• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spadła sprzedaż biletów okresowych w Trójmieście

Szymon Zięba
28 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Torba na siedzeniu ważniejsza niż pasażer
Darmowa komunikacja obejmuje wszystkie osoby w wieku od 4 do - w zależności od rodzaju szkoły średniej - 18, 19 lub nawet 20 lat. Darmowa komunikacja obejmuje wszystkie osoby w wieku od 4 do - w zależności od rodzaju szkoły średniej - 18, 19 lub nawet 20 lat.

Po ok. 9 tys. średnio miesięcznie spadła sprzedaż biletów okresowych w Gdańsku i w Gdyni po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla dzieci i młodzieży.



Zobacz również: Karta miejska - sprawdź ważność karty miejskiej

Czy darmowa komunikacja miejska dla dzieci i młodzieży w Gdańsku sprawdziła się?

Od ponad roku w Gdyni i Sopocie oraz niemal od roku w Gdańsku dzieci i młodzież w wieku szkolnym mogą za darmo korzystać z komunikacji miejskiej.

Przypomnijmy: w lutym 2018 r. na sesji gdańskiej Rady Miasta przegłosowano uchwałę o darmowej komunikacji miejskiej dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Koszt tej "uchwały socjalnej", jak nazwali ją radni PO, wyniósł w 2018 r. 4,5 mln zł (weszła w życie 1 lipca ubiegłego roku), a w 2019 r. ma wynieść ok. 9 mln zł.

O miesiąc dłużej, bo od 1 czerwca ubiegłego roku, komunikacją jeżdżą za darmo dzieci z Gdyni i Sopotu.

W Gdańsku spadek wpływów o 470 tys. zł miesięcznie



Zapytaliśmy przedstawicieli gdańskiego Zarządu Transportu Miejskiego, jak darmowa komunikacja dla wszystkich dzieci przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych i wszystkich ponadpodstawowych wpłynęła na sprzedaż biletów okresowych.

Czym różni się GAiT od ZTM?



Z udostępnionych nam liczb wynika, że przez sześć pierwszych miesięcy 2018 roku, sprzed wprowadzenia darmowej komunikacji dla dzieci i młodzieży, średnia sprzedaż "karnetów" była o ponad 9 tys. większa niż przez 11 kolejnych miesięcy - od 1 lipca 2018 roku (czyli od daty, w której zaczęła obowiązywać uchwała RM) do końca maja tego roku.

Rzecz jasna, mniej sprzedanych biletów okresowych oznacza też niższe wpływy.

- Średnia miesięczna sprzedaż biletów okresowych od stycznia 2018 do 30 czerwca 2018 wyniosła 74 427 sztuk, a od lipca 2018 do końca maja 2019 - 65 021 sztuk. Średnia miesięczna wartość sprzedaży biletów okresowych od stycznia 2018 do czerwca 2018 to 5 484 735 zł brutto, a od lipca 2018 do końca maja 2019 5 014 623 zł brutto - wylicza Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM.

Gdańsk: darmowe przejazdy komunikacją do ukończenia szkoły średniej



Zygmunt Gołąb zapewnia, że w tegorocznym planie finansowym ZTM uwzględniono spadek dochodów ze sprzedaży biletów "spowodowany wprowadzeniem dodatkowych uprawnień do bezpłatnych przejazdów."

- W planie założyliśmy, że w okresie od stycznia do 31 maja 2019 osiągniemy dochody ze sprzedaży biletów na poziomie 41 326 470 zł (40,35 proc. rocznego planu), a wykonanie za analogiczny okres to kwota 41 288 614,63 zł (40,31 proc.) - podsumowuje.

Gdynia: niemal 9 tys. biletów okresowych miesięcznie mniej



Również w Gdyni spadła liczba chętnych na zakup biletów okresowych. Przez pierwszych pięć miesięcy 2018 roku sprzedano ich 213 922. To daje średnią miesięczną sprzedaż na poziomie około 42 784 sztuk.

Przez kolejnych siedem miesięcy, to jest do końca grudnia 2018 roku, mowa była o sprzedanych 237 290 biletach, co daje średnio miesięcznie ok. 33 898 sprzedanych biletów okresowych.

Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy w Zarządzie Komunikacji Miejskiej w Gdyni, podkreśla, że przy ocenie spadku przychodów z tytułu rozszerzenia uprawnień należy mieć na uwadze, że część dzieci już korzystała z uprawnienia do bezpłatnych przejazdów w Gdyni (co prawda tylko liniami zwykłymi) na podstawie kart Gdynia Rodzinna Plus - wydawanych rodzinom zamieszkałym w Gdyni, posiadającym na utrzymaniu minimum troje dzieci. Analogiczna sytuacja ma jednak miejsce w Gdańsku.

- Karty te są nadal wydawane na dotychczasowych zasadach - wskazuje rzecznik gdyńskiego ZKM.

Sopot: organizację przewozów przejęły Gdańsk i Gdynia



Sopot - jak przypomina Anna Dyksińska z magistratu kurortu - nie posiada własnej komunikacji miejskiej. Na podstawie porozumień międzygminnych organizację przewozów przejęły Gdańsk i Gdynia.

- I to w ich imieniu sprawą organizacji zajmuje się Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku i Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni - mówi Anna Dyksińska.
Bezpłatne przejazdy dla uczniów uzależnione są nie od miejsca nauki, a od miejsca zamieszkania (decyduje adres podany w legitymacji ucznia):

  • dzieci do 7 roku życia jeżdżą po Sopocie i Gdyni za darmo niezależnie od miejsca zamieszkania (na podstawie dowolnego dokumentu potwierdzającego wiek);
  • dzieci do 4 roku życia jeżdżą po Gdańsku bezpłatnie (na podstawie dowolnego dokumentu potwierdzającego wiek);
  • dzieci między 4 a 7 r.ż. zamieszkałe w Sopocie mogą poruszać się za darmo po Gdańsku wyłącznie liniami gdańskimi wyjeżdżającymi z Sopotu, tj. 117, 122, 143, N1 (na podstawie Karty Sopockiej);
  • uczniowie między 7 a 20 r.ż. zamieszkali w Sopocie mogą poruszać się za darmo po całym Sopocie, a po Gdańsku wyłącznie liniami gdańskimi wyjeżdżającymi z Sopotu, tj. 117, 122, 143, N1 (na podstawie legitymacji szkolnej);
  • uczniowie zamieszkali w Sopocie - uczący się w Gdyni - nie mogą za darmo korzystać z komunikacji na terenie Gdyni.

Opinie (302) 9 zablokowanych

  • Dobrzy wujkowie z magisratu

    Niech teraz pokrywaja ubytek wplywow

    • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    (30)

    Mam wątpliwości, co do tego rozwiązania. Raczej nie zwiększyło ono odsetka dzieci podróżujących komunikacją publiczną, bo ludzie wożący dzieci do szkół samochodami robią to nie z powodu ceny biletu miesięcznego. Wpływy komunikacji miejskiej natomiast zostały uszczuplone...

    • 295 46

    • Pozostaje mieć (6)

      nadzieję, że tą lukę finansową UM nie odbije sobie przez ...podniesienie cen biletów miesięcznych i jednorazowych dla pozostałych mieszkańców, bo to było by mydleniem oczu.Tu jedną ręka dajemy, a drugą zabieramy, tak jak ma to miejsce ze strony rządzącej partii.Jedynym, na pewno uczciwym sposobem było by wprowadzenie, że osoby mieszkające w Gdańsku i tu płacące podatki, więc utrzymujące min komunikację, płaciły by mniej niż osoby przyjeżdżające do Gdańska np do pracy czyli mieszkańcy Tczewa, Pruszcza,Kartuz i....Kowal, Kowal też, wszak to osiedle nie należy do Gdańska a do gminy Kolbudy o czym wiele osób zapomina.W warszawie takie rozwiązanie funkcjonuje od dłuższego czasu...

      • 20 2

      • Lukę finansową należy uzupełnić poprzez zwolnienie połowy urzędników (3)

        i wprowadzenie darmowej komunikacji dla wszystkich.
        Można się zastanowić, czy nie wprowadzić biletów wyłącznie dla posiadaczy samochodów, by zachęcić ich do pozbycia się auta.

        • 10 7

        • ciekawy przejaw spójności myślenia inaczej (2)

          jak stosowanie opłat dyskryminujących posiadaczy aut ma spowodować, że zaczną korzystać z komunikacji miejskiej?
          Darmowa komunikacja dla wszystkich to mrzonka i przejaw bolszewizmu, a nie korwinizmu. Skrajności się dotykają - to stara mądrość ludowa znajduje i tutaj potwierdzenie.

          • 4 3

          • takie rozwiązania są stosowane (1)

            i są skuteczne.
            Nie opłaca się wjeżdżać do centrum. To w prosty sposób przekonuje zainteresowanych.

            • 0 2

            • nie bardzo

              po prostu placa I tyle...

              • 0 0

      • (1)

        Ale tak jest zawsze z czymś co jest "za darmo", że ktoś inny po prostu płaci.
        W tym przypadku - może płaci miasto ale miasto nie ma swoich pieniędzy, ma tylko nasze.

        • 21 3

        • ekonomia na poziomie gimazjum

          miasto (gmina) ma np swoje nieruchomości, ma programy unijne, z których ty jako szarak nie masz jak skorzystać inaczej niż przez gminę

          ale jak dziadzio korwin powiedział że podatki=zło a budżet miasta=kieszonkowe to oczywiscie to łyknąłeś jak pelikan...

          • 2 6

    • nie zgadzam się (1)

      brak opłaty do biletów pomaga tym rodzinom które nie mają auta - czyli w większości przypadków gorzej sytuowanym, a u tych koszt biletu miesięcznego stanowił dodatkowe obciążenie.
      Dlatego uważam, że pod tym względem darmowe przejazdy dla dzieci to dobre rozwiązanie.

      • 2 0

      • daje się wędkę nie rybę.... ale ty tego nie qmasz. 500+ zabija ten kraj, odliczone od podatku 500+ ożywi - ludzi zaczna pracować

        i zatrudnią się legalnie = podatki, składki.

        • 3 1

    • (6)

      Lepszym rozwiązaniem od całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej dla uczniów byłoby wprowadzenie dla tej kategorii pasażerów dużej zniżki na bilety okresowe np ulga 75%.Miesięczny bilet z taką ulgą kosztuje 26 PLN,czyli nie obciąża zbytnio budżetu rodziny,a jakieś wpływy do kasy ZTM z tego tytułu by były,więc strata ,mniejsza.

      • 8 2

      • w tym ZTM wcale tak najgorzej nie zarabiają ... więc nie mówmy tu o jakiś stratach. (3)

        • 2 4

        • kto? wszystkich 50 prezesów i asystentek prezesów?+ dyrektorzy i rada, zarząd?

          przeciez te ztm to nie ma nic, wynajmuje firmy, autobusy, serwisy i obsługe.... zlikwidować to szybko. No sorki, poza 50 prezesami, członkami zarzadu, dyrekcji i sekretariatów.

          • 0 0

        • w tym ZTM wcale tak najgorzej nie zarabiają

          Miodu tam nie ma. Pensje porównywalne z kasą w Lidlu.
          I wy chcecie dobrze zarządzanej komunikacji? Kolejne miejsce z negatywną selekcją do zawodu.

          • 0 0

        • wystarczy porównać przychody ze sprzedaży przed i po wprowadzeniem darmowych biletów

          dla młodzieży.

          • 0 0

      • (1)

        ale ile jest tych dzieci, ile przychodu, jakie koszty generuje ta biletomania? Może to się zupełnie nie opłacać lub przychód w skali miesiąca nie uzasadnia nakładów.

        • 0 0

        • Uzasadnia

          • 0 0

    • Po pierwsze bezpieczenstwo (5)

      Po drugie jak sie miasto nie podoba to na wies wracaj i dymaj kilka km do przystanku

      • 4 51

      • Po trzecie infrastruktura i tabor pomijajac punktualnosc (4)

        typowy wyborca POklejonych

        • 8 6

        • (3)

          Kds moj drogi krotko i na temat LGBT na bliski wschod wyslac

          • 5 3

          • (2)

            A dla przykladu taboru i infrastruktury spojrzmy na japonie

            • 0 0

            • gdy takie "Pendolino" Kolej Wielkich /śr 180km/h/ Prędkości ... tu nawet WiFi nie ma (1)

              to jak w tym powiedzeniu :) ... zobaczyła żaba jak konia kują i sama łapę podstawia

              • 2 1

              • no to pitolino to wtopa, jakich mało. Wifi nie ma, wifi z komórki rwie (za duża prędkośc, czy zbrojone metalem szyby?)

                i ogólnie ciasnota, wagony wąskie, kibel taki, z eledwo się z d*pą można zmieścić, korytarzem ciągle jada wózki z żarciem dla bogatych 0- czułem się jak w korytarzu między kuchnią a salą jadalna w knajpie. Wstyd. i ta pseudo woda lub mikro kawa z saszetki, to porażka, za taką cenę....

                • 0 0

    • jezeli masz 2-3 dzieci wiec jest to duza oszczednośc

      chyba ze jestes singlem nie nie masz o tym pojecia

      • 2 1

    • Bo...

      Bo jesteś osobą inteligentną... Popieram w 100%.

      • 0 0

    • (2)

      Wpływy zostały uszczuplone w bardzo niewielkim stopniu (porównaj koszty darmowych przejazdów do całej dotacji dla komunikacji miejskie), a dzieciaki przyzwyczajają się do korzystania z komunikacji miejskiej. To są dobrze wydane pieniądze.

      • 4 9

      • Dochód z biletów o ok. 10% mniejszy, to "bardzo niewielki stopień"?! Z resztą wypowiedzi również się nie zgodzę - do czego się przyzwyczajają? Do darmowości? Cel tego rozwiązania jest taki, jak nazwano to w artykule przez PO, 'uchwała socjalna'. Samochodozę nie zachęci to do autobusów. Jedynie ci, którzy już nią jeżdżą nie zapłacą.

        • 3 0

      • Dokładnie

        Można zrezygnować natomiast, że źle wydanych pieniędzy - rauciki i konferencje w ECS, wystawki hipsterskie w Łaźni itp.

        • 5 3

    • Ale cel był inny

      Celem była pomoc dzieciom których rodzice nie wożą autami do szkoły.

      • 2 1

    • Z danych przedstawionych w tym artykule wynika co innego

      • 1 0

    • No to mylisz się. Rodzice wożący dzieci do szkoł autami zrezygnowali z tego na rzecz komunikacji dla dzieci. Przynajmniej część.

      • 5 6

  • (1)

    Niech gdynia sopot i gdansk wprowadza oplaty dla gwe gka gks gpu i wszystko z N na początku. Budzet sie zalata i bedzie nawet do przodu. Janusze i grazyny zostawia swoje pasaty przed miastem.

    • 2 1

    • Trza uwazać z opłatami do rejestracji gwe ,gka ,gks ,gpu bo jakaś z nich to własnie firmowe samochody pracujace np. dla spółek komunikacyjnych .Czyli worzą twoje 4 litery po mieście

      • 0 0

  • a ja bende woziła mojom curke Dżesikę moim nowym suwem za 250 tys pod dżwi szkoły, bo niebespiecznie jest

    • 4 0

  • Bezpłatna komunikacja miejska powinna byc dla wszystkich!!I wprowadzic opłaty za wjazd do miasta dla blachosmrodów! (34)

    Chcą zatruwac ludzi spalinami to nich placą!!Gdańsk i inne miasta w Polsce maja najwiekszą ilość samochodów w przeliczeniu na mieszkańców miasta w europie.A najgorsze jest to ze w Trójmieście to głownie większości to stare 20-30letnie szroty ze złomowisk zachodnich !!!Jednocześnie w trójmieście jest najwiecej buraków za kierownicą w Składki OC są najwyższe w Polsce !!

    • 135 141

    • Jak sie miasto nie podoba to spowrotem na wies wracaj (6)

      Zrobic doplaty za korzystanie z komunikacji miejskiej i oplaty za chodzenie po chodniku bedzie sprawiedliwie a tak podatki w cenie paliwa parkingi platne albo ich brak

      • 13 13

      • (3)

        Popieram odsetek spoznionych i przepelnionych autobusow to plaga z tego co wiem bo nie korzystam z komunikacji stac mnie na auto pozatym patologia sie szerzy w takich skupiskach dlatego tez nie chce zeby moj syn w takim srodowsku dojezdzal do szkoly dlatego tez jako rodzic dokladam wszelkich staran aby zadbac o jak najlepsze warunki dla dziecka zadne 500+ czy czy nawet doplaty za dojazdy komunikacja mnie nie przekona no chyba ze mentalnosc i kultura spoleczenstwa sie zmieni a srodki transportu beda na poziomie japoni :)

        • 9 17

        • W Tokyo (1)

          To wszyscy stłoczeni jadą w stresie jak sardynki w puszce, dopychani kolanem do wagonów metra...Później różne sepuku są.
          Wole nasz Gdańsk gdzie kolejki są naziemne i dużo zieleni, nawet dojazd komunikacją umożliwia rozglądanie się po mieście.

          • 2 2

          • w czym problem? bo nie było nigdy w Tokio czy poza trojmiastem? wyjedzie na dzień do Wrocka, Poznania, Warwszawy

            to dozna olśnienia. Że można dobrze i szybko zrobić komunikacje.

            • 2 2

        • Kolejny, którego "stać na auto", jakby to był luksus. Ziomek, luksusem to jest mieszkać w miejscu, w którym nie musisz mieć samochodu i się w nim kisić :)

          • 6 1

      • Na wsi jeździ się samochodem (1)

        Coś Ci się pomyliło

        • 3 1

        • bo to głupek

          • 0 1

    • Chyba masz jakąś obsesję z tymi blachosmrodami. (3)

      Oblali cię po raz dziesiąty na egzaminie na prawo jazdy?

      • 48 21

      • po raz 43 :) wielu innych tez powinni oblewac jak to coś. poprostu nie kazdy nadaje się na kierowcę.

        • 0 0

      • (1)

        To jest typ który ładuje się rowerem do autobusu, a wtedy to nie jest blachosmród, bo on jedzie.

        • 16 7

        • ty się ładujesz

          takimi wymóżdżeniami

          • 5 5

    • Składki OC są najwyższe w Polsce !! (2)

      Co Ty za bzdury wygadujesz?

      • 6 2

      • Tak tak, są (1)

        • 0 2

        • polska na najniższe oc na świecie

          spokojnie można x10 podnieść

          • 1 0

    • (2)

      Jak Cię łosiu będzie stać na samochód nawet ten 30 letni i zdasz prawko to wtedy się wypowiadaj bo na razie nie wiesz o czym mówisz. Mamusia ci pewnie robi zakupy i nie masz żadnych obowiązków.

      • 3 3

      • (1)

        Buhahah, kolejny, według którego samochód to jakiś luksus, ma który musi być "stać". Ziomek, auto teraz kupuje się za dwie średnie pensje krajowe. I nie pisz tu o innych kosztach, bo po szrociarni na drogach widać, że porządne naprawy widziały ostatnio w rajchu

        • 1 1

        • gdzie ty mieszkasz ? ja tam na ulicach nie widzę 20-30 aut prawie wcale

          • 0 1

    • ty chyba płacisz najdrożej ale tak to jest jak ma się kolizje przynajmniej raz w roku

      • 0 0

    • (3)

      Skad ty wziales to okreslenie blachosmrody? Nie ma w zadnym slowniku takiej bzdury....

      • 14 10

      • (2)

        Obcislogatkowy pseudo ekolog pewnie tez teczowy

        • 14 6

        • (1)

          To ten co na Stogach ogrodził sznurkiem od majtek kawałek plaży i napisał że tam lęgną się ptaki. W czerwcu.

          • 2 1

          • Jeśli wg Ciebie sznurkiem od Twoich majtek idzie opasać kawał plaży, to musisz mieć strasznie opasły zad od wożenia go wszędzie autem ;)

            • 0 1

    • To porąbany ped**arz (5)

      jadacy obok scieżki rowerowej asfaltem. Terrorystyczne ped******wo won z miasta !!!

      • 21 7

      • Terroryści to wyprzedzają na polskich drogach środkiem, wymuszając zjeżdżanie na pobocze bezpośrednim zagrożeniem życia. Stop terrorystom drogowym!

        • 4 0

      • (2)

        odezwała się roszczeniowa motopederastyczna motopatologia

        • 8 10

        • (1)

          To czemu jedziesz po jezdni jak obok masz ścieżkę rowerową?

          • 6 0

          • To ch parkujesz na chodniku?

            • 2 2

      • Twoje życie jest do bani. Podaj rodziców do sądu.

        • 2 0

    • Kolejne zalety bezpłatnej komunikacji miejskiej to zaoszczedzone pieniadze na kanarach z Renomy! (1)

      To kilkanaście milionów stracone na niepotrzebne kontrole renomy i związane z tym różnorakiego rodzaju bujki i inne agresywne sytuacje z Renomą.

      • 16 2

      • 100 procent racji.

        mniej patologii i przemocy.

        • 0 0

    • Weź chłopie zejdź na chwilę z tego roweru, jest piątek wieczór, napij się zimnego piwka i wyluzuj zawieracze. Strasznie niezdrowo się podniecasz

      • 8 2

    • uważaj, żeby ci żyłka nie pękła

      • 4 2

    • 20-30 letnie.... (1)

      ....nie przesadzaj, co najmniej 40 letnie i wszystkie łatane deskami, plastelina i szarą taśma...

      • 16 13

      • wystarczy przejsc sie po parkingu by to potwierdzic ze tak jest

        • 11 8

  • Czekamy na artykuł o podwyżce cen biletów. (14)

    Strzelam, że w połowie wakacji taki artykuł się pojawi.

    • 289 13

    • jak bedzie podwyzkia (6)

      to sie przesiadam do auta

      • 22 10

      • W Gdańsku okrada cię miejscowa władza (5)

        • 13 3

        • (2)

          Emigrujcie obaj do Mogadiszu

          • 2 0

          • W Mogadiszu okradają na potęgę (1)

            Rządzi tam odpowiednik naszej Platformy

            • 0 2

            • W Mogadiszu rządzi klon naszego yara z drugiej ławki. Więc się grubo pomyliłes :)

              precz z PiS

              • 1 0

        • póki co mne pis okrada - krowa świnia emeryt 500 + za moje a ja nic z tego nie pobieram

          • 1 0

        • jak na razie to kradnie PiS

          • 3 2

    • wtedy wytaczam bolida z garazu i wracam do podrozy autem. Czasowo szybciej, w klimie, kłotnie z szeryfami na ulicy w gratisie:)

      • 0 0

    • Podwyżka cen i likwidacja linii (1)

      bo przecież nierentowne :D

      • 40 4

      • to my wtedy....

        znowu do samochodu, ciach... :)

        • 2 1

    • Nie w tym. Roku

      I nie w Gdańsku. Podwyżek nie będzie. Źle wrozysz

      • 1 2

    • Nie (1)

      Dopiero po wyborach

      • 6 3

      • Już dawno jest po wyborach.

        • 3 1

    • I oczywiście ułatwienia i obniżki dla kierowców osobówek. Tak w ramach zrównoważonego transportu.

      • 4 2

  • autobusy przywrócić, przywrócić bilety tygodniowew SKM, to nie ma się opłacać, to jest dotowane, dla nas! żądamy dopasowania

    komunikacji do człowieka, nie człowieka do komunikacji! I natychmiast w SKM klimatyzowane składy pościć (pożyczyć, zamówić nowe) co to qwa jest, że nic się nie da, wszystko przeciwko człowiekowi, bo ktoś tam wie lepiej. Dobrze to nie znaczy tanio i zarobkowo, ale płacimy za to w biletach i podatkach! Ma działać i być perfekcyjne!

    • 2 2

  • Czas wrócić do szkoły (2)

    Oto są skutki "darmowej" edukacji - dorośli ludzie, a myślą, że w życiu jest coś za darmo. Mam ciekawostkę - pieniądze nie rosną na drzewach! Jeśli nie zapłacisz za bilet w autobusie - zapłacisz za to więcej w sklepie, na stacji paliw, w podatkach i opłatach. Dla ZTM - jeśli komunikacja źle funkcjonuje - rozsypujący się tabor, przepełnione składy, wieczne opóźnienia - to jakim cudem darmowe bilety mają zachęcić do porzucenia jazdy samochodem na rzecz transportu zbiorowego? Dla "madek", które swoje kaszojady rozwożą samochodem nie oferujecie żadnej sensownej alternatywy. Korki jak były, tak są, ale kto normalny, jak ma wybór, woli się męczyć w zbiorkomie aniżeli we własnym automobilu? Całkiem Was ta komuna odarła z umiejętności samodzielnego i logicznego myślenia. Czas odejść na emeryturę, towarzysze!

    • 8 5

    • zacznij od siebie bo stek głupot to potwierdza . (1)

      • 2 2

      • Ortografia i interpunkcja!

        Czyżby dwunastoletni beneficjent darmowej komunikacji po drugiej stronie kabla? :)

        • 1 1

  • Żadna darmowa komunikacja. Nie ma nic za darmo

    Wszyscy mieszkańcy Gdanska skladaja sie na bilety dla dzieci. Teraz czekam tylko na podwyzki cen biletow i parkometrow + rozszezenie stref platnego parkowania. Dziekuje.

    • 9 0

  • 470 tys to i tak mniej niż koszty promocji środowisk LGBT.

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane