• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spadła sprzedaż biletów okresowych w Trójmieście

Szymon Zięba
28 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Torba na siedzeniu ważniejsza niż pasażer
Darmowa komunikacja obejmuje wszystkie osoby w wieku od 4 do - w zależności od rodzaju szkoły średniej - 18, 19 lub nawet 20 lat. Darmowa komunikacja obejmuje wszystkie osoby w wieku od 4 do - w zależności od rodzaju szkoły średniej - 18, 19 lub nawet 20 lat.

Po ok. 9 tys. średnio miesięcznie spadła sprzedaż biletów okresowych w Gdańsku i w Gdyni po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla dzieci i młodzieży.



Zobacz również: Karta miejska - sprawdź ważność karty miejskiej

Czy darmowa komunikacja miejska dla dzieci i młodzieży w Gdańsku sprawdziła się?

Od ponad roku w Gdyni i Sopocie oraz niemal od roku w Gdańsku dzieci i młodzież w wieku szkolnym mogą za darmo korzystać z komunikacji miejskiej.

Przypomnijmy: w lutym 2018 r. na sesji gdańskiej Rady Miasta przegłosowano uchwałę o darmowej komunikacji miejskiej dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Koszt tej "uchwały socjalnej", jak nazwali ją radni PO, wyniósł w 2018 r. 4,5 mln zł (weszła w życie 1 lipca ubiegłego roku), a w 2019 r. ma wynieść ok. 9 mln zł.

O miesiąc dłużej, bo od 1 czerwca ubiegłego roku, komunikacją jeżdżą za darmo dzieci z Gdyni i Sopotu.

W Gdańsku spadek wpływów o 470 tys. zł miesięcznie



Zapytaliśmy przedstawicieli gdańskiego Zarządu Transportu Miejskiego, jak darmowa komunikacja dla wszystkich dzieci przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych i wszystkich ponadpodstawowych wpłynęła na sprzedaż biletów okresowych.

Czym różni się GAiT od ZTM?



Z udostępnionych nam liczb wynika, że przez sześć pierwszych miesięcy 2018 roku, sprzed wprowadzenia darmowej komunikacji dla dzieci i młodzieży, średnia sprzedaż "karnetów" była o ponad 9 tys. większa niż przez 11 kolejnych miesięcy - od 1 lipca 2018 roku (czyli od daty, w której zaczęła obowiązywać uchwała RM) do końca maja tego roku.

Rzecz jasna, mniej sprzedanych biletów okresowych oznacza też niższe wpływy.

- Średnia miesięczna sprzedaż biletów okresowych od stycznia 2018 do 30 czerwca 2018 wyniosła 74 427 sztuk, a od lipca 2018 do końca maja 2019 - 65 021 sztuk. Średnia miesięczna wartość sprzedaży biletów okresowych od stycznia 2018 do czerwca 2018 to 5 484 735 zł brutto, a od lipca 2018 do końca maja 2019 5 014 623 zł brutto - wylicza Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM.

Gdańsk: darmowe przejazdy komunikacją do ukończenia szkoły średniej



Zygmunt Gołąb zapewnia, że w tegorocznym planie finansowym ZTM uwzględniono spadek dochodów ze sprzedaży biletów "spowodowany wprowadzeniem dodatkowych uprawnień do bezpłatnych przejazdów."

- W planie założyliśmy, że w okresie od stycznia do 31 maja 2019 osiągniemy dochody ze sprzedaży biletów na poziomie 41 326 470 zł (40,35 proc. rocznego planu), a wykonanie za analogiczny okres to kwota 41 288 614,63 zł (40,31 proc.) - podsumowuje.

Gdynia: niemal 9 tys. biletów okresowych miesięcznie mniej



Również w Gdyni spadła liczba chętnych na zakup biletów okresowych. Przez pierwszych pięć miesięcy 2018 roku sprzedano ich 213 922. To daje średnią miesięczną sprzedaż na poziomie około 42 784 sztuk.

Przez kolejnych siedem miesięcy, to jest do końca grudnia 2018 roku, mowa była o sprzedanych 237 290 biletach, co daje średnio miesięcznie ok. 33 898 sprzedanych biletów okresowych.

Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy w Zarządzie Komunikacji Miejskiej w Gdyni, podkreśla, że przy ocenie spadku przychodów z tytułu rozszerzenia uprawnień należy mieć na uwadze, że część dzieci już korzystała z uprawnienia do bezpłatnych przejazdów w Gdyni (co prawda tylko liniami zwykłymi) na podstawie kart Gdynia Rodzinna Plus - wydawanych rodzinom zamieszkałym w Gdyni, posiadającym na utrzymaniu minimum troje dzieci. Analogiczna sytuacja ma jednak miejsce w Gdańsku.

- Karty te są nadal wydawane na dotychczasowych zasadach - wskazuje rzecznik gdyńskiego ZKM.

Sopot: organizację przewozów przejęły Gdańsk i Gdynia



Sopot - jak przypomina Anna Dyksińska z magistratu kurortu - nie posiada własnej komunikacji miejskiej. Na podstawie porozumień międzygminnych organizację przewozów przejęły Gdańsk i Gdynia.

- I to w ich imieniu sprawą organizacji zajmuje się Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku i Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni - mówi Anna Dyksińska.
Bezpłatne przejazdy dla uczniów uzależnione są nie od miejsca nauki, a od miejsca zamieszkania (decyduje adres podany w legitymacji ucznia):

  • dzieci do 7 roku życia jeżdżą po Sopocie i Gdyni za darmo niezależnie od miejsca zamieszkania (na podstawie dowolnego dokumentu potwierdzającego wiek);
  • dzieci do 4 roku życia jeżdżą po Gdańsku bezpłatnie (na podstawie dowolnego dokumentu potwierdzającego wiek);
  • dzieci między 4 a 7 r.ż. zamieszkałe w Sopocie mogą poruszać się za darmo po Gdańsku wyłącznie liniami gdańskimi wyjeżdżającymi z Sopotu, tj. 117, 122, 143, N1 (na podstawie Karty Sopockiej);
  • uczniowie między 7 a 20 r.ż. zamieszkali w Sopocie mogą poruszać się za darmo po całym Sopocie, a po Gdańsku wyłącznie liniami gdańskimi wyjeżdżającymi z Sopotu, tj. 117, 122, 143, N1 (na podstawie legitymacji szkolnej);
  • uczniowie zamieszkali w Sopocie - uczący się w Gdyni - nie mogą za darmo korzystać z komunikacji na terenie Gdyni.

Opinie (302) 9 zablokowanych

  • to dzięki Mevo... (2)

    Po co kupować droższe bilety na komunikację, używać samochodu albo blinkee itd, skoro za 10 zł miesięcznie mam rower elektryczny, który wygodnie, bez wysiłku wozi mnie codziennie 20 km w tą i z powrotem z Pruszcza albo Ujeściska, przez wszystkie strome górki, prosto do Olivia Business Centre ;)

    • 7 6

    • Bo wszystkie Mevo

      Prowadzą do OBC

      • 3 0

    • i własnie oto chodzi!

      • 1 0

  • Ja już dzieci nie mam, bo stały się pełnoletnie. Pracują.

    Miasto Gdańsk proszę o obniżenie ceny na bilet miesięczny. Teraz płacę 90 zł za 7 dni w tygodniu.
    Mam chęć wrócić do jeżdżenia samochodem.

    • 7 1

  • od 4 lat powtarzam - maly wygodny elektroniczny tygodniowy bilet na cale trojmiasto. (2)

    nikt nie laduje pieniedzy na miesiac jak tramwaje czekaja jak deszcz przestaje padac - to do ciebie Dul jakos tam.

    • 8 1

    • Popieram (1)

      Bilet tygodniowy bardzo by się przydał.

      • 3 0

      • Dlatego go nie będzie

        Nie opłaca się miastu, już dawno wyliczyli to spece z ZTMu

        • 1 0

  • Obnizcie w miare rozsadku ceny biletow okresowych to sprzedaz wzrosnie to prosta filozofia !!!!

    • 5 0

  • Gdzie sprawiedliwość (2)

    Jest nie sprawiedliwe że dzieci mieszkające w Kowalach raptem 100 m za znakiem Gdańsk muszą płacić za bilety, a z Prusza Gdańskiego nie muszą.

    • 5 7

    • A 100 metrów za granicą Polski płacisz w EUR

      I to też takie dziwne dla Ciebie? Granica to granica. Trzeba było mieszkać i płacić podatki w Gdańsku, a nie masz tani czynsz i jeszcze Twoje dzieci mamy utrzymywać?

      • 8 0

    • protestować trzeba

      • 1 0

  • (1)

    Emeryci tez powinni byc zwolnieni z oplat. Dosyc sie w zyciu naplacili ,danin roznego typu,a emerytury nie za wysokie.

    • 3 3

    • ja mam ulgę

      płacę 1,60 za bilet

      • 4 0

  • skoro mają za darmo

    to nie kupują biletów.

    • 3 0

  • Komunikacja za darmo dla wszystkich

    I wtedy byłby efekt

    • 6 2

  • A kiedy w końcu, będę bilety np.3 dniowe, tygodniowe, 2 tygodniowe..... ?

    Nie wszyscy potrzebują miesięczne,
    Kiedy w końcu to dotrze,do decydentów ?
    W innych miastach od lat istnieją takie rozwiązania

    • 8 3

  • Podoba mi sie jak PiS pomaga polskim rodzinom.

    Darmowe przejazdy to czesto pieniadze w budzecie rodzinnym ktore moga byc przeznaczone na dozywienie naszych pociech. Tyle bylo glodnych dzieci. Do tego 5OO plus i zaczyna byc normalnie. Dziekujemy.

    • 5 16

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane