, że kiedy zbliża się do nich z dużą prędkością jednostka motorowa, powinni ustawić kajak dziobem do fali. Odpukać, to działa. Jesteśmy tutaj od wielu lat. Myślę, że to my rozkręciliśmy kajakowe wycieczki po Gdańsku. Od początku współpracujemy z białą żeglugą i kapitanatem portu. Zawsze nas uczyli, że kajakarze płynący od Mostu Zielonego w dół rzeki powinni trzymać się bliżej wysp, czyli prawej strony. Po lewej stacjonuje biała żegluga. Te zasady ruchu od lat wpajamy kajakarzom. Okazuje się, że nie musimy mieć racji. Niedawno przypłynął do nas kontroler z gdyńskiego kapitanatu. Ku naszemu zaskoczeniu, zaczął pouczać kajakarzy płynących przy wyspach, że powinni znajdować się po stronie Żurawia. Konsternacja. Te rzeczy pozostają nieuregulowane. A ruch w weekendy jest teraz tak duży, że nawet piraci na skuterach mają utrudnione zadanie - mówi Przemysław Siudem.
W Kapitanacie Portu Gdańsk, jednostce organizacyjnej Urzędu Morskiego w Gdyni, kłopot z motorowodniakami łamiącymi przepisy dotyczące ograniczenia prędkości na wodach portowych nabiera dodatkowego wymiaru. Kapitanat jest od tego, żeby karać piratów, a może jedynie bezradnie rozkładać ręce. Kary finansowe (od 50 do 500 zł) nakładane przez tę instytucje w skali roku można policzyć na palcach dwóch rąk. Dwie-trzy sprawy dotyczą skuterów wodnych.
- Mandaty wystawiamy najczęściej za brak dokumentów bezpieczeństwa jednostki, brak uprawnień bądź środków ratunkowych. Prędkość to jest śliski temat. W skrócie sprawa przedstawia się następująco: policja wodna łapie motorowodniaka na przekroczeniu przepisów, po czym przesyła do nas pismo, my przesłuchujemy taką osobę, rozpatrujemy sprawę i... wszystko rozbija się o to, że policjanci z referatu wodnego KMP nie mają fotoradaru. Oceniają prędkość na oko, a to nie jest dowód. Oświadczenie policjanta nie może nim być. Nasze służby też nie dysponują radarem. Zresztą skuter uciekłby nam, bo mamy dużą jednostkę do kontroli statków. Summa summarum jesteśmy uwikłani w procedury, które do niczego nie prowadzą. Zdecydowanie wolimy, kiedy oprócz przekroczenia prędkości w notatce policyjnej pojawiają się inne wykroczenia i uchybienia, bo wtedy mamy podstawę prawną do ukarania - mówi Teresa Siedlecka, starszy oficer w Kapitanacie Portu Gdańsk. - Oczywiście policjanci również wystawiają mandaty i udzielają upomnień, ale nie mamy wiedzy na ten temat. Do nas trafiają te najgrubsze sprawy. Gdyby policja miała fotoradar, to pewnie sama wystawiałaby mandaty i nie kierowałaby tych spraw do nas - dodaje oficer kapitanatu.
Sprawa nieszczęsnego fotoradaru przywoływana była na łamach prasy przez funkcjonariuszy z referatu wodnego już kilka lat temu. W owym czasie taki "pistolet" do mierzenia prędkości z pokładu jednostki, która porusza się na wodzie, kosztował kilkanaście tysięcy złotych. Sprzętu jak nie było, tak nie ma. Przyczyny trudno dociec.
- Nie mamy urządzenia do pomiaru prędkości na wodzie, aczkolwiek w rejony, gdzie w przeszłości dochodziło do tego typu zdarzeń, kierujemy dodatkowe patrole policji wodnej. Apelujemy do świadków: w przypadku zauważenia osób, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie w żegludze, prosimy o natychmiastowy kontakt z policją. Na sygnały czekamy pod numerami alarmowymi 997 lub 112. Wodniakom przypominamy, że chcąc pływać kajakiem, skuterem bądź statkiem sportowym po Motławie, trzeba mieć na to zgodę służby dyżurnej kapitanatu portu. Można ją otrzymać na kanale 14 UKF lub drogą telefoniczną - informuje mł. asp. Lucyna Rekowska z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Policjanci z referatu prewencji na wodach i terenach przywodnych w poprzednim sezonie turystycznym skontrolowali 281 jednostek pływających, w tym 98 skuterów wodnych. W 11 przypadkach wystąpili do Kapitanatu Portu w Gdańsku o podjęcie czynności wobec osób, które dopuściły się wykroczeń polegających na prowadzeniu jednostki pływającej bez uprawnień i rejestracji oraz stwarzaniu zagrożenia w żegludze. Ponadto skontrolowali 37 sterników na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu. Wszyscy przebadani byli trzeźwi.
Opinie (180) 4 zablokowane
-
2016-07-07 16:56
4 wezly=7km+tempo marszu czlowieka
czy ktos kiedykolwiek widzial aby baran na skuterze plyna w takim tempie?
proponuje podniesc ceny wynajmu skutera oraz zwiekszyc kary oraz skutecznie karac...swoja droga kogo stac wynajac skuter, bandyte,polityka bo mnie nawet z 500+ nie stac...
ja bym sobie kajakiem po motlawie poplywal z dziecmi to takie barany sieja niebezpieczeenstwo...- 16 0
-
2016-07-07 16:58
Warszawka sie lansuje (1)
To przyjezdni z warszawki muszą sie pokazać.Buraki w złotych łańcuchach i raybanach lansuja sie po motławie.Sam mam skuter i pływam po zatoce lub otwartym morzu
- 25 0
-
2016-07-07 18:43
brawo
i to mi się podoba
- 1 0
-
2016-07-07 17:04
karać
Będzie na 500 plus.
- 14 0
-
2016-07-07 17:25
Policjantów z suszarkami trzeba
Pożyczyć suszarki od drogowców i za łamanie przepisów karać,karać ,karać , ile wlezie !!!
- 12 1
-
2016-07-07 17:40
(1)
wprowadzić zakaz dla skuterów i po sprawie
- 21 0
-
2016-07-07 20:36
proste i skuteczne
- 5 0
-
2016-07-07 17:54
Ale czy skutery wodne muszą wjeżdżać na Motławę?
- 22 0
-
2016-07-07 18:15
znikoma skuteczność Policji Wodnej i Staży Miejskiej (3)
W tym sezonie nie pływam kajakiem po Motławie, bo nie nikogo by przywołać do prządku nakręconych na skuterach. Zamiast kontynuować zwiedzanie muszę walczyć z falami, wariaci dorwali się do silników spalinowych. Skuteczność służb porządkowych zerowa. Sprawa prosta trzeba ustawić mobilne posterunki z obserwacją lornetkową i po jednym sezonie pływanie się uporządkuje. Wszyscy którzy mają patent żeglarski takich akrobacji nie wyczyniają
- 20 0
-
2016-07-07 18:42
a jak mierzyć prędkość na wodzie?
na oko?
Policja nie ma urządzeń do pomiaru prędkości na wodzie i nakładania grzywien, brak też umocowań prawnych. Za d=falowanie kapitanat powinien napieprzać mandaty czego nie robią bo mają to w du@#$- 3 0
-
2016-07-07 20:11
(1)
A jak straż miejska ma sobie z nimi poradzić? Mają zacząć chodzić po wodzie?
- 0 3
-
2016-07-08 06:59
straż miejska ma łódź z przyzwoitym silnikiem..chyba 200km o ile pamiętam,
- 3 0
-
2016-07-07 18:40
nie stać ich na dopłynięcie na Zatokę
to się popisują na Motławie. jednym słowem 90% to bezmózgi. Falowanie robią przy zacumowanych jednostkach, stacji benzynowej oraz mało rozgarniętych turystach w kajakach. 4 węzły to 4 ku@#a węzły podstarzali amanci więc wypier@#@ać na zatokę a jak nie ma pieniędzy na dopłynięcie to do wioseł!!
- 10 0
-
2016-07-07 18:43
wystarczy postawić znak "zakaz robienia fal"
i wystawiać mandaty.
To chyba nie jest trudne? Policja myśli kategoriami prędkości na drogach, której i tak często nie potrafi wyegzekwować.
Na wodzie ryzyko powodowane prędkością jest inne niż na lądzie: wchodzi w grę kwestia wywrotki kajaka lub wyrwania półkluzy z pokładu jachtu.- 14 0
-
2016-07-07 18:59
Ważny temat (2)
Dziękuję redakcji za zainteresowanie się nim. Jako kajakarz od dawna omijam fragment Motławy od Zielonego Mostu w dół jej biegu. Czuję się po prostu tam niebezpiecznie, a szaleńcy na skuterach stwarzają zagrożenie życia. Pływa tam kajakami masa turystów, którzy nieraz pierwszy raz w życiu na niego wsiedli, w poszukiwaniu widoków Gdańska od strony rzeki. Jak kurczę kiedyś ktoś zginie w zderzeniu rozpędzonego skuterzysty, albo utopi się wskutek wywrotki kajaka to będzie za późno, a winnych nie będzie. Proszę portal o interesowanie się sprawą, bo jest ona ważna. Nie tylko dla kajakarzy, ale także dla spacerujących Długim Pobrzeżem, którym hałas jak z toru wyścigowego uniemożliwia wypoczynek.
- 25 0
-
2016-07-07 23:00
W weekend praktycznie tylko ok 6-7 rano można skorzystać z Martwej Wisły czy Motławy. Potem to już jedne wielkie wyścigi skuterów i wielkich łodzi motorowych. kajakarze, wioślarze i wszyscy inni bardziej walczą o życie niż wypoczywają czy trenują.
- 5 0
-
2016-07-08 12:43
No właśnie, czemu nie ma zakazu dla skuterów na Motławie? Zwłaszcza po Starej i Nowej Motławie? Mieszkam przy Nowej Motławie i nie ma dnia żeby jakiś debil nie pruł ile dała fabryka. Strach pada na kajakarzy, nie wspomnę o biednych kaczkach i łabędziach z młodymi.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.