• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słupki kontra zieleń w Nowym Porcie

Aleksandra Nietopiel
22 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (141)
Gdyby samochód stał dokładnie na wyznaczonym kostką miejscu, tramwaj mógłby mieć problem z przejazdem. Niebawem na tym fragmencie wzdłuż ulicy Wolności (50-52) pojawią się słupki blokujące. Gdyby samochód stał dokładnie na wyznaczonym kostką miejscu, tramwaj mógłby mieć problem z przejazdem. Niebawem na tym fragmencie wzdłuż ulicy Wolności (50-52) pojawią się słupki blokujące.

Urzędnicy zamontują słupki, mieszkańcy chcą zieleni. Jedno i drugie rozwiązanie zabierze miejsca parkingowe. A konieczność zmiany wymusza problem blokowania tramwajów przez ciasno zaparkowane samochody. Chodzi o Nowy Port i ulicę WolnościMapka na wysokości numerów 50Mapka-52Mapka. Radni zaproponowali by zmiana, która i tak musi nastąpić, miała kolor zielony. Urzędnicy tłumaczą, że do tego potrzebny jest projekt.



Czy zdarza ci się ciasno parkować?

O pojawiającym się co jakiś czas problemie z przejazdem tramwajów w tym konkretnym miejscu pisaliśmy jesienią ub. roku w artykule Parkowanie na dwa palce blokuje tramwaje. Kłopotliwym fragmentem przejazdu i rozwiązaniem problemu zajęli się gdańscy urzędnicy odpowiedzialni za bezpieczeństwo i organizację ruchu. Receptą mają być słupki blokujące na miejscach parkingowych, znajdujących się tuż przy jezdni z torowiskiem.

Mieszkańcy chcą zieleni



Planowanych słupków odgradzających jeszcze nie ma, ale lada dzień mają zostać zamontowane. Jak zaznacza radny z Rady Dzielnicy Nowy Port Łukasz Wojach, to rozwiązanie szybkie i najprostsze, ale... nie najlepsze.

- Zaproponowaliśmy wprowadzenie w tym miejscu zieleni, bo wzdłuż całej południowej pierzei nie ma ani skrawka. Mogłoby to wyglądać, jak np. przy al. GrunwaldzkiejMapka obok dolarowca, gdzie wzdłuż budynków wyjęto płyty chodnikowe i posadzono drzewa. Jeśli powstaną tam słupki, to zostanie szeroki chodnik, zupełnie niepotrzebny. Latem zrobi się tam wyspa ciepła zbierająca gorąco, a zieleń mogłaby odprowadzać wodę - mówi radny.
Zaznacza również, że takie działanie byłoby perspektywicznie.

- Mówimy o strategii Gdańska 2030 i o retencji, o zmianach klimatu. Można by więc zacząć od takiej mikroskali działań, co może przynieść duże efekty z czasem i być może przenieść koncepcję na całe miasto - dodaje.
Zwraca też uwagę na rewitalizację dzielnicy, która ma miejsce tylko na wybranym obszarze. Wyklucza w pewien sposób inne części, w których również mogłaby się pojawić zieleń - niedużym kosztem.

  • Plan GZDiZ zakłada zamontowanie na wybranym fragmencie ul. Wolności 14 słupków blokujących.
  • Zmiany w tym miejscu wymusza zbyt bliskie względem jezdni z torowiskiem parkowanie samochodów, co w krytycznych sytuacjach wstrzymuje ruch tramwajów.
  • Miejsca, które teraz zajmowane są przez samochody, zostaną lada dzień osłupkowane.

Do poniedziałku stanie 14 słupków



Gdański Zarząd Dróg i Zieleni przygotował już plan osłupkowania newralgicznego miejsca wzdłuż ul. Wolności. Pomysł z wprowadzeniem tam zieleni nie został pozytywnie przyjęty.

- Propozycja zielonego rozwiązania porządkującego parkowanie byłaby zasadna na długości całej ulicy, nie tylko jej niewielkiego fragmentu. Na ten moment mamy gotowy projekt organizacji ruchu, zakładający montaż słupków na wysokości budynków 50 i 52 w taki sposób, aby rozwiązać problem blokowania przejazdu tramwajów. Słupki zostaną zamontowane do najbliższego poniedziałku - informuje Magdalena Kiljan, rzeczniczka GZDiZ.
Pojawi się 14 słupków co 3 m, a na zakręcie co 1,8 m.

  • Przy al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu (nieopodal dolarowca) udało się rozbrukować cześć chodnika na rzecz nowych nasadzeń. O takim rozwiązaniu (ale bez drzew, tylko niższych nasadzeniach) mówi radny Nowego Portu.
  • Ulica po rewitalizacji z ustawionymi donicami wychodząca naprzylegającą do niej ul. Wolności.

Potrzebny projekt bądź koncepcja



Założenie zieleni w celu ograniczenia parkowania na całej ulicy to, jak podkreślają urzędnicy, działanie kompleksowe o charakterze inwestycyjnym. A to wymaga koncepcji bądź projektu i zabezpieczenia dodatkowych środków na ten cel. Chodzi o stworzenie projektu, rozbruk, nasadzenia roślin i pielęgnację.


Inaczej patrzą na to mieszkańcy. Radny Wojach zaznacza, że takie podejście do sprawy zieleni jest... niekompleksowe.

- Dwie ulice dalej prowadzona jest rewitalizacja. Jest nowa kostka, nowe donice, a tutaj ze względu na koszty utrzymaniowe nie można zrobić zieleni. Nikt nie myśli kompleksowo. Nagle jest linia oddzielająca teren, gdzie kończy się rewitalizacja - dodaje radny.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (141)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane