• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spadła sprzedaż biletów okresowych w Trójmieście

Szymon Zięba
28 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Torba na siedzeniu ważniejsza niż pasażer
Darmowa komunikacja obejmuje wszystkie osoby w wieku od 4 do - w zależności od rodzaju szkoły średniej - 18, 19 lub nawet 20 lat. Darmowa komunikacja obejmuje wszystkie osoby w wieku od 4 do - w zależności od rodzaju szkoły średniej - 18, 19 lub nawet 20 lat.

Po ok. 9 tys. średnio miesięcznie spadła sprzedaż biletów okresowych w Gdańsku i w Gdyni po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla dzieci i młodzieży.



Zobacz również: Karta miejska - sprawdź ważność karty miejskiej

Czy darmowa komunikacja miejska dla dzieci i młodzieży w Gdańsku sprawdziła się?

Od ponad roku w Gdyni i Sopocie oraz niemal od roku w Gdańsku dzieci i młodzież w wieku szkolnym mogą za darmo korzystać z komunikacji miejskiej.

Przypomnijmy: w lutym 2018 r. na sesji gdańskiej Rady Miasta przegłosowano uchwałę o darmowej komunikacji miejskiej dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Koszt tej "uchwały socjalnej", jak nazwali ją radni PO, wyniósł w 2018 r. 4,5 mln zł (weszła w życie 1 lipca ubiegłego roku), a w 2019 r. ma wynieść ok. 9 mln zł.

O miesiąc dłużej, bo od 1 czerwca ubiegłego roku, komunikacją jeżdżą za darmo dzieci z Gdyni i Sopotu.

W Gdańsku spadek wpływów o 470 tys. zł miesięcznie



Zapytaliśmy przedstawicieli gdańskiego Zarządu Transportu Miejskiego, jak darmowa komunikacja dla wszystkich dzieci przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych i wszystkich ponadpodstawowych wpłynęła na sprzedaż biletów okresowych.

Czym różni się GAiT od ZTM?



Z udostępnionych nam liczb wynika, że przez sześć pierwszych miesięcy 2018 roku, sprzed wprowadzenia darmowej komunikacji dla dzieci i młodzieży, średnia sprzedaż "karnetów" była o ponad 9 tys. większa niż przez 11 kolejnych miesięcy - od 1 lipca 2018 roku (czyli od daty, w której zaczęła obowiązywać uchwała RM) do końca maja tego roku.

Rzecz jasna, mniej sprzedanych biletów okresowych oznacza też niższe wpływy.

- Średnia miesięczna sprzedaż biletów okresowych od stycznia 2018 do 30 czerwca 2018 wyniosła 74 427 sztuk, a od lipca 2018 do końca maja 2019 - 65 021 sztuk. Średnia miesięczna wartość sprzedaży biletów okresowych od stycznia 2018 do czerwca 2018 to 5 484 735 zł brutto, a od lipca 2018 do końca maja 2019 5 014 623 zł brutto - wylicza Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM.

Gdańsk: darmowe przejazdy komunikacją do ukończenia szkoły średniej



Zygmunt Gołąb zapewnia, że w tegorocznym planie finansowym ZTM uwzględniono spadek dochodów ze sprzedaży biletów "spowodowany wprowadzeniem dodatkowych uprawnień do bezpłatnych przejazdów."

- W planie założyliśmy, że w okresie od stycznia do 31 maja 2019 osiągniemy dochody ze sprzedaży biletów na poziomie 41 326 470 zł (40,35 proc. rocznego planu), a wykonanie za analogiczny okres to kwota 41 288 614,63 zł (40,31 proc.) - podsumowuje.

Gdynia: niemal 9 tys. biletów okresowych miesięcznie mniej



Również w Gdyni spadła liczba chętnych na zakup biletów okresowych. Przez pierwszych pięć miesięcy 2018 roku sprzedano ich 213 922. To daje średnią miesięczną sprzedaż na poziomie około 42 784 sztuk.

Przez kolejnych siedem miesięcy, to jest do końca grudnia 2018 roku, mowa była o sprzedanych 237 290 biletach, co daje średnio miesięcznie ok. 33 898 sprzedanych biletów okresowych.

Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy w Zarządzie Komunikacji Miejskiej w Gdyni, podkreśla, że przy ocenie spadku przychodów z tytułu rozszerzenia uprawnień należy mieć na uwadze, że część dzieci już korzystała z uprawnienia do bezpłatnych przejazdów w Gdyni (co prawda tylko liniami zwykłymi) na podstawie kart Gdynia Rodzinna Plus - wydawanych rodzinom zamieszkałym w Gdyni, posiadającym na utrzymaniu minimum troje dzieci. Analogiczna sytuacja ma jednak miejsce w Gdańsku.

- Karty te są nadal wydawane na dotychczasowych zasadach - wskazuje rzecznik gdyńskiego ZKM.

Sopot: organizację przewozów przejęły Gdańsk i Gdynia



Sopot - jak przypomina Anna Dyksińska z magistratu kurortu - nie posiada własnej komunikacji miejskiej. Na podstawie porozumień międzygminnych organizację przewozów przejęły Gdańsk i Gdynia.

- I to w ich imieniu sprawą organizacji zajmuje się Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku i Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni - mówi Anna Dyksińska.
Bezpłatne przejazdy dla uczniów uzależnione są nie od miejsca nauki, a od miejsca zamieszkania (decyduje adres podany w legitymacji ucznia):

  • dzieci do 7 roku życia jeżdżą po Sopocie i Gdyni za darmo niezależnie od miejsca zamieszkania (na podstawie dowolnego dokumentu potwierdzającego wiek);
  • dzieci do 4 roku życia jeżdżą po Gdańsku bezpłatnie (na podstawie dowolnego dokumentu potwierdzającego wiek);
  • dzieci między 4 a 7 r.ż. zamieszkałe w Sopocie mogą poruszać się za darmo po Gdańsku wyłącznie liniami gdańskimi wyjeżdżającymi z Sopotu, tj. 117, 122, 143, N1 (na podstawie Karty Sopockiej);
  • uczniowie między 7 a 20 r.ż. zamieszkali w Sopocie mogą poruszać się za darmo po całym Sopocie, a po Gdańsku wyłącznie liniami gdańskimi wyjeżdżającymi z Sopotu, tj. 117, 122, 143, N1 (na podstawie legitymacji szkolnej);
  • uczniowie zamieszkali w Sopocie - uczący się w Gdyni - nie mogą za darmo korzystać z komunikacji na terenie Gdyni.

Opinie (302) 9 zablokowanych

  • Z udostępnionych nam liczb wynika, że przez sześć pierwszych miesięcy 2018 roku, sprzed wprowadzenia darmowej komunikacji dla dzieci i młodzieży, średnia sprzedaż "karnetów" była o ponad 9 tys. większa niż przez 11 kolejnych miesięcy - od 1 lipca 2018 roku (czyli od daty, w której zaczęła obowiązywać uchwała RM) do końca maja tego roku.

    porównywać można podobne okresy i dane

    • 0 1

  • Wszystko za darmo

    Darmowy bochenek chleba każdego dnia w piątki darmowe piwko i darmowa wycieczka środkami komunikacji miejskiej. To jest mój plan na rozwój Trójmiasta.

    • 11 2

  • zamiast placic kilkanasci milionów Renomie za kontrole to zrobic bezpłatna komunikacje dla wszystkich (2)

    Bezpłatna komunikacja dla wszystkich przynosi niezbędne i nieocenione wartości dla miasta i mieszkańców!! Przede wszystkim dba o środowisko a co najważniejsze poprawia stan zdrowia wszystkich ludzi! Bo zmniejsza się liczba trujących spalin w mieście!! Zmniejsza korki i zmniejsza niszczenie stanu ulic .

    • 13 0

    • a kiedy ostatnio jechales rano tramwajem? (1)

      • 1 3

      • ja jeżdżę od 20 lat

        bywają awarie (mały spacerek)
        ale ogólnie jest ok

        • 3 0

  • Darmowe przejazdy, ale tylko miejsca stojące

    Siedzące tylko ci co płacą. Jak uprawniony do bezpłatnych chce usiąść to niech kupi bilet.

    • 8 1

  • Dulkiewicz i Grzelak reprezentuja interesy niemiec w Gdansku (2)

    • 12 16

    • bo zafundowali dzieciom darmową komunikację ?

      • 0 0

    • widać u ciebie wszelkie znamiona totalnego zidiocenia

      • 1 1

  • Prosta sprawa wywalic renomę ,wprowadzic bezpłatne przejazdy dla pozostałych.wprowadzic systemy zachodnich miast

    czyli utrudnianie blachosmrodom ,ograniczenia wjazdu do miasta i dzielnic opłaty za wjazd w zaleznosci od normy spalin .dni całkowicie bez auta w mieście .rozbudowa drug rowerowych promowanie rowerów hulajnóg roleg i pieszych.inwestycja w komunikacje miejską.Wyzsze opłaty za parkingi wszędzie zero bezpłatnych miejsc postojowych buspasy na każdej trasie autobusu.ITP

    • 0 5

  • kiedys tak bardzo zalecali (1)

    przesiadanie sie z samochod do komunikacji miejskiej, nawet pare razy skorzystalem ale potem przeliczylem sobie wszystko i wyszlo mi, ze taniej, szybciej i wygodniej jest mi przemieszczac sie samochodem, komunikacje odpuscilem na zawsze

    • 9 1

    • Dobrze to wszystko podliczyłes i to jest własnie ten przykład paranoi który trzeba najszybciej zmienic!

      Największy szkodnik w mieście ma najlepiej i najtaniej a powinno być zupełnie odwrotnie.
      Identycznie jak obaliłeś mit ze tylko biedacy jadą komunikacją bo ich nie stać na auto!

      • 2 4

  • odkrycie?? było do przewidzenia,

    • 2 0

  • Ja tez czuje sie dzieckiem.

    Chce jezdzic za darmo.Mam 50 lat.Licze ze naczelnik panstwa przed wyborami oglosi ze wszyscy wszystkim jezdza za darmo.Jak nie,to zaglosuje na kogo innego.

    • 7 2

  • ueee

    Gdzie je kancelarja..
    fioletowe autobusy to by były najlepsze
    u gory biale a dol fioletowy.
    i zrobić okul tasiti .

    uoooo tak jak je w największym miescie sehir Europy..
    Europa/ Asya.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane