- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (77 opinii)
- 2 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (72 opinie)
- 3 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (150 opinii)
- 4 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (111 opinii)
- 5 Najstarsza fontanna idzie do remontu (103 opinie)
- 6 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (214 opinii)
Sprzęt budowlany na drodze: problem czy nie?
Koparki, spycharki, wozidła a nawet małe bobcaty - zdaniem niektórych kierowców po trójmiejskich drogach przemieszcza się zbyt wiele sprzętu budowlanego. Czy rzeczywiście tak jest? Jakie przepisy regulują przemieszczanie się takich maszyn po ulicach?
- Nie ma chyba dnia, bym gdzieś po drodze między domem, szkołą i pracą nie spotkał jakieś żółtej koparki tamującej ruch. Taki pojazd na drodze to minimum 10 minut straty. Obserwuję to zjawisko od pewnego czasu i zauważyłem, że ani jedna ze spotkanych koparek nie posiada tablicy rejestracyjnej. Czy taki pojazd ma prawo poruszać się po drogach publicznych? - zastanawia się Andrzej Grobelny, czytelnik.
Koparka bez tablic rejestracyjnych może wjechać na drogę
Na początku postanowiliśmy wyjaśnić kwestię braku tablic rejestracyjnych. Z wątpliwościami naszego czytelnika udaliśmy się do Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
- Koparki i spycharki to pojazdy wolnobieżne, czyli takie pojazdy silnikowe, których konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłączeniem ciągnika rolniczego. Ustawodawca zwolnił właścicieli takich pojazdów z obowiązku rejestracji - tłumaczy mł. asp. Joanna Skrent z Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Jak zidentyfikować pojazd wolnobieżny? Na podstawie świadectwa homologacji, karty pojazdu lub innych dokumentów wydanych przez producenta lub importera. Warto jednak wiedzieć, że wsiadając za kierownicę tego rodzaju pojazdu do kierowania nim po drodze publicznej wymagane jest prawo jazdy przynajmniej kategorii B.
Brak wymogu rejestracji pojazdu nie oznacza, że właściciel koparki nie musi wykupić dla niej ubezpieczenia OC. W polisę takiego pojazdu wpisuje się numer VIN, zamiast numeru rejestracyjnego.
Kłopoty z korkami dla policji i firm budowlanych to wymysł
Policjanci z Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku przekonują, że w ostatnim czasie nie mieli zgłoszeń, w których to koparki utrudniałyby przejazd kierowcom aut osobowych.
Tego samego zdania są firm dysponujące sprzętem budowlanym.
- Taka koparka może pojechać maksymalnie do 40 km/h, a w Trójmieście obowiązuje ograniczenie do prędkości 50 km/h, w niektórych miejscach nawet do 30 km/h. Nie rozumiem więc, jak taki pojazd może powodować korki. Kierowcy przesadzają - mówi Marcin Plona z firmy, która wykonuje prace ziemne m.in. na terenie Trójmiasta.
Co ważne, koparka może dojeżdżać na plac budowy nie dalej niż 20 km. - Na dalsze dystanse jest transportowana przez samochody ciężarowe, nie ma więc zagrożenia powstania korków - mówi Plona.
Problemem jest błoto z budowy
Faktycznym problemem wywoływanym przez maszyny budowlane, które poruszają się po miejskich ulicach, może być jedynie błoto, wywożone z placu budowy przez ich koła.
Problem dotyczy jednak nie tylko maszyn budowlanych, ale przede wszystkim ciężarówek - np. z piachem czy kruszywem - które wjeżdżają i wyjeżdżają z placu budowy nawet kilkanaście, kilkadziesiąt razy dziennie. To nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim bezpieczeństwa - na zapiaszczonej jezdni utrudnione jest hamowanie.
Pracownicy budowy maja obowiązek nie dopuścić do zabrudzenia ulicy lub ją posprzątać. W innym wypadku straż miejska może nałożyć na kierownika budowy mandat.
Miejsca
Opinie (92) 2 zablokowane
-
2014-05-12 19:04
mają cos do zrobienia
więc i stac muszą i nie wiem o co ten krzyk
- 4 0
-
2014-05-12 16:44
pan Grobelny to typowy polski pieniacz
nie zawracać sobie d...y takimi kutafonami i ich rzekomymi problemami
- 9 3
-
2014-05-12 14:35
Czy Pan Andrzej się nudzi i czy ma jakieś problemy? (5)
- 69 16
-
2014-05-12 14:47
50 proc. głosujacych w ankiecie uważa, że pan Andrzej zwrócił uwagę na ważny problem (2)
- 8 7
-
2014-05-12 16:27
Taa 50 % ze 130 osób,nie wiem co wy bierzecie ale jeżdżąc 17 lat nigdy nawet o tym nie pomyślałem co dopiero robić z tego problem.Problemem w naszym kraju jest to że wymyśla się problemy du..y wzięte a na prawdziwe problemy przymyka się oczy.
- 21 1
-
2014-05-12 15:55
a 50 proc. domyśla się,
że p. Andrzej ma małego...
- 10 4
-
2014-05-12 15:27
IMHO - jedno i drugie (1)
- 1 1
-
2014-05-12 15:31
- Dla mnie imhotepa
- Dla mnie też imhotepa.
Taki dialog ma miejsce w filmie "Asterix i Kleopatra". Nigdy nie kumałem o co chodzi w tych internetowych skrótach: IMHO, LOL, NOM NOM.- 3 0
-
2014-05-12 15:06
narzekanie (1)
polskie narzekanie . zeby bylo dobrze trzeba troche pocierpiec ,sorry tak mamy w polsce
- 6 2
-
2014-05-12 16:24
Jo, jo...
Taki klimat.
- 1 1
-
2014-05-12 16:03
Może i mniej inwestycji ale inwestycje te odbywają się na wiele większą skalę. Są one większe
- 1 0
-
2014-05-12 15:38
To wolnobieżne czy nie?
"Koparki i spycharki to pojazdy wolnobieżne, czyli takie pojazdy silnikowe, których konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłączeniem ciągnika rolniczego."
"Taka koparka może pojechać maksymalnie do 40 km/h, a w Trójmieście obowiązuje ograniczenie do prędkości 50 km/h, w niektórych miejscach nawet do 30 km/h."
To jak, są to pojazdy wolnobieżne czy mogą jechać powyżej 25km/h??- 18 1
-
2014-05-12 15:03
Problemem nie są poruszające się maszyny budowlane tylko błoto, które zostaje na potem na drogach...
Niestety ale wiele firm nie poczuwa się do tego, żeby czyścić ulicę po takich pojazdach i wystarczy mały deszcz a ulica zmienia się w bagno...
Najgorsze są z tego co zaobserwowałem inwestycje mieszkaniowe i wyjazd z budowy to bardzo często błoto po kostki, które potem wszyscy mają na swoich samochodach...- 8 0
-
2014-05-12 15:00
Problem dla pisowców, oni dostają piany na ustach gdy widzą nową inwestycję.
- 5 6
-
2014-05-12 14:50
błoto , żwir i inne syfy na ul. Mjr Sucharskiego i na mostku na nowy terminal DCT Gdańsk (1)
kto zrobi porządek z tym?
- 10 0
-
2014-05-12 14:52
Budyń
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.