• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śmigłowce dla Marynarki Wojennej zagrożone?

Jakub Gilewicz
8 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Francuski śmigłowiec H225M Caracal.
  • Kabina pilotów H225M Caracal.
  • Francuski śmigłowiec H225M Caracal.

- Ministerstwo Obrony Narodowej rozważa rezygnację z zakupu śmigłowców do zwalczania okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej. Pozyskane w ten sposób pieniądze miałyby zasilić program "Kruk", czyli zakup śmigłowców szturmowych - twierdzi nasz rozmówca. MON jak dotąd nie skomentowało tej informacji. Jednak kilka dni temu Polska wycofała się z zakupu francuskich śmigłowców H225M Caracal, które rok temu wygrały w przetargu na śmigłowce wielozadaniowe - w tym dla Marynarki Wojennej.



Czy Marynarce Wojennej potrzebne są nowe śmigłowce do zwalczania okrętów podwodnych?

Nowe maszyny przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) były jednym z elementów przetargu, który zakładał zakup 50 śmigłowców wielozadaniowych w kilku wersjach.

Wiosną ubiegłego roku, kiedy MON-em kierował Tomasz Siemoniak, do końcowego etapu zakwalifikowano francuski Airbus Helicopters ze śmigłowcem H225M Caracal. Ze względów formalnych odrzucono natomiast dwie inne oferty:


Kontrakt o wartości ponad 13 mld złotych nie został jednak podpisany. Po tym jak szefem MON został Antoni Macierewicz, zarządził przegląd postępowań dotyczących zakupów. W tym także przetargu na śmigłowce wielozadaniowe.

Polska zrywa rozmowy z francuskim Airbus Helicopters

  • Francuski śmigłowiec wielozadaniowy H225M Caracal.
  • Francuski śmigłowiec H225M Caracal.
  • Francuski śmigłowiec H225M Caracal.
- Dokumenty, które poznałem jako poseł, wskazywały, że to postępowanie trzeba unieważnić i rozpocząć je od nowa - mówił Antoni Macierewicz jesienią ubiegłego roku Polskiej Agencji Prasowej.
Pojawiły się też doniesienia prasowe, że Polska miałaby kupić tylko kilka Caracali, a pozostałe śmigłowce zamówić w Mielcu. Polsko-francuskie rozmowy w sprawie umowy offsetowej toczyły się jednak do pierwszych dni października br. Po czym Ministerstwo Rozwoju uznało, że rozbieżności w stanowiskach negocjacyjnych obu stron uniemożliwiają osiągnięcie kompromisu.

- Polska uznaje za zakończone negocjacje umowy offsetowej z Airbus Helicopters związanej z kontraktem na zakup śmigłowców wielozadaniowych Caracal dla polskiej armii. Kontrahent nie przedstawił oferty offsetowej zabezpieczającej w należyty sposób interes ekonomiczny i bezpieczeństwo państwa polskiego - podało w oświadczeniu Ministerstwo Rozwoju.
Marynarka Wojenna nie otrzyma kluczowych śmigłowców?

Najszybsze w zwalczaniu okrętów podwodnych, biorąc pod uwagę rejon Morza Bałtyckiego, są śmigłowce ZOP. A w miejsce wysłużonych Mi-14PŁ nie ma nic.
Wśród 50 maszyn, które miały zostać kupione w ramach przetargu na śmigłowce wielozadaniowe, 14 miało trafić do Marynarki Wojennej - sześć z nich w wersji CSAR (opancerzona i uzbrojona wersja poszukiwawczo-ratownicza) i osiem w wersji ZOP, czyli przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych.

Po fiasku poprzedniego przetargu, prawdopodobnie zostanie rozpisany nowy. Tyle że może nie zawierać zapisu o zakupie części maszyn dla MW.

- Ministerstwo Obrony Narodowej rozważa rezygnację z zakupu śmigłowców ZOP dla Marynarki Wojennej. Pozyskane w ten sposób pieniądze miałyby zasilić program "Kruk", czyli zakup śmigłowców szturmowych - informuje nasz rozmówca, od lat związany z lotnictwem.
Jeśli scenariusz sprawdziłby się, Marynarka Wojenna miałaby poważny problem. Nie mogłaby skutecznie wykonywać jednego ze swoich głównych zadań: dbać, aby Bałtykiem można było bezpiecznie transportować surowce, towary czy pomoc humanitarną do polskich portów.

Wysłużone Mi-14PŁ to jedne z dwóch typów śmigłowców, którymi Marynarka Wojenna może zwalczać okręty podwodne. Wysłużone Mi-14PŁ to jedne z dwóch typów śmigłowców, którymi Marynarka Wojenna może zwalczać okręty podwodne.
- Jednym z największych zagrożeń dla bezpieczeństwa transportu morskiego są okręty podwodne, które są trudne do wykrycia, a jednocześnie przenoszą dużą ilość uzbrojenia. W sytuacjach kryzysowych oraz podczas działań bojowych, jednostki transportowe muszą się zatem poruszać pod osłoną okrętów i lotnictwa, które dysponują systemami i uzbrojeniem pozwalającym efektywnie przeciwdziałać atakom okrętu podwodnego - tłumaczy kmdr ppor. Czesław Cichy, oficer prasowy Gdyńskiej Brygady Lotnictwa MW.
Tymczasem zdolności Marynarki Wojennej do poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych maleją. Jedynymi maszynami latającymi, które są w stanie realizować oba zadania są dwa typy śmigłowców ZOP. Pierwsze to wysłużone Mi-14PŁ (uzbrojenie: torpeda MU-90 Impact i bomby głębinowe). Drugie to śmigłowce pokładowe Kaman SH-2G (uzbrojenie: torpeda tego samego typu) na fregatach rakietowych ORP "Generał Tadeusz Kościuszko" i ORP "Generał Kazimierz Pułaski".

Obecnie Gdyńska Brygada Lotnictwa MW posiada na stanie osiem śmigłowców Mi-14PŁ. Tyle że cztery z nich zostały wycofane z eksploatacji ze względu na wyczerpanie resursów.

- W stosunku do trzech z wycofanych maszyn trwa wdrażanie procedury, która pozwoli na przedłużenie resursu o kolejne cztery lata. Pozostałe cztery maszyny mają zapas resursu do przełomu 2021 i 2022 roku. Po tym terminie mogą być poddane podobnej procedurze - wyjaśnia kmdr ppor. Cichy.
Z kolei cztery śmigłowce SH-2G mają zostać wycofane ze służby wraz z zakończeniem eksploatacji ostatniej z dwóch poamerykańskich fregat rakietowych. Ma to nastąpić ok. 2024 roku.

Jak twierdzi nasz rozmówca, Polska nie może sobie jednak pozwolić na zwlekanie z zakupem nowych maszyn dla Marynarki Wojennej.

Zakupy na ostatnią chwilę zagrożeniem dla Polski

Śmigłowce pokładowe ZOP typu Caman SH-2G, trafiły do Polski w związku z pozyskaniem przez Marynarkę Wojenną amerykańskich fregat rakietowych. Maszyny mają zostać wycofane ze służby ok. 2024 r. wraz z zakończeniem eksploatacji ostatniego z dwóch tego typu okrętów. Śmigłowce pokładowe ZOP typu Caman SH-2G, trafiły do Polski w związku z pozyskaniem przez Marynarkę Wojenną amerykańskich fregat rakietowych. Maszyny mają zostać wycofane ze służby ok. 2024 r. wraz z zakończeniem eksploatacji ostatniego z dwóch tego typu okrętów.
- Najszybsze w zwalczaniu okrętów podwodnych, biorąc pod uwagę rejon Morza Bałtyckiego, są śmigłowce ZOP. A w miejsce wysłużonych Mi-14PŁ nie ma nic. Jeśli dojdzie do sytuacji, w której zakupy odłożone zostaną na ostatnią chwilę, może się okazać, że w pewnym momencie starym śmigłowcom skończą się resursy, a nowe nie będą miały jeszcze osiągniętej zdolności operacyjnej.
- Trzeba także pamiętać, że przypadku śmigłowców ZOP, które są wysoce wyspecjalizowanym sprzętem, dochodzenie do zdolności operacyjnej zajmuje niemało czasu. Może się więc zdarzyć, że okręty podwodne będą sobie pływać po Bałtyku jak chcą - dodaje anonimowo nasz rozmówca.
- ZOP to jedna z bardziej skomplikowanych operacji na morskim teatrze działań. Na Bałtyku dodatkowo utrudniona ze względu na nietypową charakterystykę hydrologiczną tego akwenu, stosunkowo niewielkie głębokości z dużą ilością warstw wody o zmiennej temperaturze i zasoleniu. To wręcz idealne warunki dla prowadzenia skrytych działań okrętów podwodnych - tłumaczy z kolei kmdr ppor. Cichy.
Dlatego jak wyjaśnia, skuteczne prowadzenie działań lotniczych w tym rejonie zależy od wyszkolenia personelu latającego. A zdobywanie potrzebnej wiedzy i doświadczeń w trakcie specjalistycznych kursów i ćwiczeń na morzu, zajmuje wiele lat.

- Pełne wykorzystanie możliwości śmigłowców zależy też od umiejętności operatorów systemów poszukiwawczo-uderzeniowych, którzy pełnią rolę oficerów taktycznych. Ich zadaniem jest nie tylko obsługa skomplikowanych systemów ale również zaplanowanie misji i dowodzenie. Realizacja zadań ZOP wymaga między innymi opanowania wybranych zagadnień z zakresu oceanografii, hydrologii czy hydroakustyki.

Opinie (351) 5 zablokowanych

  • POpaprancy maja się czego bać, trzeba wrócić prowizję.

    hehe

    • 8 1

  • Jedno jest pewne, my już tego kraju nie złożymy do kupy. Na pewno nie nasze pokolenie. Czy zauważyliście ze najwięcej w rządzi mają do powiedzenia te stare capy? Helikoptery, aborcja, i kto wie co jeszcze wymyślą.

    • 1 6

  • No dobra to sprawa Francuzów załatwiona. Teraz można będzie bez przetargu kupić śmigłowce od Rosji. Czy nie o to chodziło od początku?

    • 3 5

  • Ryży pewnie juz sie moczy w nocy.

    • 5 1

  • Smigłowiec na miarę

    https://www.facebook.com/RacjonalnaPL/photos/a.706258126170514.1073741828.706201352842858/985274138268910/?type=3

    • 0 0

  • pisdzielce

    Wszystko na pomoc 500+. Brawo drodzy pisdzielce.

    • 6 8

  • ROZLICZYĆ po i Ryżą wsze (1)

    • 7 1

    • @marek

      czas najwyższy pisowskie psy wyrzucić was za linie wisly

      • 0 3

  • Mamy najmàdrzejszego ministra obrony od 30 lat,który nie wie po co go pierwszy sekretarz pislandii delegował na to stanowisko.Pieniądze przeleje na pomniki i pasożyta Rydzyka ,po co zbroi kraj Rydzyk pomodli się to wystarczy.Wstydź się św.Antoni znawców Smoleńska

    • 7 8

  • (1)

    Wystarczy arcybiskup Głódż na motolotni z kropidłem. Ruskie tego nie wytrzymają.

    • 9 3

    • a jak po tłustym biskupim niedzielnym obiedzie j.ebnie z góry kleksa, to od razu broń chemiczna bedzie

      • 0 2

  • Antek sie mści

    Sprawa odwołania zakupu caracali, to zemsta MON z Maciarewiczem na czele, ze Francja w 1939 nie chciała umierać za Gdańsk ;)

    • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane