• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot chce zmieniać organizację ruchu

Piotr Weltrowski
21 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zmiany w organizacji ruchu mają sprawić, iż na ulicach Sopotu będzie bezpieczniej. Wprowadzone mają zostać w miejscach - jak np. ul. Kościuszki (na zdjęciu) - gdzie dochodzi do wielu wypadków i kolizji. Zmiany w organizacji ruchu mają sprawić, iż na ulicach Sopotu będzie bezpieczniej. Wprowadzone mają zostać w miejscach - jak np. ul. Kościuszki (na zdjęciu) - gdzie dochodzi do wielu wypadków i kolizji.

Ograniczanie prędkości do 30 km/h w niemal całym centrum, powrót do skrzyżowań równorzędnych oraz dwukierunkowe drogi rowerowe - Sopot planuje zmiany w organizacji ruchu w mieście. W najbliższych dniach zacznie je konsultować z mieszkańcami.



Czy ograniczanie prędkości w centrach miast może przynieść dobre efekty?

Władze Sopotu o wprowadzeniu nowych rozwiązań myślą od połowy ubiegłego roku. Wtedy to Jacek Karnowski zapowiedział, iż będzie chciał wprowadzić w przyszłości rozwiązania podobne do tych, jakie obowiązują w wielu miastach skandynawskich. Najszerszym echem odbiła się jego deklaracja o zwiększeniu w mieście liczby miejsc, gdzie obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Przez dłuższy czas wydawało się, że urzędnicy zapomnieli o tych deklaracjach. Od czerwca trwały jednak rozmowy z policją i strażą miejską. Analizowano, gdzie i jakie rozwiązania można wprowadzić. Teraz plany miasta mają zostać skonsultowane z mieszkańcami. Odbędzie się łącznie siedem spotkań, na których urzędnicy będą przedstawiać swoje propozycje i pytać o nie mieszkańców, a także zbierać od nich dodatkowe uwagi, np. na temat mniejszych osiedlowych uliczek.

- Chcemy, by sopocianie i mieszkańcy innych miast - niezależnie od tego, czy poruszają się pieszo, samochodem, rowerem, czy na rolkach - czuli się na sopockich ulicach bezpiecznie. Proponujemy rozwiązania sprawdzone w dziesiątkach europejskich miast, gdzie ich wprowadzenie pozytywnie wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa, płynności ruchu i jakości powietrza, zmniejszenia liczby samochodów na ulicach, redukcji hałasu i liczby kolizji - mówi Bartosz Piotrusiewicz, wiceprezydent Sopotu.

Jak wyglądają plany urzędników? Chcą oni wprowadzić zmiany w organizacji ruchu w trzech elementach. Pierwszym z nich jest dopuszczenie ruchu dwukierunkowego dla rowerów na ulicach jednokierunkowych - tu przykładowym jest kwartał ograniczony ulicami Chopina zobacz na mapie Sopotu, 3 Maja zobacz na mapie Sopotu, Grunwaldzką zobacz na mapie SopotuSobieskiego zobacz na mapie Sopotu.

Drugim - i najbardziej kontrowersyjnym - jest poszerzenie strefy uspokojonego ruchu, czyli miejsc, gdzie poruszać można się z prędkością nie większą niż 30 km/h. Wstępnie urzędnicy wytypowali jako tego typu miejsca ul. Bitwy pod Płowcami zobacz na mapie Sopotu, ul. Marii Curie-Skłodowskiej zobacz na mapie Sopotu, ul. Lipową zobacz na mapie Sopotu, ul. Dębową zobacz na mapie Sopotu, fragment ul. Kościuszki zobacz na mapie Sopotu (do ul. 3 Maja) oraz kwartał ulic między ul. Polną zobacz na mapie Sopotuul. Jana z Kolna zobacz na mapie Sopotu. Pamiętać trzeba, że dziś takie ograniczenie już w Sopocie obowiązuje - niemal na całym obszarze śródmieścia.

Ostatnim z proponowanych elementów jest wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych, czyli - jak twierdzą urzędnicy - powrotu do najprostszego rozwiązania komunikacyjnego: jedzie ten, który ma prawą wolną.

- Z naszych analiz wynika, że optymalne byłoby wprowadzenie tego rozwiązania na 18 skrzyżowaniach w mieście, ale zakres zarówno tych, jak i pozostałych zmian ukształtuje się ostatecznie w toku rozmów z mieszkańcami - mówi Justyna Mazur z biura prezydenta w sopockim magistracie.

Oprócz opinii zbieranych od mieszkańców podczas samych spotkań, urzędnicy liczą też na propozycje, które zostaną przesłane e-mailem. Można je wysyłać na adres mobilnysopot@sopot.pl - rozważane będą jednak tylko te e-maile, które zostaną podpisane imieniem i nazwiskiem.

Terminy konsultacji:

- 22.10.2013, godz. 18:00
Filia nr 7 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. Cieszyńskiego 22
- 23.10.2013, godz. 18:00
Szkoła Podstawowa nr 1 przy ul. Armii Krajowej 50/54, sala nr 5
- 28.10.2013, godz. 17:00
Państwowa Galeria Sztuki (wejście przez Informację Turystyczną)
- 29.10.2013, godz. 18:00
Filia nr 6 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. 23 Marca 77
- 4.11.2013, godz. 18:00
Filia nr 8 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. Mazowieckiej 26
- 5.11.2013, godz. 18:00
Filia nr 2 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. Kraszewskiego 26
- 7.11.2013, godz. 17:00
Filia nr 5 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. 3 Maja 6

Opinie (224) 5 zablokowanych

  • Tempo 30 (12)

    Bardzo dobry pomysł, we Francji w miastach w centrum jest tempo 30. Jechaliśmy TAXI, nie dość że miał te 30 na liczniku BMW serii 5 z literką M, żeby ktoś nie powiedział że jakiś szrot, a obok jechała Honda CBR , wolniej od Taxi. Czyli można ?
    Można, tylko w Polsce każdy musi pokazać gdzie ma innych użytkowników ruchu. Od szybkiej jazdy są autostrady i już takie u nas są, a nie centra miast, do centrum miasta jest komunikacja miejska.

    • 31 42

    • Ale Sopot nie posiada komunikacji miejskiej (2)

      • 11 6

      • Może i nie posiada

        Może i nie posiada, ale coś tam jeździ z Gdyni i Gdańska.

        • 7 2

      • w Sopocie jest SKM

        komunikacja publiczna Gdańska i Gdyni a także system rowerów publicznych: czyli indywidualna miejska komunikacja publiczna

        • 2 3

    • a to ciekawe ! (8)

      Pewnie Lyon to nie francuskie miasto - bo tam widziałem 50km/h

      • 7 5

      • (7)

        Kolega "Europejczyk" zapewne był na wakacjach w Paryżu w tym roku, bo w tym roku mer Paryża, wśród jednego z wielu absurdalnych pomysłów, które się teraz we Francji lansuje, postanowił wprowadzić na 1/3 obszaru miasta "Tempo 30".
        Stosując rozszerzenie napisał sobie "we Francji w miastach", pomijając to, że żadnego innego nie widział.

        • 12 2

        • (6)

          Grenoble, Lyon, Chamonix etc. Sopotu nie porównujmy z Paryżem :) Nie ta skala :)

          • 4 6

          • (5)

            W Lyonie działają dwie linie kolei szynowo-linowych (Vieux Lyon - Saint-Just i Vieux Lyon - Fourvière), cztery linie metra (A, B, C i D), pięć linii tramwajowych (T1, T2, T3 i T4), jedna linia tramwaju dwusystemowego (Rhône Express) i kilkadziesiąt linii autobusowych oraz dwie linie trolejbusowe (C1 i C3).

            Grenoble jest jednym z największych francuskich centrów naukowych liczy około 60 000 studentów, szczególnie w dziedzinach nauk ścisłych.
            Czyli tyle ilu w Grenoble jest studentów w porównaniu odpowiada to ilości mieszkańców Sopotu.

            Chamonix jest czwartą co do wielkości gminą we Francji o łącznej powierzchni 245 km2.

            Jak widać Europejczyk bywał, widział i teraz każde z tych miast do Sopotu porównuje. Faktycznie, każde z nich jest do Sopotu bardzo podobne. Tak jak Paryż.

            • 8 3

            • (4)

              Nie ta logika :), skoro takie miasta mogą mieć tempo 30 to tym bardziej Sopot, który uważa się za kurort i ośrodek wypoczynkowy. Ja wiem że Polacy są zawsze najmądrzejsi, ale przez to zawsze z tyłu. Zamiast brać gotowce to sie u nas wymyśla koło na nowo, bo na pewno cały Świat to debile, tylko my światli ludzie. Dziwne że tam mieszkanie kosztuje ledwo 200.000 euro za 140m2, a u nas 300.000 zł za 60m2 (celowo tak pisze, bo Oni zarabiają w Euro, nie w złotych. Może za kilkaset lat ich dogonimy kulturą osobistą i szanowaniem siebie nawzajem.

              • 4 8

              • Zabawne jest to, że mówisz o kulturze i szacunku (3)

                podczas, gdy agitujesz za przymusem i dyktatem władzy. Mam wrażenie, że masz straszny bałagan, żeby nie powiedzieć śmietnik, w głowie i sam nie potrafisz wszystkiego złożyć do logicznej kupy.

                To, że w Paryżu ktoś oszalał nie oznacza, że ma rację, bo jest z Paryża. Tak samo jak to, że prawie nikomu nie znany wcześniej Obama dostaje pokojowego Nobla nie oznacza, że słusznie. Podobnie jak to, że jacyś biurokraci w Brukseli nakładają na cywilizację z czapy wyjęte limity emisji gazów, bo wydaje im się w ich pysze, że mogą kontrolować już nie tylko ludzi, ale i naturę, nie oznacza, że jest to postęp, bo wyszedł z Brukseli.

                Pozbądź się tych kompleksów. Fakt, że wybito w Polsce sporą część elity i być może w Twoim otoczeniu elity nie ma, a jedynie potomkowie hołoty, która ją siłą zastąpiła, ale to nie znaczy, że Polacy jako naród są wyłącznie zacofani, brudni, żałośni i powinni się wstydzić przez innymi nacjami. Ten, kto tak uważa ma straszne problemy ze sobą i powinien się leczyć.

                • 8 4

              • (2)

                Tak, Polcay sa tacy jak piszesz niestety, ale jak opuszczają ten kraj to potrafi pilnować przepisów i w Czechach jeżdżą 40 gdzie jest 50, w Skandynawii też potrafią. Dziwne, tylko u siebie chlew robić potrafimy. Spróbuj w Polsce przejść przez przejście dla pieszych. A stań przy krawężniku w cywilizowanym kraju to się zdziwisz. My mieliśmy problem aby postać przy przejściu bo każdy hamował.

                Co do przymusu i dyktatu to tak jak piszesz, jak się nie podoba to droga wolna do puszczy, jak się socjalizacja nie podoba :)

                • 4 9

              • (1)

                Do puszczy, bo ty tak każesz? O tym właśnie mowa. Władza uderzyła do główki. Najważniejsze dla ciebie to rozkazać innym jak mają żyć, jak tobie się podoba.

                A może sam się udasz socjalizować puszczę?

                • 8 2

              • Jak dla mnie EOT.

                • 2 4

  • Nie chodzi o spowolnienie!

    Warto pamiętać, że główną zmianą nie jest tak naprawdę spowolnienie. Na Wybickiego dozwolona prędkość na być wręcz większa. Poza tym rzecz NIE dotyczy dróg przelotowych, więc dla mieszkańców reszty Trójmiasta niewiele się zmienia.

    Natomiast ważniejszą zmianą jest to, że łatwiej będzie dojechać wszędzie rowerem. Prawie każda ulica jednokierunkowa ma mieć dopuszczony ruch w obie strony. Jak ktoś próbował dojechać gdzieś w centrum Sopotu, to wie jakiego kluczenia to wymaga. Teraz powinno być o wiele łatwiej :-).

    • 9 19

  • To tylko mydlenie oczu! Tu chodzi o zwiększenie budżetu Sopotu (2)

    Ograniczenie prędkości w niemal całym centrum Sopotu to tylko i wyłącznie po to aby policja miała większy obszar do działania czyli suszenia a straż miejska do stawiania fotoradarów. Przecież trzeba spłacić kredyty zaciągnięte przez miasto! Nie dajmy się zwariować mieszkam w Sopocie często spaceruje i naprawdę nie pamiętam aby w centrum Sopotu doszło do wypadku czy nawet stłuczki (pomijam Al. Niepodległości)

    • 30 11

    • pieniądze z mandatów wystawianych przez Policję trafiają do Skarbu Państwa a sopocka Straż Miejska nie ma fotoradarów

      • 6 3

    • ...

      Powiedz mi gdzie w centrum sopotu stoi policja z suszarkami? Bo 30 lat mieszkam w tym mieście i nie spotkałem ich (nie liczę Niepodległości, Malczewskiego i innych przelotówek)
      I gdzie stoją te fotoradary straży miejskiej???????

      • 3 4

  • Nie Sopot chce tylko Pan Karnowski a to ma duże znaczenie i stanowi ogromną różnicę!!!

    • 22 7

  • Niepodległości (1)

    Naprawdę niebezpiecznie to jest dla ludzi na chodniku przy al. Niepodległości. Czy nikt tego nie dostrzega? Hello????

    • 20 2

    • dokłądnie. zróbcie porządny przejazd przez Sopot!!! a zmniejszy się ruch na bocznych drogach.. ja to Niepodległości nigdy nie jadę w stronę Gdańska.. zawsze wolę odbić w lewo przed wiaduktem i jechać wzdłuż plaży... a no i tam jest strefa 30.. ale nikt się do niej nie stosuję. ostatnio baba siedziała mi na ogonie i się wkurzala że jade przepisowo...

      • 0 3

  • (6)

    Rok 2030. Wiadomości Obowiązkowej Gazety Ekologicznej. Rządząca ze 205 procentowym poparciem (ludzi, którzy podważali ten wynik poddano resocjalizacji) Polska Zjednoczona Partia Rowerowa (PZPR) przez aklamację wprowadziła na terenie całego kraju strefę TEMPO 5. Ustawa powszechnie nazywana "piątką" została przyjęta z entuzjazmem przez producentów części samochodowych oraz firmy zajmujące się dystrybucją paliw. Nielicznych przeciwników ( o ile byli tacy, głoszących , że takie prędkości przyczynią się m.in. do zwiększonej emisji spalin) poddano resocjalizacji.

    • 28 11

    • Chyba nie jeździłeś nigdy na rowerze... (3)

      Tak jak Karnowski zresztą ;-). Jazda na rowerze z prędkością 5 km/h nie jest możliwa bez bocznych kółek. Nawet z prędkością w okolicy 10 trudno utrzymać równowagę. Ale nie ma to jak napisać coś głupiego z danego rana :-P

      • 4 7

      • (2)

        Kolega chciał błysnąć, ale zapomniał, że lekcje fizyki w szkole były dla niego stałym punktem wagarowicza.

        10 km/h to prawie 3 m/s. Jeśli komuś ciężko utrzymać równowagę jadąc 3 m/s to ma prawdopodobnie około 3-4 lat albo nigdy nie jeździł na rowerze.

        • 7 3

        • (1)

          Fizyka opiera się na eksperymencie. Spróbuj jechać poniżej 10km/h po linii prostej przez 200 metrów, to sam zobaczysz.

          • 4 10

          • nie mam problemu jechać 5km/h przez dowolnie długi dystans (aż się nie znudzi)
            nie mam problemu stać przez kilka sekund w miejscu na rowerze.
            Nie wiem o co ci chodzi.

            • 4 1

    • nie karmić trolla kradnącego nicki

      nie ma szacunku nawet do samego siebie i stale bełkocze to samo

      • 0 2

    • Heh

      Nawet mnie to porównanie z PZPR rozbawiło :D

      • 2 0

  • ci włodarze nasi (1)

    zawsze coś gdzieś wymyślą żeby nam utrudnić życie.a potem barany na nich głosują. Jak to jest bo nie rozumiem tego...?????

    • 14 7

    • komu utrudnić, temu utrudnić

      większość będzie miała z tego korzyści, wystarczy się chwilę zastanowić i zobaczyć jak to działa gdzie indziej.

      • 0 5

  • jeśli nie wiadomo o co chodzi - chodzi o pieniądze

    "powrót do skrzyżowań równorzędnych"

    no asa od tego pomysłu wsadziłbym mu ten znak równorzędnie w otwor.

    taki "pomysł" jest na oseidlu kalina (karczemki). bo tanio. 1 znak i po ptakach. tyle, że co tam się dzieje (dużo jednokieronkowych), większe w mniejsze, itd. czeski film. wcale nie jest lepiej, a nigdy tam znaków nie było, bo drogi osiedlowe. fakt, tyle, że osiedle liczy teraz ileśnaście km dróg!!! to kto pamięta, że 2km wcześniej był znak? zwłaszcza jadąc dwukierunkową, a z prawej mała wąska jednokierunkowa wychodzi. no i z pierwszeństwem... makabra

    • 17 4

  • znaki to mozna ustawiać... (1)

    ale co z egzekwowaniem ograniczenia prędkości??????

    • 4 3

    • kierowcy sami to ograniczenie wyegzekwują na skrzyżowaniach

      • 0 1

  • Równorzędny koszmar (1)

    W Polsce nie ma czegoś takiego jak skrzyżowania równorzędne - pierwszeństwo mam ten, który jedzie drogą zwyczajowo uznawaną za ważniejszą albo drogą szerszą lub z lepszą nawierzchnią (bo wygląda na "główniejszą") a jeśli obie wyglądają tak samo pierwszeństwo wymusza ten w BMW/VW/Audi

    • 20 7

    • przyjedź do Gdańska na Główne miasto

      zmienisz zdanie. Nie zaprzeczaj faktom

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane