• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Solar z Politechniki Gdańskiej najlepszy na świecie!

Marzena Klimowicz-Sikorska
12 lipca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tesla-21. Łódź solarna z trójmiejskiej stoczni
Drużyna z Trójmiasta pokonała rywali ze świata i zajęła I miejsce w międzynarodowych zawodach łodzi solarnych w Holandii. Drużyna z Trójmiasta pokonała rywali ze świata i zajęła I miejsce w międzynarodowych zawodach łodzi solarnych w Holandii.

Łódź zasilana energią słoneczną, zaprojektowana i zbudowana przez studentów i doktorantów Politechniki Gdańskiej, wygrała międzynarodowe zawody łodzi solarnych w Holandii. Niewykluczone, że w przyszłym roku podobne zawody odbędą się w Polsce.



Trójmiejska łódź solarna Solar. Trójmiejska łódź solarna Solar.
Frisian Solar Challenge w Holandii to jedyne międzynarodowe zawody łodzi solarnych w Europie. W zmaganiach wzięło udział ponad 40 łodzi m.in. z Brazylii, USA, Belgii, Holandii i Niemiec. Bezkonkurencyjny okazał się jednak trójmiejski Solar o nazwie Energa Solar II, który pokonał konkursowy dystans 220 km w czasie 19 godz. 25 min i 8 s. Płynął średnio z prędkością 7 węzłów, czyli ok. 12 km na godzinę.

- Nawet nie śniliśmy o pierwszym miejscu! - przyznaje Wojciech Litwin, opiekun koła naukowego Korab z PG, w którym zaprojektowano Solara.

Nie o obyło się jednak bez kłopotów. - Na zawody mieliśmy do pokonania dystans ok. 1200 km. Musieliśmy więc zdemontować łódź, by podróżując polskimi drogami, niczego jej nie uszkodzić. Niestety, w powrotnej drodze na wybojach urwaliśmy pompę od kadłuba - mówi Litwin.

Podczas zawodów też lekko nie było. Niektóre podzespoły Solara nie uzyskały akceptacji sędziów i gdyby nie pobliski hipermarket z częściami do łodzi motorowych, drużyna być może w ogóle by nie wystartowała. Natomiast już w czasie zawodów foliowy worek wkręcił się w śrubę napędową. - Nie było wyjścia, musieliśmy naprawić to na wodzie. Straciliśmy trochę czasu, ale udało się - dodaje.

Po wygranej załoga Solara już myśli o przyszłości. - Chcemy, by w przyszłym roku międzynarodowe zawody łodzi solarnych odbyły się w Polsce. Poza wygraną mamy jeszcze jeden atut - zaniedbane kanały. Będzie to dodatkowe wyzwanie dla zawodników - mówi Wojciech Litwin.

Solar ma 8 metrów długości i waży wraz z wyposażeniem ponad 20 kg. Jego zasilanie składa się z sześciu paneli, każdy po 185 watów, które w słoneczną pogodę ładują się ok. 1,5 godziny.

Opinie (101) ponad 10 zablokowanych

  • Prawdopodobnie to ślepy zaułek nauki (9)

    Wożeni wielkich powierzchni na mobilnych z założenia jednostkach jest sprzeczne. Myślę, że ważniejsze będzie zagadnienie magazynowania skondensowanej energii w przyszłości i rozwijanie pól solarnych, a nie pojazdów solarnych.

    • 18 7

    • dokładnie, taka łodka nocą nie popłynie (1)

      lepiej postawić pole solarne, a w łódce bateryjki instalować

      • 1 1

      • "strawberry fields forever..."

        równie realne..

        • 0 0

    • (6)

      Po za tym nie ma w tych zawodach kompletnie innowacyjności. Nie rozumiem czym się podniecają. Banda zapaleńców przerabia kajaki i się nieźle bawią. Czym tu się chwalić?

      • 4 5

      • (5)

        Cale kadluby, naped i konstrukcja byly projektowane od zera.
        Zaprojektuj np. sobie taki kadlub, i zdobadz pieniadze na jego realizacje, a potem go zbuduj to pogadamy

        • 3 2

        • (4)

          Nikt nie ujmuje włożonej pracy. Naprawdę podziwiam Was za wytrwałość. Jednak sam musisz przyznać, że nie są to innowacyjne rzeczy.

          • 1 1

          • Franc (2)

            to zbuduj swoją łódkę, gwarantuje ci że zdobędziesz jedno z ostatnich miejsc :-)

            • 2 0

            • Budowanie kajaczków z 4ema obwodami w środku to nie jest budowanie statków czy nawet łódek. Gwarantuje że jak traficie do biura (o ile znajdziecie prace) to zobaczycie że to co robicie teraz jest nic nie warte.
              Gratuluje wyniku, nie gratuluje metody jak to robicie.

              Były Korabowiec, obecny spadochron, potępiający kierunek rozwoju wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa (a raczej brak jakiegokolwiek rozwoju)

              • 1 1

            • Proszę, jak sukces może przewrócić w głowach.

              Hola, hola, studenciaki!
              Gratulacje za wyścig, ale nie jesteście bogami techniki. Oceniać obcą osobę przez internet, bo ja-to-wielki-pan-wygrałem-jedne-zawody-na-czwartym-roku to brzmi żałośnie.

              • 1 1

          • ??

            Gdzie w artykule jest napisane że jest to innowacyjna łódź??
            Poza tym nie masz wglądu do rozwiązań technicznych zastosowanych wewnątrz niej więc nie możesz oceniać jej innowacyjności.

            • 1 1

  • (1)

    Ciągłe posty są po ciul to robicie i gdzie ta innowacyjność..
    Energa Solar II nie jest przerobionym kajakiem a łódką zaprojektowaną przez studentów pod założone wcześniej wytyczne.
    http://www.pg.gda.pl/misc/gallery/index.php/galeria/pokaz/20100609_boat

    /To nasi przeciwnicy kupują kadłuby na ebayu i wkładają do nich swoją elektronikę ( na pewno jest jeden taki team - ale to nie uczelnia okrętowa a mechaniczna więc kadłuba sobie raczej nie wyliczą)./

    Innowacyjność.. W powyższym tekscie nic na ten temat nie ma więc zignoruję te uwagi. Ale mieliśmy elektronikę, której inne jednostki nie posiadały - nie ważne..

    A po co to zrobiliśmy?
    1) w CV wygląda dużo lepiej jak student ma doświadczenie i wyniki z nim związane a nie tylko tytuł i nijaką wiedzę praktyczną
    2) zaprojektowanie czegoś, zbudowanie i udowodnienie iż to pływa - bezcenne!
    3) jest to przykład udowadniający, że skoro można zrobić łódź pływającą dzięki energii słonecznej to można również w podobny sposób np. oświetlać sobie dom, pokój dziecinny ( energia solarna jest magazynowana w akumulatorach i dopiero podawana na odbiornik)

    i wyprzedzając uwagę iż jest to drogie i nie opłacalne.. kiedyś o komputerze też można było tylko pomarzyć, a dziś? nawet pralka jest bardziej zaawansowana aniżeli Apollo 11

    • 4 0

    • To pisał

      em ja

      • 1 0

  • (2)

    Brawo Justqool!

    • 10 3

    • ja pływałem drugą (starszą) jednostką w innej klasie.. Ale dziękuję +=]

      • 0 0

    • BRAWO BRAWO OIO łojo :)

      • 0 1

  • (1)

    # Długość Lc: 6 m
    # Szerokość B: 2 m
    # Wysokość wolnej burty H: 0,25 m
    # Zanurzenie T: 0,65 m
    # Prędkość max: 3 m/s
    # Masa całkowita: 250 kg
    # Kadłuby: Kadłuby katamaranu regatowego wykonane z laimnatu poliestrowo-szklanego;
    # Rama: Rama wykonana z kształtowników aluminiowych;
    # Śruba:
    prędkość obrotowa: 11 obr/s,
    sprawność: 78%,
    materiał: aluminium,
    zaprojektowana i wykonana przez CTO;

    • 0 2

    • eee.. że niby to o jakiej łodzi?

      to na pewno nie zwycięska Energa Solar II

      • 1 0

  • Jestem załamany serią marudzeń (2)

    Kurcze! Fajna robota! Dobrze, że chłopaki (i dziewczyny?) z politechniki biorą udział w takich kołach naukowych!
    Mówienie, że to strata pieniędzy jest kompletną bzdurą - przecież to przyszli inżynierowie, którzy wkrótce będą należeć do tych, mających udział w rozwoju technologicznym kraju. Każde przedsięwzięcia tego typu to krok naprzód - masa zdobytej wiedzy, umiejętności.

    Co to byłby za architekt, który nigdy nie zaprojektowałby żadnego obiektu z tej racji, że uczelnia oszczędza na oprogramowaniu do projektowania?

    • 5 0

    • (1)

      dobrze gada polejcie mu, ee softa to oio ma i to dobrego do modelowania... laminaty i inne duperele tez sa w barakach jugosłowianskich(?) wiec sponoring to pewnie ogniwa-fotowoltaiczne ktore drogie nie sa czt 1m^2= dobra impreza :) + wyjazd no i przyjazd.

      • 0 0

      • ogniwa wypożycza organizator
        Mowa o klasie A i B, w których startowaliśmy

        więc tu kosztów nie mieliśmy

        • 0 0

  • (3)

    zaraz mnie zakrzyczycie, ale i tak powiem co myślę
    cały ten artykuł jest przykładem manipulacji
    tytuł krzyczy: Solar z Politechniki Gdańskiej najlepszy na świecie!
    yeaaaaa
    to mi przypomina reklame proszku do prania albo pasty do zębów, numer jeden na świecie/w Polsce
    ja się pytam autora notki:
    1. kto to byli pozostali uczestnicy? amatorzy z budżetem 100 dolarów, czy może zespoły takich uczelni jak massachusetts institute of technology?
    2. jakie były nagrody? sto tysięcy baksów czy może dyplom okoliicznościowy??

    po reakcji gawiedzi spragnionej sukcesu w czymkolwiek widzę, że wystarczy tytuł jak na onecie "premier zabił matke!!!" po czym okazuje się, że i owszem premier, ale ruanda burundi....
    ludzie więcej samodzielnego myślenia!!!!

    • 5 4

    • nasz budżet jest śmiesznie mały w porównaniu teamami, z którymi się zmierzyliśmy.
      za wygraną kasy nie dostaliśmy jeśli to tak naprawdę coś zmienia..

      ale tu nie o to chodziło!

      Ciągłe posty są po ciul to robicie i gdzie ta innowacyjność..
      Energa Solar II nie jest przerobionym kajakiem a łódką zaprojektowaną przez studentów pod założone wcześniej wytyczne.
      /To nasi przeciwnicy kupują kadłuby na ebayu i wkładają do nich swoją elektronikę ( na pewno jest jeden taki team - ale to nie uczelnia okrętowa a mechaniczna więc kadłuba sobie raczej nie wyliczą)./

      Innowacyjność.. W powyższym tekscie nic na ten temat nie ma więc zignoruję te uwagi.

      A po co to zrobiliśmy?
      1) w CV wygląda dużo lepiej jak student ma doświadczenie i wyniki z nim związane
      2) zaprojektowanie czegoś, zbudowanie i udowodnienie iż to pływa - bezcenne!
      3) jest to przykład udowadniający, że skoro można zrobić łódź pływającą dzięki energii słonecznej to można również w podobny sposób np. oświetlać sobie dom, pokój dziecinny ( energia solarna jest magazynowana w akumulatorach i dopiero zasilany jest silnik)

      i wyprzedzając uwagę iż jest to drogie i nie opłacalne.. kiedyś o komputerze też można było tylko pomarzyć, a dziś? nawet pralka jest bardziej zaawansowana aniżeli Apollo 11

      • 2 0

    • (1)

      Po co się pytasz, wejdź na stronę i sprawdź

      • 1 1

      • to po co mam ten portal, co? co to psychiatryk, że musze wszystko sprawdzać dwa razy??

        • 1 1

  • Genralnie gratulacje. Ale tak z drugiej strony znając ten wydzial i osobiście osoby które się zajmują tym projektem. (1)

    obawiam sie że poziom na tych zawodach nie był za wysoki, bo tam na OiO to raczej szału naukowego przynajmneiej w tej kwestii nigdy nie było. Kto był ten wie o co chodzi :)i

    • 2 1

    • szału może nie ma ale to studenci zaprojektowali i wykonali kadłub.. Kadłub który dał rade i zwyciężył!

      http://www.frisiansolarchallenge.nl/en
      na stornie nawet widać iż mieli godzinną przewagę nad 2 miejscem

      • 0 0

  • Zaraz, zaraz. (3)

    Kadłub, na nim kilka paneli i silnik.
    Proszę mi wyjaśnić - gdzie tu innowacja?

    Poważnie pytam.

    • 4 2

    • a ja poważnie nigdzie w tekscie nie widzę wzmianki o innowacyjności
      więc po co ta uwaga?

      • 1 0

    • Nie ma innowacji, paru zapaleńców sobie robi takie konstrukcje no i dobrze niech się bawią chłopaki. Te łodzie to raczej nauka dla studentów i zdobywanie umiejętności. Bo taką łódkę trzeba zaprojektować, potem wykonać przetestować itd. Studenci przy pracy nad takimi konstrukcjami bardzo dużo się uczą i o to właśnie w tym chodzi.

      • 5 0

    • dobrze gada chłop, dac mu chleba

      • 0 0

  • Jego zasilanie składa się z sześciu paneli, każdy po 185 watt, które w słoneczną pogodę ładują się ok. 1,5 godziny. (2)

    Może mi ktoś wyjaśnić proces ładowania paneli słonecznych?? Bo nie rozumiem :)
    A poza tym gratuluje i życzę kolejnych sukcesów!

    • 6 3

    • słońce -> panel fotowoltaiczny -> regulator mppt -> akumulator -> silnik

      • 0 0

    • Wybacz kobiecie, że się nie zna na technice :)

      • 0 1

  • Solar waży ponad 20kg ....

    .... na oko jakieś 200kg ponad 20 kg.....

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane