• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot wie, jak przebuduje dworzec

Piotr Weltrowski
24 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nagroda dla sopockiego dworca i przestrzeni wokół
Inwestycja ma zupełnie zmienić nie tylko sam budynek dworca (po prawej), ale też całe jego otoczenie. Inwestycja ma zupełnie zmienić nie tylko sam budynek dworca (po prawej), ale też całe jego otoczenie.

230 mln zł będzie kosztowała przebudowa dworca w Sopocie i terenów wokół niego. Kolej odsprzeda swoje tereny miastu, a ono w maju ogłosi przetarg i wyłoni prywatnego inwestora, który wyłoży na budowę własne pieniądze.



Czy partnerstwo publiczno-prywatne to dobry sposób na zmianę wizerunku polskich miast?

Oprócz nowego budynku dworca, wzdłuż torów powstanie kompleks budynków usługowych, hotel oraz dwupoziomowy parking podziemny na ponad 300 samochodów. Gruntownie przebudowane zostaną drogi wokół dworca.

W przyszły piątek sopoccy radni będą głosować dwie uchwały, które formalnie umożliwią rozpisanie przetargu na inwestora.

Pierwsza z nich dotyczyć będzie przyjęcia modelu partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), w drugiej radni wyrażą zgodę na podpisanie przez prezydenta Sopotu umowy przedwstępnej z koleją, dotyczącej odkupienia należących do PKP działek, które również objęte mają być inwestycją.

Ostatecznie zapłaci za nie jednak nie miasto, a prywatny inwestor. Umowy z PKP upoważnią natomiast urzędników do dysponowania kolejowymi nieruchomościami. Dzięki temu miasto będzie mogło ogłosić przetarg. Jeżeli zgłoszą się chętni i obejdzie się bez komplikacji, firmę, która przebuduje dworzec i tereny wokół niego, poznamy jesienią.

- Wariant optymistyczny zakłada, że prace mogłyby rozpocząć się w 2011 roku. Przewidujemy, że trwać będą około dwóch lat. Chcemy jednak, aby poszczególne obiekty oddawane były do użytku wcześniej. Przede wszystkim chodzi nam o dworzec - mówi Paweł Orłowski, wiceprezydent Sopotu.

Jak inwestycja będzie przeprowadzona? Prywatny inwestor wyłoży pieniądze na budowę. Miasto zyska nowy układ drogowy, PKP - nowy dworzec, zaś inwestor pozostałe budynki.

Po zawarciu umowy PPP inwestor będzie zobowiązany zapewnić inwestycji finansowanie i przygotować projekt do realizacji, czyli m.in. zdobyć pozwolenia budowlane. Gdy bezpieczeństwo finansowe projektu zostanie zapewnione, dopiero wówczas Sopot sprzeda nieruchomości. Umowa PPP będzie zawierała wszelkie zapisy dotyczące obowiązków inwestora, m.in. do wybudowania dworca i przebudowy układu komunikacyjnego (najpierw błędnie napisaliśmy, że powstanie spółka miasta i inwestora).

Poważne zainteresowanie wartą około 230-240 mln zł inwestycją wyraziło kilkanaście firm, zarówno z Polski, jak i z Europy Zachodniej. Są wśród nich firmy z Włoch, Francji i Niemiec. - Już wcześniej realizowały one podobne projekty, traktujemy je więc bardzo poważnie - mówi nam jeden z sopockich urzędników.

Opinie (99) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    Przydałyby się zabudowane perony, w końcu podróżni spędzają tam najwięcej czasu. Połączenia peronu SKM i dalekobieżnego tunelem też nie widać.

    • 33 3

    • "Połączenia peronu SKM i dalekobieżnego tunelem też nie widać". Zalecam kupno nowych okularów, zmianę dilera lub spacer po mieście. Tunel pod ul. Marynarzy wcale nie łączy SKM i dalekobieżnych? Jeśli nie, to co łączy?

      • 0 0

    • Przydałoby się łatwe i miłe przejście z perunu podmiejskiego do dalekobieżnego.

      Mam bilet, który obowiązuje zarówno w SKM i PR. Wolę tę drugą firmę, bo zatrzymuje się na mniejszej ilości przystanków. Gdy przez megafon słyszę, że jedzie PR, muszę iść sporo okrężną drogą i wiele schodów. Ledwo zdążam.

      • 7 0

    • wpierw faktycznie zaintersuj sie tematem

      a dokładniej planami PKP odnośnie przebudowy peronów i przejść podziemnych w Sopocie.... jest to część przebudowy całej magistrali Gdynia-W-wa, tak samo jak w Sopocie wiele innych przystanków dostanie zadaszenie oraz powstaną dodatkowe przejścia.... i nie są to tylko wizje ale już trwający od kliku lat proces

      narzekac jest łatwo..ruszyć 4 litery to już problem

      • 4 8

  • Tak

    bardzo dobrze

    • 0 0

  • Dla mnie gitara. Pod warunkiem, że nie zapomni się o kibelkach. I żeby koszt ich budowy znów nie osiagnął sumy miliona (3)

    złociszy;-)

    • 35 7

    • Nie, po prostu po wypiciu piwa chce mi sie pisku. Większość (1)

      tak ma. No chyba, że ty poruszasz się w wozku z mamą i załatwiasz te sprawy pod siebie - do pampersa. Wtedy rozumiem:-)

      • 1 0

      • Ostatnio też miałem lipe po Browarku ...

        Ale mam rozwiazanie : opublikawac adresy radnych (a napewno mieszkanka sa w dobrych lokacjach ...) i lać im na wycieraczki . Za miesiac problem by znikną .

        • 0 0

    • Kibelki...

      Masz pewnie jakiś kompleks - przykre wspomnienie z dziecinstwa,bo
      inaczej nie da się tego wytłumaczyć.Chyba że nerwica okrężnicy !

      • 0 4

  • A WC będzie?

    bo w Sopocie nie ma, gdzie się wysikać, czy każdy musi sikać w klatkach schodowych i po piwnicach w tym mieście? Nie można zrobić ubikacji, jak w każdym mieście?

    • 0 0

  • jakoś nie wierzę...ciekawe dlaczego.

    • 0 0

  • ciekawe czy doczekamy nowoczesnych wagonów w IC? (12)

    dworce wyremontują to plus, ale te wagony na składach TLK i IC to katastrofa, oczywiście do Trójmiasta najgorsze, podróż IC Małopolska w brudnych 8 osobowych przedziałach bez klimy, co to IC, skandal, w Warszawie przesiadka na TLK do Katowic i klimatyzowany skład, to samo w TLK Warszawa-Poznań,czyste,6osobowe przedziały z klimą, nie rozumiem dlaczego IC do Trójmiasta są gorsze od TLK?

    • 36 3

    • jesli szukasz przygod...

      ...to jezdzisz koleja. Tam przygoda znajdzie Cie sama. W cos wdepniesz, gdzies sie przykleisz. Bedziesz cos gonil, albo beda Ciebie gonili. Moze nawet troche strachu i grozy bedzie. Nigdzie nie przezyjesz tylu przygod co na PKP.

      • 0 0

    • po co kaszubom luksusy?

      no własnie?

      • 0 0

    • (3)

      Małopolska to Express a nie IC, chociaż należy do tej spółki i dlatego są ich wagony gorszej "jakości' chociaż czasami zdarza się, że dadzą pojedzyńczy wagon 2 klasy z 6 miejscami w przedziale.
      W IC z 3miasta do Krakowa jest klimatyzacja i wszystkie wagony są nowe.

      • 2 0

      • Poza Małopolską wszystkie składy do Krakowa są git, (2)

        czyli EIC Kaszub, EIC Lajkonik, EIC Norwid i jako tako EIC Sawa. Do Warszawy kursuje jeszcze wypasiony EIC Neptun. Nie polecam jeździć wspomnianą już Małopolską i EIC Słupią.

        • 2 0

        • "Kaszub" też ma bardzo dobry skład.

          Klima, toalety próżniowe i prąd w 2-giej klasie. Podobno IC ma wyremontować 500 wagonów i mam nadzieje że poza ich odnowieniem zamontują wszędzie przynajmniej gniazdka z prądem bo powinien byc to już standard.

          • 1 0

        • w EIC Sawa tylko 1 klasa jest z klimą

          a reszta wagonów jak na TLK,niestety miejscówka aż 25zł

          • 1 0

    • łot ? (3)

      dziwne, ja wracalem ostatnio ic z krakowa do gdanska i, pomimo, ze to 2 klasa byla, mialem klimatyzacje, 4-osobowy przedzial, gniazdka z pradem do podlaczenia laptopa, wiec nie wiem o co kaman :]

      • 2 3

      • jechałeś w przedziale menadżerskim (1)

        a nie 2 klasą...

        skąd wiem, bo też jeżdże :)

        • 4 0

        • może to

          menedżer drugiej klasy?

          • 2 0

      • 2 klasa i 4-osobowy przedział?

        miałeś tripa czy sen?

        • 4 2

    • (1)

      Tanie Linie Kolejowe - nie ma sie co dziwić

      • 3 2

      • ty chyba nie zrozumiales autora pierwszego postu

        • 3 0

  • Sopot... (1)

    nie ustaje w działaniach,aby znależć się w ścisłej czołówce elity
    kurortów europejskich.
    BRAWO SOPOT ! ! ! Brawo zarząd miasta !

    • 22 30

    • Na razie jest w czołówce największych mordowni w kraju

      • 0 1

  • czy pomyślano o mieszkańcach

    Czy pomyślano o tych , którzy mieszkają przy torach kolejowych / ul . Westerplatte/ ? Czy wzięto pod uwagę przekroczenia hałasu związane z ruchem pociągów i czy w związku z tym wybudowany zostanie na tym odcinku ekran
    dźwiękochłonny. Na taką inwestycje mieszkańcy ul. Westerplatte czekają już bardzo długo.
    Tego typu rozwiązania stosuje się w każdym cywilizowanym kraju .
    Sopot to nie tylko ul. Monte Cassino!!!

    • 2 0

  • jeśli parking na 300 samochodów (1)

    to przy okazji parking na 1200 rowerów.

    Miasto samochodami się dusi
    rowerami się odkorkowuje

    o ile rowerzyści mają szansę znaleźć odpowiednio zabezpieczone parkingi na dworcach kolejowych

    to jest dużo ważniejsza kwestia niż złotówka za przewóz rowerów SKM

    • 5 2

    • ciekawe, jakie argumenty mają ci, co stawiają minusy

      przy propozycji uwzględniania interesów rowerzystów?

      • 0 0

  • Porada dla projektantów i architektów ( gratis ! ) : - proponuje, aby puścic kolej i dworzec .... pod ziemię. ! ze co ,że (1)

    nie wykonalne ?! - ja wiem jak to zrobić.... :) pozdro ! Na swiecie - nie takie pomysły sie realizuje... trzeba tylko.... chcieć ! :)

    • 2 1

    • Owszem, można. Inżynierowie po PG mogą to nawet zaprojektować i wybudować. Jest tylko 1 drobny problem dla Ciebie do rozwiązania - kilka ton banknotów 500€ :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane