- 1 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (53 opinie)
- 2 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (771 opinii)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (306 opinii)
- 4 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (434 opinie)
- 5 15-latek autem na minuty uciekał policji (116 opinii)
- 6 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (25 opinii)
Śródmieście u progu wielkiej przebudowy. Co zmieni się podczas budowy Forum Gdańsk?
W ramach budowy Forum Gdańsk pod śródmieściem miasta powstanie podziemna ulica, która połączy okolice Dworca Głównego PKP i Muzeum Narodowego przy ul. Toruńskiej. Mało kto wie, że będzie ona... prywatna. Mimo to za jej utrzymanie zapłaci miasto.
Łączny koszt budowy Forum Gdańsk oszacowano na ok. 800 mln zł. Sama 6-hektarowa miejska działka warta jest ok. 130 mln zł. W zamian za nią inwestor zbuduje Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska, które będzie niekomercyjną częścią Forum Gdańsk, przejętą przez miasto. Znajdzie się tam główny punkt miejskiej informacji turystycznej.
Deweloperem Forum Gdańsk (przez wiele miesięcy nazywanego Forum Radunia) jest spółka Multi Development Poland. Natomiast wykonawcą samego centrum jest przedsiębiorstwo Warbud. Z kolei firma Doraco zajmuje się rozbudową układu drogowego i sieci w obrębie inwestycji.
Rozpoczęcie prac budowlanych wiąże się z zamknięciem ul. Hucisko (nie będzie jednak zamykane skrzyżowanie przy dawnym Żaku). Pod nim, wzdłuż torów kolejowych, zbudowany zostanie tunel, który docelowo ma też przebiegać pod planowanym centrum handlowym. Szczegółowe zamknięcia ulic i objazdy opisaliśmy w osobnym artykule w zeszłym tygodniu.
Nowe Podwale Grodzkie, czyli by-pass dla głównej trasy przelotowej przez Śródmieście
W tunelu powstanie nowa ulica tzw. Nowe Podwale Grodzkie. Droga połączy Dworzec Główny PKP ze skrzyżowaniem ulic: Toruńska, Okopowa, Trakt św. Wojciecha .
- Przebiegnie ona na poziomie, na którym dzisiaj znajdują się tory kolejowe. Docelowo ma mieć przekrój jednej jezdni i umożliwiać jazdę w każdym kierunku jednym pasem ruchu - wyjaśnia Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowało kilka lat temu koncepcję układu drogowego centrum Gdańska.
Według projektantów ul. Nowa Podwale Grodzkie będzie spełniać funkcję by-passa, czyli obejścia dla Wałów Jagiellońskich i ul. Okopowej. Pojadą nią ci kierowcy, którzy będą chcieli ominąć światła na Hucisku.
Minusem nowej ulicy będzie fakt, że drogowcy będą musieli przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim ustawić sygnalizację świetlną. Dziś jej tam nie ma.
- Budowa ul. Nowe Podwale Grodzkie będzie etapowana wraz z powstawaniem nowego centrum. Dlatego umożliwienie przejazdu zaplanowane jest niemal jednocześnie z zakończeniem budowy centrum handlowego - mówi Wojciech Bróż z Korporacji Doraco.
W dalszej perspektywie planowane jest przedłużenie podziemnego Nowego Podwala Grodzkiego w rejon Urzędu Marszałkowskiego. Nastąpi to jednak dopiero po rozbudowie Wiaduktu Biskupia Górka. Powstanie pod nim miejsce na dalszą drogę w poziomie torów. Dalej nowa ulica skręci w lewo, patrząc od strony al. Armii Krajowej, po czym przetnie istniejący parking i włączy się w ul. Augustyńskiego.
Nowa Podwale Grodzkie - droga prywatna, ale dla wszystkich
Co ciekawe, Nowe Podwale Grodzkie, na odcinku bezpośrednio pod Forum Gdańsk, będzie należało do właściciela centrum handlowego. Droga znajduje się w świetle działki, którą miasto przekazało inwestorowi. Tymczasem prawo w Polsce nie przewiduje wyodrębniania własności nieruchomości ze względu na głębokość czy wysokość nad gruntem.
- Ustaliliśmy z inwestorem, że Nowe Podwale Grodzkie pod Forum Gdańsk będzie drogą nieodpłatną oraz publicznie ogólnodostępną. Miasto weźmie na siebie także jej utrzymanie - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta miasta Gdańska.
Ulicą Nową Podwale Grodzkie pod centrum handlowym pojadą nie tylko kierowcy, którzy będą omijać korki czy klienci do parkingu. Trasa ma umożliwić realizację dostaw do lokali handlowych w centrum. Niestety, nie będzie tam chodnika i ścieżki rowerowej.
Dwa nowe wiadukty nad torami w ciągu al. Armii Krajowej
Duże zmiany szykują się w obrębie wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu al. Armii Krajowej. Mówiąc najprościej: układ drogowy zostanie tam poszerzony, by mógł powstać węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia.
- Po bokach istniejącego wiaduktu, po którym poruszają się obecnie tramwaje i samochody, powstaną dwa nowe wiadukty. Na nie zostanie przeniesiony ruch drogowy. Dotychczasowy obiekt będzie pełnił funkcję węzła przesiadkowego - pojawią się tam dodatkowo, obok SKM i tramwaju, przystanki autobusowe - tłumaczy Wojciech Bróż.
Nowe dwa wiadukty umożliwią utworzenie prawoskrętu z al. Armii Krajowej - jadąc od strony Śródmieścia - w ul. 3 Maja. Ponadto powstanie lewoskręt do centrum Gdańska na al. Armii Krajowej w ul. Okopową, jadąc od strony Chełmu. Zakłada się, ze pozwoli to odkorkować cały Węzeł Unii Europejskiej.
Odmieniony układ ul. 3 Maja i parking dla 1 tys. pojazdów
Duże zmiany przejdzie też ul. 3 Maja. To właśnie stamtąd będzie można wjechać, obok ul. Nowej Podwale Grodzkie, na parking centrum handlowego. W tym celu na wysokości ul. Rogaczewskiego powstanie skrzyżowanie z wyspą centralną, które ma zapewnić dogodny dojazd do obiektu handlowego. Ponadto obecna wschodnia jezdnia ulicy zostanie przełożona za tory kolejowe, a istniejąca linia tramwajowa znajdzie się między jezdniami.
Na wysokości Urzędu Miejskiego drogi będą zwężać się do istniejącego układu.
W nowym centrum handlowym powstanie także 1 tys. miejsc postojowych. - To pierwsza realizacja tak dużego miejsca dla kierowców w centrum Gdańska, która ma porządkować sytuację parkingową w jego obrębie - mówi Bojanowski.
Budowa Forum Gdańsk ma potrwać 30 miesięcy. Pierwsi klienci mają tam się pojawić pod koniec 2017 r.
Kierowcy, którzy od najbliższej soboty mogą narzekać na utrudnienia w poruszaniu się po śródmieściu Gdańska, otrzymają od prowadzącej prace firmy budowlanej Doraco butelki z wodą mineralną. Pozwolą one im nie tylko ugasić pragnienie w ewentualnym korku, ale i dotrzeć do wszystkich informacji na temat prac drogowych. Na etykietach butelek umieszczony został kod QR, który po skanowaniu telefonem komórkowym odsyła do strony forumgdansk.info z informacjami o przebudowie.
Doraco nawiązało także współpracę z AutoMapa.pl oraz Yanosik.pl celem umieszczania na bieżąco informacji o utrudnieniach drogowych.
Jeśli zgodę wyrazi także zarządca autostrady A1, na wyjeździe z autostrady w Rusocinie rozdawane będą ulotki informujące o utrudnieniach w ruchu.
Miejsca
Opinie (182) 4 zablokowane
-
2015-07-09 07:22
Samochodowego terroru ciąg dalszy. Moloch otoczony autostradami... (3)
Taki kloc w centrum Śródmieścia? Budyń zaje***ał Gdańsk na dekady...
- 46 18
-
2015-07-10 07:21
Na Budynia glosuja Janusze
spedzajace cale zycie w samochodzie jada do galerii. Zero myslenia. Gdansk niedlugo bedzie jedna wielka autostrada.
- 1 1
-
2015-07-09 08:03
??? (1)
Wyprowadz sie na wies....
- 9 15
-
2015-07-09 12:09
sam sie wyprowadź
i wara od miasta
- 5 4
-
2015-07-09 07:25
baypas dla trasy rowerowej (3)
Stary wiadukt na al. Armii Krajowej jest na tyle szeroki, że można pod nim swobodnie przeprowadzić stary odcinek ul Jedności Robotniczej i w wykopie budowanego tunelu kolejowego (wzdłuż ul. 3 Maja) przedłużyć ścieżkę rowerową od Huciska. Trasa rowerowa przy ul 3 Maja uzyskałaby bezkolizyjny przejazd pod wiaduktami przebudowywanego wiaduktu Huciska i Armii Krajowej. Jest okazja , która należy wykorzystać.
- 4 23
-
2015-07-09 08:41
Jednosci Robotniczej....;) (2)
Wspomnienia, wspomnienia.
Teraz Kukiz na czele proletaryatu juz sie zbliza ...;)- 2 3
-
2015-07-09 08:51
a czymże była Solidarność jak nie właśnie Jednością Robotniczą (1)
tylko czarne przestraszyły się wymowy i wprowadziły jakiś trakt i traktiernie z wyszynkiem
- 2 2
-
2015-07-10 05:09
Czyżby rowerzyści bali się jeździć rowerami w tunelu?
A niedawno tak wielu żałowało, że brak miejsca na ścieżkę rowerową w budowanym tunelu pod Wisłą.
Przywołanie starej nazwy ulicy miało na celu tylko o uzmysłowienie miejsca o którym piszę. Obecnie ta część ulicy traktowana jest jako droga serwisowa kanału Radunia i miejscem spacerowym którą wykorzystują też rowerzyści. Dla wielu prawie wszystko kojarzy się z polityką.- 0 0
-
2015-07-09 19:58
Zacofanie!!! (2)
Nigdzie w europie nie buduję się centrów handlowych w sercu miasta!!! Wszędzie likwiduje się wielkie altarie drogowe w pobliżu centów miast. Kiedy leśne dziadki odpowiedzialne za przestrzeń miasta odejdą na emeryturę? Kiedy pytam? Jako Gdańszczanka nie zgadzam się z taką koncepcją miasta z lat 60-tych!!!
- 17 4
-
2015-07-10 02:53
Co jest miarą zacofania?
Wysoki poziom lizusostwa względem tego czy innego?
Dlaczego koncepcja z tej czy innej dekady musi być automatycznie gorsza względem późniejszej? Które prawo fizyki tak mówi? Jako Gdańszczanin stwierdzam, że późniejsze standardy głupieją, i co?- 0 0
-
2015-07-09 23:29
Co to jest "altaria drogowa"? Czy to miejsce konsekrowane do oddawania czci Św. Przepustowości?
- 0 0
-
2015-07-09 08:41
doraco (3)
uwaga wykonawcy, podwykonawcy nie ryzykujcie pracy dla nich to źli ludzie
- 15 6
-
2015-07-09 10:27
:) (2)
ale troll!
- 2 6
-
2015-07-09 10:40
jak nie wiesz o co chodzi to sie nie w... (1)
- 6 2
-
2015-07-10 00:56
Doraco...
za Doraco stoją jakieś układy... i sobie pozwalają na więcej... tam wewnątrz panuje specyficzny klimacik.
- 2 0
-
2015-07-09 20:05
super (1)
Ja się mega cieszę ze wreszcie ten kawałek miasta się rozwija. W ogóle cały Gdańsk rozbudowuje sie. Niech tylko coś się ruszy na wyspie spichrzow i będzie git. W porównaniu do innych miast Polski, Gdańsk inwestuje i są tego efekty. Mieszkańcy są bogaci, jest praca. Nie wyobrażam sobie życia gdzie indziej.
- 4 8
-
2015-07-09 22:47
Upadłeś na głowę? Przyznaj się!!!
- 0 0
-
2015-07-09 22:13
niedobrze sie robi jak mysle o kolejnym centrum handlowym
i dodatkowo zrujnowaniu totalnym pieknego zabytkowego klimatycznego starego Gdansk
- 6 2
-
2015-07-09 09:26
(2)
markety w centrach miast??? obłęd, poza multiplikacją problemów komunikacyjnych ich budowa owocuje niszczeniem drobnego handlu
dla mnie to zgoda na niszczenie miasta- 7 9
-
2015-07-09 17:40
(1)
To idź kupuj w drobnym handlu. To wolny kraj. Jakby ludzie nie kupowali w biedrach, bo 20 gr taniej, tylko w osiedlowym spożywczaku, to by drobny handel miał się dobrze. Niestety leming polski nie widzi związku między swoim postępowaniem, a gospodarką kraju.
- 3 3
-
2015-07-09 21:55
jak by biedry które tak reklamujecie płaciły takie podatki jak Polscy przedsiębiorcy top by się dobre skończyło
- 1 0
-
2015-07-09 21:22
Super pomysł z wodą - szacun duży dla budowniczych
Proste rozwiązanie ale zapracuje, wykonawca trochę pomyślał o ludziach, oby wody nie zabrakło jak będą upały......
- 1 2
-
2015-07-09 08:56
(1)
Dobry pomysł .Przecież absolwentów ,,płatnych szkół " trzeba gdzieś zatrudnić.No bo przecież z wyższym wykształceniem nie pójdzie pracować do fabryki .Nam po prostu brakuje fachowców.Ot i cała prawda o Polskim przemyśle .
- 4 1
-
2015-07-09 21:18
student?
Jakżeś ty zdał maturę z języka polskiego, skoro nie znasz pisowni przymiotników? Podpowiedź: przymiotniki piszemy małą literą.
- 0 1
-
2015-07-09 21:13
ciekawy objazd Pohulanką
...który łączy się z AK = zrobią tam jakąś wtyczkę z Pohulanki w AK? Tak czy siak piesi z Os. Pohulanka będą mieli prze*** żeby dostać się do śródmieścia, bo na drodze stanie im ruch objazdu. A rano ruch z Chełmu Pohulanką do śródmieścia będzie zatykał proponowany objazd, który nie będzie miał pierwszeństwa - no chyba, że zmienią to :> I wtedy ruch z Chełmu będzie stał do usr.. śmierci :>
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.