• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spore zmiany w projekcie Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
4 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy. Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy.

Wojewoda wyda w czwartek zgodę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ponieważ PKP PLK na czas nie zelektryfikuje linii z Osowy do Gdyni, na trasę PKM jako pierwsze wyjadą spalinowe szynobusy. Będzie ich 10 i pojadą co 15 minut. Wykup drogich gruntów wymusił oszczędności w projekcie.



Stacja Gdańsk-Port Lotniczy. Stacja Gdańsk-Port Lotniczy.
Stacja Gdańsk-Niedźwiednik. Stacja Gdańsk-Niedźwiednik.
Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej. Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej.
Wojewoda Pomorski Ryszard Stachurski podpisze w czwartek decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla Kolei Metropolitalnej. Prawomocna decyzja oznacza zielone światło dla budowy linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowy.

Tymczasem plany PKM zmieniły się w porównaniu do tych, jakie znaliśmy jeszcze pół roku temu.

Przypomnijmy: pierwotnie budowa Kolei Metropolitalnej została podzielona na dwa zadania. Pierwsze zakładało wybudowanie jednego toru wraz z tymczasowym peronem przy terminalu T2, na odcinku od portu lotniczego w Rębiechowie do linii relacji Gdynia-Kościerzyna, jeszcze przed Euro 2012 . Po nowym szlaku miały kursować regularnie szynobusy z Rębiechowa do Gdyni.

Drugie zadanie miało objąć budowę dwutorowej i zelektryfikowanej linii z Wrzeszcza do Osowy, wiodącej m.in. przez Strzyżę, Niedźwiednik, Brętowo oraz Kiełpino.

Decyzja lokalizacyjna przesądza jednak o rezygnacji z pierwszego zadania. Dlaczego?

- Pierwszym czynnikiem, który spowodował przesunięcie pierwotnego harmonogramu budowy kolei było blisko czteromiesięczne opóźnienie w przekazaniu nam dokumentacji geodezyjnej w związku z budową ul. Nowej Słowackiego w Gdańsku. Niestety, polskie prawo nie przewiduje sytuacji, w której równolegle na tym samym terenie prowadzone są dwie duże inwestycje. Musieliśmy czekać na aktualną dokumentację geodezyjną tej części Gdańska, by móc dokonać nowego podziału działek na potrzeby nowej kolei - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Kolejarze podkreślają, że o wycofaniu się z wcześniejszej budowy tego odcinka zdecydował także brak ekonomicznego uzasadnienia dla budowy tymczasowego przystanku przy lotniskowym Terminalu T2 oraz uruchomienia tymczasowych połączeń tylko na czas turnieju Euro 2012.

Decyzji nie zmieniło nawet to, że w połowie ubiegłego roku ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla obu zadań. Wygrała go firma Transprojekt Gdański, a dokumentacja miała być gotowa do końca sierpnia. W ogóle nie przystąpiono do jej opracowania.

- Transprojekt Gdański przygotowuje teraz dokumentację dla całej linii PKM. Ma ona być gotowa w marcu 2012 r., taki termin przewidywała umowa dla drugiego zadania - wyjaśnia Konopacki.

Która zmiana w planach Kolei Metropolitalnej jest najpowżniejsza?

Wciąż nie ma pewności, czy i kiedy spółka PKP PLK zelektryfikuje linię kolejową z Osowy do Gdyni. PLK wciąż szuka pieniędzy na wykonanie tego przedsięwzięcia. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w sprawę budowy sieci trakcyjnej zaangażował się wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej - Andrzej Massel.

Tymczasem bez sieci trakcyjnej na tym fragmencie trasy Kolei Metropolitalnej, nie ma sensu budowa zasilania elektrycznego między Wrzeszczem a Portem Lotniczym. A to oznacza, że Pomorska Kolej Metropolitalna SA zleci budowę linii kolejowej dla taboru spalinowego.

- Nie rezygnujemy z trakcji, lecz jej budowę odkładamy w czasie, do momentu, kiedy PKP PLK zelektryfikuje należący do niej odcinek Osowa-Gdynia - zapewnia Konopacki.

Jesienią 2011 r. pisaliśmy, że samorządowa spółka - PKM - musi dołożyć do inwestycji ok. 110 mln zł na wykup terenów na Kolej Metropolitalną. PKM musiała szukać oszczędności w projekcie i jej znalazła. Zrezygnowano m.in. z budowy drugiego parkingu przy przystanku Banino, zmieniono przebieg drogi dojazdowej do tej stacji oraz przeniesiono lokalizację budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) z Rębiechowa na Matarnię, na grunty Skarbu Państwa, które zostaną bezpłatnie przekazane na potrzeby inwestycji celu publicznego.

- Według najświeższej wyceny na wykup nieruchomości musieliśmy przeznaczyć ok. 95 mln zł - mówi Konopacki. Wcześniej było to ok. 164 mln zł.

Władze Gdańska mają zamiar przekazać Kolei Metropolitalnej grunty należące do samorządu z 99 proc. bonifikatą, na co zgodzić się musi Rada Miasta. Natomiast właściciele prywatnych gruntów dostaną oferty ich wykupu za 2-3 miesiące.

Budowa Kolei Metropolitalnej po zmianach w projekcie będzie droższa. Ma kosztować 769 mln zł (netto), czyli o 50 mln zł więcej niż zakładano jeszcze pół roku temu. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej.Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Film promujący budowę Kolei Metropolitalnej w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (269) 4 zablokowane

  • MIAŁO BYĆ DOBRZE... (3)

    A WYSZŁO JAK ZAWSZE... CZEGO TKNIE SIĘ URZĘDAS Z GÓRY SKAZANE JEST NA NIEPOWODZENIE... ŻENUUUAAAA.... :(

    • 81 20

    • DANZIGER

      "Urzędasów z góry" jak to ładnie określiłeś obowiązują przepisy, w ramach których muszą się poruszać.
      I jakbyś nie był takim ślepym hipokrytą, to zauważyłbyś, że jednak w Gdańsku wiele inwestycji się udało i kolejne są realizowane, co przeczy twojej wyssanej z palca teorii o niepowodzeniach.
      No chyba, że według ciebie urzędasów lepiej zastąpić dyktatorami, którzy wezmą mapę i na niej namalują krechę jak ma przebiegać droga czy linia kolejowa i zarządzą, że tak ma się zbudować, bez względu na ludzi i środki.

      • 1 3

    • Najgorsze ze to epokowa inwestycja miala byc, bo UE placi za to 700 mln zl

      Te ktsy nawet nie potrafily jak robole zorganizowac pracy za czyjes pieniadze. Dramat!!!

      • 3 2

    • bo wiesz jak to jest ,to tak jak ja miałbym upiec drożdżówkę , nie umiem ale mam chęci, też bym ją spie.... i tak jest z urzędasami , zabierają się za coś o czym nie mają pojęcia a potem efekt jest jaki jest , bo nie same chęci wystarczą ale też trzeba mieć umiejętności i wiedzę w danej dziedzinie

      • 4 0

  • a jaK W CHWASZCZYNIE BEDZIE PRZEBIEGAC TA KOLEJ (1)

    • 2 2

    • Odp.: Wcale.

      • 0 1

  • mała podpowiedź

    jeśli autor chce naprawdę napisać coś wartościowego w temacie to niech się zainteresuje kto i kiedy wykupił grunty pod kolej by potem je sprzedać kolejom...

    • 6 0

  • przed wyborami było świetnie (2)

    wiedziałem,że będąkręcić

    • 18 4

    • (1)

      no to następne przegrają z kretesem.

      • 0 1

      • jasne

        • 1 0

  • TO ZNACZY ZE PRZEZ CHWASZCZYNO NIE BEDZIE SZLA (2)

    BO TAM BYLA TEZ AFERA O GRUNTY LUDZIE NIE CHCIELI DAC SIE WYWLASZCZYC A CI CO MIELI DOMY WYBUDOWANE NIE CHCIELI ZEBY TAM SZLA A ALE DOSC BLISKO 100METROW OD DOMOW NIE DZIWIE SIE ZE SIE NIE ZGADZALI

    • 5 3

    • Sto metrów? Na Oruni idzie 5-15 metrów od domów, a ludzie tam normalnie żyją. W d....ch się poprzewracało.

      • 2 0

    • Afera o grunty dotyczyła drogi a nie kolei

      • 0 0

  • billy (3)

    Ostatnia zmiana będzie taka, że odstąpi się od realizacji kolei metropolitarnej. Niech tylko miną pilkarskie igrzyska

    • 24 2

    • (2)

      metropolitaLna - naucz sie pisać

      • 1 3

      • obie wersje są poprawne (1)

        tak na marginesie

        • 2 1

        • "Labolatorium".

          • 0 0

  • Tak to jest... (2)

    gdy tworzy się spółki popiardółki.Zlikwidować PKP i wprowadzić niemiecki DB.

    • 4 3

    • Wszyscy wiedzą (1)

      dlaczego rozczłonkowano ( tu nie szukac drugiego dna) PKP - więcej kolejowych spółek to więcej prezesów, dyrektorów, głównych specjalistów i jeszcze więcej pieniędzy na ich apanaże. Potem spółki nie mogą się ze sobą dogadać i mamy bagno. Prosty przykład - cyfrowy zegar na budynku dworca Gdynia Gł. stał przez lata zepsuty bo zadna spółka kolejowa się do niego nie przyznawała. Jedyny ratunek to scalenia z powrotem w jedno PKP wszystkich spółek - tylko czy na to pozwolą prezesi, dyrektorzy, główni specjaliści itd.

      • 4 2

      • To nie kwestia scalania, bo tak się robi na całym świecie - wydziela się wyspecjalizowane spółki, które a) pracują na swój rachunek i muszą dbać o własny budżet, a nie uprawiać jakieś bizantyjskie intrygi b) mogą "dorabiać" umowami na rzecz podmiotów zewnętrznych. To raczej kwestia nepotyzmu kolesiostwa i lenistwa, tak ukochanego w Polsce.

        • 1 0

  • Gdańsk - Abrahama (5)

    a nie jakaś stszysia

    • 7 6

    • a co to jest stszysia? (3)

      • 0 0

      • (2)

        Stacje kolejowe zwykło się nazywać od dzielnic więc Strzyża

        • 2 1

        • Nie zawsze, czasami od ulic np. "Warszawa Kasprzaka".

          • 0 0

        • szczyża - nazwa potoczna,

          a kiedys była piekna nazwa Ogrodowa

          • 0 0

    • Nie ma takiej dzielnicy jak "Abrahama". Przynajmniej ja nigdy nie słyszałem "Jadę na Abrahamę" czy "do Abrahamy".

      • 1 1

  • Dlaczego nie metropolitarna tylko metropolitalna ? (1)

    Myślę, że pierwsza wersja jest bardziej poprawna gramatycznie...

    • 0 3

    • Nieprawda.

      Nie myślisz.

      • 0 0

  • GDANSKA KOLEJ o nazwie " METROPOLITARNA " (1)

    Zrezygnowano ??? - z najtańszego odcinka łączącego terminal z linią kolejową do Gdyni , bo miały regularnie kursować szynobusy; ale nie do Gdańska /Metropolii Pomorza/ i tu boli? -- tak . tak , a gdzie w tym wszystkim mieszkańcy i kibice

    • 2 0

    • Meteoropolitararnanarna.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane