• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spacer trasą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Leszek Ochmański
5 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Dawny nasyp linii kokoszkowskiej na Zaspie.
  • Dawne słupy umieszczone jeszcze w okresie Wolnego Miasta Gdańska.
  • Nasyp kolejowy w rejonie al. Grunwaldzkiej w Gdańsku.
  • Nasyp kolejowy w rejonie al. Grunwaldzkiej w Gdańsku. Widok w kierunku Zaspy.
  • Linia przy al. Wojska Polskiego na granicy Strzyży i Oliwy.
  • Linia przy ul. Polanki na granicy Strzyży i Oliwy.
  • Przepust, pod którym przechodziły zwierzęta.
  • Wykop pod kolej kokoszkowską na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.
  • Wykop pod kolej kokoszkowską na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.
  • Dawne podkłady strunobetonowe.
  • Przyczółek po wiadukcie nad ul. Słowackiego.
  • Ul. Słowackiego, nad którą wiodła kolej kokoszkowska.
  • Wiadukt nad ul. Ogrodową w Gdańsku.
  • Kolej przecinała dzisiejszą ul. Rakoczego.
  • Nasyp i wiadukt w dzielnicy Brętowo.
  • Ruiny przepięknego, prawie ocalałego wiaduktu nad ul. Migowo Dolne
  • Wiadukt w ciągu ul. Dolne Migowo.
  • Wiadukt kolejowy nad ul. Wołkowyską w Gdańsku.
  • Linia w kierunku Kokoszek.
  • Linia w Kokoszkach.
  • Dawna stacja kolejowa Gdańsk - Kokoszki.

Ślady Kolei Kokoszkowskiej wybudowanej na początku XX w. niebawem na dobre zostaną zatarte przez budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wiele osób dokumentuje to, co pozostało po dawnej linii. Wśród nich jest nasz czytelnik - Leszek Ochmański. Zobacz jego fotorelację z weekendowego spaceru tą trasą.



Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska.
Linię kolejową z Wrzeszcza do Starej Piły przez Kokoszki otwarto w 1914 roku. W związku z budową Pomorskiej Kolei Metropolitarnej, która ma się rozpocząć wiosną tego roku, wraz z grupą przyjaciół postanowiliśmy przejść nasypem i uwiecznić to, co pozostało jeszcze z dawnej kolei kokoszkowskiej na fotografiach, zanim zostanie fizycznie zlikwidowane w trakcie budowy PKM.

Nasza wycieczka rozpoczyna się na wysokości przystanku SKM - Gdańsk Zaspa zobacz na mapie Gdańska. Już na samym starcie wycieczki naszą uwagę zwróciły dwa betonowe słupy będące po lewej stronie nasypu, które pochodzą jeszcze z czasów Wolnego Miasta.

Idąc po takim miejskim terenie, trzeba mieć oczy dookoła głowy i być odpowiednio ubranym. Dochodzimy do pierwszego łuku w lewo zobacz na mapie Gdańska dawnej linii. Tu już doskonale widać, jak kształtował się nasyp, wspinający się w kierunku morenowych wzgórz, by następnie pokonać pierwszą napotkaną przeszkodę, jaką była al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska.

Dalej linia wiodła po wysokim nasypie, ponieważ przecinała kolejne ulice i aleje: Wita Stwosza zobacz na mapie GdańskaPolanki zobacz na mapie Gdańska. Po pokonaniu trzech wiaduktów tor kieruje się w stronę lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Już przed jego skrajem zobacz na mapie Gdańska natrafiliśmy na ciekawy przepust, który prawdopodobnie służył jako przeprawa dla tutejszej leśnej zwierzyny.

W lesie tor przechodził w wykop, który przecina morenowe wzgórze. Zaraz za lasem napotykamy kolejną niespodziankę. Mniej więcej na wysokości ogródków działkowych zobacz na mapie Gdańska leżą stare podkłady strunobetonowe, które obecnie służą do umocnienia tutejszego płotu.

Za działkami tor znów przechodzi w nasyp, by pokonać ul. Juliusza Słowackiego zobacz na mapie Gdańska. Za dawnym wiaduktem nad ul. Słowackiego tor wił się znów w stronę lasu, po drodze mijał dwa małe wiadukty, w tym jeden ocalały. Zaraz za wiaduktami potężna wyrwa - po prostu nasyp się urywa. Tutaj tor przechodził nad ul. Franciszka Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, a następnie krótkim nasypem podążał ruinami przepięknego, prawie ocalałego wiaduktu nad ul. Migowo Dolne zobacz na mapie Gdańska.

Zaraz za wiaduktem droga przechodziła nad torami, pokonując obrzeża lasu aż do przecięcia z ul. Wołkowyską zobacz na mapie Gdańska. Podążając dalej nasypem kolejowym, docieramy do dzielnicy Brętowo. Kierujemy się wciąż w stronę Kokoszek. Mniej więcej od przecięcia z obwodnicą zobacz na mapie Gdańska jeszcze do niedawna leżał tam kompletny tor kolejowy. Niestety, dziś jest on rozkradziony przez ludzi potocznie nazywanych "złomiarzami".

Za obwodnicą, już przed samymi Kokoszkami zobacz na mapie Gdańska, widać wyraźny ślad po szynach. Idąc dalej, docieramy do dawnej stacji Gdańsk Kokoszki. Tu jednak zakończyłem wędrówkę, która z powodu konieczności pokonywania bardzo trudnego terenu, zajęła mi ok. 8 godzin.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 790 mln zł (netto), z czego ok. 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.


Tak wycinano drzewa na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Tak jechał po trasie PKM nasz redakcyjny kolega Krzysiek Kochanowicz.

Leszek Ochmański

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (119) ponad 10 zablokowanych

  • Wstydliwy temat dla Gdanska (1)

    Macie powazny problem z BRUDEM BLOTEM i HIGIENA

    • 8 7

    • od drzwi urzędu do limuzyny na wewnętrzym parkingu

      pewnie jest wylizane do czysta,
      a reszta może być w kurzu lub błocie

      • 5 1

  • :D

    polecam, póki można! warto!

    • 4 0

  • PKM pojedzie po ddobrych starych niemieckich torach (1)

    • 1 10

    • Folksdojcztroll działa! Gdyby nie ten filmik to pożyteczni idioci by to łykneli.

      Ale tym razem ci nie wyjdzie bo wiadomo/widac, że nie ma żadnych torów. Chyba że jak to dobry niemiec co nakradł za wojny to teraz odda razem z torami, czekamy.

      • 2 0

  • Co to za dziwny tekst: (3)

    że "linia kokoszkowska zostanie FIZYCZNIE ZLIKWIDOWANA"?! Pochylmy czoła przed budowniczymi tej trasy,którzy STO LAT TEMU przekopali głębokie wzgórza i usypali kilometrowe nasypy,mając do dyspozycji bardzo jeszcze prymitywny sprzęt zmechanizowany.Czy macie zamiar ten ogrom ich pracy zniwelować? Po prostu jesteście żałośni.Z byle wycinką kilkuset drzewek i krzaczków piep..ycie się już od miesięcy,a robicie wrzask,jak gdyby chodziło o budowę Kolei Transsyberyjskiej.To COŚ,co teraz robicie,to zaledwie prace ODTWORZENIOWE linii kolejowej,która tylko ledwo zarosła zielenią.Ktoś,kto napisał ten tekst zapewne nigdy (albo ledwie raz) tą linią się nie przeszedł.Nie wiadomo,czy się śmiać,czy płakać!

    • 25 3

    • (1)

      Dokładnie, w 1910 roku parlament pruski podjął decyzję o budowie linii kolejowej Gdańsk Wrzeszcz - Kokoszki-Stara Piła (nazewnictwo obecne), a w 1914 roku pojechał po niej pierwszy pociąg, a my (w sensie Polacy) od jakiegoś czasu robimy medialne sukcesy z tego że wydano pozwolenia na budowę lub z wycinki drzew. Prawda jest taka że gdyby nie prace ziemne Prusaków dzisiaj nic by w tym miejscu nie powstało.

      pozdrawiam

      • 10 2

      • To czemu tak słabo idzie tym zza Odry z lotniskiem w Berlinie?

        Łatwiej się buduje (mimo jakościowej poprawy do starych linii), trudniej załatwia formalności.

        • 2 2

    • Przemilczmy ten pełen ignorancji komentarz...

      ...bo obrazą dla inteligencji byłoby wydawanie się w taką dyskusję.

      • 1 1

  • dużo drzew wycięli i wielki kawał lasu koło Skanskiej w Matarni (4)

    czy trzeba było aż tyle lasu zlikwidować ?

    • 16 3

    • Polak to niegospodarz

      • 2 0

    • Lasu żal.... (2)

      Mieszkam na Matarni i w niedzielę przeszłam się "moim" lasem, wzdłuż płotu lotniska... Ech, bardzo szeroki pas lasu zniknął. Pobojowisko jakie zostało po wycince stanowi żałosny, smutny widok :-( Rozumiem siłę tzw. cywilizacji, ale lasu żal.... A jeszcze kilka lat temu widywałam tam stada saren i jelenie się trafiały....
      Smutek. Na szczęście jest jeszcze gdzie spacerować, tylko będę musiała skakać przez tory ;-) żeby dojść do lasu za nimi.

      • 1 2

      • Ten las i tak miał być wycięty (1)

        Ten las i tak został posadzony przez nadleśnictwo tylko w celu pozyskania drewna i za kilka, góra kilkanaście lat wcałości będzie wycięty. To typowy las techniczny, co widać jak się do niego wejdzie. A zwierzyna sama z niego ucieka, podobnie jak z pobliskiego TPK, wraz z każdym kolejnym osiedlem mieszkaniowym w sąsiedztwie.

        • 3 1

        • sorki, ale wyciąć należy takie myślenie

          nie tylko z prawa ale i z umysłów ludzkich.
          Tzw. leśnicy nie są właścicielami prawie 1/3 kraju, natury tj. lasów, zwierząt i całej reszty przyrody na terenach leśnych - powinni być tylko administratorami i opiekunami narodowego dobra.

          • 1 1

  • Teraz to przynajmniej buduje i kraj rozkwita a jeszcze pare lat temu to tylko...

    ...zajmowali sie aresztowaniami niewinnych ludzi w blasku kamer i fleszy...ktorych pozniej sad wypuszczal na wolnosc z braku dowodow winy.

    • 3 7

  • Wasze nowe motto jest chyba przepisane z Twittera późną nocą w sobotę

    • 4 0

  • Ile Miasto/Wojewda czytaj podatnicy dopłaca do kolei.KOsztem żłobków,szkół,jakosci dróg... (3)

    Ile Miasto/Wojewoda czytaj podatnicy dopłacą do kolei.Kosztem żłobków,szkół,jakości dróg, ...
    Ile będzie kosztowało leasing taboru kolejowego, utrzymanie sieci,stacji,ochrona monitorin,zarząd,amortyzacja. Wpływy z biletów będą mizerne. Raczej sezonowe niż regularne. Ktos widział poza filmikami jakis biznes plan za czy przeciw inwestycji? A może budujemy bo znowu dają. Cokolwiek byle się obłowić na łapówkach i zawyzonych kontraktach.

    • 7 8

    • Edku, a czemu niby sezonowe przychody

      Rozumiem, że ludzie do pracy jeżdżą sezonowo.
      Pop rostu rozwalają mnie takie teksty ludzi, którzy nawet nie mają chyba pojęcia po co tak naprawdę buduje się PKM. To tak jakby napisać, że tramwaj do Świętokrzyskiej i na morena to jest rzecz sezonowa.

      • 3 3

    • A dlaczego lepiej jest dopłacać do żłobków, szkół niz do kolei?

      • 1 2

    • a komu potrzebne żłobki i szkoły, skoro dzieci coraz mniej?? Przecież szkoły są zamykane z powodu braku uczniów...

      • 0 0

  • A były pokazywane

    działki lokalnych polityków, kupione kilka lat temu za bezcen po to by gdy ruszy wykup sprzedac je x 100 ?
    Nie ? No to może niezalezni dziennikarze z 3m.pl podrążą temat ?
    Też nie - no wiadomo, mamy kredyty, to honor schowamy w korycie.

    • 10 0

  • rowerzysta

    załapał się jeszcze na drzewa teraz jest juz niestety łyso! no ale z psem jeszcze można wykorzystac teren i pospacerowac.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane