• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spadła sprzedaż biletów okresowych w Trójmieście

Szymon Zięba
28 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Torba na siedzeniu ważniejsza niż pasażer
Darmowa komunikacja obejmuje wszystkie osoby w wieku od 4 do - w zależności od rodzaju szkoły średniej - 18, 19 lub nawet 20 lat. Darmowa komunikacja obejmuje wszystkie osoby w wieku od 4 do - w zależności od rodzaju szkoły średniej - 18, 19 lub nawet 20 lat.

Po ok. 9 tys. średnio miesięcznie spadła sprzedaż biletów okresowych w Gdańsku i w Gdyni po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla dzieci i młodzieży.



Zobacz również: Karta miejska - sprawdź ważność karty miejskiej

Czy darmowa komunikacja miejska dla dzieci i młodzieży w Gdańsku sprawdziła się?

Od ponad roku w Gdyni i Sopocie oraz niemal od roku w Gdańsku dzieci i młodzież w wieku szkolnym mogą za darmo korzystać z komunikacji miejskiej.

Przypomnijmy: w lutym 2018 r. na sesji gdańskiej Rady Miasta przegłosowano uchwałę o darmowej komunikacji miejskiej dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Koszt tej "uchwały socjalnej", jak nazwali ją radni PO, wyniósł w 2018 r. 4,5 mln zł (weszła w życie 1 lipca ubiegłego roku), a w 2019 r. ma wynieść ok. 9 mln zł.

O miesiąc dłużej, bo od 1 czerwca ubiegłego roku, komunikacją jeżdżą za darmo dzieci z Gdyni i Sopotu.

W Gdańsku spadek wpływów o 470 tys. zł miesięcznie



Zapytaliśmy przedstawicieli gdańskiego Zarządu Transportu Miejskiego, jak darmowa komunikacja dla wszystkich dzieci przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych i wszystkich ponadpodstawowych wpłynęła na sprzedaż biletów okresowych.

Czym różni się GAiT od ZTM?



Z udostępnionych nam liczb wynika, że przez sześć pierwszych miesięcy 2018 roku, sprzed wprowadzenia darmowej komunikacji dla dzieci i młodzieży, średnia sprzedaż "karnetów" była o ponad 9 tys. większa niż przez 11 kolejnych miesięcy - od 1 lipca 2018 roku (czyli od daty, w której zaczęła obowiązywać uchwała RM) do końca maja tego roku.

Rzecz jasna, mniej sprzedanych biletów okresowych oznacza też niższe wpływy.

- Średnia miesięczna sprzedaż biletów okresowych od stycznia 2018 do 30 czerwca 2018 wyniosła 74 427 sztuk, a od lipca 2018 do końca maja 2019 - 65 021 sztuk. Średnia miesięczna wartość sprzedaży biletów okresowych od stycznia 2018 do czerwca 2018 to 5 484 735 zł brutto, a od lipca 2018 do końca maja 2019 5 014 623 zł brutto - wylicza Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM.

Gdańsk: darmowe przejazdy komunikacją do ukończenia szkoły średniej



Zygmunt Gołąb zapewnia, że w tegorocznym planie finansowym ZTM uwzględniono spadek dochodów ze sprzedaży biletów "spowodowany wprowadzeniem dodatkowych uprawnień do bezpłatnych przejazdów."

- W planie założyliśmy, że w okresie od stycznia do 31 maja 2019 osiągniemy dochody ze sprzedaży biletów na poziomie 41 326 470 zł (40,35 proc. rocznego planu), a wykonanie za analogiczny okres to kwota 41 288 614,63 zł (40,31 proc.) - podsumowuje.

Gdynia: niemal 9 tys. biletów okresowych miesięcznie mniej



Również w Gdyni spadła liczba chętnych na zakup biletów okresowych. Przez pierwszych pięć miesięcy 2018 roku sprzedano ich 213 922. To daje średnią miesięczną sprzedaż na poziomie około 42 784 sztuk.

Przez kolejnych siedem miesięcy, to jest do końca grudnia 2018 roku, mowa była o sprzedanych 237 290 biletach, co daje średnio miesięcznie ok. 33 898 sprzedanych biletów okresowych.

Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy w Zarządzie Komunikacji Miejskiej w Gdyni, podkreśla, że przy ocenie spadku przychodów z tytułu rozszerzenia uprawnień należy mieć na uwadze, że część dzieci już korzystała z uprawnienia do bezpłatnych przejazdów w Gdyni (co prawda tylko liniami zwykłymi) na podstawie kart Gdynia Rodzinna Plus - wydawanych rodzinom zamieszkałym w Gdyni, posiadającym na utrzymaniu minimum troje dzieci. Analogiczna sytuacja ma jednak miejsce w Gdańsku.

- Karty te są nadal wydawane na dotychczasowych zasadach - wskazuje rzecznik gdyńskiego ZKM.

Sopot: organizację przewozów przejęły Gdańsk i Gdynia



Sopot - jak przypomina Anna Dyksińska z magistratu kurortu - nie posiada własnej komunikacji miejskiej. Na podstawie porozumień międzygminnych organizację przewozów przejęły Gdańsk i Gdynia.

- I to w ich imieniu sprawą organizacji zajmuje się Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku i Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni - mówi Anna Dyksińska.
Bezpłatne przejazdy dla uczniów uzależnione są nie od miejsca nauki, a od miejsca zamieszkania (decyduje adres podany w legitymacji ucznia):

  • dzieci do 7 roku życia jeżdżą po Sopocie i Gdyni za darmo niezależnie od miejsca zamieszkania (na podstawie dowolnego dokumentu potwierdzającego wiek);
  • dzieci do 4 roku życia jeżdżą po Gdańsku bezpłatnie (na podstawie dowolnego dokumentu potwierdzającego wiek);
  • dzieci między 4 a 7 r.ż. zamieszkałe w Sopocie mogą poruszać się za darmo po Gdańsku wyłącznie liniami gdańskimi wyjeżdżającymi z Sopotu, tj. 117, 122, 143, N1 (na podstawie Karty Sopockiej);
  • uczniowie między 7 a 20 r.ż. zamieszkali w Sopocie mogą poruszać się za darmo po całym Sopocie, a po Gdańsku wyłącznie liniami gdańskimi wyjeżdżającymi z Sopotu, tj. 117, 122, 143, N1 (na podstawie legitymacji szkolnej);
  • uczniowie zamieszkali w Sopocie - uczący się w Gdyni - nie mogą za darmo korzystać z komunikacji na terenie Gdyni.

Opinie (302) 9 zablokowanych

  • (1)

    Starsze osoby moga jezdzic za darmo,do tego jeszcze wymuszaja bezczelnie miejsca siedzace,to dlaczego dzieci nie moga ?!?!?!

    • 4 11

    • Osoba 70+ ma przeważnie duże kłopoty ze zdrowiem i poruszaniem się.

      Bardzo rzadko korzysta z komunikacji miejskiej. Miasto mało traci na bezpłatnych przejazdach dla tej grupy osób. A dzieci? Nie płacąc za przejazd, mając zdrowe nogi powinny podróżować tylko w pozycji stojącej.

      • 4 0

  • Tramwaje i tak jeżdżą. (1)

    Z pasażerami czy bez, to co za różnica, gdy ktoś pojedzie bez biletu? Z zestawienia wynika że dzieci po 4 roku życia nie mogą w Gdańsku jeździć za darmo.

    • 3 1

    • Tramwaje jeżdżą, ale każdy kurs kosztuje.

      Płaci za to podatnik.

      • 0 0

  • Darmowe bilety dla kogokolwiek to kłamstwo. Za te darmowe przejazdy płacą podatnicy.

    Lepiej byłoby obniżyć cenę biletów okresowych. Prawie każdy umie liczyć.
    Sprzedaż biletów na pewno by wzrosła.

    • 5 1

  • NA zawsze (8)

    Darmowa komunikacja na Zawsze
    To wyczaruje Jaro Nasz King

    • 29 77

    • Propaganda nie sukcesu naiwniaku (1)

      Jak paliwo z Niemiec wjeżdżało do Polski 100 cystern dziennie to było fajnie i byliśmy tacy cacy i była demokracja. A jak teraz przeciętny Kowalski dostaje tą samą kasę w ramach rozdawnictwa oj to źle się dzieje w Państwie Polskim i nie ma demokracji i konstytucji.

      • 3 2

      • za to masełko i pietruszka podrożały

        • 0 0

    • Nie wyczaruje. (2)

      Nie czujesz, że on już kasę wyciąga z Twojego portfela?
      Nie ma nic za darmo.

      • 13 8

      • (1)

        Heh, ja nie mam portfela.

        • 1 3

        • jaro nie ma portfela

          bo to stuka

          • 1 1

    • Miejscowa władza rozdaje na lewo i prawo

      Rozdawnictwo w Gdańsku kwitnie. To dobrze. Jak władza centralna rozdaje to źle.

      • 5 2

    • Jakoś zębów nie potrafi sobie wyczarować trzęsidu.pa.

      • 4 2

    • A o co chodzi ?

      Kobiety mają coraz mniej okresów ?

      • 0 2

  • darmowa komunikacja miejska wyglada tak (1)

    wszystkie dzieci jezdza za darmo.jaka swietna inicjatywa tylko......wszystko podrozalo.grunty,oplaty za wywoz smieci itd....nic nie ma za darmo.pamietajcie o tym.tutaj dali za darmo a podwyzszyli oplaty i sie wyrownalo. musicie zdac sobie sprawe ze tak jest ze wszystkimi daninami.nie odczujecie tego od razu..odczujecie w dluzszym okresie

    • 7 1

    • akurat śmieci i grunt nie podrożały od wprowadzenia darmowych rprzejazdów

      • 0 1

  • W Londynie dzieci też mają darmową komunikację

    Nie rozumiem jak można tak opodatkowywać najsłabszych samemu wydając na lewo i prawo.

    • 0 5

  • Bezpłatna komunikacja dla wszystkich oznacza ze wywalimy Kanarów z Renomy na zbity pysk :) Mi to wystarcza (1)

    dlatego jestem za i oby jak najszybciej :)

    • 5 4

    • dokladnie / genau

      • 2 2

  • 500+ (2)

    też jest za darmo :)

    • 9 10

    • Jakoś nie ma ruchu społecznego NIE dla 500+

      Moze ktoś dla przykładu kto nie zgadza sie z tym złym rozdawnictwem odda swoje 500 +.
      Skoro to takie zło.

      • 1 0

    • szkoła też była ale nie korzystałeś

      • 1 3

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    A czy nie łatwiej zrobić darmową komunikację dla dzieci do 20 r.ż na całym obszarze Trójmiasta?? Ci z Sopotu mogą jechać za darmo tylko tymi autobusami co kursują z Sopotu. A jeżeli musi się przesiąść bo autobus nie jedzie do szkoły to musi płacić za bilet. Albo uczeń z Gdańska jedzie do Gdyni do szkoły to musi kasować bilet. Trochę to bez sensu skoro wszystkie 3 miasta maja darmową komunikację dla dzieci i młodzieży.

    • 146 48

    • 20 lat i to jest dziecko!? co madki wymyslaja to ja juz nie wiem. max do 16 roku zycia bo taki g**niak moze juz do pracy isc sobie dorobic

      • 3 1

    • Wszystko sie da

      ale Ja chce zeby ludzie z Sopotu płacili w Gdańsku, bo tacy ważni sopocianie ze komunikacje chca za darmo, ale ja z Gdańska czy Gdyni za molo muszę zapłacić,,, ale "trójmiasto"

      • 3 1

    • (1)

      Gdyby była jedna wspólna komunikacja miejska twój pomysł miałby sens

      • 0 0

      • nie musi być jedna

        grunt aby partnerzy potrafili sie porozumieć lub aby marszałek potrafił ich do tego "nakłonić".
        Ale chyba ani chce ani potrafi...

        • 2 0

    • Mogą to zorganizować, niech tylko Sopot zapłaci za swoich mieszkańców...

      • 3 0

    • (2)

      ... nie da się...

      • 8 1

      • Da się (1)

        tylko nie chcą spróbować się dogadać i tyle

        • 4 4

        • Według tego myślenia w całej polsce powinni jeździć za darmo .

          • 5 1

  • NAjbardziej dramatyczne w tym wszystkim jest to, jak to jest skomplikowane - ile lat, miejsce zmaieszkania, linia skąd dokąd.

    TO powinnoby c jasne i oczyistem

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane