• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śmigłowiec LPR spędził noc na boisku

Michał Brancewicz
3 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (96)

Pogarszające się warunki pogodowe w piątek po południu sprawiły że załoga Lotniczego Pogotowia Ratunkowego zdecydowała się wylądować na boisku w KowalachMapka, zamiast lecieć do bazy na terenie lotniskaMapka. Śmigłowiec został tam na noc.



Chciał(a)byś pracować jako pilot?

Charakterystyczne żółte śmigłowce często widoczne są na niebie. To na ich pokładzie transportowanie są m.in. ciężko ranne osoby czy chorzy wymagający pilnej i specjalistycznej interwencji lekarskiej. Piloci takich maszyn muszą umieć lądować w ekstremalnych warunkach, np. na autostradzie czy obwodnicy.

Lądowanie na płycie boiska



W miniony piątek byli z kolei zmuszeni do wykorzystania płyty boiska piłkarskiego. Po południu mgła nad Gdańskiem zaczęła gęstnieć, co uniemożliwiło załodze dotarcie do bazy znajdującej się na terenie portu lotniczego w Rębiechowie.

Pilot zdecydował lądować na boisku w Kowalach, na tyłach stacji Orlenu.

Chcesz być pilotem? Sprawdź się na symulatorze lotów



O zdarzeniu poinformował nas czytelnik w Raporcie z Trójmiasta.

- Faktycznie załoga zdecydowała się na ten krok ze względu na pogarszające się warunki pogodowe - mówi Justyna Sochacka, rzecznik Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Ochrona pilnowała śmigłowca



Nie byłoby w tym zdarzeniu nic nadzwyczajnego, gdyby nie to, że maszyna została tam na noc.

W sobotę film ze stojącym wciąż na boisku helikopterem przesłał nam inny czytelnik.

13:14 1 KWIETNIA 23

Śmigłowiec na boisku w Kowalach (14 opinii)

Śmigłowiec ratowników został "zaparkowany" na boisku z uwagi na kiepskie warunki atmosferyczne. Załoga podjęła decyzję, że nie będzie lądować na lądowisku.
Śmigłowiec ratowników został "zaparkowany" na boisku z uwagi na kiepskie warunki atmosferyczne. Załoga podjęła decyzję, że nie będzie lądować na lądowisku.


- W piątek załoga wróciła do bazy taksówką, a śmigłowca pilnowała wynajęta przez nas firma ochroniarska - wyjaśnia rzecznik LPR.

Miejsca

Opinie (96) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Brawa dla Pilota :))) Są procedury to należy je przestrzegać a nie słuchać `Pierwszego` a później szukać winnych tragedii. (19)

    • 118 19

    • Oo jest i mędrzec (1)

      Artykuł o śmigłowcu LPR, a ten już kaczora dokleja. Jesteś gorszy Svena i Sierhieja.

      • 15 29

      • a trolle PiSu jak zwykle są obrażone na rzeczowe wypowiedzi

        • 16 7

    • ale ty masz zryty beret :), współczuję. (9)

      • 15 17

      • zmieścisz się śmiało? Pamiętasz? Koszt - ponad 100 osób kosztowała ta hucpa. (8)

        • 19 9

        • Do dziś nie wiadomo jaka była przyczyna tej tragedii. (5)

          Podstawowy dowód - wrak samolotu nie został i nigdy nie zostanie zbadany. Dajcie sobie spokój z tym tematem. Było minęło.

          • 6 13

          • Wszystko zostało wyjaśnione do samego końca. Pilot nie przestrzegał procedur i pomimo złych warunków podjął próbę. (4)

            • 16 6

            • Ale kto to wyjaśnił komisja laska? (3)

              Przecież to kpina i żarty w biały dzień. W obliczu tego co teraz się dzieje w Ukrainie , mogłoby to być podyktowane celami politycznymi ze strony ruskich. Więc to że ci na tefałenie powiedzieli takie głupoty znaczy tyle ile teoria o pancernej brzozie która niby skrzydła samolotu przecięła hehehhehe

              • 2 8

              • Tylko raport komisji Laska się liczy . Raportu Adoniny i Maciarenki nikt normalny nie bierze pod uwagę.

                • 3 1

              • Peowczyki i ich przjazn z ruskimi zaraz PO katastrofie (1)

                Taki sam samolot w lesie kabackim ściął 300 m lasu i normalne ciała z wraku wydobywali a nie kawałki jak w Smoleńsku

                • 3 5

              • Iks

                Nie taki sam bo ił62 znacznie sie różni od tu154 to po pierwsze po drugie ił uderzył w ziemię podwoziem a Tu154 miał podwozie na górze czyli część pasażerska została zmiażdżona przez podwozie podczas upadku

                • 3 0

        • Jakie "ponad 100 osób"? Może 1000?

          • 2 1

        • hucpa ? masz jakiś dowód poza wypocinami jakiejś i**otki z TV ?

          to trochę jak z zamachem na czekoladowego orła w dniu wyborów, ci co śledzą ten ściek założony przez byłego ubeka wie o co chodzi.

          • 0 2

    • Najpierw w ogóle należy wypracować te procedury

      A nie że "oficer powinien być mniej lękliwy". W sumie to prawda.
      Tyle że Protasiuk się zląkł - Błasika.

      • 1 0

    • Peowczyki codziennie sluchaja

      Niemiecka szuje, co wszystkich wyzywa wkoło a potem się boi i chce ochrony SOP

      • 0 2

    • Kto rządził w 2010? (2)

      Dlaczego PO nie wypracowała procedur transportu VIP? Dlaczego kancelaria premiera tak słabo przygotowała lot prezydenta do Smoleńska? No i dlaczego po katastrofie oddali śledztwo RoSSji?

      • 1 4

      • Ale to Sasin z PiS przygotowywał wizytę. Na wyraźne żądanie PiS kancelaria Premiera nie przygotowywała wizyty.

        A teraz głupa walą i szukają na siłę winnych.

        • 3 0

      • A gdzie jest WRAK?

        Andrzej Duda obiecał , że jak wygra wybory to wrak zostanie ściągnięty o ile pamiętam w ciągu trzech miesięcy,
        Andrzej Duda pełni Urząd Prezydenta już chyba dłużej niż 3 miesiące?

        • 1 0

    • Artykuł w sam raz dla maliniaka z trojmiasta

      Przygłupa z pudelka. Na tvnazi nic nie mowili o tym.

      • 1 2

    • technik ty to chyba jeszcze do gimnazjum chodzisz zaocznie

      • 0 1

  • Ciekawe czy ubezpieczyciel by wypłacił odszkodowanie gdyby coś się wydarzyło. (6)

    Obstawiam że nie.

    • 2 13

    • Pewnie po długiej batalii

      I oczywiście bez odsetek

      • 1 1

    • (2)

      Ale co na przykład by się wydarzyło? Te śmigłowce za każdym razem lądują w terenie przygodnym.

      • 3 1

      • No na przykład ptak by narobił i by wyżarło elektronikę.

        • 1 1

      • No że został "zaparkowany" poza wyznaczonym miejscem.

        Nie brał udziału w akcji ratowniczej i postój kilku godziny.

        • 0 0

    • Wiadomo lepiej polecieć i się rozbić, wtedy odszkodowanie jak w banku.

      • 2 1

    • dlatego była warta nocna

      aby tępe dresiątka w szaliczkach nie obgryzły

      • 0 0

  • Śmigłowce LPR to nawet niby w Polsce mamy, ale morskich ratowniczych i nowoczesnych - nie (15)

    Np. z minimum 4 AW139, w dwóch bazach (2x2), jedna koło Gdyni, druga koło Słupska. I jeszcze długo mieć nie będziemy.

    • 31 16

    • (4)

      Może po prostu nie ma na nie zapotrzebowania?

      • 2 19

      • Dzizas... Nie ma zapotrzebowania?

        • 10 3

      • (1)

        Obowiązek przygotowania środków pozwalających na skuteczne poszukiwanie i ratowanie życia na morzu wynika z międzynarodowej Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim, której stroną jest również Polska. Nasz kraj musi więc zapewnić gotowość lotniczych sił ratowniczych.

        • 10 0

        • ma gotowość, wszystkie maszyny są sprawne i gotowe do lotu i serwisowane na bierząco

          • 6 1

      • Jak to nie ma zapotrzebowania, jesli rok temu (14 mies. tak dokładnie) była sprawa z tym żeglarzem, co na Bałtyku wypadł

        Polski żeglarz z polskiego jachtu płynącego zimą do Szwecji. Było to u zbiegu stref : polskiej, szwedzkiej i rosyjskiej. Polska i Szwedów i nawet R0sjan pytała, czy by czegoś z ich śmigłowców tam nie podesłali. Bo sami nic pewnego nie mieliśmy. Na szczęście się okazało, że jacht jest jednak w strefie szwedzkiej i ich AW139 poleciał z pomocą i ratunkiem. Przypomnę, że R0sjan strona polska pytała na 3-4 tygodnie przed początkiem wiadomych wydarzeń.

        • 1 0

    • Anakonda po modernizacji nie ustępuje AW139 w tym do czego służy (6)

      • 4 2

      • Racja. (1)

        Anakonda i owszem tyle, że kolor samolotów i śmigłowców SAR z białego z jaskrawo czerwonymi pasami Antoni zmienił na szaro bury i ponury. Takiego śmigłowca nawet rozbitek na morzu będzie się bał.

        • 0 5

        • kolor ma tu drugorzędne znaczenie

          bo to załoga musi wypatrzeć rozbitka a nie na odwrót, chyba że śmigłowiec się rozbije, ale wtedy w czasie sztormu pomimo pływaków zazwyczaj idzie na dno. Nasze są szaro pomarańczowe, Francja i Włochy mają np całkiem szare, Niemcy zielono pomarańczowe, UK ma żółte, Szwecja biało czerwone

          • 6 0

      • Skoro rzekomo nie ustępuje, to czemu ok. 14 miesięcy temu Polska zamiast posłać Anakondę do naszego żeglarza na środku Bałtyku (3)

        obcych musiała prosić? /Ten, co z jachtu wypadł, a załoga go nie potrafiła podjąć./ Polskie służby, poinformowane, pytały o możliwą pomoc nie tylko Szwedów, ale i Rosjan (czyli o posłanie jakiegoś ich Kamowa), bo ich najdalszy skrawek odpowiedzialności był niedaleko? Co?

        • 2 2

        • Sprawdź na mapie odległość od lini brzegowej i bazy SAR (2)

          I kierunek oraz prędkość wiatru wtedy może zrozumiesz czemu nikt od nas nie leciał. Za takie akcje spowodowane głupota powinni bulic ci przez których one sa organizowane, wtedy jeden z drugim i**otą może pimyślą, że narażają nie tylko siebie ale i innych. To samo w TOPR.

          • 3 1

          • Ja sobie nic nie muszę "sprawdzać". AW139 ma zasięg o 500 km większy od Anakondy. A tu wyżej bajkopisarz stwierdził, że (1)

            jakoby "Anakonda nie ustępuje AW139".

            • 0 0

            • Ma bajkopisarzu wystarczający zasięg do naszych potrzeb

              • 0 0

    • Topr i gopr zamiast blackhowk to ma prymitywne sokoly.co za obciach i zenada!!buahaaa (1)

      • 0 4

      • Wiesz jaka jest różnica w cenie i kosztach utrzymania i godziny lotu

        W3W vs UH60 ? Black hawk ma prawie 2 razy taka maksymalna masę startową, pali prawie 2,5 raza tyle paliwa i kosztuje w utrzymaniu prawie 5 razy tyle co Sokół. Do akcji gdzie podejmuje się jedna lub dwie osoby nikt w ratownictwie górskim nie używa śmigłowca który bierze na pokład 10-20 osób. W Niemczech i we Francji standardem jest EC145 w takich akcjach. Sokół jest jeszcze mocniejszy od niego i ma dwa razy taka masę startową maksymalną....

        • 5 0

    • och ach oj oj jak tu źle w tym kraju straszne to jest, nie bedziemy mieć, och nie, to nie może być prawda...

      schowaj swoje narzekanie, może zjedz coś słodkiego, to Ci się humor poprawi, albo weź się za robotę jakąś, albo weź kredyt,

      • 0 0

  • Helikopter Gertycha? (2)

    • 3 10

    • No jak to, przecież Giertych jest teraz prześladowanym opozycjonistą i światłym europejczykiem! (1)

      A o LPR'ze lepsza nie wspominać...

      • 0 0

      • jest tak światły, że jak pobity pies zwiał do Włoch i nie wrócił do tej pory

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Ciekawe że XXI wiek i nadal nie ma na to rozwiązania (7)

    Przecież radiolokacja, systemy cyfrowe powinny pilotowi pozwolić trafić co do centrymetra w wyznaczone miejsce do lądowania, mniej-więcej choćby tak jak robią to w przypadku broni kierowanej która potrafi trafić dokładnie w punkt.

    Chociaż akurat lotnictwo pod kątem elektroniki to jest poziom lat 70.
    Nadal używa się choćby zawodnego, podatnego na manipulację i zakłócenia, nie dającego kontroli nad tym kto nadaje i odbiera radia analogowego.
    Każdy może nadawać, z dowcipnisiami na czele - co zresztą jest często zmorą lotników.
    Systemy ILS również wszystko analogowe.

    • 10 59

    • No jeszcze do kontrolowania pogody daleka droga. Pomijając oczywiście słynne oczyszczanie nieba z chmur przed paradami w Moskwie.

      • 8 0

    • Wleciałbyś w mgłę, ufając komputerowi? Amerykańscy piloci wojskowi tak mają i później co jakiś czas coś im się rozbija. Pilot jest odpowiedzialny za życie osób na pokładzie i to on podejmuje decyzję czy lecieć.

      A co do "analogowości" łączności, czy ILS, to co Ci się nie podoba? Te systemy są sprawdzone, proste i niezawodne! Myślisz, że cyfrowe radio będzie lepsze? Je też można zakłócić (czasem nawet prościej), a dodatkowe skomplikowanie systemu tylko pogorszy jego niezawodność.

      Aha, jak wyobrażasz sobie "cyfrowy" ILS?

      • 12 2

    • Myślę że w Smoleńsku nie mieli by problemu...

      • 6 0

    • weź zajmij się tarciem chrzanu, znafco

      • 4 2

    • Bezpieczeństwo to podstawa w lotnictwie. Dlatego taka decyzja pomimo dobrego wyszkolenia i sprzętu pokładowego. (2)

      • 5 0

      • (1)

        Taka decyzja, żeby zostawić śmigłowiec za milioyn w koziej wólce, czy pilot śpi w helikopterze, bo oczywiście nie ma pieniędzy na nic, i rano będzie bez kawy i bez kąpieli latać śmigłowcem za miliony? Oj coś myślę, że jednak to na co patrzymy, to polska. a nie bardzo dobhra decyzja :D

        • 0 5

        • Ochrona była, kłania się czytanie ze zrozumieniem.

          • 1 0

  • Amatoży (1)

    Jakby umieli latać to by polecieli a nie jechali do domu i uberem

    • 1 22

    • Idź dalej pic browara pod monopolem znawco wszystkiego

      • 0 0

  • śmigłowiec spędził noc? naprawdę? (1)

    może wcześniej zjadł kolację, a rano obudził się i zjadł śniadanie

    • 10 3

    • Kontynuujemy relacje z Gdanska

      Śmigłowce zjadły śniadanie

      • 0 0

  • Został na noc bo wspólnota bramki na klucz zamknęła.

    I nie mógł wylecieć.

    • 3 1

  • No bez żartów (6)

    Cytuję - " Piloci takich maszyn muszą umieć lądować w ekstremalnych warunkach, np. na autostradzie czy obwodnicy". Jakie to są ekstremalne warunki równe, trawiaste boisko czy obwodnica bez drzew i słupów oświetleniowych? Dla tych ludzi to codzienność jak np. prowadzenie pociągu towarowego w nocy bo do tego typu pracy jedni jak i drudzy są wyszkoleni. Ale szacunek jest.

    • 17 46

    • Liczy się doświadczenie i to jest sprawdzane regularnie przez instruktorów

      Szacun to należy się starej gwardii, która odchodzi lub odeszła na emeryturę i która latała jeszcze na MI-2, gdzie nie było żadnych systemów wspomagających jak ma to miejsce w nowych śmigłowcach. Przesiadka z Mi2 do EC135 to jak przesiadka z starego mustanga bez kontroli trakcji do nowego golfa z asystentem parkowania i ruszania pod górę.

      • 6 4

    • Oj, srogie kłopoty z logiką (2)

      I do tego tzw. wtórny analfabetyzm. Może nie pisz to już więcej, ok?

      • 11 3

      • (1)

        Dokładnie....czytanie ze zrozumieniem .... Janusz łopaty myśli że jest alfą....

        • 1 0

        • Chadem.. samcem alfa.. jak wilki, co nie, bo jak wszyscy wiemy, ludzie żyją w watasze, pod przewodnictwem wilka, tfu człowieka-przewodnika watahy który kopuluje z wszystkimi samicami

          PFF :D

          • 0 0

    • Przypuszczam że akurat nie mieli wtedy klienta na pokładzie

      I można próbować, ale nie zawsze trzeba podejmować ryzyko. Może były też jakieś ograniczenia proceduralne. Nie wiem dokładnie jak to wygląda dla LPR, ale być może jeśli nie lecieli do ratowania życia to mogli po prostu nie dostać zgody na podejście vfr spec w tych warunkach.

      • 1 0

    • Hej

      Ty barani łbie wyląduj sobie na obwodnicy na dwóch pasach między barierkami ochronnymi i zobaczysz czy to takie łatwe Ludzie nie mają o tym pojęcia a się mądrzą Czyli zwykle d**ile haha

      • 5 0

  • problemy są dwa w tej robocie

    1. pensja ma się nijak do kosztów uzyskania licencji i TR na EC135 i podobne, teraz jest lepiej niż kiedyś gdy schodził z planu Mi2 ale to i tak ułamek tego co mają liniowi.
    2. ze względu na punkt pierwszy w zasadzie nie ma opcji aby się tam dostać i latać jeśli nie jest się emerytowanym wojskowym lub milionerem który kocha lotnictwo i wydaje przez x lat $ na wszelkie kwity, z nalotem w charakterze dowódcy statku powietrznego PIC minimum 1000 godzin w tym minimum 500 godzin na śmigłowcu. (Koszt licencji w Europie to minimum ICPL-H 110-120 tys euro + do tego nalot potrzebny do minimum wymaganego).

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane