• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o budowę ul. Nowej Koziorożca w Osowej

Maciej Naskręt
11 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 10:57 (11 października 2018)
  • Tu przebiega najbardziej sporny fragment nowej drogi na Osowej.
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej

Gdańsk planuje budowę ul. Nowej Koziorożca. zobacz na mapie Gdańska Droga o przekroju jednej jezdni ma połączyć ul. Kielnieńską zobacz na mapie Gdańskaul. Jednorożca zobacz na mapie Gdańska. Problem w tym, że przez brak konsultacji i ujawnienie założeń miejskiej inwestycji, stała się ona przyczyną konfliktu sąsiedzkiego. Po naszej interwencji władze Gdańska zapowiadają spotkanie z zainteresowanymi stronami.



Czy inwestycje powinny być konsultowane z mieszkańcami?

Aktualizacja godz. 10:57 Na wniosek Komitetu Mieszkańców Bezpieczna Osowa miasto zmieniło datę konsultacji - odbędą się one 18 października o godz. 14 w siedzibie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska przy ul. Żaglowej 11.


Do mieszkańców Osowy niedawno dotarła informacja o budowie ul. Nowej Koziorożca. Droga ma połączyć ul. Kielnieńską z ul. Jednorożca i biec po specjalnie zabezpieczonej pod ten cel rezerwie terenowej. Droga ma mieć przekrój jednej jezdni. Dodatkowo, na wysokości ul. Koziorożca i ul. Jednorożca powstaną dwa ronda. Po jej bokach pojawią się chodniki, ale bez ścieżek rowerowych.

Wieść o planach miejskich rozeszła się bardzo szybko i równie szybko pojawiły się osoby niezadowolone z pomysłu.

Nie chcemy gigantycznych rond



- Ulica Koziorożca będzie pozbawiona ścieżek rowerowych, a dzieci pojadą rowerami do szkoły pomiędzy samochodami. Na terenie zielonym koło sklepu Czerwona Torebka powstaną dwa gigantyczne ronda, każde o średnicy 30 m, przez które docelowo wprowadzony zostanie ruch z ul. Kielnieńskiej. To rozwiązania sprzeczne z postanowieniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i zarządzeniem Prezydenta Gdańska w sprawie projektowania ruchu rowerowego - mówi Adam Kołecki z Komitet Mieszkańców Bezpieczna Osowa.
Członkowie wspomnianego komitetu podkreślają, że projekt nie był konsultowany z mieszkańcami, nie był też nigdzie publikowany. By obejść zapisy własnego planu zagospodarowania przestrzennego, inwestycja realizowana jest przez urzędników na podstawie specustawy drogowej.

- Wielu mieszkańców obawia się, że projekt w tym kształcie spowoduje obniżenie bezpieczeństwa i komfortu życia. Nasz komitet domaga się modyfikacji projektu i poprawy bezpieczeństwa, zwłaszcza dzieci - podkreśla Kołecki.
Przebieg ul. Nowej Koziorożca. Przebieg ul. Nowej Koziorożca.

Są mieszkańcy, którym projekt się podoba



Pojawiła się też odpowiedź na głosy niezadowolenia. Części mieszkańców projekt spodobał się.

- Nowa droga nie może powstać wyłącznie w rejonie sklepu Czerwona Torebka, o czym mówią protestujący. Powinna ona zostać dowiązana aż do ul. Kielnieńskiej. Droga usprawniłaby dojazd m.in do szkoły - mówi Rafał Dąbrowski, mieszkaniec Osowej.
Zdaniem części mieszkańców, głównym powodem, dla którego droga miałaby nie powstać, są przydowe ogródki działkowe, przy których ma przebiegać droga. Właściciele Obawiają się głównie o to, że inwestycja zmniejszy ich nieruchomości.

Brak konsultacji ze strony miasta



Inne spojrzenie na sprawę ma obecny radny z PiS Jacek Teodorczyk. Złożył on interpelacje do miasta w sprawie planowanej inwestycji w Osowej.

- Projekt ten nigdy nie został poddany konsultacjom z mieszkańcami, ani z Radą Dzielnicy Gdańsk Osowa. Z projektu tego wynika wprost, że miasto planuje budowę dwóch wielkich rond na terenie zielonym koło Czerwonej Torebki, nie przewidując budowy ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Koziorożca, co jest sprzeczne zarówno z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jak i zarządzeniem Prezydenta Miasta Gdańska w sprawia projektowania ruchu rowerowego - powtarza Teodorczyk.
Miasto w odpowiedzi do interpelacji nie odniosło się do zarzutu braku konsultacji.

Odpowiedź w sprawie interpelacje radnego Jacka Teodorczyka. Odpowiedź w sprawie interpelacje radnego Jacka Teodorczyka.

Urzędnicy: konsultacje będą



Poprosiliśmy także o komentarz władze Gdańska. Urzędnicy podkreślają, że rozumieją narastające obawy mieszkańców w sprawie planów modernizacji ul. Koziorożca i szanując ich prawo do wyczerpującej informacji, są przekonani o słuszności decyzji, aby w pierwszej kolejności odbyło się spotkanie z mieszkańcami, a dopiero po nim został przekazany komentarz mediom w sprawie działań związanych z modernizacją ul. Koziorożca.

- Spotkanie z mieszkańcami zostało zaplanowane w najbliższy wtorek, 16 października o godz. 13 w siedzibie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska przy ul. Żaglowej 11. Będzie w nim uczestniczyła pani Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej oraz przedstawiciele jednostek miejskich, mających wpływ na planowane działania - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Zaproszeni zostaną przedstawiciele komitetu Bezpieczna Osowa, Rady Dzielnicy Osowa oraz pozostałych zainteresowanych podmiotów.

- Chcemy podkreślić, że zdając sobie sprawę ze złożoności sprawy oraz wątpliwości mieszkańców, co do działań jakie miasto planuje podjąć na tym obszarze, widzimy potrzebę, w pierwszej kolejności zorganizowania spotkania dającego możliwości bezpośredniego zadawania pytań służbom miejskim, które są odpowiedzialne za działania modernizacyjne na tym obszarze. A także dania możliwości całkowitej na nie odpowiedzi, aby wszelkie wątpliwości zostały wyjaśnione w atmosferze pełnego zaufania - mówi Dawidowski.

Opinie (363) ponad 20 zablokowanych

  • Witamy w Gdańsku! Tak właśnie tu traktuje się mieszkańców! (6)

    • 7 28

    • (5)

      Tak za kadencji Adamowicza podnieśli czynsze z o kilkaset procent! Oszukali ze w zamian będą remonty!

      Rozdali mieszkania swoim a sprawa jest w prokuraturze. Ale dla.ludzi potrzebujących tych mieszkań nie ma.

      Rozwalili komunikację miejską! To Gdańsk tu się żyje

      • 6 14

      • Podobno w Pruszczu albo w Rzeszowie jest lepiej. (2)

        • 10 4

        • (1)

          No widzisz nawet tam jest lepiej!

          • 6 7

          • To smigaj, droga wolna.

            • 10 5

      • (1)

        To kup se własny dom pasozycie i nierobie

        • 6 5

        • Sam żeś nierób i pasożyt

          • 3 8

  • Tak u Budynia wyglądają konsultacje! (2)

    Mieszkańców ma tam gdzie światło nie dochodzi. Wszystkie konsultacje społeczne w Gdańsku to fikcja, urzędnicy i tak zrobią to co im się podoba. Pora na zmiany, koniec z partiami politycznymi u władzy!

    • 13 15

    • To jest Gdańsk ! Tu się żyje ;)

      • 7 1

    • 100% racji

      • 3 1

  • Brawo (2)

    Ta droga miała być zbudowana juz 25 lat temu

    • 31 5

    • (1)

      Niestety komuna się skończyła i osiedle dla komuchów pozostało bez dalszych inwestycji.

      • 3 2

      • podobne kompleksy miała dyrektorka liceum na Żabiance

        nie wiem, czy spółdzielnia odrzuciła jej podanie czy co. Zazdrość i zawiść to cechy przyrodzone tylko prymitywnym narodkom.

        • 2 3

  • Nie wpychajcie rowerzystów na chodniki (4)

    Albo wydzielona droga rowerowa (ale po co w strefie tempo 30?) albo pas rowerowy w jezdni albo fizyczne uspokojenie ruchu i rowery na jezdni.
    Jak czytam na forum osowskim o "chodnikach do jazdy rowerem" albo "ścieżce rowerowej połączonej z chodnikiem" to mi się robi słabo.

    • 22 1

    • wydzielona droga rowerowa jest potrzebna (2)

      nawet jeśli jest obok jezdnia w strefie Tempo 30 jeśli na tej jezdni jest intensywny ruch kołowy.

      Pamiętaj o zasadzie 8-80. Dziewczynka w wieku 11 lat ma prawo czuć się w mieście bezpiecznie - a zwykle czuje się bezpiecznie jedynie wtedy, gdy porusza się po mieście na wydzielonej drodze dla rowerów.

      • 3 2

      • po co wypowiadasz sie w temacie o ktorym pojecia nie masz (1)

        • 1 0

        • Po co zadajesz niemądre pytania?

          • 1 0

    • Strefa 30 to ściema w którą nie wierzą sami urzędnicy

      O strefie 30 na drodze prjektowanej na zamówienie biznesu, przygotowywanej ewidentnie pod ciezki ruch samochodowy , mówią oprócz "projektantów" tylko ci ktorzy mają partykularny interes oraz tzw. pożyteczni idioci, ale ich można usprawiedliwić bo oni inaczej nie potrafią. Kazdy kto miał kontakt z gdanskimi urzędnikami wie że ufanie im to ostatnia rzecz jaką należy robić. Dzisiaj na papierze jest strefa 30, jutro jej nie bedzie.

      • 3 0

  • Lud chce autostrad (1)

    Bezpieczeństwo ich dzieci na zewnątrz jest mało istotne, przepustowość jest najwyższym dobrem

    • 11 10

    • Wyjmij siodełko z pupy

      • 2 6

  • A zostawić w wuj im klepiska, jak mają problemy (2)

    Rozbudowę spacerowej też Osowa uwalila. Olac ich, zostawić klepisko

    • 14 13

    • Będzie miauczenie, że zaniedbani itp.

      • 7 1

    • Nie Osowa a brak możliwości przejazdu przez Oliwę.

      • 9 0

  • Sprawa jest prosta jak drut! (9)

    Zainteresowanych odsyłam do strony "komitetu" bezpieczna osowa, a szczególnej uwadze polecam nazwiska "rady starszych" - same mądre głowy, profesury z UG i PG.
    I tak się ciekawie składa, że ci panowie mieszkają na ul. Szafera i Komety, czyli w pobliżu planowanej inwestycji, o której mowa jest od lat 70 XX wieku!
    Najpierw dziadowali i kupili tanie działki przy rezerwie terenowej pod budowę drogi, a teraz dramatyzują, że po drodze samochody pod oknami będą jeździły. Ojej, samochody w mieście, niebywałe! I teraz zaczyna się odkręcanie kota ogonem, że niby to wszystko w trosce o bezpieczeństwo dzieci. Tak się akurat składa, że w Osowej są 2 szkoły, jakoś panom profesorom nie przeszkadza ruch samochodowy na Wodnika, która stanowi obecnie główną oś komunikacyjną dzielnicy.
    Tak się składa, że skrzyżowanie przy Czerwonej Torebce to akurat jedno z najbardziej niebezpiecznych miejsc na mapie drogowej Osowej, a gruntowna przebudowa według zaproponowanego planu z rondami w końcu ten bałagan ucywilizuje.
    Chociaż przyznam, ze te ścieżki rowerowe to akurat mogliby dołożyć.

    • 75 8

    • (7)

      Oczywiście, że budowa nowych dróg jets potrzebna tym bardziej, że dzielnica rośnie w oczach. Ale rozumiesz, co oznacza budowanie rond o średnicy 30m? Wjadą tam zestawy z naczepami, popularne TIRy i inne ciężarówki trumny. Ruch osobowy nie jest problemem, ale ciężarowy już tak. A nie ma co się oszukiwać, będzie droga, to wjadą.

      • 4 24

      • TIRy (6)

        Rozumiem, co oznacza budowanie rond o średnicy 30 m. Co więcej, wiem jak takie rondo wygląda i jak wygodnie się po takim rondzie jeździ.
        Natomiast nie rozumiem obawy dotyczącej ruchu TIRów i zestawów z naczepami.
        Patrzę na mapę naszej dzielnicy i naprawdę nie mam pojęcia dokąd niby te TIRy miałyby jeździć. Ruch ciężarowy koncentruje się wokół Renku, cementowni, fabryki rur - a zatem węzła Owczarnia i nowobudowanego Nowego Światu. Jakoś oprócz dostaw do Lidla i Biedronki innych TIRów na Wodnika nie uświadczysz, stąd mało prawdopodobne żeby nagle ciężarówki pojawiły się na Koziorożca i kręciły się po rondach przy Czerwonej Torebce. Tak po chłopsku rozumuję.....

        • 27 0

        • Mam nadzieję, że Twoje przewidywania są słuszne, a ja dramatyzuję.

          • 5 10

        • No coś takiego - nie ma Pan pojęcia (3)

          To może ma Pan pojecie jakie inwestycje są przygotowywane przy Meteorytowej i w Barniewicach? Dlaczego nie można dowiedzieć sie nic o tym? Nikt nic nie wie. To dlaczego ta Koziorożca ma łączyć z Kielnieńską Meteorytową i jeszcze dalsze tereny? Proste: tam powstają inwestycje, które docelowo potrzebuja bardzo dobrych dróg dojazdowych. Przecież Koziorożca nie ma poprawić możliwości dojazdu mieszkańcom starej Koziorożca ani dojazdu do szkoły (p.Rafał Dąbrowski:))), bo mieszkańców Osowej władze mają w nosie. Ta droga jest na zamówienie. Tak jak przed wieloma laty zabrano sie ostro bo budowy 4-pasmowej drogi Średnicowej o wymiarach Obwodnicy "by mieszkańcom żyło sie lepiej", a bardzo szybko okazało się, że to miała byc droga do Renku.

          • 5 9

          • (1)

            ,,ta droga jest na zamowienie,,to prawda moj dziadek zamawial w latach osiemdziesiatych.....kilku Sebków kupilo tanio dzialeczke wiedzac ze w planach jest droga a teraz o jejjju Grazyna ulice chca łaczyc?,,,,Sebciu zrob cos,,bezpiezcna Osowa,,bo gdzie ja bede sie topless opalała?

            • 10 4

            • Nie należy pić od rana.

              • 2 2

          • Przecież do inwestycji, o których piszesz (czyli magazyny), inwestor sam wyremontuje ul. Meteorytową od ronda przy węźle Owczarnia do ul. Planetarnej w Barniewicach (do wiaduktu pod torami).

            • 5 0

        • Nie rozumiesz!

          • 0 4

    • z tego co wiem

      to przy szafera nie ma działek, które mogli sobie kupić z jakiejś rezerwy terenowej, gdyż wszystkie budynki przy szafera od strony planowanej jezdni są postawione na gruncie spółdzielni lwsm osowa.
      Po drugie, jakoś nie przypominam sobie planów tej drogi z lat 70. Wprowadziłem się w 89 i za pocztą, na wysokości obecnej Czerwonej Torebki były pola uprawne. Na obecnym Akademickim też zboże rosło

      • 5 10

  • bezpieczna osowa = zabezpieczenie nielegalnie zagospodarowanych działek? (3)

    jakie konsultacje społeczne do drogi która była na planach zagospodarowania przestrzennego od 30 LAT!!!!!!!!!
    To ze ktoś zagospodarował te tereny bo pewnie żył w świadomości że miasto nie zrealizuje planów a teraz bojkotuje inwestycję jest skandalem,
    Droga służyła by całemu osiedlu i odciążyła Wodnika i Balcerskiego gdzie znajdują się szkoły.

    • 48 7

    • NIMBY

      Zawsze jest tak , że protestuje garstka (bo nie obok mojego płotu!). A cała reszta, której zależny na rozbudowie dróg, milczy. Może też warto zebrać podpisy "za"? Co na to Rada Dzielnicy?

      • 20 2

    • Kłamstwo. Ta droga 30 lat temu nie istniała !!!!

      • 2 3

    • zabrać nielegalnie przygarnięte działki i nie petac tylko robic droge bo będzie jak z kladka do reala brak do dziś bo im będą ludzie pod oknami lazic niecz się przeprowadza do puszczy

      • 0 0

  • Najlepiej być na NIE (1)

    Mieszkańcom Osowy nic nigdy nie pasuje. Wstrzymali rozbudowę Spacerowej, Kielnieńska się nie podoba. Nie chcą korków, ale też nie chcą nowych dróg, więc może sprzedajcie samochody.

    • 26 7

    • Rozbudowę Spacerowej wstrzymali urzednicy pod pretekstem, ze nie można wyciąć krzaków w Trójmiejskim parku

      To właśnie mieszkańcy domagali sie wybudowania dodatkowych pasów. Zanim zacznie pisac się bzdury to warto zajrzec do archiwum internetu

      • 12 2

  • Ta droga jest koniecznością. (2)

    Domyślam się że protestujacy to grupa mieszkańców właścicieli ogródków wzdłuż planowanej drogi którzy obszar rezerwy traktują jak pół prywatny park. Liberum Veto... A najciekawsze że tylko radny PiS to popiera. Ale oni zawsze są przeciw przeciw po przeciw SLD przeciw rozumowi przeciw nauce przeciw rozsądkowi...

    • 28 10

    • gdzieś mam ogródki tych ludzi, nie mieszkam w pobliżu

      tylko trochę dalej, nieopodal Sołdka. Osobiście dla mnie połączenie N.K. z Kielnieńską byłoby korzystne, gdyż większość aut dojeżdżających do osiedli za pocztą przeniosłaby się z Sołdka na N.K.

      Ale

      Za kompletną hańbę uważam dywagacje na temat budowy nowej drogi i kolejnych rond w osiedlach, które nie istniały nawet w najśmielszych marzeniach ich późniejszych wykonawców, gdy powstała w Osowej ulica Komandorska.
      Czy muszę rozwijać temat?

      • 3 2

    • Nowa Koziorożca nie jest koniecznością, bynajmniej !!!!!!

      Niektóre komentarze i ich poziom jest żenujący! Mieszkańcy nie mogą się wypowiedzieć w sprawie drogi, którą miasto zamierza budować bez jakichkolwiek konsultacji, bo zaraz zostaną okrzyknięci oszołomami, którzy dbają o swoje ogródki? Co za bzdura, co to za poziom dyskusji?
      Miasto przyznało się w odpowiedzi na pytania, że nie prowadzono żadnych badań, jak połączenie z Koziorożca z Kielnieńską wpłynie na ruch w dzielnicy. Czyli najpierw budujemy drogę, a potem będziemy badać, jak ona wpłynie ruch na osiedlu? Gdzie tu logika?

      • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane