• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot chce zmieniać organizację ruchu

Piotr Weltrowski
21 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zmiany w organizacji ruchu mają sprawić, iż na ulicach Sopotu będzie bezpieczniej. Wprowadzone mają zostać w miejscach - jak np. ul. Kościuszki (na zdjęciu) - gdzie dochodzi do wielu wypadków i kolizji. Zmiany w organizacji ruchu mają sprawić, iż na ulicach Sopotu będzie bezpieczniej. Wprowadzone mają zostać w miejscach - jak np. ul. Kościuszki (na zdjęciu) - gdzie dochodzi do wielu wypadków i kolizji.

Ograniczanie prędkości do 30 km/h w niemal całym centrum, powrót do skrzyżowań równorzędnych oraz dwukierunkowe drogi rowerowe - Sopot planuje zmiany w organizacji ruchu w mieście. W najbliższych dniach zacznie je konsultować z mieszkańcami.



Czy ograniczanie prędkości w centrach miast może przynieść dobre efekty?

Władze Sopotu o wprowadzeniu nowych rozwiązań myślą od połowy ubiegłego roku. Wtedy to Jacek Karnowski zapowiedział, iż będzie chciał wprowadzić w przyszłości rozwiązania podobne do tych, jakie obowiązują w wielu miastach skandynawskich. Najszerszym echem odbiła się jego deklaracja o zwiększeniu w mieście liczby miejsc, gdzie obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Przez dłuższy czas wydawało się, że urzędnicy zapomnieli o tych deklaracjach. Od czerwca trwały jednak rozmowy z policją i strażą miejską. Analizowano, gdzie i jakie rozwiązania można wprowadzić. Teraz plany miasta mają zostać skonsultowane z mieszkańcami. Odbędzie się łącznie siedem spotkań, na których urzędnicy będą przedstawiać swoje propozycje i pytać o nie mieszkańców, a także zbierać od nich dodatkowe uwagi, np. na temat mniejszych osiedlowych uliczek.

- Chcemy, by sopocianie i mieszkańcy innych miast - niezależnie od tego, czy poruszają się pieszo, samochodem, rowerem, czy na rolkach - czuli się na sopockich ulicach bezpiecznie. Proponujemy rozwiązania sprawdzone w dziesiątkach europejskich miast, gdzie ich wprowadzenie pozytywnie wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa, płynności ruchu i jakości powietrza, zmniejszenia liczby samochodów na ulicach, redukcji hałasu i liczby kolizji - mówi Bartosz Piotrusiewicz, wiceprezydent Sopotu.

Jak wyglądają plany urzędników? Chcą oni wprowadzić zmiany w organizacji ruchu w trzech elementach. Pierwszym z nich jest dopuszczenie ruchu dwukierunkowego dla rowerów na ulicach jednokierunkowych - tu przykładowym jest kwartał ograniczony ulicami Chopina zobacz na mapie Sopotu, 3 Maja zobacz na mapie Sopotu, Grunwaldzką zobacz na mapie SopotuSobieskiego zobacz na mapie Sopotu.

Drugim - i najbardziej kontrowersyjnym - jest poszerzenie strefy uspokojonego ruchu, czyli miejsc, gdzie poruszać można się z prędkością nie większą niż 30 km/h. Wstępnie urzędnicy wytypowali jako tego typu miejsca ul. Bitwy pod Płowcami zobacz na mapie Sopotu, ul. Marii Curie-Skłodowskiej zobacz na mapie Sopotu, ul. Lipową zobacz na mapie Sopotu, ul. Dębową zobacz na mapie Sopotu, fragment ul. Kościuszki zobacz na mapie Sopotu (do ul. 3 Maja) oraz kwartał ulic między ul. Polną zobacz na mapie Sopotuul. Jana z Kolna zobacz na mapie Sopotu. Pamiętać trzeba, że dziś takie ograniczenie już w Sopocie obowiązuje - niemal na całym obszarze śródmieścia.

Ostatnim z proponowanych elementów jest wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych, czyli - jak twierdzą urzędnicy - powrotu do najprostszego rozwiązania komunikacyjnego: jedzie ten, który ma prawą wolną.

- Z naszych analiz wynika, że optymalne byłoby wprowadzenie tego rozwiązania na 18 skrzyżowaniach w mieście, ale zakres zarówno tych, jak i pozostałych zmian ukształtuje się ostatecznie w toku rozmów z mieszkańcami - mówi Justyna Mazur z biura prezydenta w sopockim magistracie.

Oprócz opinii zbieranych od mieszkańców podczas samych spotkań, urzędnicy liczą też na propozycje, które zostaną przesłane e-mailem. Można je wysyłać na adres mobilnysopot@sopot.pl - rozważane będą jednak tylko te e-maile, które zostaną podpisane imieniem i nazwiskiem.

Terminy konsultacji:

- 22.10.2013, godz. 18:00
Filia nr 7 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. Cieszyńskiego 22
- 23.10.2013, godz. 18:00
Szkoła Podstawowa nr 1 przy ul. Armii Krajowej 50/54, sala nr 5
- 28.10.2013, godz. 17:00
Państwowa Galeria Sztuki (wejście przez Informację Turystyczną)
- 29.10.2013, godz. 18:00
Filia nr 6 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. 23 Marca 77
- 4.11.2013, godz. 18:00
Filia nr 8 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. Mazowieckiej 26
- 5.11.2013, godz. 18:00
Filia nr 2 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. Kraszewskiego 26
- 7.11.2013, godz. 17:00
Filia nr 5 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. 3 Maja 6

Opinie (224) 5 zablokowanych

  • mądrość (3)

    Tylko to musi zrobić mądry człowiek albo zespół. Jest tyle bzdur w ruchu drogowym w Sopocie ze głowa mała.

    • 5 1

    • Taa , lobby samochodowe. (2)

      Jak sie calkiem miasta pozapychaja od waszych autek,to niestety pozostanie cisniecie z kapcia lub roverek...

      • 2 5

      • jest jeszcze SKM

        • 2 0

      • Widzisz tu jesteś w błędzie nie posiadam samochodu ani roweru chodzę na pieszo albo komunikacja miejska.

        • 2 1

  • Uważajcie . Wiele osób, w tym ja , nie uznaje skrzyżowań równorzędnych np. na Szerokiej (3)

    i posiadając pierszeństwo wg. dawnych reguł , walą na nic się nie oglądając swoimi dużymi bryczkami...

    • 4 4

    • Do czasu. Do czasu jak zobaczysz składkę za OC za dwie lub więcej szkód w jednym roku...

      • 2 1

    • uważamy, uważamy - debile są wszędzie i trzeba uważać...

      • 1 1

    • co to sa

      dawne reguły ?

      • 1 0

  • Wypadki-kolizje

    Najwiecej wypadkow jest na ul:niepodleglosci zwlaszcza smiertelnych moze urzad w tym kierunku pojdzie-to zwykla sciema chodzi o ograniczenie halasu zeby miasto nie stracilo uzdrowiska

    • 8 1

  • Skrzyzowania rownorzedne - ruch na zasadach warkocza

    Plusy:
    1. Mniej wypadkow a wiec mniej korkow (wskutek naturalnego ograniczenia predkosci )
    2. Sopot przestanie wygladac jak Turcja z ta nieprawdopodobna iloscia znakow drogowych
    3. Oszczednosc na produkcji i utrzymywaniu znakow drogowych
    4. Ograniczenie predkosci spowoduje mniejsze wydzielanie spalin i czystsze powietrze. W Oslo na obwodnicy wokol miasta obowiazuje 60 km/godz. w zimie, z uwagi na mniejsza wymiane powietrza w tym okresie
    5. Jest to droga do tego, by Sopot mogl sie zaliczac do innych kurortow w Europie.

    • 4 7

  • akurat debowa w sopocie to mozna jechac max 15 km/h,gdyby tam miekszkal karnowski zaraz zrobiona by byla droga....

    • 5 1

  • RONDA !!! Wszędzie RONDA !! (1)

    Po co skrzyżowania równorzędne ?? Zróbcie wszędzie RONDA !!! i najlepiej zacznijcie je budować w lipcu, to przynajmniej turyści zostawią samochody w Gdyni lub Gdańsku :P
    A tak na poważnie: aktualnie mieszkam w Oliwie niedaleko fabryki dr Oetkera. Jest tu strefa skrzyżowań równorzędnych.... czy myślicie, że ktoś na to patrzy ? NIE ! nie mówię tu o małolatach tylko nawet o starszych paniach/panach, które jadą po prostu przed siebie....
    Jeżeli ktoś chce sobie zarobić na OC to zapraszam w tą okolicę, ruch niestety nieduży więc się trochę poczeka na ofiarę.
    Jak dla mnie skrzyżowania równorzędne mają sens tylko tam gdzie natężenie ruchu jest niewielkie... a w Sopocie, z racji swoich rozmiarów, wszędzie jest pełno samochodów...
    Co do ograniczenia prędkości:
    - ul. Dębowa, lipowa, marii curie-skłodowskiej: PO CO ? Dębowa to jak tor przeszkód dla terenówek i gratuluje tym co jadą tam więcej niż 20 km/h, pozostałe są wąskie więc i tak nie ma co szybciej jechać bo się utrąci lusterko...
    - Bitwy pod płowcami ??? WTF ??? chyba tylko po to żeby krawaciarze mogli spacerkiem chodzić na plażę, bo większego sensu nie widzę...

    Na Niepodległości też wprowadźcie strefę 30 km/h bo to przecież centrum Sopotu

    Ciekawy jestem czy po wybudowaniu dworca Karnowski wpadnie na pomysł zrobienia deptaka od podjazdu do chopina :P

    • 12 2

    • ciekawe, czy poparłbyś taką propozycję

      • 0 1

  • Parkowanie

    Mnie się podoba pomysł państw Skandynawskich.
    W takiej Dani świetnie rozwiązano sprawę bez kosztowego parkowania samochodu np. w centrum miasta. Myślę, że warto takie rozwiązanie zastosować w Sopocie, przynajmniej ludzie nie będą parkować na podwórkach

    • 2 2

  • rowery

    max 5km/h! KONIECZNIE!

    • 5 1

  • kiedy Sopot bedzie mial wlasne polaczenie z obwodnica trojmiasta ??? (1)

    • 6 5

    • już ma, tylko się za bardzo do niej nie rozpędzaj na Malczewskiego

      • 0 0

  • idiotyzmy

    A ja zawsze popierałem Pana Prezydenta!A tu takie idiotyzmy wymyśla.A może jemu ktoś wymyśla licząc,że nie wygra następnych wyborów...

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane