- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (120 opinii)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (76 opinii)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (175 opinii)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (116 opinii)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (166 opinii)
- 6 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (215 opinii)
Spadła sprzedaż biletów okresowych w Trójmieście
Po ok. 9 tys. średnio miesięcznie spadła sprzedaż biletów okresowych w Gdańsku i w Gdyni po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla dzieci i młodzieży.
Zobacz również: Karta miejska - sprawdź ważność karty miejskiej
Przypomnijmy: w lutym 2018 r. na sesji gdańskiej Rady Miasta przegłosowano uchwałę o darmowej komunikacji miejskiej dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Koszt tej "uchwały socjalnej", jak nazwali ją radni PO, wyniósł w 2018 r. 4,5 mln zł (weszła w życie 1 lipca ubiegłego roku), a w 2019 r. ma wynieść ok. 9 mln zł.
O miesiąc dłużej, bo od 1 czerwca ubiegłego roku, komunikacją jeżdżą za darmo dzieci z Gdyni i Sopotu.
W Gdańsku spadek wpływów o 470 tys. zł miesięcznie
Zapytaliśmy przedstawicieli gdańskiego Zarządu Transportu Miejskiego, jak darmowa komunikacja dla wszystkich dzieci przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych i wszystkich ponadpodstawowych wpłynęła na sprzedaż biletów okresowych.
Czym różni się GAiT od ZTM?
Z udostępnionych nam liczb wynika, że przez sześć pierwszych miesięcy 2018 roku, sprzed wprowadzenia darmowej komunikacji dla dzieci i młodzieży, średnia sprzedaż "karnetów" była o ponad 9 tys. większa niż przez 11 kolejnych miesięcy - od 1 lipca 2018 roku (czyli od daty, w której zaczęła obowiązywać uchwała RM) do końca maja tego roku.
Rzecz jasna, mniej sprzedanych biletów okresowych oznacza też niższe wpływy.
- Średnia miesięczna sprzedaż biletów okresowych od stycznia 2018 do 30 czerwca 2018 wyniosła 74 427 sztuk, a od lipca 2018 do końca maja 2019 - 65 021 sztuk. Średnia miesięczna wartość sprzedaży biletów okresowych od stycznia 2018 do czerwca 2018 to 5 484 735 zł brutto, a od lipca 2018 do końca maja 2019 5 014 623 zł brutto - wylicza Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM.
Gdańsk: darmowe przejazdy komunikacją do ukończenia szkoły średniej
Zygmunt Gołąb zapewnia, że w tegorocznym planie finansowym ZTM uwzględniono spadek dochodów ze sprzedaży biletów "spowodowany wprowadzeniem dodatkowych uprawnień do bezpłatnych przejazdów."
- W planie założyliśmy, że w okresie od stycznia do 31 maja 2019 osiągniemy dochody ze sprzedaży biletów na poziomie 41 326 470 zł (40,35 proc. rocznego planu), a wykonanie za analogiczny okres to kwota 41 288 614,63 zł (40,31 proc.) - podsumowuje.
Gdynia: niemal 9 tys. biletów okresowych miesięcznie mniej
Również w Gdyni spadła liczba chętnych na zakup biletów okresowych. Przez pierwszych pięć miesięcy 2018 roku sprzedano ich 213 922. To daje średnią miesięczną sprzedaż na poziomie około 42 784 sztuk.
Przez kolejnych siedem miesięcy, to jest do końca grudnia 2018 roku, mowa była o sprzedanych 237 290 biletach, co daje średnio miesięcznie ok. 33 898 sprzedanych biletów okresowych.
Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy w Zarządzie Komunikacji Miejskiej w Gdyni, podkreśla, że przy ocenie spadku przychodów z tytułu rozszerzenia uprawnień należy mieć na uwadze, że część dzieci już korzystała z uprawnienia do bezpłatnych przejazdów w Gdyni (co prawda tylko liniami zwykłymi) na podstawie kart Gdynia Rodzinna Plus - wydawanych rodzinom zamieszkałym w Gdyni, posiadającym na utrzymaniu minimum troje dzieci. Analogiczna sytuacja ma jednak miejsce w Gdańsku.
- Karty te są nadal wydawane na dotychczasowych zasadach - wskazuje rzecznik gdyńskiego ZKM.
Sopot: organizację przewozów przejęły Gdańsk i Gdynia
Sopot - jak przypomina Anna Dyksińska z magistratu kurortu - nie posiada własnej komunikacji miejskiej. Na podstawie porozumień międzygminnych organizację przewozów przejęły Gdańsk i Gdynia.
- I to w ich imieniu sprawą organizacji zajmuje się Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku i Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni - mówi Anna Dyksińska.
Bezpłatne przejazdy dla uczniów uzależnione są nie od miejsca nauki, a od miejsca zamieszkania (decyduje adres podany w legitymacji ucznia):
- dzieci do 7 roku życia jeżdżą po Sopocie i Gdyni za darmo niezależnie od miejsca zamieszkania (na podstawie dowolnego dokumentu potwierdzającego wiek);
- dzieci do 4 roku życia jeżdżą po Gdańsku bezpłatnie (na podstawie dowolnego dokumentu potwierdzającego wiek);
- dzieci między 4 a 7 r.ż. zamieszkałe w Sopocie mogą poruszać się za darmo po Gdańsku wyłącznie liniami gdańskimi wyjeżdżającymi z Sopotu, tj. 117, 122, 143, N1 (na podstawie Karty Sopockiej);
- uczniowie między 7 a 20 r.ż. zamieszkali w Sopocie mogą poruszać się za darmo po całym Sopocie, a po Gdańsku wyłącznie liniami gdańskimi wyjeżdżającymi z Sopotu, tj. 117, 122, 143, N1 (na podstawie legitymacji szkolnej);
- uczniowie zamieszkali w Sopocie - uczący się w Gdyni - nie mogą za darmo korzystać z komunikacji na terenie Gdyni.
Opinie (302) 9 zablokowanych
-
2019-06-28 12:52
od 4 lat powtarzam - maly wygodny elektroniczny tygodniowy bilet na cale trojmiasto. (2)
nikt nie laduje pieniedzy na miesiac jak tramwaje czekaja jak deszcz przestaje padac - to do ciebie Dul jakos tam.
- 8 1
-
2019-06-28 13:02
Popieram (1)
Bilet tygodniowy bardzo by się przydał.
- 3 0
-
2019-06-28 16:23
Dlatego go nie będzie
Nie opłaca się miastu, już dawno wyliczyli to spece z ZTMu
- 1 0
-
2019-06-28 12:57
Spadła bo ztm okrada bezczelnie podróżnych (2)
że Wam nie wstyd tak w ogóle pracować, człowiek kupuje bilet za 90 zł, przychodzi na przystanek 199 na hucisku o 15:07 i okazuje się iż kierowca pojechał sobie 3 minuty temu. Nie chce mi się klepać innych przykładów i proszę nie pisać bzdur typu że można złożyć jakiś wniosek do ZTM bo oni robią wszystko aby tylko go nie przyjąć i żyć się odechciewa w momencie kontaktu z tymi ludzmi...
Pytam się, nie jest Wam wstyd ?- 23 0
-
2019-06-28 18:10
Nie, nie jest
- 3 2
-
2019-06-28 20:47
Gdańsk i jego beznadziejna komunikacja....nie dziękuję !
- 3 0
-
2019-06-28 13:01
Chyba logiczne
To bylo do przewidzenia i nad czym sie tu zastanawiac.
- 3 0
-
2019-06-28 13:08
Szoook za te kwotę można by kupić 3 Rydwany !!
- 12 0
-
2019-06-28 13:10
Stare chinskie przyslowie mowi (2)
ze nie ma nic za darmo.
Ciekawe kiedy spoleczenstow zrozumie.- 17 1
-
2019-06-28 13:22
to nieprawda.
a 500+? a przejazdy, a setki innych rzeczy które z jakiegoś powodu jednym się należą a innym nie? są całkowicie za darmo.
a to, ze ktoś za to płaci to już całkiem inna sprawa.- 2 0
-
2019-06-28 20:36
PiStej zasady nie pojmuje
te barany jadą wg schematu "rozdajemy nie swoje swoim"
kradniemy jak możemy bo nam się należy- 0 2
-
2019-06-28 13:14
Przedwyborcze szastanie nie swoimi pieniedzmi w Gdansku się mści
tak samo jak budyniowe przekupstwa przy POmocy oddawanych premii urzędniczych , opłacanie klakierów w tvn-ie produkującym gnioty na cześć budynia , czy kupowanie rydwanów, lub oddawanie lukratywnych działek kościołowi , i deweloperom. Tu sa wasze pieniądze Gdańszczanie !!!
- 6 5
-
2019-06-28 13:26
Głupki hehe. Śmiałem się od samego początku powstania tego pomysłu. Wiadomo ze ktoś będzie musiał za to zapłacić (2)
- 14 2
-
2019-06-28 14:31
tak ty baranie zaplacisz i to z ciebie sie smiejemy :) (1)
- 1 1
-
2019-06-28 18:11
I tu sie mylisz...
- 0 0
-
2019-06-28 13:30
A jak wygląda wpływ innych czynników?
Czy ktoś badał wpływ Mevo i hulajnóg na spadek liczby zakupowanych biletów? Jak wyglądają kwestie demograficzne?
- 10 0
-
2019-06-28 13:47
bilety
Przeciez teraz male i duze są przywozone i odwożone i nie potrafią sie nawet poruszać autobusami
- 13 0
-
2019-06-28 13:54
Dowcipy o gdanskiej komunikacyi miejskiej
Stirlitz nie płaci nigdy. Za nic. Niech spadają.
"Dzisiaj jadę na ślepo. Jutro z dziadkiem kombatantem" - pomyślał Stirlitz nakładając ciemne okulary i rozkladając białą teleskopowa laske spod pazuchy kiedy nadjechal spóźniony tramwaj.- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.