• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śmiała koncepcja zmian przy wysepce we Wrzeszczu

rb
4 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Widok na wysepkę we Wrzeszczu od strony ul. Jesionowej.
  • Koncepcja zakłada przeniesienie ruchu samochodowego na północną stronę wysepki, a ruchu tramwajowego, autobusowego i pieszego na południową.
  • Przestrzeń nad obiema nitkami między wysepką a Galerią Bałtycką mogłaby zostać zakryta płytą z nasadzeniami.
  • Z odzyskanej dla pieszych przestrzeni mogłyby też korzystać tramwaje i autobusy.

Przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki, schowanie samochodów pod nowym skwerem oraz współdzielona przestrzeń dla pieszych, tramwajów i autobusów - to niektóre założenia w koncepcji zmian przestrzeni przy wysepce we Wrzeszczu k. Galerii Bałtyckiej przygotowanej przez Pawła Mrozka z FRAG. Pojawiła się też śmiała propozycja zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa, które miałyby zostać zwężone z trzech do dwóch pasów.



Zaproponowane zmiany przy wysepce i na Grunwaldzkiej są:

Koncepcja opracowana przez Pawła Mrozka zrodziła się kilka lat temu po warsztatach zorganizowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska. Jak mówi nam członek Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, prace nad zmianami przy wysepce trwają po godzinach pracy i są dla niego zajęciem całkowicie hobbystycznym.

- Warsztaty BRG i pewne wizje studentów z Politechniki Gdańskiej zainspirowały mnie do działania. To jedyne takie miejsce we Wrzeszczu z zachowanymi gabarytami urbanistycznymi sprzed wojny i jednocześnie dość specyficzne, bo z ruchem tramwajowym w szczelinie między budynkami. To od zawsze nie był układ docelowy i przetrwał dziesięciolecia tylko przez jakieś dziwne zbiegi okoliczności. Ma ogromny potencjał, który warto wykorzystać - mówi Paweł Mrozek.
Zaproponowana przez niego idea zakłada przełożenie ruchu na al. Grunwaldzkiej na jej północną nitkę (jezdnię bliższą Galerii Bałtyckiej). Wówczas tory tramwajowe zostałyby przeniesione z centralnej części wysepki na obecną południową jezdnię, gdzie powstałby ciąg pieszo-jezdny.

Obecnie linia tramwajowa poprowadzona jest w prześwicie między kamienicami. Obecnie linia tramwajowa poprowadzona jest w prześwicie między kamienicami.
Paweł Mrozek zakłada, że tzw. woonerf mógłby sięgać aż do Garnizonu. Co ważne, przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki nie musiałoby oznaczać ograniczenia przepustowości al. Grunwaldzkiej, ale z pewnością wiązałoby się z likwidacją obecnego chodnika i miejsc postojowych oraz przebudową skrzyżowań i przeplotem z torowiskiem tramwajowym. Jednocześnie północną nitkę, na której odbywałby się ruch w obu kierunkach, można by przykryć płytą i stworzyć na poziomie +1 skwer.

- Likwidacja chodnika byłaby pozorna, bo cały ruch pieszy przeniósłby się na drugą stronę wysepki, gdzie powstałaby szeroka i atrakcyjna przestrzeń współdzielona z tramwajami i autobusami - podkreśla projektant. - Warto zauważyć, że już teraz mieszkańcy wysepki to wyłącznie lokatorzy mieszkań komunalnych bez możliwości wykupu mieszkania na własność. To oznacza, że miasto zakłada zmiany w tym miejscu i systematycznie się do nich przygotowuje, przenosząc mieszkańców w inne miejsca - dodaje.
  • Widok na wysepkę od strony ul. Jesionowej. Po prawej w tle Galeria Bałtycka.
  • Zdaniem Pawła Mrozka uwolnione działki na wysepce byłyby bardzo atrakcyjne pod kątem nowych inwestycji.
  • Wizualizacja planowanej inwestycji w miejscu stacji paliw.
  • Schody prowadzące na skwer nad jezdnią przy Galerii Bałtyckiej.
  • Koncepcja zmian przy wysepce z lotu ptaka.

Jak podkreśla, uporządkowanie przestrzeni wokół wysepki mogłoby zostać sfinansowane nie tylko przez miasto, ale też inwestorów zewnętrznych. Przeniesienie ruchu samochodowego i torowiska tramwajowego uwolniłoby bowiem bardzo atrakcyjne działki pod kątem inwestycyjnym. Pojawiłaby się pierzeja, usługi w parterze, ogródki kawiarniane.

- Jako autor tej pracy jestem świadomy tego, że nie jest to projekt łatwy i szybki do realizacji, ale podobnie jak wiele innych projektów pokroju Wyspy Spichrzów, Młodego Miasta czy właśnie Garnizonu, jest możliwy do realizacji przy wsparciu władz miasta, które otworzą się na możliwość znalezienia prywatnego partnera do takiego przedsięwzięcia. W nadchodzących czasach, taki właśnie projekt mógłby być wizytówką rozwoju tego miasta i jednym z ambitnych celów, jakie stawiamy sobie jako mieszkańcy - dodaje Mrozek.

Aleja Grunwaldzka dwupasmówką?



O jeszcze bardziej radykalne zmiany na al. Grunwaldzkiej apeluje na łamach Gazety Wyborczej Trójmiasto dziennikarz Michał Jamroż. Wicenaczelny trójmiejskiego oddziału "GW" uważa, że narodowa kwarantanna spowodowana epidemią koronawirusa to z jednej strony - wielkie wyzwanie dla miast, by utrzymać jakość transportu publicznego na dotychczasowym poziomie, a z drugiej - idealny moment na "oddanie miast rowerzystom i pieszym". Pierwszym krokiem do rewolucji miałoby być zwężenie al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów.

Czy wkrótce jeden z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej zostanie przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerzystów? Czy wkrótce jeden z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej zostanie przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerzystów?
- Ze zbliżającego się ogromnego problemu zdają sobie sprawę miasta na całym świecie i podejmują bardzo zdecydowane i odważne działania. Ich cel jest jeden: nie pozwolić, aby odejście mieszkańców od transportu publicznego zamknęło ich w samochodach. Wszędzie robią to samo: oddają ulice pieszym i rowerzystom. Oddają rowerzystom pasy ruchu na wielopasmowych drogach, tworzą współdzielone ulice, wprowadzają ograniczenia prędkości, zamieniają ulice w deptaki - napisał Jamroż w swoim artykule.
A jakie jest wasze zdanie na ten temat? Zachęcamy do dyskusji w komentarzach i oddania głosu w naszej ankiecie.
rb

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (506) ponad 10 zablokowanych

  • FRAG i wszystko jasne. Wywalić bezsensownie grube miliony złotych, zdemolować ruch w połowie Trójmiasta i cieszyć się że będzie pięknie. I rowerowo. Jakby Gdańsk nie miał innych potrzeb. Gratulacje

    • 6 3

  • najśmieszniej na zdjęciu nr 6

    Przecinające obie jednie pod ukosem przejście dla pieszych bez żadnych świateł. To mnie ubawiło

    • 7 1

  • Tak, ale.

    Wszystko spoko, pod dwoma warunkami: 1. Nie będzie betonozy ani mikrodrzewek w mikrodoniczusiach. 2. Nie będą wyburzane stare budynki i nie powstanie na wysepce to paskudne coś z wizualizacji.

    • 6 2

  • co za głupia utopia !!!...

    ... i ci wszyscy co tu piszą o tym , że takim sposobem , takim projektem to skwerów i zieleni publicznej przybędzie , to chyba nie umieją liczyć i są chyba niewidomi , intelektualnie także. Bo jak dwa pomnoży się przez dwa , to mamy wynik cztery , a nie dwa nadal i nie ma tu przy tej okazji żadnej superaty na żadną zieleń, tak jak tu te barany chcą to nam wmówić . Trzy pasmowa Grunwaldzka dzisiaj okazuje się być wąskim gardłem , a tu idea jest zmniejszenie jej do dwóch pasów w jednym kierunku , co jeszcze bardziej spowoduje zator miejski i żadnych problemów komunikacyjnych nie rozwiąże, wręcz przeciwnie . Ci geniusze planistyki zamiast płodzeniem takich planistycznych gniotów, zajęliby się planowaniem dodatkowych co najmniej dwóch arterii komunikacyjnych , równoległych do Grunwaldzkiej . Była już jedna w planie taka arteria, która miała iść ulicą Białą wzdłuż torów PKP, ale woleli zaprojektować i wybudować galerię handlową przy dworcu we Wrzeszczy, niż zrobić coś, co byłoby dla mieszkańców miasta. I tu w powyższym projekcie nadal mamy taki tok myślenia. Patrzymy na wizualizacje i co widzimy ?! , ano beton, beton i więcej betonu, oraz większa powierzchnia galerii handlowej... Więc gdzie ta zieleń ja się pytam ?..., i gdzie tu jest ten interes mieszkańców ?!.

    • 6 2

  • Rydwan

    Tak zrobić żeby na drodze zmieścił się rydwan Aleksandry

    • 4 2

  • Oby nigdy

    Oby nigdy.

    • 5 1

  • Chore (1)

    Zwężanie jedynej arterii przelotowej całego Trójmiasta jest chore. Liczba samochodów stale rośnie ludzie muszą jakoś do pracy dojechać. Zwężanie i sadzenie kwiatków nie rozładuje korków. To że pan architekt jeździ rowerem nie znaczy że miasto ma być sparalizowane

    • 11 4

    • poszerzanie ulic też nie rozładuje korków

      • 1 1

  • Przede wszystkim eliminacja autostrady i znaczne ograniczenie aut (1)

    mozna brac wzor z miasteczek włoskich, gdzie po 19 obowiazuje zakaz ruchu samochodowego a przestrzen wypełnia życie, ludzie, piesi, rowery....

    a u nas spaliny i marazm.

    Pracownicy biur z Szadołek a ci stanowia 99% pracujacych w biurowcach powinni dojezdzac transportem publicznym.

    • 10 19

    • miasteczek włoskich powiadasz

      gdańsk to tez takie wiejskie miasteczko ? Tak z Oliwy do południowych dzielnic pieszo proponuję

      • 3 1

  • Mieszkańcy (2)

    Wszyscy rozwodzą się nad tematem aut i rowerów. Czy ktoś pomyślał o ludziach, którzy tam mieszkają? Kilka lat temu zajmowałam się tym tematem, są to budynki komunalne, w których mieszkają ludzie. Nie specjalnie dało się tam normalnie porozmawiać w godzinach szczytu. Może warto pochylić się nad tym problem? Jeżeli chodzi o wizję to jak dla mnie za bardzo futurystyczna. Dobrze,że ktoś wraca z tym tematem, pytanie czy tym razem skończy się ciszą jak zwykle.

    • 8 3

    • Miasto nie powinno mieć żadnych budynków komunalnych (1)

      Generują brud i kłopoty, nie płacą czynszu, utrzymują ich pracujący

      • 0 2

      • skoro to wiesz to pewnie jesteś jednym z nich

        • 0 0

  • Geniusz. Zwęzić drogę, która już jest niedrożna (27)

    przez pól dnia, każdego dnia. Zamknac calkuem, bo dobrze sie prezentuje na grafikach, zrobic deptaki, 100 przejsc dla pieszych, a ruch samochodowy niech jeżdzi bokami, legionów i chrzanowskiego. Będzie extra.

    • 342 73

    • We FRAG to norma, wszystkie drogi zlikwidować a ruch niech się odbywa portalami do telepotracji? (24)

      • 44 16

      • (23)

        Grunwaldzka ma az nadto przepustowosci. Powinna byc zwężona do 2 pasow, naturalnie ruch zwolni do przepisowego tj. 50km/h. Bedzie w końcu ulica miejska a nie autostrada. Chcesz jechac 100km/h - zasuwaj na obwodnice

        • 35 65

        • (7)

          W którym miejscu jest aż nadto przepustowości? Proponuje po kwarantannie przejazd tą ulicą w godzinach szczytu.

          • 40 19

          • To rowerzysta

            To rowerzysta, nie przemówisz do rozsądku. To tak jakbyś chciał mu wytłumaczyć, że powinien zwolnić dojeżdżając do przejścia. Nie wytłumaczysz

            • 11 2

          • (3)

            Jesli mozesz nią jechac przez większość dnia ponad limit prędkości (50km/h) to Grunwaldzka ma olbrzymia przepustowosc. Zmniejsza sie jedynie w godzinach szczytu bo Kaszuby i Banina musza zasuwać do obory

            • 20 40

            • W kilku miejscach limit wynosi 70 km/h

              • 5 0

            • (1)

              taa , napisał dumny gdańszczanin z dziada , pradziada ...

              • 15 10

              • Z dziada czy nie

                Fakt, jest faktem, że to Banina i inne wsie robią wzmożony ruch. Bo z PKS za daleko...

                • 10 11

          • jeśli się przepustowość rozumie jako liczbę pojazdów na jednostkę powierzchni drogi

            to się myśli głównie lub wyłącznie o potrzebach kierowców. Jeśli myśli się o przepustowości ruchu ludzi poruszających się różnymi środkami lokomocji, to tworzy się sensowną przestrzeń miejską a nie przewymiarowane parkingi kubaturowe i pseudoautostrady wewnątrzmiejskie takie jak Grunwaldzka we Wrzeszczu.

            • 5 11

          • A ja proponuję

            poznać definicję przepustowości.

            • 24 22

        • 100 po Grunwaldzkiej? Chyba w jakieś święto o północy. W porze dziennej jest to niewykonalne. (6)

          • 12 13

          • w sytuacji pandemii można i 120 na godzinę (1)

            ale to grozi zabraniem prawa jazdy. Próby trwają.

            • 4 0

            • i to udane!

              Szczególnie w okolicach hali Olivii...
              Pod ochroną policji.

              • 0 0

          • (2)

            Dziwne, bo jak jadę 60-70 to wszyscy mnie wyprzedzaja

            • 16 10

            • W tym panienki ze smartfonikiem przy uchu. (1)

              Parkowac swoich czolgow nie potrafia, ale na prostej gaz byle malpa wcisnie.

              • 7 0

              • Koniecznie znajdź kogoś, kto nie jest Tobą... Wyparcie godne najlepszego Nosacza

                Wiadomo, jak nie paniusia ze smartfonem, to dzieciaki co dopiero zrobiły prawo jazdy, słoiki, GWE, i co tam jeszcze wymyślisz.

                A prawda jest taka, że wszyscy równo łamią przepisy w tym pewnie i Ty,
                a jak próbujesz się do nich stosować, zaraz Cię jakiś szeryf naprostuje...

                • 4 3

          • to zaskakujace, bo mieszkam w oliwie

            i zapewniema cie, ze jest to wykonalne i stosowane o kazdej porze dnia, a wieczorem to wrecz w dobrym tonie jest jechac blizej 100 tutaj

            • 7 1

        • Lewackie podejście (6)

          Zamknijmy na obwodnicy po jednym pasie obniżamy prędkość do 70 przecież obwodnica już jest w mieście .

          • 27 21

          • Wszystko z czym się nie zgadzasz jest lewackie? Jak brak argumentów to używasz jednego wyświechtanego przymiotnika? (5)

            • 21 12

            • Spójrz na historię od 1945 i pomysły (1)

              Towarzyszy - tak na to jest jedno określenie : lewackie !

              • 2 4

              • Mówisz o tych, którzy zbudowali te autostrady przez miasto?

                • 4 2

            • Tak (1)

              Bo świetnie oddaje to o co chodzi. O głupotę. Bezbrzeżną.

              • 9 13

              • niestety chyba Twoją własną

                dałem chyba żebyś miał szansę na wykazanie się zdolnością do refleksji

                • 2 5

            • Ktorego nawet nie rozumie, tak wlasnie jest.

              • 2 2

        • Jak narazie jest to droga wojewódzka i miastu nic do tego. Zgodę musiałby wydacć wojewoda. Raczej się na to nie zanosi.

          • 4 1

    • Może czytać nie potrafisz, ale dlatego są obrazki.

      Przecież nie zwężono drogi. Jest tyle pasów ile było.

      • 2 3

    • Droga jest drożna. Trzy pasy i tak nic nie dają bo ruch ograniczaja i tak skrzyzowania.

      • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane