• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot chce przywrócenia gdyńskiej linii 21

Patryk Szczerba
31 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (313)
Trwa rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21. Trwa rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21.

Władze Sopotu rozmawiają z władzami Gdyni na temat przywrócenia na trasę zlikwidowanej w ostatnich dniach trolejbusowej linii 21. - Mamy nadzieję, że połączenie uda się przywrócić - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent miasta.



Czy liczba połączeń ZKM między Sopotem i Gdynią powinna zostać przywrócona?

Najstarsza linia trolejbusowa w Gdyni



Trolejbus 21, łączący Sopot ze śródmieściem Gdyni, jeździł od blisko 80 lat. Linia była pierwszą uruchomioną w Gdyni, a trolejbusy zaczęły jeździć w niej tuż po wojnie w 1946 roku.

W ostatnich latach uzupełniała pospieszną linię S. Obydwa połączenia wielu wybierało jako alternatywę dla Szybkiej Kolei Miejskiej.

Trasa zlikwidowanej linii 21. Trasa zlikwidowanej linii 21.
Linia 21 została zlikwidowana podczas ostatniej zmiany rozkładu jazdy w Gdyni. Cięcia wywołały krytykę nie tylko gdynian. Okazuje się, że z niezadowoleniem przyjęły to także władze Sopotu, które w 2022 roku dopłaciły do funkcjonowania linii 330 tys zł.

Nowy rozkład ZKM Gdynia. Więcej informacji Nowy rozkład ZKM Gdynia. Więcej informacji

Sopot rozmawia z Gdynią na temat przywrócenia linii 21



Trwają rozmowy władz obu miast na temat przywrócenia połączenia.

- To jedna z trzech najpopularniejszych sopockich linii, doskonale uzupełniająca się z linią S. Trolejbusy kursowały w godzinach nauki i chętnie korzystali z nich uczniowie. Linia 21 była także popularna wśród seniorów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że obecny czas jest trudny dla samorządów. Mamy jednak nadzieję, że linię 21 uda się przywrócić. Komunikacja zbiorowa, zwłaszcza ta ekologiczna, jest ważna dla Sopotu jako uzdrowiska - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia



Władze Gdyni: powodem cięć w komunikacji konieczność ekonomiczna



Władze Gdyni tłumaczą, że cięcia w rozkładzie wynikają z trudnej sytuacji miejskiego budżetu.

- Pomimo że wpływy do budżetu miasta Gdyni mają być niższe o 126 mln złotych, na komunikację miejską i tak udało się wygospodarować o 15 mln więcej niż w roku ubiegłym. Niestety, w dobie szalejącej inflacji i dramatycznych podwyżek cen energii i paliw, kwota większa aż o 15 mln nie tylko nie pozwala zwiększyć liczby kursów, a wręcz wystarcza tylko na mniejszą ich liczbę niż w 2022 roku - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Katarzyna Gruszecka-Spychała przyznaje, że rozmowy z Sopotem są prowadzone.

- Podejmowaliśmy trudne, poprzedzone dogłębną analizą ekonomiczną i społeczną, decyzje co do cięć. Cięcia zawsze są trudne i przykre, jednak wybieraliśmy takie, które będą dla mieszkańców możliwie najmniej dolegliwe. Obecnie omawiamy z Sopotem o możliwości poprawy sytuacji - dodaje.
Przypomnijmy: linia 21 została zlikwidowana wraz z 10 innymi liniami. Te zmiany przyniósł nowy, obowiązujący od poniedziałku rozkład. Spowodował zarówno zmiany pozytywne dla mieszkańców (wydłużenie części linii, nowe przystanki, zwiększenie częstotliwości niektórych kursów), jak i negatywne (głównie likwidację 11 linii autobusowych i trolejbusowych oraz przerwę w funkcjonowaniu komunikacji nocnej).



Rozkład ZKM Gdynia: protesty po zmianach



Po ogłoszeniu decyzji o likwidacji linii uaktywniły się rady dzielnic z różnych części miasta, tworząc petycje do władz Gdyni z prośbą o przywrócenie linii jeżdżących na ich terenie. Tak postąpiła m.in. Dąbrowa i Wielki Kack, wnioskując o pozostawienie w kształcie sprzed zmian linii 23 oraz Pustki Cisowskie, zwracając się z petycją o przywrócenie linii trolejbusowych 34, 30 oraz autobusowej W.

Podpisy pod petycjami rady dzielnic zbierają zarówno w formie papierowej, jak i przez Internet. Same petycje mają zostać złożone w urzędzie w piątek, 3 lutego.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (313) 7 zablokowanych

  • To niech pani Kasia zrezygnuje z pensji (5)

    Zarabiać ponad 20 koła ,to daje nam jakieś 250 tysi i by było na tą linie

    • 80 4

    • Gdyby nie Pani Kasia...

      to gdyńscy kierowcy ZKM wraz ze swoim solidarnościowym Bonzem puścili Gdynię z torbami ...

      • 0 0

    • Tę linię. (1)

      • 5 2

      • Jakby zaimki wskazujące w bierniku miały w tej sytuacji

        jakieś znaczenie.

        • 1 0

    • Podrzędny urzędnik w podrzędnym samorządzie zarabia tyle co Premier RP

      Ale jakby co, to zła kondycja finansowa i cięcia w Gdyni to przez PIS.

      • 20 1

    • Czy Pani Prezydent w ramach oszczędności...

      zrezygnowała z jazdy do pracy limuzynką z kierowcą? Proszę zacząć oszczędności na swoim dworze. Ani Pani, ani nikomu innemu z kolegium prezydenta korona nie spadnie z głowy, gdy na własną rękę, za swoje pieniądze, będziecie dojeżdżać do miejsca pracy.

      • 25 0

  • to jest chore (8)

    bilety w Trojmiescie drozsze niz w Warszawie, przejazd jednego przystanku i zycza sobie 6 zl. Przeciez to jest chore.
    W dodatku w kolko ciecia a i tak ciagle jest zle. Od paru lat przejazd autobusem to koszmar. Stoi sie na przystanku z kazdym rokiem coraz dluzej, nic dziwnego, ze ludzie wola jechac samochodem...

    • 134 4

    • A jak wolno jeździ 126 w Gdańsku?

      Jechałem tą linią to kierowca jedzie 20km/h. To nasze trolejbusy jeżdżą jak auta wyścigowe!

      • 0 0

    • Głosujcie dalej na Platformę to zobaczycie więcej podwyżek :-)) (2)

      • 16 11

      • akurat w Gdyni nie rządzi Platforma

        • 0 0

      • Całe szczęście PiS u władzy to wstrzymuje podwyżki i panuje dobrobyt

        • 10 3

    • Bo Warszawa ma pewnie tylu urzędników od transportu co Trójmiasto

      ale tam ich koszty rozkładają się na 10x więcej wozo-kilometrów :)
      To normalne, że im mniej linii, pojazdów itp. a więcej np. miejskich spółek tym wyższe będą koszty na jednego pasażera, bilet itp.
      Patrząc na to jak Trójmiasto się rozwinęło w ciągu ostatnich 20 lat to komunikacja miejska powinna się co najmniej podwoić - tym bardziej, jeśli chce się zachęcać ludzi do rezygnacji z aut.

      • 0 0

    • Big Maki jeden przystanek podjeżdżają (2)

      • 2 9

      • Ależ to było empatyczne tzn ludzie starsi, matki z dziećmi i wózkami itp itd (1)

        najlepiej niech biegają z buta

        • 14 3

        • Dokładnie 300 metrów dadzą radę za darmola jak szofery tylko na chwilę.

          • 4 2

  • Opinia wyróżniona

    (12)

    21 to napewno ważna linia jeżeli chodzi o uczniów sopockich szkół, mieszkających w Gdyni. Sam tak dojeżdżałem do liceum.

    • 325 13

    • A od czego jest SKM?

      • 0 0

    • to niech się uczą w gdyni

      albo zaczna płacić za bilety

      • 1 1

    • Do liceum Plastycznego i gastronomicznego i do podstawówek !!!

      • 3 1

    • Niech się uczą w Gdyni! (3)

      Mają komunikację za darmo i jeszcze wymagania!

      • 4 28

      • Ja mieszkam w Redłowie i uczę się w Sopocie, i płacę za bilet do Sopotu. Za darmo mam tylko w granicach Gdyni. Z Redłowa jadę do Sopotu 9 minut linią S i wysiadam pod samą szkołą w Sopocie. Jestem na kierunku technik informatyk. W Gdyni jest tylko 1 technikum w którym jest ten kierunek - tzw. Chłodniczak. Podróż z Redłowa do Chłodni zajmuje prawie 40 minut a do Sopotu 10. Mi akurat S pasuje bo zatrzymuje się na przystanku blisko którego mieszkam.

        • 12 2

      • Uczą się gdzie im pasuje. Mieszkałam w Sopocie a uczyłam się w Gdyni

        • 18 2

      • Ale do Sopotu bliżej

        • 10 1

    • Ale oni w większości korzystają z SKM.

      • 1 6

    • jak taka ważna to czemu w 21 było zawsze dwa razy mniej ludzi niż w S? (1)

      lepiej by była jedna linia częściej niż 2 rzadko, cięć nie popieram bo kursów i tak łącznie było za mało ale samo ograniczenie ilości linii jest ok, żeby tylko kursy 21 zastąpił S to by było super

      • 12 32

      • Dokładnie

        Zwłaszcza ze 21 praktycznie dublowało trasę S. Niestety raczej na wiecej kursów S nie ma co liczyć.

        • 4 16

    • Obłęd z tymi redukcjami.

      Zapraszam do Ski o ile się zmieścicie. Kosmiczne premie sobie obetnijcie, nie połączenia!!!

      • 31 1

    • Gratuluję

      • 6 4

  • Opinia wyróżniona

    Jakby 21 udało się przywrocic (23)

    a nawet np. Gdańsk nakłonić do jej przedłużenia do np. Oliwy...
    A tak to mamy dwie osobne sieci komunikacyjne...

    • 253 22

    • (7)

      Jasne i przywrócić 101 jadący z Gdańska do Gdyni dobudować linie tramwajową do Sopotu... Podstawą jest SKM a reszta to uzupełnienie. W Gdańsku już to dawno zrozumiano więc nie ma szans na budowę linii tramwajowych wzdłuż właśnie SKM. Tymczasem w Gdyni na jednej trasie musi kursować kilka linii.

      • 3 17

      • (3)

        Zapraszam Cię do SKM ze skręconą kostką lub będąc po 70. Świetnie się do niej wtedy dostać.

        • 5 0

        • (2)

          rozumiem że pociągami nie jeżdżą osoby starsze?

          • 2 1

          • (1)

            raczej nie, bo to bardzo niewygodne

            • 3 0

            • No to byś się zdziwił bo jadąc pociągiem widziałem wiele osób starszych

              • 0 2

      • (1)

        Powiedz to ludziom z wiecznie zatłoczonej Ski że to uzupełnienie

        • 6 0

        • skoro wiecznie zatłoczona to mniej osób jeździ autobusami i trolejbusami. Nie powiesz mi jednak iż jeżdżą 21 z Gdyni do Sopotu bo to strata czasu

          • 1 2

      • W gdansku jest 1 bilet miejski

        W gdyni i sopocie Oddzielnie zkm i skm!!!

        • 4 3

    • kiedys był autobus 101 z Gdyni do Gdańska...

      Zawsze był pełny. Dzisiaj tez byłby...

      • 8 0

    • Jeszcze jedno dodam (5)

      między Gdynią a Gdańskiem brakuje większej współpracy, takiej jak na linii 171 przez Chwaszczyno. Na tym wszyscy trójmieszczanie skorzystamy.

      • 57 4

      • Prezydencie ds. Jakości Życia w Gdyni !!!! (2)

        ... gdzie ty jesteś !!!!!!!!!!!

        • 12 0

        • A kto to taki? (1)

          • 2 0

          • Odpowiedź na stronach www GDYNI

            Jest nim Bartosz Bartoszewicz, jego email to sekretariat.bartoszewicz@gdynia.pl dane ze strony WWW

            • 1 0

      • (1)

        Dzięki, obędzie się. Za duży chaos biletowy.

        • 2 6

        • Jaki Chaos, jechałeś kiedyś 171, jeździsz zarówno na biletach gdyńskich i gdańskich i tak powinno być na ewentualnej nowej wspólnej linii

          • 8 1

    • W zamian za likwidację linii G, proszę przywrócić linie 21 z wydłużeniem jej do Zoo w Oliwie.

      • 2 0

    • Jest SKM (1)

      • 4 49

      • Niestety

        • 4 0

    • Nie po to zwijali tramwaj z Sopotu, żeby teraz na szelkach jeździć. Mało kto pamięta, ale pętla 21 w Sopocie była w śladzie po pętli tramwajowej.

      • 4 0

    • Proponuję 21 na trasie Hel-Zakopane! Jak dublować kolej to na całego, a nie tylko SKM.

      • 5 26

    • Gdańsk się nie zgodzi, nic z tego nie zyska.

      • 2 0

    • Będzie Fala (1)

      Jaśnie pan chyba może się przesiąść a autobusu na autobus

      • 0 40

      • a ta Fala jest potrzebna do przesiadki?

        • 33 0

  • Konicznie zostawić

    Ja postuluje aby 21 łączyła lotnisko Kosakowo z Sopotem. To przyszłościowy kierunkek. Dynamiczny razwój lotniska popeawi znacząco ekonomię lini.
    Ps.a tak poważnie to radni głosujący za lotniskiem niech zrobia zrzutke na braki w budżecie które sa pokłosiem ich fanaberii.

    • 3 1

  • Nie każdego stać na taksówkę

    Nie każdego stać na taksówkę a skm ma za odległe przystanki , 21 powinien być przedłużona linia do Oliwy ,tak jak 31 jedzie do ergo areny to 21 do pętli w oliwie

    • 8 0

  • Wszyscy chcą powrotu zabranych lini!! (1)

    • 59 2

    • Szkoda że zabrano mieszkańcom tak ważną , z historycznego punktu widzenia połączenie Gdynia -Sopot, linie trolejbusową 21.Jestem pracownikiem ZKM Gynia i uważam , że zarządzanie komunikacją to duże wyzwanie ale wygląda to słabo.Niech korzystający z komunikacji płacą choć symboliczna kwotę a nie większość jedzie za darmo.Młodzież szkolna w sobotę i niedziele niech płaci za przejazd .

      • 1 0

  • Dlaczego Gdyńskiej linii (3)

    niech swoją zakładają , a my Gdynianie sobie nią pojeżdzimy.

    • 15 65

    • Bo Sopot to takie ważne miasto, że ani własnej komunikacji miejskiej ani nawet szpitala nie ma.

      • 1 0

    • Gdynia

      Lud Gdyni zawsze osobno, zawsze inaczej, zawsze przeciw integracji 3miasta.
      Otoczcie się murem, zbudujcie fosę, wprowadźcie wizy. Haha

      • 1 1

    • czytałeś artykuł?

      • 9 5

  • Naprawdę Gdynia zmienia się w miasto typu Detroit, miasto które zbankrutowało

    • 10 0

  • XXX (11)

    Gdynia miasto ludzi umarłych w przenośni i miasto które wpadło w taką zapaść nicości że mieszkańcy uciekają na imprezy poza miasto i co drugi nic pozytywnego nie może powiedzieć o swoim mieście które miało więcej życia i wigoru 15 lat temu.
    Mianownikiem wspólnym w wypowiedziach mieszkańców o swoim mieście jest betonoza,brak parkingów i jako wizytówka miasta główna ulica zapyziała od sklepów z tanią odzieżą,aptek, banków,pustych lokali,obskurnych kamienic i nic poza tym.

    • 39 1

    • (10)

      Dziś życie i wigor przeniosły się do Riviery i tam faktycznie jest ogromny parking (dopóki nie usadowi się tam developer). W mieście parkingi są usuwane, a te miejsca parkingowe, które jeszcze istnieją, są grubo płatne, nawet w niedzielę. Choć póki człowiek młody i sprawny, to wie, jak nie płacić, a do centrum i tak dojechać samochodem ;) Świętojańska to już dawno nie jest główną, czy reprezentacyjną ulicą Śródmieścia. My jesteśmy do tego przyzwyczajeni, że jest główną, tak na nią mówimy, ale cóż, powiedzmy sobie szczerze - nie jest. A najgorsze jest to, że jadę do Rumi i widzę rozwój. Jadę do gminy Kosakowo i widzę rozwój. Coś tam się dzieje. A już nie mówię o Gdańsku, bo można i nie lubić tego miasta i nie przepadać za panią prezydent, ale tak dynamicznie jak Gdańsk, to w Polsce rozwija się chyba tylko Warszawa. No czołówka w kraju na pewno i to już od wielu lat. A patrzę na Gdynię i co? Park Centralny się buduje - nikt nie prosił i... nikt nie potrzebował.

      • 13 0

      • (6)

        upadek Gdyni można liczyć pustymi lokalami na wszystkich tzw, głównych ulicach. ostatni gasi światło

        • 9 0

        • Ciekawe (5)

          czy świta z urzędu przechadza się ulicą Świętojańską.
          Na wysokości przystanku Traugutta w stronę Placu Kaszubskiego za przystankiem jest taki lokalik chiński
          a przed nim posadzona trawa bambusowa w rozpadających się skrzyniach zasłania brudne okna czasem żule w lato nocują pod tą syfiastą trawą.
          Obok na schodach też jakieś dwa sklepy
          schody rozpadające poręczne pozłacane pamiętają lata 90 te warstw farby tam bez liku. Jak to wygląda i to jest główna ulica miasta nie mówiąc już o tych obskurnych kamienicach maszkaronach.
          Masakra w 21 wieku z taką wizytówką ulicy.

          • 6 0

          • Stań na Wybickiego i spójrz na Świętojańską (1)

            Był taki reżyser Szulkin, który kręcił filmy fantadtyczne w takich pejzażach.

            • 0 0

            • Ten budynek z tej perspektywy to istny Bronx lat 80, czy on jest całkowicie opuszczony wszystkie piętra , tak wygląda

              • 1 0

          • O wietnamskiej restauracji mówisz

            • 0 0

          • I jeszcze jedno - stan nawierzchni na pl. Konstytucji. No gdzie jak gdzie, ale w takim miejscu coś takiego, to jest żenada. Przecież to jest kilka dni i zrobione, tak jak zrobili Jana z Kolna. Tymczasem pl. Konstytucji dziura na dziurze od lat. Nie jestem w stanie tego zrozumieć.

            • 5 0

          • obskurne kamienice i zabite dechami lokale na Dworcowej niedaleko dworca głównego też radośnie witają mieszkańców i turystów. długo można wymieniać

            • 4 0

      • (2)

        Warto wspomnieć też o Wejherowie. Filharmonia już stoi. Budują się baseny zewnętrzne! Latem będzie zimna woda w Zatoce, albo sinice! i gdzie gdynianie pojadą się ochłodzić?

        • 6 0

        • (1)

          Jeżdżą do Sopotu, Redy, mogą i do Wejherowa. W Gdyni nie ma nawet porządnego basenu.

          • 4 0

          • Ale jest słynny prezydent!

            Albo rybka, albo akwarium!

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane