• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot chce zmieniać organizację ruchu

Piotr Weltrowski
21 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zmiany w organizacji ruchu mają sprawić, iż na ulicach Sopotu będzie bezpieczniej. Wprowadzone mają zostać w miejscach - jak np. ul. Kościuszki (na zdjęciu) - gdzie dochodzi do wielu wypadków i kolizji. Zmiany w organizacji ruchu mają sprawić, iż na ulicach Sopotu będzie bezpieczniej. Wprowadzone mają zostać w miejscach - jak np. ul. Kościuszki (na zdjęciu) - gdzie dochodzi do wielu wypadków i kolizji.

Ograniczanie prędkości do 30 km/h w niemal całym centrum, powrót do skrzyżowań równorzędnych oraz dwukierunkowe drogi rowerowe - Sopot planuje zmiany w organizacji ruchu w mieście. W najbliższych dniach zacznie je konsultować z mieszkańcami.



Czy ograniczanie prędkości w centrach miast może przynieść dobre efekty?

Władze Sopotu o wprowadzeniu nowych rozwiązań myślą od połowy ubiegłego roku. Wtedy to Jacek Karnowski zapowiedział, iż będzie chciał wprowadzić w przyszłości rozwiązania podobne do tych, jakie obowiązują w wielu miastach skandynawskich. Najszerszym echem odbiła się jego deklaracja o zwiększeniu w mieście liczby miejsc, gdzie obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Przez dłuższy czas wydawało się, że urzędnicy zapomnieli o tych deklaracjach. Od czerwca trwały jednak rozmowy z policją i strażą miejską. Analizowano, gdzie i jakie rozwiązania można wprowadzić. Teraz plany miasta mają zostać skonsultowane z mieszkańcami. Odbędzie się łącznie siedem spotkań, na których urzędnicy będą przedstawiać swoje propozycje i pytać o nie mieszkańców, a także zbierać od nich dodatkowe uwagi, np. na temat mniejszych osiedlowych uliczek.

- Chcemy, by sopocianie i mieszkańcy innych miast - niezależnie od tego, czy poruszają się pieszo, samochodem, rowerem, czy na rolkach - czuli się na sopockich ulicach bezpiecznie. Proponujemy rozwiązania sprawdzone w dziesiątkach europejskich miast, gdzie ich wprowadzenie pozytywnie wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa, płynności ruchu i jakości powietrza, zmniejszenia liczby samochodów na ulicach, redukcji hałasu i liczby kolizji - mówi Bartosz Piotrusiewicz, wiceprezydent Sopotu.

Jak wyglądają plany urzędników? Chcą oni wprowadzić zmiany w organizacji ruchu w trzech elementach. Pierwszym z nich jest dopuszczenie ruchu dwukierunkowego dla rowerów na ulicach jednokierunkowych - tu przykładowym jest kwartał ograniczony ulicami Chopina zobacz na mapie Sopotu, 3 Maja zobacz na mapie Sopotu, Grunwaldzką zobacz na mapie SopotuSobieskiego zobacz na mapie Sopotu.

Drugim - i najbardziej kontrowersyjnym - jest poszerzenie strefy uspokojonego ruchu, czyli miejsc, gdzie poruszać można się z prędkością nie większą niż 30 km/h. Wstępnie urzędnicy wytypowali jako tego typu miejsca ul. Bitwy pod Płowcami zobacz na mapie Sopotu, ul. Marii Curie-Skłodowskiej zobacz na mapie Sopotu, ul. Lipową zobacz na mapie Sopotu, ul. Dębową zobacz na mapie Sopotu, fragment ul. Kościuszki zobacz na mapie Sopotu (do ul. 3 Maja) oraz kwartał ulic między ul. Polną zobacz na mapie Sopotuul. Jana z Kolna zobacz na mapie Sopotu. Pamiętać trzeba, że dziś takie ograniczenie już w Sopocie obowiązuje - niemal na całym obszarze śródmieścia.

Ostatnim z proponowanych elementów jest wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych, czyli - jak twierdzą urzędnicy - powrotu do najprostszego rozwiązania komunikacyjnego: jedzie ten, który ma prawą wolną.

- Z naszych analiz wynika, że optymalne byłoby wprowadzenie tego rozwiązania na 18 skrzyżowaniach w mieście, ale zakres zarówno tych, jak i pozostałych zmian ukształtuje się ostatecznie w toku rozmów z mieszkańcami - mówi Justyna Mazur z biura prezydenta w sopockim magistracie.

Oprócz opinii zbieranych od mieszkańców podczas samych spotkań, urzędnicy liczą też na propozycje, które zostaną przesłane e-mailem. Można je wysyłać na adres mobilnysopot@sopot.pl - rozważane będą jednak tylko te e-maile, które zostaną podpisane imieniem i nazwiskiem.

Terminy konsultacji:

- 22.10.2013, godz. 18:00
Filia nr 7 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. Cieszyńskiego 22
- 23.10.2013, godz. 18:00
Szkoła Podstawowa nr 1 przy ul. Armii Krajowej 50/54, sala nr 5
- 28.10.2013, godz. 17:00
Państwowa Galeria Sztuki (wejście przez Informację Turystyczną)
- 29.10.2013, godz. 18:00
Filia nr 6 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. 23 Marca 77
- 4.11.2013, godz. 18:00
Filia nr 8 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. Mazowieckiej 26
- 5.11.2013, godz. 18:00
Filia nr 2 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. Kraszewskiego 26
- 7.11.2013, godz. 17:00
Filia nr 5 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. 3 Maja 6

Opinie (224) 5 zablokowanych

  • (2)

    Największy problem na ulicy Kościuszki stanowi skrzyżowanie z ulicą Jagiełły. Aby wyjechać z Jagiełły nie raz trzeba stać z dobre pięć minut! Ale nie tylko auta maja problemy, nie raz na przejściu na tym skrzyżowaniu potrąceni zostali piesi. Jest tam ograniczona widoczność, zwłaszcza po lewej stronie wyjeżdżając z Jagiełły, ponieważ miejsce postojowe dla samochodów na przeciwko apteki (w miejscu dla osób niepełnosprawnych, które zajmowane są najczęściej przez osoby sprawne) nie ma żadnego odstępu przy przejściu dla pieszych!!!!!!

    • 8 3

    • jak ktoś chce mieszać w centrum sopotu to musi sobie czasem postać (1)

      no cóż, centrum kurortu to i ciężko z tego centrum wyjechać,proszę skorzystać z roweru trójmiejskiego, który można wypożyczyć pod UM, to bardzo blisko i czekać nie trzeba aż całe 5 min i zdrowia trochę można zyskać...

      • 4 4

      • żeby wyjechać z jagiełły trzeba koniecznie byc mieszkańcem sopotu? no tak..

        • 0 0

  • Odwołać tego pseudo prezydenta!!! (2)

    Kiedy odwołamy tego człowieka? Nikt z moich znajomych nie głosuje na niego to jakim cudem wygrywa? Co jakiś czas ktoś zbiera podpisy na odwołanie i co się z tym dalej dzieje? Tragedia, teraz z Sopotu się nie da wyjechać bo Bitwy pod płowcami jest jednokierynkowa!!! WON Z NASZEGO MIASTA!!!

    • 14 15

    • bełkot frustrata (1)

      jw

      • 5 5

      • sprzedawczyku

        co mieszkanko komunalne po układach się dostało od wujka Jacka?

        • 1 0

  • Lista miłośników drug jednokierunkowych; (2)

    Karnowski, Orski, Ogint... Na tych panów nigdy nie głosujemy.

    • 21 8

    • Akurat drogi jednokierunkowe to niezłe rozwiązanie. Poczynając od bezpieczeństwa, kończąc na wykorzystaniu przekroju pasa drogowego.

      • 8 2

    • DRÓG A NIE drug

      • 1 0

  • Konstytucja RP: (3)

    " Polska jest dobrem wszystkich obywateli "

    - a nie tylko np. roverzystów... czy adamowicza który ma fobie i kompleks na tle aut.
    Ps. Taki np. Adamowicz chodzi do pracy pieszo bo ma blisko i robi sobie park - skansen z miasta bo ma fioła.

    MILIONY korzystających z motoryzacji i budżet na niej oparty = wg. zasad demokracji to własnie motoryzacja ma priorytet

    • 17 12

    • MILIONY :) (1)

      a artykuł jest o Sopocie. Gdzie tam Adamowicz?

      • 4 1

      • Pisałem przy okazji sprawy Sopotu o Gdańsku i Polsce.

        W tym i o Sopocie przy okazji.

        • 1 2

    • Polska jest dobrem wszystkich obywateli. Nie tylko korzystających z samochodów

      kropka.

      • 1 3

  • PROPOZYCJA

    5 km na godzinę, a nieletni 3 km na godzinę...

    • 10 1

  • Aby zredukować hałas w Sopocie (2)

    należy zaprzestać nadawania tego makabrycznego hejnału , który budzi o godzinie 12-tej dzieci w spacerówkach.

    • 11 4

    • hejnał

      zawsze jak to słychać to wiadomo że Karnowski gra na trąbce...a piknie gro

      • 2 0

    • ten hejnał zainstalował ktoś komu słoń nadepnął na ucho

      ten jazgot słychać nawet na plaży w Kamiennym Potoku i Jelitkowie

      • 2 0

  • skrzyzowania równorzędne to największa bzdura jaka może być (3)

    wprowadzona na terenie Trójmiasta, gdzie generalizując nie mamy do czynienia z takimi skrzyżowaniami.
    To dopiero zaczną się wypadki, i to poważne. Będą zderzać się jaki leci.....
    Ludzie u nas po pierwsze nieprzyzwyczajeni do takiego rodzaju organizacji ruchu, a po drugie będzie totalny chaos, bajzel. Raz równorzędne, a raz nie, zgadnij gdzie?
    W Sopocie równorzędne, a w Gdańsku nie, w Sopocie równorzędne, a w Gdyni nie, itd.
    Panie Prezydencie Sopotu, nie rób Pan bajzlu w mieście i odejdź od tego pomysłu póki czas.

    • 16 6

    • Tu nie ma co zgadywać tylko lampić się na znaki...

      ...a nie dłubać palcem w nosie.

      • 1 4

    • przyjedź do Gdańska na Główne miasto (1)

      to działa. Jest dużo ciszej, piesi nie muszą chodzić do skrzyżowań by przejść na drugą stronę ulicy

      • 0 3

      • To ci napisze jak działa...

        tak działa że pełno jest wypadków na tych niby tzw. uspokojonych strefach... Nie ma tygodnia aby coś się tam nie wydarzyło.

        • 0 0

  • Co z pieszymi i rowerzystami? (1)

    Kiedyś było tak, że uczono dzieci, by nie bawiły się na drogach, bo przejedzie je samochód. Uczono ludzi, że zanim wejdą na drogę, muszą się rozglądać (w lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo a przy osi ponownie w prawo).
    Teraz nie widzi się nic nierozsądnego i nagannego we wbieganiu na jezdnię. Przecież to jest chore! Pieszy nie ma prawa wbiegać na jezdnię!
    To tak, jakby zacząć egzekwować od pieszych chodzenie z dala od krawędzi chodnika (pod groźbą mandatu), bo nieuważny kierowca może wjechać na chodnik.
    JEZDNIE DLA SAMOCHODÓW - CHODNIKI DLA PIESZYCH!
    Teraz z kierowców robi się "tych złych" - wszędzie irracjonalne ograniczenia prędkości (zróbmy 5km/h - wówczas ilość wypadków z pewnością spadnie do zera! tere-fere...), buduje się progi zwalniające i inne utrudnienia, jakby jezdnie powstały dla pieszych, a samochody były na nich intruzami... Kończy się na tym, że stojące w korkach samochody zatruwają powietrze, hałasują na progach, niszczą sobie zawieszenie, a wraz z czasem kierowców ucieka nam PKB...

    • 12 3

    • czas kierowców marnowany jest przez innych kierowców

      wsiadających do samochodu do przejechania 3 km

      • 2 3

  • Niezwykle słuszna inicjatywa

    Niestety zbyt minimalistyczna. Radziłbym mieszkańcom Sopotu zlikwidować zupełnie ruch kołowy w przestrzeni pomiędzy Aleją Niepodległości a brzegiem morza. Dodatkowo można zrezygnować z kosztownej budowy dworca i zlikwidować stację SKM. W końcu Sopot poziomem życia będzie mógł dorównać Gdyni. Tej sprzed 1921 roku.

    • 13 4

  • GDZIE JEST TEN TUNEL POD SOPOTEM!!! (3)

    A co dadzą takie zmiany, kiedy w godzinach szczytu komunikacyjnego czy np. w sezonie letnim jest permanentny korek w mieście i spiętrzenie ruchu? Wszyscy stoją lub toczą się. Wszelkie analizy pokazują, że aut w przyszłości będzie tylko przybywać i trzeba szukać innych rozwiązań, jak głośny kiedyś tunel pod Sopotem!

    • 12 3

    • Tunel (1)

      Zapomnij i nie poruszają tego tematu. Żadnego tunelu nie bedzie ze względów technicznych ponieważ nie ma miejsca na wjazd i wyjazd dobra droga moze mieć 3 % moze specjalna 5 % to znaczy ze na 1 metrze mozna obniżyć się o max 5 cm aby tunel byl pod Sopotem to musiał by byc na głębokości około 10 m ( 1 m beton / 4 m tunel / warstwa pod budynkami o ile to wystarczy ponieważ w Sopocie jest głęboko położona instalacja wód kan) . Więc dla 10 m czyli 1000 cm : 5 = 200 metrów na wjazd i 200 na wyjazd . Oczywiście musi byc to otwarte przynajmniej częściowo . 200 m to prawie cały Monciak. Więc gdzie na wyścigach lub kamienice sa takie wolne przestrzenie ?

      • 1 2

      • Właśnie na Kamionce miał się tunel sopocki łączyć z różową drogą wychodzącej od Węzła Cegielskiej w Gdyni. Od strony Gdańska gdzieś w rejonie dzisiejszego Inter Marche przed zjazdem pod dzisiejszy kolejowy wiadukt. Poza tym Sopot wydał sporo kasy na badania geologiczne, których wynik pozytywnie komentowano w lokalnej prasie - jak pamiętam.
        Generalnie zastanawia mnie kompletny brak wizji sięgającej dalej niż bieżące, doraźne działania mające, tak naprawdę, na celu nic innego jak ochronę prestiżowego statusu miasta-kurortu a nie rzeczywistego rozwiązywania problemów drogowych. Śmierdzi mi to prowincją.

        • 2 0

    • yoge - korzystasz ze starych statystyk

      w miastach Niemiec jest mniej samochodów na 1000 mieszkańców niż w wielu naszych. Liczba samochodów w Wiedniu i w wielu miastach amerykańskich spada już od kilku lat.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane